Ofte stilte spørsmål

Finner du ikke var på det du lurer på her, er du hjertelig velkommen til å sende oss en epost til post@carpe-diem.no eller ringe oss på 22 46 48 48 (hverdager 10-14).
Før bestilling
Carpe Diem er en turoperatør for deg som reiser alene, men som ønsker å reise sammen med andre reiseglade på ferie. Vi er en del av Escape Travel Group og deler kontorer med Escape Travel, Cruise.no og Escapeaway på Helsfyr i Oslo. Du kan lese mer om oss her
Våre gjester er voksne, reiseglade mennesker fra 30 til 70+. Snittalder per tur varierer litt, ofte er den lavere på aktive turer enn på langtidsferier og elvecruise. På våre reiser er det ikke alderen, men innstillingen som teller. Vi opplever at unge og eldre trives utmerket i hverandres selskap. Erfaringen viser at de fleste melder seg på alene, men ofte blir våre gjester gode venner i løpet av turen, og hva er vel mer hyggelig enn å dra på ny tur med Carpe Diem-venner? Generelt sett har vi flere damer enn menn med på tur. Det er viktig for oss å understreke at vi ikke driver med sjekketurer - dette er reiser for folk som av forskjellige grunner ikke har noen å reise med og/eller som vil reise alene på tur med andre i gruppe.
Du må være over 18 år for å reise på tur. Vi har egne reiser for de under 45 år, her kan du være med til og med det året du fyller 45.
Vi skreddersyr alle reisene våre, og jobber nært og grundig med hver reise. Nettopp for å få det akkurat slik vi ønsker. Vi leter etter hoteller med sjel og sjarm, de lokale opplevelsene og inntrykk som varer. Vi er opptatt av at alle skal trives på tur og legger vekt på sosiale aktiviteter underveis, som f.eks matlagingskurs. Vi har en stor miks av reisemål og varierte reisetyper. Aktive turer ønsker våre gjester, så det blir det mer og mer av. Avslappende ferier i Europa, Asia eller andre deler av verden er også det perfekte valget for mange. En rundreise full av innhold og inntrykk gjør en reiseopplevelse komplett. Alle våre reisetyper kan du se her
Nei – alle kan reise med oss, men du kan ikke reise sammen med partneren din. Hos oss risikerer du derfor ikke å bli femte hjul på vogna. De fleste av våre gjester er single, men vi har også gjester som reiser uten partner. Forskjellige interesser, jobbsituasjon eller sykdom hos ektefelle/samboer er vanlige årsaker til at også de i forhold velger Carpe Diem. Noen ganger mangler man rett og slett reisefølge – mer komplisert er det ikke.
Gruppene våre er vanligvis mellom 15-25 deltakere.
Vi leter hele tiden etter hotell med det lille ekstra, og da snakker vi ikke butler på døren eller gullkraner på badet. Vi leter etter det hyggelige familiedrevne hotellet med høy sjarmfaktor – der du får knakende god frokost og hvor du føler deg som hjemme. Atmosfære og ekthet, service og sentral beliggenhet er stikkord vi har med oss på vår hotelljakt. Noen ganger finnes ikke de perfekte Carpe Diem-hotellene på de stedene vi drar til, men vi lover at vi gjør alt vi kan – hver gang – for at du skal bo godt. Våre hotell er vanligvis i kategorien 3 og 4-stjerner, men noen ganger finner vi også et 2 eller 5-stjerners hotell som er helt perfekt. For ikke å glemme opplevelsene med overnatting hjemme hos lokale familier eller i en beduinleir i ørkenen.
Vi har så godt som alltid med en norsk eller skandinavisktalende reiseleder på våre turer. Noen ganger vil reiseleder være med gruppen fra Oslo Lufthavn, andre ganger vil reiseleder møte gruppen ved ankomst reisemålet. Nærmere informasjon om dette samt reiseleders mobilnummer blir oppgitt i avreisedokumentene som sendes fra oss cirka to uker før avreise. Våre viktige og flotte reiseledere kan du bli kjent med her
Vår basispris er basert på at man deler et dobbeltrom (to separate senger) med en i reisefølget av samme kjønn. Vi ser at mange setter pris på denne muligheten, og at våre «gjengangere» gang på gang booker delt rom. Vær oppmerksom på at hvis du er den siste som booker delt twin-rom på turen, og vi ikke finner noen du kan dele rom med, må du likevel betale enkeltromstillegg. Enkeltromstilleggene er oppgitt på vår nettside, klikk på den gule "bestill-knappen" inne på turprogrammet for å se enkeltromsprisen på hver enkelt tur.
De aller fleste hotell og skip i verden baserer seg på to personer og priser deretter. Vi er helt enige i at dette er høyst urettferdig, og vi jobber med å «bearbeide» hotellene vi bruker for å få lavest mulig tillegg, og flest mulig enkeltrom. Noen hoteller har enkeltrom med en enkeltseng, men de fleste rom og lugarer er basert på at to deler. Carpe Diem jobber med de samme hotellene og skipene "alle" gjør, så det er ikke alltid enkelt å argumentere for en avtale om et stort antall enkeltrom til en lav pris.
Noen reisemål har vi enkeltrom uten tillegg i pris, her har vi laget en samleside for reisene det gjelder.
«Den beste ferien jeg har hatt…» — dette utsagnet har vi etter hvert fått høre ganske ofte. Reisene våre er ikke de billigste, men så er dette heller ikke sydenturer på nederste hylle. Det meste er inkludert i turprisen. I tillegg til frokost er som oftest minst ett måltid inkludert daglig, varierte aktiviteter, inngangsbilletter, transport, hyggelige og kunnskapsrike reiseledere og lokale guider – kort sagt alt som skal til for at du reiser problemfritt. Kvaliteten på turene gjenspeiles gjerne best ved at over halvparten av deltagerne våre er gjengangere. Du får ”mye for pengene – rett og slett”, (VG om Carpe Diem).
Flytidene som fremkommer på reiseruten din på Min Side, er basert på foreløpig bekreftelse fra flyselskapet. Disse tidene kan endres underveis – og avreisetiden er ikke endelig før billetter er utstedt. Vi anbefaler derfor på det sterkeste at du booker tilslutningsbilletter som kan endres - dersom du ikke velger å gjøre dette gjennom Carpe Diem. Har du booket billetter selv som ikke kan endres, må du selv dekke utgiftene i forbindelse med å kjøpe nye billetter, om avreisetiden fra Oslo skulle endre seg. Reiseforsikring spiller også inn her, så sjekk gjerne hvor godt du selv er dekket.
Ikke gi helt opp dersom en tur er full eller om det ikke er flere enkeltrom igjen! Vi har venteliste på samtlige turer og setter deg gjerne opp om du tar kontakt. Får vi ledig plass, hører du fra oss. Det er uforpliktende å stå på venteliste, men vi ber deg gi oss beskjed dersom dine planer endres og du ikke lenger vil stå på listen. Slik holder vi listene oppdaterte og aktuelle.
Bestilling
Reise- og avbestillingsforsikring er ikke inkludert når du kjøper en reise hos oss. Folketrygden dekker ikke alle helsetjenester ved turistopphold i utlandet. Reiseforsikring er derfor obligatorisk. Det beste er å kjøpe en heldekkende reiseforsikring fra Europeiske eller et tilsvarende forsikringsselskap. Har du helårs reiseforsikring, forsikring gjennom kreditt/bankkort eller reiseforsikring gjennom jobben, er dette vanligvis tilstrekkelig. For reiser i Europa - husk Europeisk helsetrygdkort.
Om noe skjer med deg selv eller dine nærmeste mens du er borte, får du tilbake godkjente utlegg av forsikringsselskapet. Det er lurt å alltid ha med en passkopi samt en kopi av reiseforsikringspolisen på reise - i tillegg til pass og polise.
Det er veldig viktig at allergier oppgis på et tidlig tidspunkt, helst allerede ved bestilling, noter dette i kommentarfeltet i bestillingsskjemaet på nett. Vi informerer til våre samarbeidspartnere, men kan ikke gi garantier om at spesielle ønsker etterkommes. Følger du en spesiell diett, må du ta ansvar for dette selv. Spesialmat kan ofte bestilles på flyet, si fra i god tid. Vi videreformidler dette til flyselskapet. Ta med noe back up i tilfelle svikt. Det hender dessverre noen ganger at feil oppstår.
Flyselskapene har blitt restriktive, eller helt avvisende med å forhåndsbestille seteplassering på gruppebillettene vi har.
Når du bestiller vil du få en bestillingsbekreftelse fra oss med faktura etter rundt 15-20 minutter. Husk å sjekke søppelpostkassen om du ikke har fått den. Du har også tilgang til din egen Min Side - link direkte inn får du i e-posten av oss etter bestilling.
Cirka to uker før avreise får du din reiserute med oppdaterte avreisetider, samt avreiseinformasjon som blant annet inneholder reiseleders navn og telefonnummer, informasjon om hva som kreves ved innreise, pakketips, valuta og annen nyttig informasjon.
Ved bestilling trenger vi fødselsdato. Pass på at du skriver ditt fulle navn slik som det står i passet slik at flybillett og pass er likt. På noen reiser trenger vi ytterligere informasjon som kopi av passet ditt. Noen ganger trenger vi høyde og annet - det er gjerne sykkelturer og der det er spesielle aktiviteter som må tilpasses. Akkurat hva vi trenger står i programmet for hver tur, og noen ganger kan vi sende ut epost før avreise og be om spesifikk informasjon fra alle deltakere.
Avreise fra annen flyplass enn Oslo Lufthavn
Ønsker du avreise fra annen flyplass i Norge, så kan vi ofte hjelpe deg med tilslutningsbillett slik at du har gjennomgående billett fra avreiseby til reisemålet. Ikke alle flyselskap tilbyr dette, men mange gjør. Vi kan da hjelpe til med å "henge" på en billett sammen med gruppebilletten som gjelder til og fra Oslo Lufthavn. Det kommer også an på avreisetidspunkt.
Det er alltid en fordel å ha alt på ett dokument, da plikter flyselskapene å booke deg om for å få deg helt frem i tilfelle kanselleringer og forsinkelser. I tillegg merkes og sjekkes bagasjen hele veien. Man betaler ekstra for den tryggheten. Pris på tilslutning får vi i hvert enkelt tilfelle når det bookes, merk at vi aldri får de billige tilbudsprisene på nett for denne typen. Du får heller ikke benyttet evt. bonuspoeng.
Det er viktig å merke seg at selv om du har tilslutningsbilletter gjennom oss, må bagasjen din i mange tilfeller hentes ut i Oslo på hjemreisen og sjekkes inn på nytt på grunn av tollreglene i Norge.
Vær også oppmerksom på det som gjelder for slike billetter i reisevilkår under "Endret/avvikende flyreise". Ta kontakt med oss før avreise dersom du ønsker gjennomgående tilslutningsbillett. I disse dager med alle endringer fra flyselskapene, booker vi dette fra 2-3 måneder før avreisen din.
Om du ønsker å ordne dine egne flybilletter kan det være mulig i noen tilfeller. Bestiller du i god tid, kan vi ofte tilby et fradrag for gruppebillettene vi har forhåndsbooket. Flyavgangen du bestiller må ankomme i god tid før gruppen lander, og hjemreisen må være etter gruppens avgang, eller på de samme flyene.
OBS: Kjøper du en reise uten transport til/fra startstedet, er det den reisendes ansvar å møte på avtalt sted og til avtalt tid for videre transport/program med gruppen. Eventuelle forsinkelser eller uteblivelse fra kundens side gir ikke rett til prisavslag eller erstatning for tapt arrangement, det være seg for hele eller deler av programmet. Det samme gjelder om det blir endringer i gruppens reise eller flytider som eventuelt påvirker kundens egne bestillinger og reservasjoner.
Viktig informasjon før avreise
Les informasjonen på tursiden nøye. Kreves det visum dit du skal? Hvordan skal det organiseres - elektronisk eller må du sende fra deg passet? Du bør tenke på å søke i god tid, men også for at visumet er gyldig under hele reisen. Derfor kan man heller ikke søke for tidlig. Det er den reisendes ansvar å sørge for at passet er gyldig på reisen. Carpe Diem er ikke erstatningspliktig for passasjerer som ikke har dette i orden. Om du trenger hjelp med å søke visum, ta kontakt med Visumservice.
Den sendes ut sammen med avreiseinformasjon cirka to uker før avreise. Det er ikke lenger billetter slik det var før, men du får en reiserute med referansen for flyreisen din. Dette er alt du trenger for å sjekke inn på flyplassen, samt passet ditt.
Vi sender ikke ut deltakerlister grunnet personvern. Vi kan allikevel svare på spørsmål om hvilket år de som allerede er påmeldt er født, også hvor mange det er påmeldt av hvert kjønn. Ring oss eller send en e-post om du har spørsmål om en spesifikk tur.
Vær og klima er alle opptatt av, ta gjerne en titt på f.eks yr for å orientere deg.
Hvor mye bagasje du kan ta med, avhenger av hvilket flyselskap vi benytter på turen du skal på. Dette vil det informeres om i avreiseinformasjon. Noen ganger vil det avvike dersom vi benytter innenriksfly med andre regler enn de vi flyr tur/retur med. Mange spør om hva som er best å pakke i - vi anbefaler en trillekoffert. Det er lurt å ha med en mindre ryggsekk eller tilsvarende, til det du trenger for hånden. Husk at du aldri må pakke mer bagasje enn du kan håndtere selv.
Dersom kofferten din ikke kommer ved ankomst reisemål, må du melde dette til flyselskapets representant i ankomsthallen der og da. Det samme gjelder dersom kofferten din har blitt skadet under transporten. Flyselskapet etterlyser da bagasjen, evt. registrerer skaden, slik at du har dokumentasjon i forsikringsøyemed og for krav om erstatning. En såkalt PIR-rapport utarbeides av flyselskapet i slike tilfeller.
På alle reisene våre er flyskatt og avgifter inkludert . Flyskatter kan bli høyere underveis grunnet valutakurser og endring av oljepris. En eventuell differanse vil bli tilleggsfakturert. Vi tar også forbehold om endring av pris ved endrede valutakurser. Les mer om dette i våre reisevilkår
På vei
Både flyselskapene og Carpe Diem anbefaler at du møter opp på flyplassen i god tid. Minst to timer før flyavgang.
Vanligvis får man ikke sjekket inn på nett på en gruppebooking. I de fleste tilfeller sjekker du inn på automat og leverer bagasje på bag drop. Noen flyselskaper sjekker også inn ved egne skranker. Der reiseleder er med fra Oslo Lufthavn, får du assistanse ved behov, ellers ta kontakt med flyselskapet som benyttes.
Det skjer at endringer kommer underveis. Noen av reisene våre går til land og steder med en helt annen infrastruktur. Reis med godt humør, ha et åpent sinn og vær nysgjerrig. Du vil ofte se at det er de dagene der alt ikke går som planlagt, som blir de aller mest minneverdige. Det er det som er så berikende med å reise!
Forsinkelser kan forekomme. Ta vare på evt. kvitteringer og utgifter du har og ta dette opp med ditt forsikringsselskap.
Skader kan skje i løpet av en reise. Det er viktig å ha med reiseforsikringsspolisen og gjerne også en kopi. Glem ikke ditt Europeiske helsetrygdkort for reiser i Europa. Carpe Diems reiseleder, lokale representanter samt vi på kontoret vil selvsagt bistå etter behov når uhellet er ute.
Trenger du overnatting der, er det mange muligheter. Du velger selv etter behov, i forhold til beliggenhet og pris, bestiller og betaler direkte til hotellet. Et tips er å se på bookingsider som f.eks Hotels eller Booking. Det er to hotell som er i gangavstand fra terminalen - dette er Radisson RED og Radisson BLU. Øvrige har shuttlebuss som kanskje ikke går hele døgnet - verdt å ta med i betraktning når du velger. Vi har ingen avtaler med hotellene ved OSL og kan dessverre ikke bistå med reservasjon av hotell.