Kajakk Kroatia
Kajakk i Kroatia

Opplevelsesferie på lokalt vis på Lopud
Kysten rundt Dubrovnik i Kroatia er kjent for sine vakre øyer og krystallklare vann. Det finnes mange måter å oppleve Adriaterhavets perle på, men den beste av alle er kanskje med kajakk. Rundt deg ligger de varme kalksteinsklippene og lager bølgende røde skygger i vannet. Det er lite som slår følelsen av å føle seg i ett med elementene. Den eneste lyden som bryter stillheten, er når padleårene taktfast og rytmisk driver deg fremover langs vannet. Når det i tillegg er sommer, sol og vannet nærmest gjennomsiktig klart, er det perfeksjon og nytelse på høyt nivå.
I tillegg til å være i aktivitet, bli kjent med andre padlere og dele fremgangen dag for dag, supplerer du det med herlige, lokale matopplevelser, godt drikke og et passelig antall dukkerter. Alt begynner uansett med opplæring i teknikk og sikkerhet. Alle begynner i det små. Med lokalkjente og erfarne kajakkguider med, kan gruppen også deles opp etter nivå når det skal padles.
De dagene vi ikke padler, sykler vi, bader eller tar livet med ro i skyggen. Kroatia er et land elsket av mange, og med det fantastiske, helt glassklare vannet som omkranser landet, er det ikke vanskelig å si seg fullstendig enig.
Aktiv ferie+det gode liv i Kroatia=perfekt ferie!
Hele uka bor vi på den vakre øya Lopud. Vi i Carpe Diem verdsetter det lokale og de gode opplevelsene underveis, det vet vi at du også gjør. For å kunne tilby en lokal tur som denne, fordeles vi på ulike små, koselige pensjonat. Her er det fokus på å bo «the local way». Pensjonatene vi fordeles på kan ligge litt unna hverandre, men man bor alltid sammen med noen andre i gruppen.
Vær klar over at kajakkpadling er meget vær- og vindavhengig, så skulle det blåse opp en dag, padler vi på innsiden av øyene, vandrer, sykler eller finner på noe annet spennende. Programmet er med andre ord fleksibelt. Det understrekes at det er en fordel å ha padlet litt før for denne turen, og at mer erfarne padlere må rette seg etter nivået på de som er ferskere. Du må kunne svømme, være i normal fysisk form og like å være i aktivitet. Padling krever at du er vant til å bevege deg.
OBS: Program er avhengig av vær og vind og kan endres underveis. Reiseleder Karina bor i Kroatia og møter på plass.
Vanskelighetsgrad: Lett
Tilpasset deg som er nybegynner, men aller helst har padlet et par ganger tidligere. Vi padler der det skal være forholdsvis rolig vann, men du må klare flere timer ute på vannet. Du må kunne svømme og være vant til å være i aktivitet.
Høydepunkter
- Vakre Dubrovnik
- Elafitiøyene omringet av turkist vann i alle nyanser
- Deilig badevann og lekre strender
- Fem dager med padling
- Overnatting på lokale, familiedrevne pensjonat

Avganger
Avganger og priser
-
Avreise: 14.07.2022
Tilgjengelighet: Fullbooket
Dager: 8
Priser fra: 17.990,-
Avreise fra Oslo Lufthavn
-
Flyreise med SAS
- 14. juli 2022 14:10 - 14. juli 2022 17:05Oslo Lufthavn - Dubrovnik
- 21. juli 2022 17:55 - 21. juli 2022 21:00Dubrovnik - Oslo Lufthavn
-
Flyreise med SAS
Program
7 frokoster, 4 lunsjer og 4 middager inkludert
Dag 1
Avreise Norge, ankomst Dubrovnik. Til Lopud.
Middag
Avreise fra Oslo Lufthavn litt utpå dagen. Vi flyr direkte med SAS og lander i Dubrovnik på ettermiddagen. Vel fremme møter vi vår lokale reiseleder Karina på flyplassen og vi spiser en hyggelig middag i Dubrovnik. Dubrovnik er en fascinerende by på mange måter, og vi skal bli nærmere kjent med den på hjemreisedagen.
Vi tar ferge til den trafikkfrie øya Lopud etter middag, en av de bebodde øyene i øygruppen Elafiti. Lopud er en grønn øy med det typisk milde og behagelige klimaet for området. Øya har to vakre strender, to borger fra 1500-tallet og Lopud by er bygd opp av stemningsfulle steinhus og en livlig strandpromenade med kafeer og barer. Vi fordeler oss på mindre, familiedrevne pensjonat her ute.
Dag 2
Instruksjon og padling til Sunj-stranden
Frokost og middag
1 times instruksjon, cirka 3 timers padling.
Padledistanse: cirka 7,5 kilometer.
Etter frokost samles vi på stranden og starter introduksjonen til padling i en rolig og grunn liten bukt. Guiden vil undervise i sikkerhetsrutiner og lære oss padleteknikk. Etter undervisningen padler vi sammen langs kysten på øya og til den vakre sandstranden Sunj. Her slapper vi av på stranden og tar kanskje en runde med det lokale spillet ”picigin”? De som ønsker kan svømme langt i det vakre badevannet – eller snorkle. På ettermiddagen vandrer vi tilbake til Lopud by. Felles middag om kvelden.

Fargerike kajakker i det azurblå havet
Dag 3
Kolocep
Frokost og lunsj
Cirka 4 timers padling.
Padledistanse: cirka 15 kilometer.
Etter frokost vandrer vi over øya (20 min) til Sunjstranden og våre kajakker. I dag skal vi padle rundt den vakre Kolocep-øya med sine grønne skoger, dramatiske klipper og imponerende blå grotter. Lunsj og avslapning i på en lokal restaurant i Kolocep, før turen fortsetter tilbake mot Lopud by.
Reiseleder vil organisere felles middag for den som ønsker å være med.

Solskinn på øya Lopud i Kroatia
Dag 4
Dag til egen disposisjon
Frokost og middag
I dag lar vi kajakkene og overkroppen hvile litt. Du har dagen til å slappe av. Reiseleder gir gjerne råd om aktiviteter for den som ønsker. Gled deg til kveldens meget lokale middag. Om kvelden vandrer vi opp til en koselig liten gård hvor vi spiser hjemmelaget mat akkompagnert av vin fra gårdens egen produksjon. Mer lokalt enn dette blir det neppe!
Dag 5
Sipan
Frokost og lunsj
Cirka 3 timers padling
Padledistanse: Cirka 13 kilometer.
I dag padler vi til naboøya Sipan, den største av Elafiti-øyene. Den perfekte beliggenheten og klimaet gjør den frodige øya til et perfekt område for dyrking av blant annet oliven og vindruer. Først satser vi på å padle en liten svipptur innom en grønn grotte hvor vi kan svømme, snorkle og padle inn i grotten.
Sudjuradj er den lille byen på øya og den skal vi selvsagt besøke. Det er litt mer action her grytidlig når fiskebåtene kommer inn, men nå om dagen er det ikke så mye som skjer. Vi besøker også renessanse-slottet til familien Stjepovic-Skocibuha. Her hører vi mer om livet på øya. Spennende innslag blir om hvordan piratene prøvde å slå kloa i Sipan og områdene rundt.
Lunsj spiser vi på en enkel restaurant i byen, før vi padler tilbake til Lopud via øya Ruda.
Middag organiseres av reiseleder for den som vil med

Dag 6
Lopud til Sipan
Frokost og lunsj
Cirka 3 timers padling.
Padledistanse: Cirka 14 kilometer.
I dag padler vi på den andre siden av Sipan. Underveis har vi utsikt mot gamle, statlige bygninger. Noen av dem er riktig så imponerende. Slott og pirater maner frem noen assosiasjoner når vi skuer ut fra kajakkene.
Flotte muligheter for strand og snorkling finnes det selvsagt underveis. Lunsj i Luka før vi padler tilbake til Lopud.
Middag om kvelden sammen med reiseleder?
Dag 7
Sipanska Luka
Frokost og middag
Cirka 4 timers padling.
Padledistanse: Cirka 22 kilometer.
I dag tar vi båt og buss over til Sipan. Vi begynner å bli kjent her nå, men vi skal velge en annen padlerute. Nå langs innsiden av den avlange øya.
Vi begynner i Sipanska Luka. Sipanska Luka var en gang senteret for myndighetene da Dubrovnik var en egen republikk. Dette ser man fort ved å kaste et raskt blikk på de storslagne bygningene her.
Flotte muligheter for strand og snorkling finnes det selvsagt underveis før vi padler tilbake til Lopud igjen og legger kajakkene fra oss.
Middag blir servert på en hyggelig restaurant. Siste kvelden med gjengen er alltid ekstra koselig og kanskje også litt vemodig…
Dag 8
Hjemreise
Frokost og lunsj
Vi får en rolig morgen med sen utsjekk før vi hopper på fergen tilbake til fastlandet. Før det er tid for å reise ut til flyplassen i Dubrovnik, skal vi se nærmere på byen som har trukket til seg turister i mange hundre år. Høydepunktet er gamlebyen Ragusa, som byen ble kalt tidligere, da den var en republikk med stor innflytelse og et massivt knutepunkt for handel i Middelhavet. Vi får en guidet tur i byen. Omgitt av høye borgmurer, er gatene inne i byen små labyrinter fylt med kafeer og butikker. Det hele har en italiensk finesse over seg, med den kirurgisk rene hovedgaten Stradun, men er fortsatt full av lokale innbyggere som henger ut klesvasken og mater katter i de trange smugene. Lunsj spiser vi også her.
Vårt direktefly til Oslo har avgang fra Dubrovnik på ettermiddagen, med ankomst Oslo Lufthavn på kvelden.
Takk for turen!

Praktisk informasjon
og reisevilkår
HVA ER INKLUDERT
- Fly Oslo–Dubrovnik t/r med SAS
- 7 netter på familiedrevet pensjonat på Lopud
- Frokost daglig
- 4 lunsjer
- 4 middager
- Alle utflukter og entreer iht. programmet
- All transport i følge programmet
- Kajakkleie inkl årer, sprayskjørt og redningsvest
- Lokale engelsktalende kajakkguider
- Reiseleder fra Carpe Diem som møter på plass
HVA ER IKKE INKLUDERT
- Reise- og avbestillingsforsikring
- Drikkevarer
- Tips
* OBS: Programmet kan endres grunnet vær og vind
Nedenfor følger generelle reisevilkår for Carpe Diem, en avdeling i Escape Travel AS. (og derfor heretter kalt ET). Disse vilkår gjelder for alle våre reiser med mindre det foreligger særskilte reisevilkår for den aktuelle turen. På reiser med særskilte vilkår vil dette fremkomme av turpresentasjonen eller i egen kontrakt. Der reisevilkårene fraviker Alminnelige vilkår for pakkereiser går ET sine reisevilkår foran da de Alminnelige vilkår er en bransjenorm som kan fravikes i visse tilfeller.
1. Påmelding
Påmelding kan skje elektronisk via vår nettside, på e-post eller pr. telefon. Angreretten som ellers er til stede ved fjernsalg gjelder ikke ved kjøp av reisetjenester. Avtalen mellom partene anses inngått ved bekreftet bestilling og innebærer aksept av turens reisevilkår. Bestillingsbekreftelsen må kontrolleres grundig straks den mottas. Vennligst påse at navn på alle reisende stemmer overens med passet. Eventuelle feil skal rettes før betaling av depositum finner sted. Senere endring vil kunne medføre gebyr.
2. Depositum og sluttbetaling
Etter bestilling av reisen vil den reisende få tilsendt en reisebekreftelse/ faktura. Depositumet må innbetales innen syv dager. Manglende betaling av depositum medfører ikke at avtalen bortfaller. For reiser innen Norge og Europa er depositumsbeløpet kr 2.500 pr. person. For reiser utenfor Europa er depositumsbeløpet kr 4.000 pr. person. Depositumet regnes som delbetaling av reisens pris. Sluttbeløpet forfaller til betaling 65 dager før avreise. Er det under 65 dager til avreise ved bestilling, sendes faktura på hele beløpet med kort betalingsfrist. Ved manglende betaling 2 dager etter forfall, står ET fritt til å annullere bestillingen. Reisedokumentene sendes på e-post cirka 2 uker før avreise. Vilkår i dette punkt avviker fra normalen slik beskrevet i Alminnelige vilkår for pakkereiser. Dette som følge av garantier og forpliktelser til underleverandører.
3. Endret/avvikende flyreise
Ved tilleggsbestilling av flybilletter, det vil si bestilling av flyreiser utenom våre gruppe- og tilslutningsbilletter, skal disse betales innen 7 dager. Beløpet er ikke refunderbart. Ved bestilling av flybilletter utenom våre gruppebilletter og/eller ved kjøp av en reise uten transport til/fra startstedet, er det den reisendes ansvar å møte på avtalt sted og til avtalt tid for videre transport/program med gruppen. Eventuelle forsinkelser eller uteblivelse fra den reisendes side gir ikke rett til prisavslag eller erstatning for tapt arrangement, det være seg for hele eller deler av programmet.
ET har ikke ansvar for tap som følge av at den reisendes egne bestillinger av transport eller andre reisetjenester, ikke kan benyttes på grunn av oppståtte endringer i de programfestede tidspunktene for gruppens reise- eller flytider når endringene skyldes forhold arrangøren ikke kan lastes for. ET gjør oppmerksom på at de fleste flyselskaper kansellerer hjemreisen dersom utreisen ikke benyttes.
4. Avbestilling mot gebyr
Avbestilling skal skje skriftlig. Manglende innbetaling av depositum gjelder ikke som avbestilling. Ved avbestilling eller uteblivelse av betaling gjelder følgende gebyrer:
• Inntil 105 dager før avreise: kr 750 pr. person.
• Fra og med 105 til 65 dager før avreise: Depositumsbeløpet
• Fra og med 65 til 36 dager før avreise: 50% av reisens pris
• Fra og med 36 dager før avreisedato og ved manglende fremmøte avreisedagen: Ingen refusjon
Vilkår i dette punkt avviker fra normalen slik beskrevet i Alminnelige vilkår for pakkereiser. Dette som følge av garantier og forpliktelser til underleverandører.
5. Avbestilling / kansellering ved ekstraordinære omstendigheter
Reisebransjen og ET følger Utenriksdepartementets reiseråd. Den reisende har som hovedregel rett til å avbestille sin reise dersom det på reisemålet eller i umiddelbar nærhet av dette de siste 14 dager eller kortere før reisen tar til, konstateres krigshandlinger, naturkatastrofer, farlige smittsomme sykdommer eller andre begivenheter som kan likestilles, og det er rimelig grunn til å anta at disse forhold også vil være på avreisedagen. Ved avbestilling av foran nevnte årsaker, refunderes tilgodebeløpet. Reisen kan imidlertid ikke avbestilles av foran nevnte årsaker hvis begivenheten som legges til grunn for avbestillingen var eller burde vært kjent ved bestilling.
En reise kan kanselleres/endres uten erstatningsplikt av ET dersom:
1. Det ikke er påmeldt et tilstrekkelig antall deltakere på turen, se punkt 8. ET skal gi den reisende beskjed om eventuell kansellering av turen senest 20 dager før avreise.
2. Det inntreffer uunngåelige og ekstraordinære omstendigheter utenfor ETs kontroll. Eksempler kan være: Fare for krig, naturkatastrofer, farlige smittsomme sykdommer, arbeidskonflikter eller lignende.
3. Forhold på reisemålet/langs reiseruten som gjør det risikabelt eller urimelig å gjennomføre turen, og som ET med rimelighet ikke kunne forutse. For pkt. 2 og 3 vektlegges ved vurdering blant annet Utenriksdepartementets reiseråd og lokale myndigheters uttalelser. Om ET kansellerer en reise og fristen for betaling av sluttbeløpet er forfalt, er manglende sluttbetaling på kanselleringstidspunktet å anse som avbestilling fra kundens side, og gebyrer som ved en ordinær avbestilling vil gjelde.
6. Reise- og avbestillingsforsikring
ET anbefaler alle reisende å ha gyldig reiseforsikring som også bør dekke eventuell hjemtransport, samt Europeisk Helsetrygdekort ved reiser i Europa. ET anbefaler å tegne en avbestillingsforsikring dersom dette ikke er inkludert i reiseforsikringen. Den reisende er selv ansvarlig for å tegne de nødvendige forsikringer. ET har ikke ansvar i situasjoner og forhold den reisende kunne ha forsikret seg mot og som ikke skyldes arrangøren eller noen han har ansvar for.
7. Pass og visum
Selv om det ikke er passtvang innen Schengen, vil mange flyselskap og hoteller likevel kreve gyldig legitimasjon. Utenfor Norge er det kun pass som gjelder som gyldig legitimasjon for nordmenn. Vær oppmerksom på at mange land, rederier og flyselskap krever at passet må være gyldig minst 6 måneder etter hjemreisedato. Dette kan også gjelde for reiser i Europa. Visumkrav til aktuelle reisemål er oppgitt i turens program på vår nettside. ET forholder seg til visumregler for norske statsborgere. Hvis den reisende ikke reiser med norsk pass, må man selv sjekke visumregler for sitt statsborgerskap til det aktuelle reisemålet. Det er den reisendes ansvar å sørge for å ha gyldig pass og eventuelt visum ved avreise for seg selv og den/de man bestiller for.
8. Forbehold
Hvis ikke annet er oppgitt i programmet, er en gruppereise basert på minimum 20 betalende deltakere. Ved færre deltakere kan ET kansellere reisen eller øke prisen. Dette skal meddeles den reisende senest 20 dager før avreise.
Det tas forbehold om endring av pris grunnet forhold utenfor ETs kontroll. Slike forhold er valutaendringer, endringer i transportpriser og økning i offentlige skatter og avgifter. ET forbeholder seg retten til å fakturere et pristillegg som følge av eventuelle endringer. Dette forhold går begge veier, og den reisende har rett til prisreduksjon dersom kostnadene reduseres. Et eventuelt pristillegg vil bli varslet senest 20 dager før avreise. Utgjør tillegget mer enn 8 prosent av reisens pris, har den reisende anledning til å heve avtalen.
Reisende som har bestilt dobbeltrom eller del i twin-rom må betale enkeltromstillegg dersom den andre part frafaller eller det ikke melder seg en ytterligere person av samme kjønn å dele rommet med. Om dette er aktuelt, kontaktes den reisende og tilleggsfaktura sendes i forkant av reisen. Dette er ingen gyldig grunn til å trekke seg fra reisen.
Informasjon om flytider og flyselskap er foreløpige inntil flybilletten er utstedt. Det tas forbehold om mulige trykkfeil i programmet eller på nettsiden. Vesentlige endringer som skjer etter bestilling skal meddeles den reisende skriftlig.
Innholdet i våre turer kan bli påvirket av forhold utenfor vår kontroll som for eksempel vær, fremkommelighet, seilingsforhold, arbeidskonflikter og lignende. Dersom slike forhold skaper hindringer for gjennomføring av det oppsatte programmet, vil ET foreta nødvendige justeringer i eksempelvis reiserute og innhold, bytte av transportmiddel og overnattingssted. ET vil bestrebe seg på å erstatte de deler av reiseinnholdet som blir påvirket av endringen med likeverdige alternativer. ET anser ikke reisen som mangelfull om ikke slike justeringer berører mer enn 25 prosent av det oppsatte reiseinnholdet. Avvik fra det avtalte og som skyldes uforutsette hindringer utenfor arrangørens kontroll anses normalt ikke som en mangel så lenge avviket ikke må betegnes som vesentlig.
9. Den reisendes plikter
Den reisende må kunne håndtere sin egen bagasje og kunne reise uten assistanse. Spesielle behov på flyreisen og underveis på turen må det opplyses om ved påmelding. Vi gjør oppmerksom på at reiseleder ikke kan yte særskilt assistanse til noen av deltakerne under reisen.
Det er deltakers ansvar å være i god nok form, fysisk og psykisk, og ha en god nok helse til å kunne delta på reisen. Det er deltakers ansvar å sjekke med sin lege dersom man er usikker på om man kan delta. Ved fylte 75 år, om ikke annet framkommer av turens program, skal deltaker på reiser utenfor Europa senest ved sluttbetaling 65 dager før avreise fremlegge bekreftelse fra lege om at man er helsemessig skikket til å gjennomføre turen. Dersom deltaker ikke får denne bekreftelsen fra lege og dermed ikke kan delta på turen, gjelder samme gebyrer som ved en ordinær avbestilling.
Den reisende plikter å rette seg etter de regler som er gitt av offentlige myndigheter og ETs representanter, og må ikke opptre til sjenanse for medreisende eller andre. Dersom den reisende grovt tilsidesetter sine plikter, kan han nektes å delta eller utelukkes fra resten av reisen, uten at han kan kreve erstatning eller prisavslag fra arrangøren. Ved utelukkelse etter at reisen er påbegynt, kan den reisende pålegges selv å bære omkostningene ved endret hjemreise.
Den reisende kan gjøres erstatningsansvarlig hvis han med vilje eller uaktsomhet påfører arrangøren tap blant annet ved ikke å overholde de bestemmelser som er nevnt ovenfor.
10. Den reisendes reklamasjonsplikt ved mangler
Den reisende plikter å gi beskjed uten ugrunnet opphold dersom hun/han oppdager en mangel ved reisen. Oppdages mangelen etter at reisen har startet, må den reisende reklamere på stedet til ETs reiseleder eller til ETs kontor i Oslo, slik at disse blir gitt en mulighet til å rette opp mangelen. Hvis et problem ikke kan løses tilfredsstillende på stedet, kan det klages skriftlig til ET senest to uker etter hjemkomst. Hvis klagen ikke løses tilfredsstillende for den reisende eller ET, kan saken henvises til Reklamasjonsnemnda for pakkereiser.
11. Generelle vilkår
Det vises til Pakkereiseloven av 15.06.2018, samt Alminnelige vilkår for pakkereiser av 01.07.2018 og særskilt deres formuleringer om at «Opplysninger som er gitt i kataloger eller brosjyrer eller annet informasjonsmateriell som arrangøren har utarbeidet eller viser til, regnes som en del av avtalen».
12. Medlem av Reisegarantifondet – din trygghet
ET er medlem av det norske Reisegarantifondet og har stilt den til enhver tid nødvendige garanti.
ALMINNELIGE VILKÅR FOR PAKKEREISER - klikk her
Reisevilkår oppdatert 4. februar 2021
Bestilling og betaling
Etter bestilling av reisen vil du motta en reisebekreftelse og depositumsfaktura. Depositumet må være innbetalt innen en uke. Sluttbeløpet forfaller til betaling 65 dager før avreise. Er det under 65 dager til avreise ved bestilling, sendes faktura på hele beløpet med kort betalingsfrist. Reisedokumentene sendes ca to uker før avreise på e-post. Du vil samtidig finne disse på Min Side.
Reiseforsikring / avbestillingsbekreftelse
Ettersom folketrygden ikke dekker alle typer behandling, som for eksempel hjemtransport, er det viktig at reiseforsikring er i orden. Det beste er å kjøpe en heldekkende reiseforsikring fra Europeiske eller et tilsvarende forsikringsselskap. Har du helårs reiseforsikring, forsikring gjennom kreditt/bankkort eller reiseforsikring gjennom jobben, er dette vanligvis tilstrekkelig. Vi anbefaler at du sjekker at den dekker skadet og/eller mistet bagasje samt avbestillinger. For reiser i Europa, husk Europeisk helsetrygdkort.
Tips
På reise kommer du i kontakt med hverdagsliv og kulturer i andre land. Mange av disse har en tipskultur som skiller seg fra Norge. I mange land forventes det at for eksempel lokalguider, sjåfører og besetning på f. eks et elvecruiseskip, får tips i tillegg til det å spise ute på restaurant. Vi inkluderer vanligvis ikke tips i reisens pris, siden det er både individuelt og avhengig av land. Å vite hva som er normen er ikke lett, din reiseleder vil ta opp dette underveis på turen. Tips vil alltid være frivillig, men vi anbefaler å følge og respektere skikken i landet du er i.
Forbehold om endringer i oppsatt dagsprogram
Noen ganger hender det at våre samarbeidspartnere må endre noe i programmet, enten like før avreise eller underveis. Det kan f.eks være at rekkefølgen på dagene blir byttet om, eller at det tilbys en alternativ rute/utflukt enn beskrevet.
Endring av bestilt reise
Ta kontakt med oss, så ser vi an hvert enkelt tilfelle for løsning. Generelt gjelder: Dersom du har bestilt en reise og på et senere tidspunkt ønsker å endre til en annen innen rimelig tid (tre mnd før avreise) - tilkommer et endringsgebyr som i de fleste tilfellene er kr 750. Et lite forbehold om at ikke alle reiser kan endres, samt at endring nærmere enn tre måneder før avreise kommer under ordinære avbestillingsvilkår.
Venteliste på turer
Ikke gi helt opp dersom en tur er full eller om det ikke er flere enkeltrom igjen! Vi har venteliste på samtlige turer og setter deg gjerne opp om du tar kontakt. Får vi ledig plass, hører du fra oss. Det er uforpliktende å stå på liste, men vi ber deg gi et hint dersom det er uaktuelt og planer endres. Slik holder vi listene oppdaterte og aktuelle.
Lurer du på noe mer?
Se om du finner svar på ditt spørsmål her: Ofte stilte spørsmål
Fysisk form og endring av program:
Program er avhengig av vær og vind og kan endres underveis. Skulle det blåse opp en dag, padler vi på innsiden av øya/ene, vandrer, sykler eller finner på noe annet spennende. Programmet er med andre ord fleksibelt. Turene er tilpasset nybegynnere og opplæring vil bli gitt. Det er allikevel en fordel å ha padlet litt før. Merk at mer erfarne padlere må rette seg etter nivået på de som er ferskere. Viktig at du kan svømme, være i normal fysisk form og like å være i aktivitet. Padling krever at du er vant til å bevege deg.På alle padleturer er lån av kajakk, flytevest, åre og sprayskjørt inkludert. Ellers varierer utstyret ut i fra destinasjon.
Pakketips utland:
Husk å ta med badetøy, håndkle, badesko, solkrem, leppepomade, solbriller og solhatt, gjerne med stropp under hake. På Kefalonia får du låne en langermet genser til å padle i om du vil. Snorkleutstyr kan lånes (men ta gjerne med eget hvis du har). Det er utrolig klart vann mange steder, topp for snorkling! Det kan være praktisk å ta med en liten dagstursekk til kamera, vannflaske osv når vi er ute på tur. I Kroatia og Kefalonia blir det utdelt vanntette poser til personlig utstyr som kamera, badetøy, håndkle osv. Padlehansker kan være lurt for å unngå gnagsår.
Pakketips innland:
Her er det viktig å tenke på varmere klær - lag på lag. Regntøy, ullundertøy, ullsokker, hansker, buff og lue. Ekstra skift også. Badetøy, badehåndkle og badesko må med.
Kajakk i Norge
For våre turer i Norge er dette inkludert:
- Kajakk, åre, vest, spruttrekk
- Sikkerhetsutstyr
- Bekledning/våtdrakt
- Sko
- Vanntette pakkposer til ekstra klær eller fotoutstyr
Før avreise:
Pass og visum
Pass medbringes på reisen. Det anbefales at passet er gyldig minst seks måneder etter hjemkomst uansett på reise. Det er den reisendes ansvar å sørge for at passet er gyldig og Carpe Diem er ikke erstatningsansvarlige om det ikke er i orden.
Er du ikke norsk borger, sjekk med konsulat/ambassade for hvordan du skal forholde deg for denne reisen.
Allergier / intoleranser på reise
Meld fra om evt. allergier og intoleranser snarest etter bestilling slik at vi får gitt beskjed videre. Hvor enkelt dette er få til, avhenger av reisemålet du skal til.
På reise må man i siste instans være påpasselig selv ved ulike allergier eller intoleranser. Vi informerer, men kan ikke gi garantier om at spesielle ønsker etterkommes. Følger du en spesiell diett, må du ta ansvar for dette selv.
Mistet bagasje eller skade på koffert
Dersom kofferten din ikke kommer ved ankomst reisemål, må du melde dette til flyselskapets representant i ankomsthallen der og da. Det samme gjelder dersom kofferten din har blitt skadet under transporten. Flyselskapet etterlyser da bagasjen, evt. registrerer skaden, slik at du har dokumentasjon i forsikringsøyemed og for krav om erstatning. En såkalt PIR-rapport utarbeides av flyselskapet i slike tilfeller.
Gjennomgående tilslutningsbilletter booket gjennom Carpe Diem
Ønsker du avreise fra annen flyplass i Norge, så kan vi ofte hjelpe deg med tilslutningsbillett slik at du har gjennomgående billett fra avreiseby til reisemålet. Ikke alle flyselskap tilbyr dette, men mange gjør. Vi kan da hjelpe til med å "henge" på en billett sammen med gruppebilletten som gjelder til og fra Oslo Lufthavn ved å kontakte flyselskapet vi benytter på turen. Siden vi benytter gruppebilletter er vi under regler og vilkår som reduserer fleksibilitet. Det kommer også an på avreisetidspunkt. En gjennomgående billett har ingen hensikt når det blir en natt mellom.
Det er alltid en fordel å ha alt på ett dokument, da plikter flyselskapene å booke deg om for å få deg helt frem i tilfelle kanselleringer og forsinkelser. Samt at bagasjen sjekkes og merkes hele veien. Man betaler ekstra for den tryggheten. Pris på tilslutning får vi i hvert enkelt tilfelle når det bookes, merk at vi aldri får de billige tilbudsprisene på nett for denne typen. Vær også oppmerksom på det som kan gjelde for slike billetter i reisevilkår under "Endret/avvikende flyreise". Ta kontakt med oss før avreise dersom du ønsker gjennomgående tilslutningsbillett. NB: Med alle endringene som er hos flyselskapene om dagen, søker vi ikke opp før fra 2-3 måneder før avreisen.
Om du selv booker billetter tur/retur Oslo Lufthavn
Da vil reisene komme på to ulike dokument, bagasje må hentes ut og sjekkes på nytt. Dersom du bestiller billetter på egen hånd, og det skulle oppstå forsinkelser slik at du mister flyet fra Oslo, må du selv bekoste ny utreisebillett. Vær oppmerksom på at mange flyselskaper automatisk kansellerer returbilletten dersom utreisebilletten ikke benyttes. Vi anbefaler alltid å sjekke gjeldende regler for dette gjennom din reiseforsikring, slik at du vet hva som gjelder om noe uforutsett skjer. Vi anbefaler også at du beregner ankomst Oslo lufthavn (evt. annen transferflyplass i Europa) minst tre timer før flyavgang.
Vi har et ønske om at alle gjester på våre gruppeturer skal føle seg trygge, både innad i gruppen og ellers på reisen. Derfor må du ha et gyldig koronasertifikat for å kunne kjøpe en utenlandsreise hos oss fra 20. september 2021. Du finner mer informasjon om dette her. Har du bestilt tur med oss, vil du cirka 2 uker før avreise motta avreisebrevet for din tur. Dette brevet inneholder informasjon spesifikt knyttet til din reise.
Vi forholder oss alltid til UD sine reiseråd. Disse finner du her. Skulle UD mot formodning utstede et reiseråd i landet eller regionen du skal reise til, vil vi avlyse turen og ditt tilgodehavende vil bli tilbakebetalt.
De viktigste tingene å tenke på når du skal ut på reise i Europa:
✔️Pass og reiseforsikring: For mange av oss har det blitt en stund siden vi har vært på reisefot. Sjekk at passet ditt er gyldig, og bestill nytt i god tid dersom du trenger det. Vi minner om at mange land krever at pass er gyldig i 6 måneder etter hjemkomst, spesielt utenfor Schengen.
Gyldig reiseforsikring er helt avgjørende hvis du blir syk, utsatt for en ulykke eller noe annet uventet - både i forkant av og under reisen. Ta kontakt med forsikringsselskapet ditt i god tid før avreise for å sjekke at du har gyldig forsikring og hva den dekker.
✔️Reglene dit du skal - bruk appen Reiseklar: Sett deg grundig inn i hvilke regler som gjelder for innreise i landet du skal reise til. Hvis du skal i transitt bør du undersøke om det gjelder egne regler der. Vi anbefaler alle våre gjester å laste ned appen Reiseklar (du finner den på App Store eller Google Play). Her finner du reiseinformasjon til alle land Norge har utenriksstasjoner i. Du kan også ta en kikk på landets egne offisielle informasjonssider eller på EU sine sider.
✔️Koronasertifikat: Finn ditt koronasertifikat på Koronasertifikat - helsenorge.no.. Vi anbefaler å ha med en kopi av sertifikatet med deg på reise, i tillegg til å ha det på mobilen. Du må selv sjekke reglene for koronasertifikatets gyldighet i landet du skal reise inn i. Reglene kan være ulike fra land til land, også i Europa.
✔️Sjekk karantenekrav eller karantenehotell: Sett deg inn i hvilke karanteneregler som gjelder dit du skal. Sjekk også hva som gjelder når du kommer tilbake til Norge fra det landet du har tenkt å reise til. Du kan lese mer på Folkehelseinstituttet (FHI).
✔️Sjekk om du trenger koronatest: Sjekk om landet du reiser til krever attest for negativ koronatest før innreise og tidspunkt for når en slik test eventuelt må være tatt. Undersøk om du ved returen må ha attest for negativ koronatest før ankomst til Norge.
✔️Reiseregistrering: Vi oppfordrer alle på reise til å registrere seg på www.reiseregistrering.no.
Vær obs på at informasjon om koronasituasjonen endrer seg raskt. Sjekk temasiden Koronasituasjonen for siste nytt fra regjeringen, eller Helsenorge.no for oversikt over gjeldende råd og regler om koronaviruset.
Denne siden er oppdatert 17. februar 2022
Grensene er åpne i Europa og vi kan reise igjen. Det føles godt!
Vi har et ønske om at alle gjester på våre gruppeturer skal føle seg trygge, både innad i gruppen og ellers på reisen. Derfor må du ha et gyldig koronasertifikat for å kunne kjøpe en reise hos oss fra 20. september 2021.
Trygghet innad i gruppen
På en gruppereise tilbringer man mye tid sammen, både på transportmidler, restauranter og ellers. Vi ønsker å bidra til at alle føler seg trygge på hverandre, og hindre smittespredning innad i gruppen. Det er vår plikt å ivareta den helsemessige sikkerheten for våre gjester på reisefot. Den beste måten vi kan gjøre dette på i disse koronatider, er å stille et krav om at samtlige medlemmer i gruppen, inkludert vår reiseleder, har et gyldig koronasertifikat.
Våre samarbeidspartnere i utlandet krever ofte koronasertifikat
En av grunnene til at det føles trygt å reise nå, er at det i flere land stilles krav til gyldig koronasertifikat der hvor mange mennesker møtes. I mange tilfeller må du vise gyldig koronasertifikat for å komme inn på restauranter og museer. Flere elvecruiserederier vi samarbeider med krever at gyldig koronasertifikat sendes inn i forkant av reisen. Dette er for å skape trygghet om bord, og for å ivareta gjestenes helsemessige sikkerhet på best mulig måte.
Noen gruppereiser i utlandet er vanskelig å gjennomføre dersom enkeltpersoner i gruppen ikke har gyldig koronasertifikat
De som ikke kan fremvise gyldig koronasertifikat på reise i utlandet, vil i disse dager på grunn av testing ende opp i lange køer for å komme inn og ut av flyplasser. Dette kan skape unødvendige forsinkelser når vi har et reiseprogram som tidsmessig er nøye sammensatt for å få mest mulig ut av ferien.
Det samme kan skje ved adgangspunkt til museer og kirker, eller på restauranter og i butikker. Noen gruppereiser i utlandet er derfor vanskelige, eller umulige, å gjennomføre dersom enkeltpersoner i gruppen ikke har gyldig koronasertifikat.
Lurer du på noe?
Har du spørsmål rundt våre reiser og koronasertifikat, er du hjertelig velkommen til å slå på tråden til oss på telefon 22 46 48 48 (man - fre kl 10-14). Eller e-post: post@carpe-diem.no