Vi flyr med Turkish Airlines med avreise fra Oslo Lufthavn om kvelden. Etter mellomlanding og flybytte i Istanbul, lander vi i Georgias hovedstad Tbilisi om natten.
Med vintradisjon og ortodoks påske
Rundreise i gjestfrie Georgia
Georgia er en perle i hjertet av Kaukasus med fantastisk natur, eldgammel historie og særegne tradisjoner. Beliggenheten på Silkeveien der øst møter vest – og der det lokale kjøkken og mange tusen år gammel vintradisjon sørger for de beste smaker. Her er det en rivende utvikling med nye, spennende vinprodusenter, så dette er virkelig et levende vinland med dype røtter.
Georgia har et kjent stort, kulturelt mangfold og er blant våre eldste sivilisasjoner. Her har de sunget flerstemt polyfon sang i mer enn 2000 år, produsert vin i over 8000 år, og her levde Homo Georgicus allerede for 1,8 millioner år siden. I Georgias myteomspunnede kultur og historie er kirken, folkesang og folkedans, poesi, vintradisjon og en enestående gjestfrihet dypt forankret i folkesjelen. Gjester en gave sendt fra Gud.
På denne turen kommer du ekstra tett på det lokale livet gjennom vår lokale reiseleder Svend og lokalguide Sergi. I tillegg blir det en ekstra dimensjon når vi får med oss deler av den utrolige påskefeiringen her.
Lokal, norsk reiseleder
Ortodoks påske
Lær om vin, bordtradisjon og kultur
Avreiser
Det er for tiden ingen avganger på denne reisen som er tilgjengelig for bestilling. Turen kan være under planlegging, eller dette kan være en tur som har gått tidligere. Klikk på knappen under og fyll ut skjemaet for å være blant de første som får beskjed når en ny avreise er klar.
Høydepunkter
- Spennende Tbilisi, der tradisjoner og det moderne liv går hånd i hånd
- Besøk i Mtskheta – den historiske hovedstaden
- Lunsj og vinsmaking på vingården til Pheasant’s Tears - en av Georgias mest anerkjente og tradisjonstro vinmakere
- Grottebyen Vardzia og mineralvannbyen Borjomi
- Opplev ortodoks påske her i Georgia
- Nydelige, lokale matopplevelser
- Reiseleder Svend Waage
Program
8 frokoster, 4 lunsjer og 5 middager inkludert
Frokost, lunsj, middag
Etter ankomst om natten og noen timers søvn rusler vi inn i gamlebyen til en særegen restaurant hvor vi samles for en prat og en lett brunsj. Deretter fortsetter vi vandringen gjennom gamle Tbilisi, føler på stemningen og blir kjent med noen av de viktigste områdene, som Betlemi-distriktet, gamlebyen ved Narikalaborgen og de berømte svovelbadene. Vi ser hvordan gammelt møter nytt, og hva som gjorde Tbilisi til et kultur- og handelssenter på den historiske Silkeveien. Etter en lunsj i en særegen restaurant i gamlebyens bortgjemte gater har dere noen timer til egen disposisjon. Dere får mulighet til en hvil etter en kort natt, eller dere kan benytte anledningen til å oppleve mer av Tbilisis spesielle atmosfære og mangfold på egen hånd.
Tidlig på kvelden samles vi til velkomstmiddag. Reiselederne introduserer oss til det fantastiske georgiske kjøkkenet med sine varierte og velsmakende retter, og til den særegne georgiske vinen og vintradisjonen. Vi lærer å kjenne den spesielle bordtradisjonen hvor vin, taler, poesi og folkesang er sentrale elementer. Vårt første møte med den georgiske vinen blir gjennom de to mest klassiske vinene: Saperavi, som er en tørr, fyldig og smaksrik rødvin fra Kakheti-regionen øst i Georgia og Rkatsiteli, en tørr, kraftig amber-vin fra samme regionen som matcher alt fra lette salater til tyngre kjøttretter. Så blir vi bedre kjent både med hverandre og våre reiseledere. Vi tar kvelden i rimelig tid etter en kort natt og en begivenhetsrik dag.
Frokost, lunsj
Etter frokost rusler vi ned til det som på Hamsuns tid var «Hotel London», hvor Hamsun bodde da han besøkte Tbilisi. Bare et steinkast unna Hamsuns «Hotel London» finner vi det tidligere «Grand Hotel» hvor den norske forfatteren og komponisten, «femme fatale», Dagny Juel ble skutt og drept av sin polske venn i forbindelse med sitt besøk i Tbilisi. Deretter vandrer vi mot gamlebyen og entrer de koselige smågatene ved Gabriadzes marionetteteater og Tblisis eldste kirke Antchiskhati. Vi fortsetter forbi patriarkens residens, gjennom livlige kafe- og handlegater før vi ender opp i sentrum av gamlebyen. Vi har felles lunsj, og resten av dagen kan brukes til hva du har lyst til:
1) Oppleve markedet for gull og smykker og sentralmarkedet med genuint markedsliv
2) Besøke den botaniske hagen i Tbilisi.
3) Oppleve folkeliv langs hovedgaten Rustaveli.
4) Besøke Dry Bridge og se på brukskunst, billedkunst og georgisk kunsthåndverk, etc.
5) Oppleve Georgias hovedkirke, den store Treenighetskirken.
Vi møtes sent på kvelden for avgang til kirken Sioni for å oppleve georgisk påsketradisjon. På veien stopper vi for en forfriskning og en liten prat hvor vi lærer mer om den georgiske ortodokse kirken og dens rolle i georgisk tradisjon og samfunn. Vi prater også om hva vi snart skal få oppleve, og tradisjonene knyttet til den georgiske påskefeiringen. Sioni er en av de mest tradisjonsrike kirkene i gamlebyen Her er det gode muligheter til å oppleve seremoniene både tett på eller på litt avstand hvis man skulle ønske det. Dessuten er veien tilbake til hotellet kort.
Frokost, middag
Vi har avreise mot Meskheti-regionen og videre til Borjomi. Meskheti-regionen måttet tåle å være inngangsporten når ottomanene opp gjennom historien prøvde å ta kontrollen i Kaukasus, og den gamle arkitekturen og byggeskikken reflekterer behovet for å holde seg skjult for fienden. Borjomi var et viktig rekreasjonsområde i det tidligere Sovjetunionen og er kjent for sitt mineralvann.
På vei ut fra Tbilisi blir vi mer kjent med den historiske hovedstaden Mtskheta. Her finner vi Svetitskhoveli som er på UNESCOs verdensarvliste og tidligere var Georgias hovedkirke. Hit kom St. Nino og kristnet Georgia på 300-tallet, og legenden forteller at Jesu klede skal være begravet på stedet hvor kirken ble reist. Vi tar dere med inn i kirken og dermed inn i viktig del av Georgias historie og tradisjon. Her opplever vi den viktige rollen som kirken spiller i de fleste georgieres liv, og hvilken betydning ritualene og relikviene har i hverdagslivet. Deretter vandrer vi i den gamle bydelen og opplever tradisjon, lokal koloritt og turistboder i skjønn forening.
Det stoppes for lunsj (ikke inkl. i dag) og deretter setter vi kursen videre og ankommer Borjomi tidlig ettermiddag. Resten av dagen er til egen disposisjon med fine muligheter for tur og avslapping. Man kan vandre i Borjomi-parken, og velge å fortsette innover i idyllisk skoglandskap til man kommer til en åpen lund og utendørs Borjomi-bad. Eller nyt hotellets fasiliteter som spa og massasje (bestilles og betales individuelt).
Tidlig på kvelden så møtes vi til middag hvor vi nyter tradisjonelle retter i lokale og sjarmerende omgivelser. Sammen med oss ved bordet har vi våre gode sangervenner som synger tradisjonelle georgiske folkesanger. Det blir en kveld i tradisjonell georgisk ånd.
Frokost, lunsj
Etter frokost setter vi kursen mot Vardziahulene. Vardzia er stedet som også huser et hulebykompleks som er en av Georgias flotteste og mest spektakulære historiske severdigheter, og et monument over Georgias storhetstid under Dronning Tamar i det 12/13. århundret. Komplekset er hogd ut i fjellet og bestod opprinnelig av flere tusen ulike rom i 13 plan og flere kirker. Vi opplever hulekomplekset med sine rom, ganger og kirker, og lærer hvilken rolle det spilte gjennom århundrene etter at det ble bygget.
Etterpå blir det lunsj i nærheten med tradisjonelle retter fra denne regionen.
Deretter går turen tilbake til Borjomi og mulighet for både litt uteliv i form av gåturer eller avslapping på hotellet. Middagen er på egen hånd i kveld, men reiseleder organiserer for den som vil.
Frokost, middag
Etter frokost er det avreise mot vinregionen Kakheti. Deretter blir det vinsmaking ved Chateau Mukhranigodset. Dette er godset og vingården til pris Ivane Mukhranbatoni som var en sentral politisk og militær figur her på 1900-tallet. Vinene han var med og laget, kombinerte georgisk og fransk tradisjon. I dag smaker vi viner som er produsert med moderne teknologi. Som tiltygg får vi litt enkel fingermat.
Kakheti-regionen står alene for nesten 70% av all vinproduksjon i Georgia. Flere steder i området var gjennom historien kjent som handelssentre for georgiere og for handelsfolk som kom over fjellene fra Dagestan. I gamle dager betalte innbyggerne flere steder i Kakheti ikke skatt. Som utpost mot øst og førsteforsvar mot invasjoner fra de østlige imperiene regnet man at folket betalte sin skatt gjennom sin innsats på slagmarken. Når vi nærmer oss hotellet ser vi den flotte utsikten over slettelandskapet i Kakheti og Kaukasusfjellene som reiser seg på motsatt side. Om ettermiddagen sjekker vi inn på hotellet som er lokalisert ikke altfor langt unna regions-hovedstaden Telavi. Det blir litt tid til å slappe av etter dagens reise, før vi møtes til en koselig middag på hotellet.
Frokost, lunsj, middag
Fra morgenen av kjører vi tjue minutters tid til Alexandre Chavchavadzes gods i Tsinandali. Godsets arkitektur representerer en blanding av georgisk og europeisk tradisjon. Alexandre Chavchavadze (1786 – 1846) var både forfatter og samtidig en av Georgias viktigste samfunnsskikkelser i sin tid. Vi besøker hjemmemuseet og har en koselig vandring i den flotte parken som hører til godset.
Deretter setter vi kursen videre mot Tibaani. Etter en times kjøring ankommer vi Pheasant's Tears vinranker og produksjonssted i Tibaani. Her produserer de vinen Pheasant’s Tears etter de samme metoder og prinsipper som har vært i bruk i over 8000 år i georgisk vintradisjon med qvevrier (store leirkrukker) gravd ned i bakken. Det blir en lett lunsj og vinsmaking mens vi nyter utsikten mot Alazanisletten og Kaukasusfjellene. Det blir omvisning hvor vi lærer om prinsippene og produksjonsmåten for denne tradisjonelle vinen.
På ettermiddagen fortsetter vi over Alazanisletten og setter kursen mot en lokal familie som produserer både vin og andre produkter, slik tradisjonen har vært i uminnelige tider, og som de har laget en liten familievirksomhet ut av. Her smaker vi på vin og spiser middag hos familien og opplever lokalt familie- og landsbyliv. Til slutt setter vi kursen mot hotellet. Vi er tilbake i rimelig tid på kvelden, slik at de som vil kan nyte freden og roen på terrassen med en kaffekopp eller andre edle dråper.
Frokost, middag
Etter en rolig morgen og frokost sjekker vi ut og setter kursen mot Tbilisi. Vi ankommer hotellet tidlig på dagen og har resten av dagen til fri disposisjon. Vi har resten av tiden frem til avslutningsmiddagen til å kunne utforske mer av Tbilisi representerer. Reiseleder kan også organisere noe felles. Det du ikke rakk i begynnelsen av turen, kanskje kommer nå? Markedet, Den botaniske hagen, folkeliv, kirker eller bare ta det litt som det kommer.
Vi har en rolig avslutningsmiddag hvor menyen består av «highlights» fra de ulike rettene gjennom hele turen. Vi har tid og ro til oppsummering og ettertanke etter en opplevelsesrik tur.
Frokost
Frokost før avreisen mot flyplassen. Turkish flyr oss først til Istanbul med avgang om formiddagen. Etter flybytte og mellomlanding lander vi på Oslo Lufthavn om ettermiddagen.
Praktisk informasjon og reisevilkår
Dette er inkludert
- Fly Oslo–Tbilisi t/r
- 7 netter på hotell (en kort natt ved ankomst)
- Frokost inkludert hver dag
- Lunsjer og middager i henhold til program
- Alle utflukter og entreer iht. programmet.
- All transport i følge programmet
- Lokale guider
- Reiseleder fra Carpe Diem møter på flyplassen i Georgia og er ikke med på flyreisene t/r.
Dette er ikke inkludert
- Reise- og avbestillingsforsikring
- Drikkevarer
- Tips
HOTELLER
Vi benytter følgende overnattingssteder på denne turen (med forbehold om bytte til tilsvarende hoteller ved endringer utenfor Carpe Diems kontroll):
Tbilisi: Hotel City
Borjomi: Crowne Plaza Borjomi
Nedenfor følger generelle reisevilkår Carpe Diem, som er en avdeling i Escape Travel AS (heretter kalt ET). Disse vilkår gjelder for alle våre reiser med mindre det foreligger særskilte reisevilkår for den aktuelle turen. På reiser med særskilte vilkår vil dette fremkomme av turpresentasjonen eller i egen kontrakt. Der reisevilkårene fraviker Alminnelige vilkår for pakkereiser går ET sine reisevilkår foran da de Alminnelige vilkår er en bransjenorm som kan fravikes i visse tilfeller.
1. Påmelding
Påmelding kan skje elektronisk via vår nettside, på e-post eller pr. telefon. Angreretten som ellers er til stede ved fjernsalg gjelder ikke ved kjøp av reisetjenester. Avtalen mellom partene anses inngått ved bekreftet bestilling og innebærer aksept av turens reisevilkår. Bestillingsbekreftelsen må kontrolleres grundig straks den mottas. Vennligst påse at navn på alle reisende stemmer overens med passet. Eventuelle feil skal rettes før betaling av depositum finner sted. Senere endring vil kunne medføre gebyr.
2. Depositum og sluttbetaling
Etter bestilling av reisen vil den reisende få tilsendt en reisebekreftelse/ faktura. Depositumet må innbetales innen syv dager. Manglende betaling av depositum medfører ikke at avtalen bortfaller. For reiser innen Norge og Europa er depositumsbeløpet kr 2.500 pr. person. For reiser utenfor Europa er depositumsbeløpet kr 4.000 pr. person. Depositumet regnes som delbetaling av reisens pris. Sluttbeløpet forfaller til betaling 65 dager før avreise. Er det under 65 dager til avreise ved bestilling, sendes faktura på hele beløpet med kort betalingsfrist. Ved manglende betaling 2 dager etter forfall, står ET fritt til å annullere bestillingen. Reisedokumentene sendes på e-post cirka 2 uker før avreise.
Vilkår i dette punkt avviker fra normalen slik beskrevet i Alminnelige vilkår for pakkereiser. Dette som følge av garantier og forpliktelser til underleverandører.
3. Endringer og avvik ved reisen
Ved tilleggsbestilling av flybilletter, det vil si bestilling av flyreiser utenom våre gruppe- og tilslutningsbilletter, skal disse betales innen 7 dager. Beløpet er ikke refunderbart. Ved bestilling av flybilletter utenom våre gruppebilletter og/eller ved kjøp av en reise uten transport til/fra startstedet, er det den reisendes ansvar å møte på avtalt sted og til avtalt tid for videre transport/program med gruppen. Eventuelle forsinkelser eller uteblivelse fra den reisendes side gir ikke rett til prisavslag eller erstatning for tapt arrangement, det være seg for hele eller deler av programmet.
ET har ikke ansvar for tap som følge av at den reisendes egne bestillinger av transport eller andre reisetjenester, ikke kan benyttes på grunn av oppståtte endringer i de programfestede tidspunktene for gruppens reise- eller flytider når endringene skyldes forhold arrangøren ikke kan lastes for. ET gjør oppmerksom på at de fleste flyselskaper kansellerer hjemreisen dersom utreisen ikke benyttes.
Enkelte endringer kan være mulig å gjøre etter at bestillingen er bekreftet, mot et gebyr. Dersom ET har mulighet til å etterkomme de nye ønsker, belastes dette med et endringsgebyr på kr. 500,- per person. I tillegg kommer eventuelle gebyrer som kreves av flyselskaper og/eller andre underleverandører. Vær oppmerksom på at når man reiser med rutefly, har de ulike flyselskapene en varierende siste frist for endringer.
Endring av en bekreftet reise til annet reisemål eller annen avreisedato er å regne som en avbestilling og gebyr gjeldende på avbestillingstidspunktet kommer til anvendelse, se punkt 4.
4. Avbestilling mot gebyr
Avbestilling skal skje skriftlig. Manglende innbetaling av depositum gjelder ikke som avbestilling. Ved avbestilling eller uteblivelse av betaling gjelder følgende gebyrer:
- Inntil 105 dager før avreise: kr 750 pr. person
- Fra og med 105 til 65 dager før avreise: depositumsbeløpet
- Fra og med 65 til 36 dager før avreise: 50% av reisens pris
- Fra og med 36 dager før avreisedato og ved manglende fremmøte avreisedagen: Ingen refusjon
Vilkår i dette punkt avviker fra normalen slik beskrevet i Alminnelige vilkår for pakkereiser. Dette som følge av garantier og forpliktelser til underleverandører.
5. Avbestilling / kansellering ved ekstraordinære omstendigheter
Reisebransjen og ET følger Utenriksdepartementets reiseråd. Den reisende har som hovedregel rett til å avbestille sin reise dersom det på reisemålet eller i umiddelbar nærhet av dette de siste 14 dager eller kortere før reisen tar til, konstateres krigshandlinger, naturkatastrofer, farlige smittsomme sykdommer eller andre begivenheter som kan likestilles, og det er rimelig grunn til å anta at disse forhold også vil være på avreisedagen. Ved avbestilling av foran nevnte årsaker, refunderes tilgodebeløpet. Reisen kan imidlertid ikke avbestilles av foran nevnte årsaker hvis begivenheten som legges til grunn for avbestillingen var eller burde vært kjent ved bestilling.
En reise kan kanselleres/endres uten erstatningsplikt* av ET dersom:
5.1 Det ikke er påmeldt et tilstrekkelig antall deltakere på turen, se punkt 8. ET skal gi den reisende beskjed om eventuell kansellering av turen senest 20 dager før avreise.
5.2 Det inntreffer uunngåelige og ekstraordinære omstendigheter utenfor ETs kontroll. Eksempler kan være: Fare for krig, naturkatastrofer, farlige smittsomme sykdommer, arbeidskonflikter eller lignende.
5.3 Forhold på reisemålet/langs reiseruten som gjør det risikabelt eller urimelig å gjennomføre turen, og som ET med rimelighet ikke kunne forutse. For pkt. 5.2 og 5.3 vektlegges ved vurdering blant annet Utenriksdepartementets reiseråd og lokale myndigheters uttalelser.
Om ET kansellerer en reise og fristen for betaling av sluttbeløpet er forfalt, er manglende sluttbetaling på kanselleringstidspunktet å anse som avbestilling fra kundens side, og gebyrer som ved en ordinær avbestilling vil gjelde.
*Erstatningsplikt må ikke forveksles med kundens rett til refusjon av sitt tilgodehavende om ET kansellerer en reise.
6. Reise- og avbestillingsforsikring
ET anbefaler alle reisende å ha gyldig reiseforsikring som også bør dekke eventuell hjemtransport, samt Europeisk Helsetrygdekort ved reiser i Europa. ET anbefaler å tegne en avbestillingsforsikring dersom dette ikke er inkludert i reiseforsikringen. Den reisende er selv ansvarlig for å tegne de nødvendige forsikringer. ET har ikke ansvar i situasjoner og forhold den reisende kunne ha forsikret seg mot og som ikke skyldes arrangøren eller noen han har ansvar for.
7. Pass og visum
Det er den reisendes ansvar å ved avreise kunne fremvise gyldig legitimasjon og eventuelt visum som er nødvendig på reisen, både for seg selv og den/de man bestiller for. Utenfor fastlands-Norge anbefaler ET pass som gyldig legitimasjon. Enkelte av våre samarbeidspartnere anser pass som den eneste gyldige formen for legitimasjon, også i Europa. Vær oppmerksom på at det i en del tilfeller kreves at passet er gyldig i minst 6 måneder etter hjemreisedato. Dette kan også gjelde for reiser i Europa. Visumkrav til aktuelle reisemål er oppgitt i turens program på vår nettside. ET forholder seg til visumregler for norske statsborgere. Hvis den reisende ikke reiser med norsk pass, må man selv sjekke visumregler for sitt statsborgerskap til det aktuelle reisemålet.
8. Forbehold
Hvis ikke annet er oppgitt i programmet, er en gruppereise basert på minimum 20 betalende deltakere. Ved færre deltakere kan ET kansellere reisen eller øke prisen. Dette skal meddeles den reisende senest 20 dager før avreise.
Det tas forbehold om endring av pris grunnet forhold utenfor ETs kontroll. Slike forhold er valutaendringer, endringer i transportpriser og økning i offentlige skatter og avgifter. ET forbeholder seg retten til å fakturere et pristillegg som følge av eventuelle endringer. Dette forhold går begge veier, og den reisende har rett til prisreduksjon dersom kostnadene reduseres. Eventuelle tillegg tar utgangspunkt i beregningstidspunktet for reisens pris, et tidspunkt som normalt sammenfaller med når en reise legges ut for salg. Et eventuelt pristillegg vil bli varslet senest 20 dager før avreise. Utgjør tillegget mer enn 8 prosent av reisens pris, har den reisende anledning til å heve avtalen.
Reisende som har bestilt dobbeltrom eller del i twin-rom må betale enkeltromstillegg dersom den andre part frafaller eller det ikke melder seg en ytterligere person av samme kjønn å dele rommet med. Om dette er aktuelt, kontaktes den reisende og tilleggsfaktura sendes i forkant av reisen. Dette er ingen gyldig grunn til å trekke seg fra reisen.
Informasjon om flytider og flyselskap er foreløpige inntil flybilletten er utstedt. Det tas forbehold om mulige trykkfeil i programmet eller på nettsiden. Vesentlige endringer som skjer etter bestilling skal meddeles den reisende skriftlig.
Reisen kan bli påvirket av forhold utenfor vår kontroll som for eksempel vær, fremkommelighet, seilingsforhold, arbeidskonflikter og lignende. Dersom slike forhold skaper hindringer for gjennomføring av det oppsatte programmet, vil ET foreta nødvendige justeringer i eksempelvis reiserute og innhold, bytte av transportmiddel og overnattingssted. ET vil bestrebe seg på å erstatte de deler av reiseinnholdet som blir påvirket av endringen med likeverdige alternativer.
9. Den reisendes plikter
Den reisende må kunne håndtere sin egen bagasje og kunne reise uten assistanse. Spesielle behov på flyreisen og underveis på turen må det opplyses om ved påmelding. Vi gjør oppmerksom på at reiseleder ikke kan yte særskilt assistanse til noen av deltakerne under reisen.
Det er deltakers ansvar å være i god nok form, fysisk og psykisk, og ha en god nok helse til å kunne delta på reisen. Det er deltakers ansvar å sjekke med sin lege dersom man er usikker på om man kan delta. For enkelte reiser kan ET kreve at den reisende før avreise, fremlegger bekreftelse fra lege om at man er helsemessig skikket til å gjennomføre reisen. Dette vil i så fall framkomme av reisens program. Om deltaker ikke får slik bekreftelse fra lege og dermed ikke kan delta på reisen, gjelder samme gebyrer som ved en ordinær avbestilling, se punkt 4.
Den reisende plikter å rette seg etter de regler som er gitt av offentlige myndigheter og ETs representanter, og må ikke opptre til sjenanse for medreisende eller andre. Dersom den reisende grovt tilsidesetter sine plikter, kan han nektes å delta eller utelukkes fra resten av reisen, uten at han kan kreve erstatning eller prisavslag fra arrangøren. Ved utelukkelse etter at reisen er påbegynt, kan den reisende pålegges selv å bære omkostningene ved endret hjemreise.
Den reisende kan gjøres erstatningsansvarlig hvis han med vilje eller uaktsomhet påfører arrangøren tap blant annet ved ikke å overholde de bestemmelser som er nevnt ovenfor.
10. Den reisendes reklamasjonsplikt ved mangler
Den reisende plikter å gi beskjed uten ugrunnet opphold dersom hun/han oppdager en mangel ved reisen. Oppdages mangelen etter at reisen har startet, må den reisende reklamere på stedet til ETs reiseleder eller til ETs kontor i Oslo, slik at disse blir gitt en mulighet til å rette opp mangelen. Hvis et problem ikke kan løses tilfredsstillende på stedet, kan det klages skriftlig til ET senest to uker etter hjemkomst. Hvis klagen ikke løses tilfredsstillende for den reisende eller ET, kan saken henvises til Reklamasjonsnemnda for pakkereiser.
11. Generelle vilkår
Det vises til Pakkereiseloven av 15.06.2018, samt Alminnelige vilkår for pakkereiser av 01.07.2018 og særskilt deres formuleringer om at «Opplysninger som er gitt i kataloger eller brosjyrer eller annet informasjonsmateriell som arrangøren har utarbeidet eller viser til, regnes som en del av avtalen».
12. Medlem av Reisegarantifondet – din trygghet
ET er medlem av det norske Reisegarantifondet og har stilt den til enhver tid nødvendige garanti.
ALMINNELIGE VILKÅR FOR PAKKEREISER - klikk her
Reisevilkår oppdatert 19. juni 2024
Pass og visum
Pass medbringes på reisen. Det anbefales at passet er gyldig minst seks måneder etter hjemkomst uansett på reise. Det er den reisendes ansvar å sørge for at passet er gyldig og Carpe Diem er ikke erstatningsansvarlige om det ikke er i orden.
Er du ikke norsk borger, sjekk med konsulat/ambassade for hvordan du skal forholde deg for denne reisen.
Allergier / intoleranser på reise
Meld fra om evt. allergier og intoleranser snarest etter bestilling slik at vi får gitt beskjed videre. Hvor enkelt dette er få til, avhenger av reisemålet du skal til.
På reise må man i siste instans være påpasselig selv ved ulike allergier eller intoleranser. Vi informerer, men kan ikke gi garantier om at spesielle ønsker etterkommes. Følger du en spesiell diett, må du ta ansvar for dette selv.
Mistet bagasje eller skade på koffert
Dersom kofferten din ikke kommer ved ankomst reisemål, må du melde dette til flyselskapets representant i ankomsthallen der og da. Det samme gjelder dersom kofferten din har blitt skadet under transporten. Flyselskapet etterlyser da bagasjen, evt. registrerer skaden, slik at du har dokumentasjon i forsikringsøyemed og for krav om erstatning. En såkalt PIR-rapport utarbeides av flyselskapet i slike tilfeller.
Bestilling og betaling
Etter bestilling av reisen vil du motta en reisebekreftelse og depositumsfaktura. Depositumet må være innbetalt innen en uke. Sluttbeløpet forfaller til betaling 65 dager før avreise. Er det under 65 dager til avreise ved bestilling, sendes faktura på hele beløpet med kort betalingsfrist. Reisedokumentene sendes ca to uker før avreise på e-post. Du vil samtidig finne disse på Min Side.
Innsjekket bagasje og seteplassering på fly
Alle våre gruppereiser med fly inkluderer innsjekket bagasje og ett kolli håndbagasje. Hva som gjelder for din reise og flyselskap, får du beskjed om i avreisedokumentene som sendes cirka 14 dager før avreisen. Flyselskapene har blitt restriktive, eller helt avvisende med å forhåndsbestille seteplassering på gruppebillettene vi har. Vi har derfor meget liten påvirkningskraft på det å ønske en spesiell plassering eller et sete.
Tips
På reise kommer du i kontakt med hverdagsliv og kulturer i andre land. Mange av disse har en tipskultur som skiller seg fra Norge. I mange land forventes det at for eksempel lokalguider, sjåfører og besetning på f. eks et elvecruiseskip, får tips i tillegg til det å spise ute på restaurant. Vi inkluderer vanligvis ikke tips i reisens pris, siden det er både individuelt og avhengig av land. Å vite hva som er normen er ikke lett, din reiseleder vil ta opp dette underveis på turen. Tips vil alltid være frivillig, men vi anbefaler å følge og respektere skikken i landet du er i.
Forbehold om endringer i oppsatt dagsprogram
Noen ganger hender det at våre samarbeidspartnere må endre noe i programmet, enten like før avreise eller underveis. Det kan f.eks være at rekkefølgen på dagene blir byttet om, eller at det tilbys en alternativ rute/utflukt enn beskrevet.
Endring av bestilt reise
Ta kontakt med oss, så ser vi an hvert enkelt tilfelle for løsning. Generelt gjelder: Dersom du har bestilt en reise og på et senere tidspunkt ønsker å endre til en annen innen rimelig tid (tre mnd før avreise) - tilkommer et endringsgebyr som i de fleste tilfellene er kr 750. Et lite forbehold om at ikke alle reiser kan endres, samt at endring nærmere enn tre måneder før avreise kommer under ordinære avbestillingsvilkår.
Venteliste på turer
Ikke gi helt opp dersom en tur er full eller om det ikke er flere enkeltrom igjen! Vi har venteliste på samtlige turer og du kan selv sette deg enkelt opp via tursiden på nettsiden vår. Er det utsolgt i en romkategori, uten at turen er full, ta kontakt med oss så ordner vi dette manuelt. Får vi ledig plass, hører du fra oss. Det er uforpliktende å stå på liste, men vi ber deg gi et hint dersom det er uaktuelt og planer endres. Slik holder vi listene oppdaterte og aktuelle.
Lurer du på noe mer?
Se om du finner svar på ditt spørsmål her: Ofte stilte spørsmål
Det er mange ting man må tenke på i forkant av en reise. På denne siden har vi laget en oversikt med linker til relevante nettsider så du lett kan holde oversikt over gjeldende regler. Det er den reisendes ansvar å holde seg oppdatert på de til enhver tid gjeldende innreiseregler for landet du skal til.
De viktigste tingene å tenke på når du skal ut på reise:
✔️Pass og visum
Sjekk at passet ditt er gyldig, og bestill nytt i god tid dersom du trenger det. Vi minner om at mange land krever at pass er gyldig i 6 måneder etter hjemkomst, spesielt utenfor Schengen. Husk også å sjekke om du trenger visum for reisen.
✔️Reiseforsikring
Ta kontakt med forsikringsselskapet ditt i god tid før avreise for å sjekke at du har gyldig forsikring og hva den dekker. Gyldig reiseforsikring er helt avgjørende hvis du blir syk, utsatt for en ulykke eller noe annet uventet – både i forkant av og under reisen. Ta med ditt forsikringsbevis på reisen, og Europeisk Helsetrygdkort på reiser i Europa.
✔️Helserelatert reiseinformasjon
Sjekk Helsenorge.no for oversikt over gjeldende råd og regler. Ta kontakt med fastlege eller nærmeste vaksinekontor for informasjon om hvilke vaksiner som eventuelt kreves for reisen. Deltaker er selv ansvarlig for at de nødvendige vaksiner er tatt. Husk å medbringe gulfebersertifikat til land som krever dette.
✔️Reglene dit du skal - bruk appen Reiseklar
Vi anbefaler alle våre gjester å laste ned appen Reiseklar (du finner den på App Store eller Google Play). Her finner du reiseinformasjon til alle land Norge har utenriksstasjoner i. Du kan også ta en titt på UD sin nettside for reiseinformasjon.
✔️Reiseregistrering
Vi oppfordrer alle som skal på reise til å registrere seg på www.reiseregistrering.no.
Denne siden er oppdatert 28. mai 2024
Gjennomgående tilslutningsbilletter bestilt gjennom Carpe Diem
Ønsker du avreise fra annen flyplass i Norge, kan vi ofte hjelpe deg med tilslutningsbillett slik at du har gjennomgående billett fra avreiseby til reisemålet. Ikke alle flyselskap tilbyr dette, men mange gjør. Gjennom flyselskapet vi benytter på turen kan vi hjelpe til med å koble på en billett sammen med gruppebilletten som gjelder til og fra Oslo Lufthavn, om det ikke er vilkår hos flyselskapet som skulle tilsi noe annet.
Ved tilslutningsbillett har du hele reisen i én bestilling. På utreisen sjekkes bagasjen inn og merkes helt fram til reisemålet. Ved eventuell kansellering eller forsinkelse, plikter flyselskapet å booke deg om for å få deg fram til reisemålet. Man betaler ekstra for den tryggheten. Pris på tilslutning får vi i hvert enkelt tilfelle når det bestilles, merk at vi aldri får de billige tilbudsprisene på nett for denne type billetter.
Om du selv bestiller billetter tur/retur Oslo Lufthavn vil reisene være to separate bestillinger og flyselskapet har ikke det samme ansvar som ved tilslutningsbilletter. Bagasjen må også hentes ut ved mellomlanding og sjekkes inn på nytt. Dersom du bestiller billetter på egen hånd, og det skulle oppstå forsinkelser slik at du mister flyet videre med gruppen, må du selv bekoste ny billett. Vær oppmerksom på at mange flyselskap automatisk kansellerer returbilletten dersom utreisebilletten ikke benyttes. Vi anbefaler alltid å sjekke gjeldende regler for dette gjennom din reiseforsikring, slik at du vet hva som gjelder om noe uforutsett skulle oppstå.
Ved bestilling av egne billetter anbefaler vi at du beregner ankomst Oslo lufthavn (eventuell annen transferflyplass i Europa) med svært god tidsmargin. Vær ellers oppmerksom våre reisevilkår punkt 3 om "Endringer og avvik ved reisen".