Flyreise fra Oslo Lufthavn med mellomlanding og flybytte.
Fakta om skipet
Tonnasje: 91.000
Lengde: 294 meter
Passasjerkapasitet: 1950
Mannskap: 999
Byggeår/Renovert: 1999/ 2019
Registreringsland: Malta
Nyhet Singapore, Malaysia, Thailand, Sri Lanka og India
Ship o`hoi! Bli med på et nytt eventyr med Celebrity Millennium. Nå med ny seilingsrute i Asia. Vi mønstrer på i Singapore og seiler til Malaysia, Thailand, Sri Lanka og siste land ut blir India. To kontraster og helt ulike steder venter: Kochi i Kerala og vi går i land i metropolen Mumbai. Med deilige sjødager og late dager om bord, velger du selv. Vil du slappe av og ta dagen som den kommer - gjør så. Vil du benytte deg av de utallige tilbud for aktivitet om bord - ingen problem. Det er bare å lene seg tilbake, nyte nydelig mat og service, deilig temperaturer og mange havner i hele fem land! Strender, grotter, spennende storbyer og safari er noe av det som venter i land.
Vi har en natt i Singapore før vi går om bord. Hotellrom og lugar i valgt kategori har du helt for deg selv.
I Asia ligger anløpshavnene et stykke utenfor der det skjer, så vi anbefaler å bli med på en utflukt i regi av rederiet (ikke inkl.). Informasjonen du trenger for å bestille dette får du av oss i god tid før avreise.
Lugar og hotellrom til bruk alene
Fem land i Asia
Celebrity - voksen profil og avslappet eleganse
Ledige plasser
Fra: Oslo Lufthavn
Med: Cathrine Asbjørnrød
10 frokoster, 11 lunsjer og 12 middager inkludert
Flyreise fra Oslo Lufthavn med mellomlanding og flybytte.
Middag
Vi ankommer Singapore hvor vi møter guide og buss på flyplassen, for vi skal rett ut og bli kjent med denne metropolen.
Singapore er et potpurri av dufter, templer, mat og tradisjoner. En smeltedigel! Er Singapore en by eller et land? Begge deler! Noen vakre, karakteristiske svarte og hvite bungalower fra 1820-tallet ligger fortsatt fredfylt blant de mange ruvende skyskraperne. Moderne, men samtidig historisk og tradisjonelt.
Et av de største symbolene for Singapore er Merlion i form av en ikonisk statue. En mytisk skapning med løvehode og fiskekropp. Denne må med på enhver bytur og det blir fotostopp, som seg hør og bør. Det velkjente hotellet Marina Bay Sands med "båten" på toppen ligger på andre siden av bukten. Vi skal også innom Chinatown og Little India. Templene som tilhører forskjellige religioner ligger på rad og rekke og nærliggende markeder er fulle av mennesker som handler og selger i ryddig harmoni.
Den botaniske hagen litt utenfor byen er helt nydelig og den står på UNESCOs verdensarvliste. Orkideene her er det titusenvis av! Vi besøker den som siste stopp i dag, før vi kjører til hotellet vårt og sjeker inn. Her kan du se hotellet vi skal bo på.
Mat er noe av det viktigste her, Singapore er viden kjent for sine mange smaker fra forskjellige kulturer. I dag skal vi spise middag på en lokal kinesisk restaurant.
Lunsj, middag
Avgang kl. 20.00
Etter frokost og litt tid til egen disposisjon, blir vi kjørt til skipet, hvor vi sjekker inn. Klokken 20 kaster skipet loss og eventyret begynner. Før middag inviterer reiselederen til velkomstmøte og en drink i en av skipets hyggelige barer. Vi spiser middag sammen på bordene som vi har fast på turen.
Det er alltid en sikkerhetsøvelse før vi seiler. Dette er obligatorisk for alle gjester, og det vil bli gitt informasjon når og hvor dette foregår. Så er vi klare for å kaste loss og begi oss ut på et fantastisk eventyr.
Merk at tidene for avreise og ankomst kan endres fra rederiets side.
Du har mulighet til å melde deg på utflukter alle dagene skipet ligger til kai. Noen av disse inkluderer lunsj, andre ikke. Velger du å bli på skipet er lunsj inkludert.
Frokost, lunsj, middag
Lyden av bølgeskvulp og en behagelig gynging har sikkert gitt oss en god natts søvn, og vi våkner opp til en sjødag om bord. Les en god bok på dekk, nyt en lang lunsj i restauranten eller skjem deg bort i skipets spa. Bli godt kjent med skipets kriker og kroker og mange tilbud. Reiser organiserer alltid noe felles for deg som vil.
Frokost, lunsj, middag
Ankomst kl. 08.00
Avreise kl. 18.00
Penang er en skikkelig god blanding av Asia på et forholdsvis lite areal. Strategisk beliggenhet gjør at stedet alltid har vært et handelssentrum mot både Europa og vestover.
George Town på Penang er en forholdsvis stor by med sine 300.000 innbyggere. Verdensarven holder sin trygge hånd over. Den er nærmest pakket inn i historie og er ytterst sjarmerende med sine fargerike, værbitte husfasader. Flesteparten av innbyggerne er av kinesisk herkomst, noe de fleste bygningene bærer tydelig preg av. De gamle kinesiske husene ligger på rekke og rad i Chinatown. En morsom og behagelig måte å komme seg rundt på er med trishaw, sykkeldrosje. Dette er fortsatt et nokså vanlig framkomstmiddel i Georgetown. Gatematen er viden kjent for sine smaker og for utvalget. Gastronomi i enkle omgivelser.
Foruten Georgetown, hvor det er mye å se, har Penang flotte severdigheter utenom byen. Du kan ta Penangs ”Fløibane” opp på Penang Hill for flott utsikt i vakre omgivelser. Penang National Park er en av landets minste, men har fine strender - ligger cirka 1,5 time med lokalbuss fra George Town.
Kek Lok Si, Malaysias største buddhistiske tempelkompleks er verdt et besøk. Med millioner av intrikate bilder av Buddha og hundrevis av utskjæringer, skulpturer og murmalerier er det mye å ta inn for både kunst og tilbedelse.
Frokost, lunsj, middag
Ankomst kl. 07.00
Avreise kl. 19:00
Thailand er manges favorittland og det er det mange grunner til. En gjestfri, smilende befolkning og nydelige, rene smaker med litt sting i. Selve Phuket, som består av mange øyer, har flust å by på. Det er ikke langt til det vi her i nord tenker på som paradis: strender med vaiende palmer og farger som var vi midt i et postkort.
Området rundt Phuket er velsignet med et fantastisk korallrev, som mange steder begynner i nærheten av stranden. Så enkelt - bare å vasse uti. Utflukter til Phi-Phi Island, Phang Nga Bay med de spektakulære kalksteinsformasjonene og James Bond Island, er noe av det du kan oppleve gjennom rederiets utflukter.
Frokost, lunsj, middag
Vi seiler mot Sri Lanka. Det er fortsatt mye å oppdage om bord! Dersom du er av den litt mer rastløse typen, kan skipets velutstyrte treningssenter få ut litt energi. Her kan du være med på yoga- eller spinningtimer – eller ta treningen i eget tempo. Det fins også badstue om bord, hvis du føler for å svette litt ekstra… Sol og bad er heller ikke dumt. Reiseleder organiserer aktiviteter og måltider for deg som vil.
Frokost, lunsj, middag
Ankomst kl. 08.00
Avreise kl. 20.00
Hambantota ligger på sørsiden av Sri Lanka, og byen er den nest største i Sri Lanka, etter Colombo. Stedet er spesielt kjent for sitt biologiske mangfold. Hambantota-distriktet har så mange som 20 nasjonalparker og naturreservater, og hvis du er interessert i fugler, kan du se mange flotte og sjeldne fuglearter i dette området. Hambantota også hjem for mange verdensarvsteder, inkludert buddhistiske templer og stupas.
Yala er virkelig et sted der vi har sjansen til å se mange ulike dyr - som alltid med et forbehold da de selv bestemmer agendaen for hvor de ferdes. Nasjonalparken er spredt over 1259 kvadratkilometer og er regnet som selve hjertet i Sri Lankas viltliv. Naturen byr på fjell og litt smale veier mens du holder sansene åpne og kameraet klart for unike dyreopplevelser. Det er også mulig å ta en dukkert underveis i dag.
Inne i parken er det mange som holder hus. Vi kan treffe villsvin, hjort, elefanter, bjørner, påfugler, flamingoer og en hel del ulike fuglearter. Alle dyr er en bonus å se på denne måten, men noen holder nok en knapp på å se leopard. Det er i Yala det finnes den høyeste tettheten av disse elegante flekkete kattedyrene med sine perfekte og unike tegninger i pelsen. Det er ikke sjelden at de flokkvis ligger og slapper av i solen på steinene inne i parken.
Frokost, lunsj, middag
Ankomst kl 06.00
Avreise kl. 17.00
Sri Lanka er en oase av fruktbarhet og frodig natur. Det er grønt, dyrelivet er rikt og menneskene møter deg som regel med et digert smil om munnen. Maten er veldig velsmakende og god – denne øystaten har så absolutt mye variert å vise frem.
Hovedstaden Colombo er som storbyer flest på disse kanter, en meget kaotisk men spennende opplevelse: Et interessant menneskemylder og trafikk, tuk-tuk, tut og kjør! Colombo er også en kontrastfylt by hvor de historiske og moderne bygningene står side om side. Her kan vi oppleve buddhistiske og hinduistiske templer, fargerike bygninger og selvsagt det yrende folkelivet.
Frokost, lunsj, middag
Ankomst kl. 14.00 (dag 11)
Avreise kl. 17.00 (dag 12)
Namaste! Nå er vi i Kerala. Det erkardemomme og krydder i luften, innlandssjøer og elver, tutende rickshawer, yrende hverdagsliv og kvinner i vakre sarier. Litt "India light", ikke så hektisk og crazy.
Kystlinjen består av en klynge øyer og halvøyer der pittoreske laguner og kanaler tar plassen for hovedveiene. Kerala har også et sammensurium av vakre, naturskjønne kanaler og kalles Østens Venezia.
Kochi, som tidligere var sentrum for krydderhandelen fra India, har hatt en lang historiske ferd fram til nåtidens storby. Mattancherry Palace, som også er kjent som Dutch Palace, er et vakkert palass bygget av portugisere i det 17. århundre og har flotte veggmalerier. Et besøk i palasset gir et innblikk i historien om området samt lokale tradisjoner.
Gamlebyen er vel verdt et besøk. Det her man blant annet ser de enorme kinesiske fiskegarnene som byen er kjent for. Kochi er det eneste stedet i verden vi kan se dette, unntatt i Kina, så disse garnene er celebre syn! St. Francis kirken som er den eldste kirken i India bygget av europeere og det første gravstedet til Vasco Da Gama.
Kerala er kanskje mest kjent for sine kanaler (backwaters) Her kan man seile langsomt av gårde mens mangroveskoger, smaragdgrønne rismarker, kokospalmer og små landsbyer passeres.
I Kochi har vi en "overnight", det vil si at skipet ligger til kai hele natten og til avreisetidspunkt dagen etter.
Frokost, lunsj, middag
Sjødager er deilige dager der du gjør akkurat som du vil uten å passe klokken. Bortsett fra til måltidene når det måtte passe, og aktiviteter reiseleder arrangerer, om du vil være med. Vi er på vei til storbyen over de fleste, selv her i India: Mumbai.
Frokost, lunsj, middag
Ankomst 06.30
Mens vi fortsatt sover, legger kapteinen oss til kai i Mumbai. Mumbai ligger på Indias vestkyst, på sju øyer som opprinnelig var bebodd av fiskerfolket koli. De lever fortsatt i de fattige bydelene langs kysten. Opp gjennom historien har området vært under både arabisk, portugisisk og britisk styre, før India omsider fikk selvstyre i 1947. Mange kaller fortsatt byen for Bombay, men siden 1995 har det offisielle navnet vært Mumbai.
Mumbai er hjem til Indias produktive filmindustri, best kjent som Bollywood, som lager rundt 900 filmer hvert år.
Dette er en enormt stor by, og som turist vil du neppe verken ha tid eller interesse av å besøke alle delene av byen. Vi tar utgangspunkt i den sørligste bydelen Colaba, som også er den bydelen som er best tilpasset besøkende.
Her er det strandpromenader på begge
sider og den storslagne, men vilt travle og trafikkerte Gateway of India. I
gangavstand herfra ligger også flere andre attraksjoner. Hovedgaten
Causeway har butikker, gatehandlere og hoteller tett i tett, og flere av
byens mest populære restauranter og barer, som Leopold og Café
Mondegar, ligger her.
Elephanta-grottene er en flere hundre år gammel samling av utgravde grotter med fantastiske formasjoner som templer, statuer av guddommer og fresker. Det labyrintaktige grottesystemet ligger på Elephanta Island.
Skipet ligger til kai til i morgen, men vi sjekker ut allerede sent i kveld og setter kursen mot flyplassen.
Vi sjekker ut fra skipet litt etter midnatt i kveld og setter kursen mot flyplassen hvor flyene vestover har avgang i de tidlige morgentimer. Vi får flybytte og lander hjemme i Norge omtrent midt på dagen norsk tid.
Tonnasje: 91.000
Lengde: 294 meter
Passasjerkapasitet: 1950
Mannskap: 999
Byggeår/Renovert: 1999/ 2019
Registreringsland: Malta
Visumregler og innreisebetingelser kan endres, og vil da videreformidles.
Nedenfor følger generelle reisevilkår Carpe Diem, som er en avdeling i Escape Travel AS (heretter kalt ET). Disse vilkår gjelder for alle våre reiser med mindre det foreligger særskilte reisevilkår for den aktuelle turen. På reiser med særskilte vilkår vil dette fremkomme av turpresentasjonen eller i egen kontrakt. Der reisevilkårene fraviker Alminnelige vilkår for pakkereiser går ET sine reisevilkår foran da de Alminnelige vilkår er en bransjenorm som kan fravikes i visse tilfeller.
Påmelding kan skje elektronisk via vår nettside, på e-post eller pr. telefon. Angreretten som ellers er til stede ved fjernsalg gjelder ikke ved kjøp av reisetjenester. Avtalen mellom partene anses inngått ved bekreftet bestilling og innebærer aksept av turens reisevilkår. Bestillingsbekreftelsen må kontrolleres grundig straks den mottas. Vennligst påse at navn på alle reisende stemmer overens med passet. Eventuelle feil skal rettes før betaling av depositum finner sted. Senere endring vil kunne medføre gebyr.
Etter bestilling av reisen vil den reisende få tilsendt en reisebekreftelse/ faktura. Depositumet må innbetales innen syv dager. Manglende betaling av depositum medfører ikke at avtalen bortfaller. For reiser innen Norge og Europa er depositumsbeløpet kr 2.500 pr. person. For reiser utenfor Europa er depositumsbeløpet kr 4.000 pr. person. Depositumet regnes som delbetaling av reisens pris. Sluttbeløpet forfaller til betaling 65 dager før avreise. Er det under 65 dager til avreise ved bestilling, sendes faktura på hele beløpet med kort betalingsfrist. Ved manglende betaling 2 dager etter forfall, står ET fritt til å annullere bestillingen. Reisedokumentene sendes på e-post cirka 2 uker før avreise.
Vilkår i dette punkt avviker fra normalen slik beskrevet i Alminnelige vilkår for pakkereiser. Dette som følge av garantier og forpliktelser til underleverandører.
Ved tilleggsbestilling av flybilletter, det vil si bestilling av flyreiser utenom våre gruppe- og tilslutningsbilletter, skal disse betales innen 7 dager. Beløpet er ikke refunderbart. Ved bestilling av flybilletter utenom våre gruppebilletter og/eller ved kjøp av en reise uten transport til/fra startstedet, er det den reisendes ansvar å møte på avtalt sted og til avtalt tid for videre transport/program med gruppen. Eventuelle forsinkelser eller uteblivelse fra den reisendes side gir ikke rett til prisavslag eller erstatning for tapt arrangement, det være seg for hele eller deler av programmet.
ET har ikke ansvar for tap som følge av at den reisendes egne bestillinger av transport eller andre reisetjenester, ikke kan benyttes på grunn av oppståtte endringer i de programfestede tidspunktene for gruppens reise- eller flytider når endringene skyldes forhold arrangøren ikke kan lastes for. ET gjør oppmerksom på at de fleste flyselskaper kansellerer hjemreisen dersom utreisen ikke benyttes.
Enkelte endringer kan være mulig å gjøre etter at bestillingen er bekreftet, mot et gebyr. Dersom ET har mulighet til å etterkomme de nye ønsker, belastes dette med et endringsgebyr på kr. 500,- per person. I tillegg kommer eventuelle gebyrer som kreves av flyselskaper og/eller andre underleverandører. Vær oppmerksom på at når man reiser med rutefly, har de ulike flyselskapene en varierende siste frist for endringer.
Endring av en bekreftet reise til annet reisemål eller annen avreisedato er å regne som en avbestilling og gebyr gjeldende på avbestillingstidspunktet kommer til anvendelse, se punkt 4.
Avbestilling skal skje skriftlig. Manglende innbetaling av depositum gjelder ikke som avbestilling. Ved avbestilling eller uteblivelse av betaling gjelder følgende gebyrer:
Vilkår i dette punkt avviker fra normalen slik beskrevet i Alminnelige vilkår for pakkereiser. Dette som følge av garantier og forpliktelser til underleverandører.
Reisebransjen og ET følger Utenriksdepartementets reiseråd. Den reisende har som hovedregel rett til å avbestille sin reise dersom det på reisemålet eller i umiddelbar nærhet av dette de siste 14 dager eller kortere før reisen tar til, konstateres krigshandlinger, naturkatastrofer, farlige smittsomme sykdommer eller andre begivenheter som kan likestilles, og det er rimelig grunn til å anta at disse forhold også vil være på avreisedagen. Ved avbestilling av foran nevnte årsaker, refunderes tilgodebeløpet. Reisen kan imidlertid ikke avbestilles av foran nevnte årsaker hvis begivenheten som legges til grunn for avbestillingen var eller burde vært kjent ved bestilling.
En reise kan kanselleres/endres uten erstatningsplikt* av ET dersom:
5.1 Det ikke er påmeldt et tilstrekkelig antall deltakere på turen, se punkt 8. ET skal gi den reisende beskjed om eventuell kansellering av turen senest 20 dager før avreise.
5.2 Det inntreffer uunngåelige og ekstraordinære omstendigheter utenfor ETs kontroll. Eksempler kan være: Fare for krig, naturkatastrofer, farlige smittsomme sykdommer, arbeidskonflikter eller lignende.
5.3 Forhold på reisemålet/langs reiseruten som gjør det risikabelt eller urimelig å gjennomføre turen, og som ET med rimelighet ikke kunne forutse. For pkt. 5.2 og 5.3 vektlegges ved vurdering blant annet Utenriksdepartementets reiseråd og lokale myndigheters uttalelser.
Om ET kansellerer en reise og fristen for betaling av sluttbeløpet er forfalt, er manglende sluttbetaling på kanselleringstidspunktet å anse som avbestilling fra kundens side, og gebyrer som ved en ordinær avbestilling vil gjelde.
*Erstatningsplikt må ikke forveksles med kundens rett til refusjon av sitt tilgodehavende om ET kansellerer en reise.
ET anbefaler alle reisende å ha gyldig reiseforsikring som også bør dekke eventuell hjemtransport, samt Europeisk Helsetrygdekort ved reiser i Europa. ET anbefaler å tegne en avbestillingsforsikring dersom dette ikke er inkludert i reiseforsikringen. Den reisende er selv ansvarlig for å tegne de nødvendige forsikringer. ET har ikke ansvar i situasjoner og forhold den reisende kunne ha forsikret seg mot og som ikke skyldes arrangøren eller noen han har ansvar for.
Det er den reisendes ansvar å ved avreise kunne fremvise gyldig legitimasjon og eventuelt visum som er nødvendig på reisen, både for seg selv og den/de man bestiller for. Utenfor fastlands-Norge anbefaler ET pass som gyldig legitimasjon. Enkelte av våre samarbeidspartnere anser pass som den eneste gyldige formen for legitimasjon, også i Europa. Vær oppmerksom på at det i en del tilfeller kreves at passet er gyldig i minst 6 måneder etter hjemreisedato. Dette kan også gjelde for reiser i Europa. Visumkrav til aktuelle reisemål er oppgitt i turens program på vår nettside. ET forholder seg til visumregler for norske statsborgere. Hvis den reisende ikke reiser med norsk pass, må man selv sjekke visumregler for sitt statsborgerskap til det aktuelle reisemålet.
Hvis ikke annet er oppgitt i programmet, er en gruppereise basert på minimum 20 betalende deltakere. Ved færre deltakere kan ET kansellere reisen eller øke prisen. Dette skal meddeles den reisende senest 20 dager før avreise.
Det tas forbehold om endring av pris grunnet forhold utenfor ETs kontroll. Slike forhold er valutaendringer, endringer i transportpriser og økning i offentlige skatter og avgifter. ET forbeholder seg retten til å fakturere et pristillegg som følge av eventuelle endringer. Dette forhold går begge veier, og den reisende har rett til prisreduksjon dersom kostnadene reduseres. Eventuelle tillegg tar utgangspunkt i beregningstidspunktet for reisens pris, et tidspunkt som normalt sammenfaller med når en reise legges ut for salg. Et eventuelt pristillegg vil bli varslet senest 20 dager før avreise. Utgjør tillegget mer enn 8 prosent av reisens pris, har den reisende anledning til å heve avtalen.
Reisende som har bestilt dobbeltrom eller del i twin-rom må betale enkeltromstillegg dersom den andre part frafaller eller det ikke melder seg en ytterligere person av samme kjønn å dele rommet med. Om dette er aktuelt, kontaktes den reisende og tilleggsfaktura sendes i forkant av reisen. Dette er ingen gyldig grunn til å trekke seg fra reisen.
Informasjon om flytider og flyselskap er foreløpige inntil flybilletten er utstedt. Det tas forbehold om mulige trykkfeil i programmet eller på nettsiden. Vesentlige endringer som skjer etter bestilling skal meddeles den reisende skriftlig.
Reisen kan bli påvirket av forhold utenfor vår kontroll som for eksempel vær, fremkommelighet, seilingsforhold, arbeidskonflikter og lignende. Dersom slike forhold skaper hindringer for gjennomføring av det oppsatte programmet, vil ET foreta nødvendige justeringer i eksempelvis reiserute og innhold, bytte av transportmiddel og overnattingssted. ET vil bestrebe seg på å erstatte de deler av reiseinnholdet som blir påvirket av endringen med likeverdige alternativer.
Den reisende må kunne håndtere sin egen bagasje og kunne reise uten assistanse. Spesielle behov på flyreisen og underveis på turen må det opplyses om ved påmelding. Vi gjør oppmerksom på at reiseleder ikke kan yte særskilt assistanse til noen av deltakerne under reisen.
Det er deltakers ansvar å være i god nok form, fysisk og psykisk, og ha en god nok helse til å kunne delta på reisen. Det er deltakers ansvar å sjekke med sin lege dersom man er usikker på om man kan delta. For enkelte reiser kan ET kreve at den reisende før avreise, fremlegger bekreftelse fra lege om at man er helsemessig skikket til å gjennomføre reisen. Dette vil i så fall framkomme av reisens program. Om deltaker ikke får slik bekreftelse fra lege og dermed ikke kan delta på reisen, gjelder samme gebyrer som ved en ordinær avbestilling, se punkt 4.
Den reisende plikter å rette seg etter de regler som er gitt av offentlige myndigheter og ETs representanter, og må ikke opptre til sjenanse for medreisende eller andre. Dersom den reisende grovt tilsidesetter sine plikter, kan han nektes å delta eller utelukkes fra resten av reisen, uten at han kan kreve erstatning eller prisavslag fra arrangøren. Ved utelukkelse etter at reisen er påbegynt, kan den reisende pålegges selv å bære omkostningene ved endret hjemreise.
Den reisende kan gjøres erstatningsansvarlig hvis han med vilje eller uaktsomhet påfører arrangøren tap blant annet ved ikke å overholde de bestemmelser som er nevnt ovenfor.
Den reisende plikter å gi beskjed uten ugrunnet opphold dersom hun/han oppdager en mangel ved reisen. Oppdages mangelen etter at reisen har startet, må den reisende reklamere på stedet til ETs reiseleder eller til ETs kontor i Oslo, slik at disse blir gitt en mulighet til å rette opp mangelen. Hvis et problem ikke kan løses tilfredsstillende på stedet, kan det klages skriftlig til ET senest to uker etter hjemkomst. Hvis klagen ikke løses tilfredsstillende for den reisende eller ET, kan saken henvises til Reklamasjonsnemnda for pakkereiser.
Det vises til Pakkereiseloven av 15.06.2018, samt Alminnelige vilkår for pakkereiser av 01.07.2018 og særskilt deres formuleringer om at «Opplysninger som er gitt i kataloger eller brosjyrer eller annet informasjonsmateriell som arrangøren har utarbeidet eller viser til, regnes som en del av avtalen».
ET er medlem av det norske Reisegarantifondet og har stilt den til enhver tid nødvendige garanti.
ALMINNELIGE VILKÅR FOR PAKKEREISER - klikk her
Reisevilkår oppdatert 19. juni 2024
Bestilling og betaling
Etter bestilling av reisen vil du motta en reisebekreftelse og depositumsfaktura. Depositumet må være innbetalt innen en uke. Sluttbeløpet forfaller til betaling 65 dager før avreise. Er det under 65 dager til avreise ved bestilling, sendes faktura på hele beløpet med kort betalingsfrist. Reisedokumentene sendes ca to uker før avreise på e-post. Du vil samtidig finne disse på Min Side.
Innsjekket bagasje og seteplassering på fly
Alle våre gruppereiser med fly inkluderer innsjekket bagasje og ett kolli håndbagasje. Hva som gjelder for din reise og flyselskap, får du beskjed om i avreisedokumentene som sendes cirka 14 dager før avreisen. Flyselskapene har blitt restriktive, eller helt avvisende med å forhåndsbestille seteplassering på gruppebillettene vi har. Vi har derfor meget liten påvirkningskraft på det å ønske en spesiell plassering eller et sete.
Tips
På reise kommer du i kontakt med hverdagsliv og kulturer i andre land. Mange av disse har en tipskultur som skiller seg fra Norge. I mange land forventes det at for eksempel lokalguider, sjåfører og besetning på f. eks et elvecruiseskip, får tips i tillegg til det å spise ute på restaurant. Vi inkluderer vanligvis ikke tips i reisens pris, siden det er både individuelt og avhengig av land. Å vite hva som er normen er ikke lett, din reiseleder vil ta opp dette underveis på turen. Tips vil alltid være frivillig, men vi anbefaler å følge og respektere skikken i landet du er i.
Forbehold om endringer i oppsatt dagsprogram
Noen ganger hender det at våre samarbeidspartnere må endre noe i programmet, enten like før avreise eller underveis. Det kan f.eks være at rekkefølgen på dagene blir byttet om, eller at det tilbys en alternativ rute/utflukt enn beskrevet.
Endring av bestilt reise
Ta kontakt med oss, så ser vi an hvert enkelt tilfelle for løsning. Generelt gjelder: Dersom du har bestilt en reise og på et senere tidspunkt ønsker å endre til en annen innen rimelig tid (tre mnd før avreise) - tilkommer et endringsgebyr som i de fleste tilfellene er kr 750. Et lite forbehold om at ikke alle reiser kan endres, samt at endring nærmere enn tre måneder før avreise kommer under ordinære avbestillingsvilkår.
Venteliste på turer
Ikke gi helt opp dersom en tur er full eller om det ikke er flere enkeltrom igjen! Vi har venteliste på samtlige turer og du kan selv sette deg enkelt opp via tursiden på nettsiden vår. Er det utsolgt i en romkategori, uten at turen er full, ta kontakt med oss så ordner vi dette manuelt. Får vi ledig plass, hører du fra oss. Det er uforpliktende å stå på liste, men vi ber deg gi et hint dersom det er uaktuelt og planer endres. Slik holder vi listene oppdaterte og aktuelle.
Lurer du på noe mer?
Se om du finner svar på ditt spørsmål her: Ofte stilte spørsmål
Passet må være gyldig i minst 6 måneder etter hjemkomstdato. Det er den reisendes ansvar å sørge for at passet er gyldig i henhold til dette, samt at visum er i orden før avreise. Carpe Diem er ikke erstatningsansvarlig om dette ikke er i orden.
SRI LANKA: Norske borgere trenger visum. Det ordner du selv på nett:her
Pass på å bruke denne nettadressen, det er mange useriøse aktører på nett. Passet må være gyldig minst seks måneder etter hjemkomst. Det er den reisendes ansvar å sørge for at passet er gyldig og Carpe Diem er ikke erstatningsansvarlige om det ikke er i orden. Pris pt (4. oktober 2024) for 30 days Tourist Visa er USD 50 og evt kortavgifter i tillegg. Ta med visumet på reisen.
INDIA: Norske borgere trenger visum. Det ordner du selv på nett: her
Pass på å bruke denne nettadressen, det er mange useriøse aktører på nett. Pris pt for e-visum/turistvisum for 30 dager er 25 USD.
Søk gjerne om visum seinest 14 dager før avreise slik at du har god tid før avreise. Vanligvis får man svar dagen etter men det kan ta opp til 72 timer. Husk å printe ut visumet og ta dette med på reisen. Visumet skal inneholde et bilde av deg selv.
SINGAPORE: Det er ikke visumplikt, men merk at et innreiseskjema må fylles ut:
SG Arrival Card: Alle reisende er nødt til å sende inn SG-ankomstkortet herfor å komme inn i Singapore. SG Arrival Card det åpnes for elektronisk registrering 72 timer før ankomst Singapore, se nettsiden deres herVær oppmerksom på at SG Arrival card ikke er et visum.
Er du ikke norsk borger, sjekk med konsulat/ambassade for hvordan du skal forholde deg for denne reisen.
Vaksine på reise
Vi henviser her alltid til autorisert helsepersonell, som vaksineklinikk og henvisning fra fastlege. De er oppdatert på hva som gjelder verden over, det har ikke vi som turoperatør mulighet til å være. Det er også gode nettsider som f.eks folkehelseinstituttet. De anbefaler en grunnvaksinasjon for samtlige reiser.
Vaksine på reise kan deles inn i både må ha, bør ha og kan ha. Så det blir ofte en vurdering av deg selv og av helsepersonell. Begynn forberedelser minst seks uker før avreise.
Allergier / intoleranser
Meld fra om evt. allergier og intoleranser snarest etter bestilling slik at vi får gitt beskjed videre.På reise må man i siste instans være påpasselig selv ved ulike allergier eller intoleranser. Vi informerer, men kan ikke gi garantier om at spesielle ønsker etterkommes. Om bord i skipet er de vanligvis veldig flinke og påpasselige med det som er meldt inn, men alltid å anbefale å passe på i siste instans selv.
VISUMSERVICE er Escape Travels samarbeidspartner for håndtering av visum.
Om du ønsker hjelp med din visumsøknad, får gjester av Escape Travel og Carpe Diem 15% rabatt på Visumservice sine honorarer.
Slik går du fram for å søke visum gjennom Visumservice:
Visumservice har telefonnummer 22 38 08 00.
Det er mange ting man må tenke på i forkant av en reise. På denne siden har vi laget en oversikt med linker til relevante nettsider så du lett kan holde oversikt over gjeldende regler. Det er den reisendes ansvar å holde seg oppdatert på de til enhver tid gjeldende innreiseregler for landet du skal til.
✔️Pass og visum
Sjekk at passet ditt er gyldig, og bestill nytt i god tid dersom du trenger det. Vi minner om at mange land krever at pass er gyldig i 6 måneder etter hjemkomst, spesielt utenfor Schengen. Husk også å sjekke om du trenger visum for reisen.
✔️Reiseforsikring
Ta kontakt med forsikringsselskapet ditt i god tid før avreise for å sjekke at du har gyldig forsikring og hva den dekker. Gyldig reiseforsikring er helt avgjørende hvis du blir syk, utsatt for en ulykke eller noe annet uventet – både i forkant av og under reisen. Ta med ditt forsikringsbevis på reisen, og Europeisk Helsetrygdkort på reiser i Europa.
✔️Helserelatert reiseinformasjon
Sjekk Helsenorge.no for oversikt over gjeldende råd og regler. Ta kontakt med fastlege eller nærmeste vaksinekontor for informasjon om hvilke vaksiner som eventuelt kreves for reisen. Deltaker er selv ansvarlig for at de nødvendige vaksiner er tatt. Husk å medbringe gulfebersertifikat til land som krever dette.
✔️Reglene dit du skal - bruk appen Reiseklar
Vi anbefaler alle våre gjester å laste ned appen Reiseklar (du finner den på App Store eller Google Play). Her finner du reiseinformasjon til alle land Norge har utenriksstasjoner i. Du kan også ta en titt på UD sin nettside for reiseinformasjon.
✔️Reiseregistrering
Vi oppfordrer alle som skal på reise til å registrere seg på www.reiseregistrering.no.
Denne siden er oppdatert 28. mai 2024
REGISTRERING AV PERSONALIA FØR DU REISER
Internasjonale bestemmelser tilsier at alle som reiser på cruise med våre samarbeidspartnere på forhånd må sjekke inn på cruiserederiets internettsider/app. Gjør dette senest 14 dager før du skal reise om mulig. Enkelte rederier tilbyr online check-in på norsk så det skal være enkelt å registrere seg.
VIKTIG OM DU SKAL PÅ CRUISE TIL/FRA LAND MED VISUMKRAV
Alle må ha elektronisk lesbart pass og alle må søke om visum til de landene man skal til før avreise. Ta også med papirkopi av godkjent visum til landene der du har fått det innvilget. Dette må fremvises ved innsjekking.
INNSJEKK PÅ SKIPET
Ved innsjekking på kaia kan det ofte være køer. For at alt skal gå fortere må alle passe på å ha fylt ut alle papirer på forhånd. Ta med pass og en kopi av din online registrering. Ved innsjekking får alle passasjerer utlevert sitt eget ”kredittkort” (Sea Pass). Dette er eneste betalingsmiddel om bord og er også nøkkel og ID kort. Man kan gjøre opp siste dag med kredittkort, reisesjekker eller kontant. Om du gjør opp kontant får du en kredittsperre. Det blir tatt bilde av alle passasjerer ved ombordstigning. Etter besøk i land registreres ditt ID-kort, og bilde kommer da opp på skjermen til kontrollpersonalet.
UTFLUKTER, SPESIALRESTAURANTER OG SHOW
Mange rederier tilbyr forhåndsbestilling av utflukter, show og bord i spesialrestauranter på rederiets webside/app, men du kan også gjøre dette ombord (forbehold om ledig kapasitet).
BAGASJE OG BAGASJELAPPER
Bagasjelapper kan du få på kaia – de utstedes som regel ikke i Norge, men det er ikke noe problem. Bagasjen blir tatt om bord av rederiet ved innsjekk og det kan ta flere timer før den kommer til lugaren. Ha derfor med nødvendige ting i håndbagasjen, gjerne også badetøy. Pass må du alltid ha i håndbagasjen.
TIPS/DRIKKEPENGER
All tips er forhåndsbetalt til personalet om bord. Det er normalt å tipse på utflukter og et par dollar til de som tar bagasjen din ved innsjekk, dette er ikke inkludert.
KLESKODE OMBORD
Celebrity har en mindre formell kleskode enn mange andre rederier. På cruise som er lenger enn 7 dager vil det være to "evening chic"-kvelder. Ellers er det "smart casual" som er kleskoden. Les mer på skipets nettside her.
Evening chic for kvinner: cocktailkjole, skjørt, bukser eller designer jeans med en elegant topp/bluse
Evening chic for menn: Bukser eller designer jeans med en pen skjorte eller genser, valgfri sportsjakke/blazer
Smart casual for kvinner: skjørt, bukser eller jeans med en uformell topp/bluse
Smart casual for menn: bukser eller jeans med en uformell t-skjorte.
INFORMASJON OMBORD
Daglig utgis det program om hva som foregår. Det er viktig å lese dette, her finner du dagens aktiviteter samt åpningstider i restauranter, informasjon om havner med mer. Program for dagen finner du også i appen.
INTERNETT og MOBILTELEFON
På Celebrity er wifi inkludert ombord. Mobildekningen kan en del steder være dårlig og i de tilfeller det er dekning kan det være svært kostbart både å ringe og motta samtaler – spesielt når skipet er til sjøs. Vær obs på egne priser for bruk av mobiltelefon i hvert land som besøkes - sjekk med din operatør hva som gjelder.
HVA KAN DU IKKE TA MED OM BORD?
Det er ikke lov å ta med følgende: alkohol (noen unntak finnes), strykejern, stearinlys, våpen (herunder også kniver, lommekniver, Leatherman og lignende), vinåpner, kaffemaskin/vannkoker, elektriske transformatorer, brannfarlig væske, eksplosiver (f.eks fyrverkeri) og store sakser.
Vi sender ut mer praktisk informasjon i avreisedokumentene som kommer ca 14 dager før avreise.
Ønsker du avreise fra annen flyplass i Norge, kan vi ofte hjelpe deg med tilslutningsbillett slik at du har gjennomgående billett fra avreiseby til reisemålet. Ikke alle flyselskap tilbyr dette, men mange gjør. Gjennom flyselskapet vi benytter på turen kan vi hjelpe til med å koble på en billett sammen med gruppebilletten som gjelder til og fra Oslo Lufthavn, om det ikke er vilkår hos flyselskapet som skulle tilsi noe annet.
Ved tilslutningsbillett har du hele reisen i én bestilling. På utreisen sjekkes bagasjen inn og merkes helt fram til reisemålet. Ved eventuell kansellering eller forsinkelse, plikter flyselskapet å booke deg om for å få deg fram til reisemålet. Man betaler ekstra for den tryggheten. Pris på tilslutning får vi i hvert enkelt tilfelle når det bestilles, merk at vi aldri får de billige tilbudsprisene på nett for denne type billetter.
Om du selv bestiller billetter tur/retur Oslo Lufthavn vil reisene være to separate bestillinger og flyselskapet har ikke det samme ansvar som ved tilslutningsbilletter. Bagasjen må også hentes ut ved mellomlanding og sjekkes inn på nytt. Dersom du bestiller billetter på egen hånd, og det skulle oppstå forsinkelser slik at du mister flyet videre med gruppen, må du selv bekoste ny billett. Vær oppmerksom på at mange flyselskap automatisk kansellerer returbilletten dersom utreisebilletten ikke benyttes. Vi anbefaler alltid å sjekke gjeldende regler for dette gjennom din reiseforsikring, slik at du vet hva som gjelder om noe uforutsett skulle oppstå.
Ved bestilling av egne billetter anbefaler vi at du beregner ankomst Oslo lufthavn (eventuell annen transferflyplass i Europa) med svært god tidsmargin. Vær ellers oppmerksom våre reisevilkår punkt 3 om "Endringer og avvik ved reisen".