Øyhopping Kroatia – Korcula, Hvar og Brac
Øyhopping Kroatia – Korcula, Hvar og Brac

Bli med på herlig øyhopping i Kroatia i sommer!
På de fantastiske øyene i Adriaterhavet skal vi nyte deilig ferie og bade i asurblått og krystallklart hav, kose oss med god mat, besøke små sjarmerende landsbyer, nyte herlig, lokal vin og senke skuldrene i godt selskap. Alle gode ting er tre kroatiske øyer i sommer! Vi henter frem en virkelig Carpe Diem-favoritt fra tidligere år og med Sonja som reiseleder er vi i gode hender på disse kanter. Vi reiser først til nydelige Korcula der vi tar godt for oss av både strender og lokale matopplevelser, før det blir en snartur innom Hvar. Neste stopp og overnatting er i Brac, der vi nyter sol, sommer og øyas severdigheter.
Korcula – her finner du vinranker, olivenlunder og en veldig koselig gammel bydel.
Hvar – vakre, utsmykkede gotiske palasser lever i perfekt symbiose med snirklete brosteinsgater, bilfrie marmorgater og strender. Vi er en snartur innom.
Brac – Bol med dronningen av alle strender som pryder utallige postkost – Zlatny Rat. Her utvinnes også en verdenskjent kritthvit kalkstein som til og med pryder Det hvite hus.
Høydepunkter
- Kroatias vidunderlige skjærgård
- Føl litt på bylivet først i vakre Split
- Miks av avslapning, båttur, kultur, lokal mat og vin
- Områdets herlige badebukter med krystallklart vann
- Reiseleder Sonja kjenner områdene her som få andre, dette er hennes hjemland

Avganger
Avganger og priser
-
Avreise: 28.06.2022
Tilgjengelighet: Fullbooket
Dager: 8
Priser fra: 17.990,-
Avreise fra Oslo Lufthavn
-
Flyreise med SAS
- 28. juni 2022 06:20 - 28. juni 2022 09:10Oslo Lufthavn - Split
- 5. juli 2022 20:30 - 5. juli 2022 23:20Split - Oslo Lufthavn
-
Flyreise med SAS
Program
7 frokoster, 4 lunsjer og 4 middager inkludert
Dag 1
Ankomst Split – Korcula
Lunsj og middag
Vi flyr med SAS direkte fra Oslo til Split, avreise fra Oslo Lufthavn grytidlig med ankomst Split om morgenen. Vi setter fra oss bagasjen i havna. Så legger vi ut på vandring med omvisning i Split, den nest største byen i Kroatia og hovedstaden i Dalmatiaregionen. Byen bærer preg av å være en storby der turisme, kultur, severdighet, industri og handel lever side ved side. Havneområdet er vakkert med en bred promenade beplantet med palmer. Turen inkluderer Diokletians-palasset som er bygget med den hvite steinen fra Brac samt St. Dujam-katedralen. Vi spiser også lunsj før katamaranferge går om kvelden over til vår første øy, Korcula. Turen tar cirka tre timer. Vi sjekker inn på hotellet og spiser en sen middag.

Dag 2
Korcula, bli kjent, båttur med bading
Frokost og middag
Morgenfriske og opplagte er vi klare for å se oss om på øya. Festningsbyen Korcula, med samme navn som øya, regnes som fødestedet til Marco Polo. Her finner vi murer bygget på 1200-tallet, tårn og festningsverk. Bak murene ruver St. Markus katedralen med sitt klokketårn. Kanalen som ble laget mellom byen og øya var for å holde fienden lettere på avstand. Byen har også mange koselige restauranter og barer. Det blir litt tid på egen hånd til å rusle rundt før vi spiser lunsj (ikke inkl.). Om ettermiddagen skal vi på en herlig båttur. Vi seiler til øya Badija i skjærgården. Øya har hele en bygning – et munkekloster fra middelalderen. På øya bader vi og tar livet med ro. Etter endt båttur med frisk luft og saltvann i luggen, er vi tilbake i Korcula på kvelden. Her spiser vi middag i den koselige gamlebyen.

Dag 3
Korcula, Peljesac med vinsmaking
Frokost og lunsj
Etter frokost skal vi ut på bøljan blå igjen og setter kursen mot fastlandet og halvøye Peljesac. I byen Orebic rusler vi rundt i sakte ferietempo, koser oss og tar en kaffe eller en forfriskning underveis. Her finnes noen små, fine strender omkranset av pinjetrær og tamarisker som skaper skygge på solrike dager – og dem er det mange av i Kroatia!
Vi går på besøk til vinprodusenten Korta Katerina, der vi kommer til å smake på noen av de vinene de produserer med stolthet her. Med gode, kortreiste råvarer som tiltygg, blir det en koselig dag med lokale innslag. Etter dette er det tid på egen hånd og bading står sikkert på programmet før vi hopper på båten tilbake til Korcula. I kveld er det middag på egen hånd, men reiseleder organiserer felles middag for den som ønsker å være med.
Dag 4
Korcula – Hvar – Brac
Frokost og middag
Tidlig opp for å utnytte dagen! Vi hopper videre til neste øy. Katamaran går til Hvar en tidlig morgen, og tar cirka to timer. Bagasjen tas hånd om og vi skal ut å gjøre oss nærmere kjent med Hvar by. Omringet av bymuren fra 1200-tallet, er de brosteinsbelagte gatene med på å sette stemningen i denne lille byen som tiltrekker seg alle slags typer mennesker i sommermånedene. På en høyde over byen finner vi festningen, Fortica, opprinnelig bygget som beskyttelse mot de fryktede tyrkerne. Senere forsterket av venetianere og østerrikere. Sentrum er St. Stephans square, et av de største torgene i Dalmatia. Et Fransiskanerkloster fra 1400-tallet har et vakkert utført klokketårn laget av en håndverkerfamilie fra Korcula. Innvendig er et stort og anerkjent maleri på 8 x 2,5 meter fra den siste nattverden og utenfor troner gamle, ærverdige sypresser. De sies å være flere hundre år gamle. Det er lunsj på egen hånd (reiseleder organiserer) og også mulighet for bading.
Om ettermiddagen går turen videre til vår neste øy som er Brac. Dette er en av de største øyene. De største stedene er Supetar og Bol. Vi skal bo ved Bol som har to av de mest kjente landemerkene på Brac: Fjellet Vidova Gora på over 700 moh samt den største stjerna av alle: Zlatni Rat-stranden. Sistnevnte pryder utallige postkort fra landet og med rette. Det ER vakkert! Dette er en helt spesielt utseende strand, sanden er fin og hvit og formen på stranden er som en V. Formen endrer seg etter tidevann, strøm og vind, så dette er et ganske så spesielt fenomen. Bol er en tidligere søvnig fiskelandsby som nå yrer av liv.
En deilig spasertur langs promenaden fra sentrum og til spissen av Zlatny Rat tar cirka 15 minutter. Man kan også ta et par timers vandretur og følge stien opp i fjellet og til Vidova Gora. Herfra er det bare suge inn inntrykkene og utsikten.
Felles middag om kvelden.

Dag 5
Brac, hvit kalkstein og olivenolje
Frokost og lunsj
Etter frokost skal vi ut å oppdage Brac.
Godt skjermet i en vakker bukt på nordsiden av øya, finner vi middelalderbyen Pucisca. Den vakre hvite steinen er kjennemerket for byen og utallige kunstnere har slått seg ned i dette området. Her finner vi også ett av Europas få steinhoggeri-verksted. Stein fra nettopp dette området er brukt i Det hvite hus i selveste Washington. Vi besøker skolen der håndverket læres. Det blir tid til et lite kaffestopp for vi reiser videre til Skrip.
Her finner vi den eldste bosetningen i landet, så det bor mye historie i veggene på denne øya. Produksjon av gyllen olivenolje har lange tradisjoner her, vi besøker en produsent som forteller om gamle dagers metode og gir oss smaksprøver på oljen. Som en lett lunsj serveres lokale produkter av høy kvalitet og med maks smak.
På veien tilbake kjører vi fra Bol over fjellet og stopper ved fjellet Vidova Gora. Her vil vi ha en utsøkt panoramautsikt over området. Vel tilbake i Bol er det tid til å ta en strandtur om ettermiddagen og reiseleder organiserer middag om kvelden.

Dag 6
Båttur og vandring til klosteret Blaca
Frokost og lunsj
I havnen i Bol blir det båt langs kysten til vi kommer til Blaca. Herfra rusler vi opp til klosteret som ble bygget på 1500-tallet av prester og munker som flyktet fra den tyrkiske invasjonen på fastlandet. Her bosatte de seg godt beskyttet av ravinen. Det gjaldt å være driftige: de dyrket jorden, bygde en skole og bedrev astronomiske forskninger og utregninger. I dag er det et museum og klosteret ble drevet helt frem til 1960-tallet.
Tilbake på båten seiler vi frem til Lozna der man i Jugoslavia-tiden hadde ubåter gjemt i klippene! Det blir også en liten matbit underveis i form av en sandwich og litt å drikke til. Båtturen avsluttes ved Zlatny Rat og det blir selvsagt bading for den som vil.

Dag 7
Brac, dag til egen disposisjon
Frokost og middag
Om det blir strand, shopping eller sightseeing er opp til deg! Vi møtes om kvelden for en avskjedsmiddag med gjengen på en hyggelig restaurant i byen.

Dag 8
Brac - Split – Oslo
Frokost
Vi må ta farvel med Brac for å ta fergen over til Split. Vi får litt tid til å rusle rundt på egen hånd. Kanskje en liten lunsj også? Reiseleder vil i så fall organisere noe. Vi reiser så ut til flyplassen og flyr med SAS` direktefly tilbake til Oslo. Avreise om kvelden og ankomst Oslo sent samme kveld.
Praktisk informasjon
og reisevilkår
HVA ER INKLUDERT
- Fly Oslo–Split t/r med SAS
- 7 netter på hotell
- Måltider i henhold til program
- All transport i følge programmet
- Lokale guider
- Skandinavisktalende reiseleder fra Carpe Diem som møter på flyplassen i Split
HVA ER IKKE INKLUDERT
- Reise- og avbestillingsforsikring
- Drikkevarer
- Tips
Nedenfor følger generelle reisevilkår for Carpe Diem, en avdeling i Escape Travel AS. (og derfor heretter kalt ET). Disse vilkår gjelder for alle våre reiser med mindre det foreligger særskilte reisevilkår for den aktuelle turen. På reiser med særskilte vilkår vil dette fremkomme av turpresentasjonen eller i egen kontrakt. Der reisevilkårene fraviker Alminnelige vilkår for pakkereiser går ET sine reisevilkår foran da de Alminnelige vilkår er en bransjenorm som kan fravikes i visse tilfeller.
1. Påmelding
Påmelding kan skje elektronisk via vår nettside, på e-post eller pr. telefon. Angreretten som ellers er til stede ved fjernsalg gjelder ikke ved kjøp av reisetjenester. Avtalen mellom partene anses inngått ved bekreftet bestilling og innebærer aksept av turens reisevilkår. Bestillingsbekreftelsen må kontrolleres grundig straks den mottas. Vennligst påse at navn på alle reisende stemmer overens med passet. Eventuelle feil skal rettes før betaling av depositum finner sted. Senere endring vil kunne medføre gebyr.
2. Depositum og sluttbetaling
Etter bestilling av reisen vil den reisende få tilsendt en reisebekreftelse/ faktura. Depositumet må innbetales innen syv dager. Manglende betaling av depositum medfører ikke at avtalen bortfaller. For reiser innen Norge og Europa er depositumsbeløpet kr 2.500 pr. person. For reiser utenfor Europa er depositumsbeløpet kr 4.000 pr. person. Depositumet regnes som delbetaling av reisens pris. Sluttbeløpet forfaller til betaling 65 dager før avreise. Er det under 65 dager til avreise ved bestilling, sendes faktura på hele beløpet med kort betalingsfrist. Ved manglende betaling 2 dager etter forfall, står ET fritt til å annullere bestillingen. Reisedokumentene sendes på e-post cirka 2 uker før avreise. Vilkår i dette punkt avviker fra normalen slik beskrevet i Alminnelige vilkår for pakkereiser. Dette som følge av garantier og forpliktelser til underleverandører.
3. Endret/avvikende flyreise
Ved tilleggsbestilling av flybilletter, det vil si bestilling av flyreiser utenom våre gruppe- og tilslutningsbilletter, skal disse betales innen 7 dager. Beløpet er ikke refunderbart. Ved bestilling av flybilletter utenom våre gruppebilletter og/eller ved kjøp av en reise uten transport til/fra startstedet, er det den reisendes ansvar å møte på avtalt sted og til avtalt tid for videre transport/program med gruppen. Eventuelle forsinkelser eller uteblivelse fra den reisendes side gir ikke rett til prisavslag eller erstatning for tapt arrangement, det være seg for hele eller deler av programmet.
ET har ikke ansvar for tap som følge av at den reisendes egne bestillinger av transport eller andre reisetjenester, ikke kan benyttes på grunn av oppståtte endringer i de programfestede tidspunktene for gruppens reise- eller flytider når endringene skyldes forhold arrangøren ikke kan lastes for. ET gjør oppmerksom på at de fleste flyselskaper kansellerer hjemreisen dersom utreisen ikke benyttes.
4. Avbestilling mot gebyr
Avbestilling skal skje skriftlig. Manglende innbetaling av depositum gjelder ikke som avbestilling. Ved avbestilling eller uteblivelse av betaling gjelder følgende gebyrer:
• Inntil 105 dager før avreise: kr 750 pr. person.
• Fra og med 105 til 65 dager før avreise: Depositumsbeløpet
• Fra og med 65 til 36 dager før avreise: 50% av reisens pris
• Fra og med 36 dager før avreisedato og ved manglende fremmøte avreisedagen: Ingen refusjon
Vilkår i dette punkt avviker fra normalen slik beskrevet i Alminnelige vilkår for pakkereiser. Dette som følge av garantier og forpliktelser til underleverandører.
5. Avbestilling / kansellering ved ekstraordinære omstendigheter
Reisebransjen og ET følger Utenriksdepartementets reiseråd. Den reisende har som hovedregel rett til å avbestille sin reise dersom det på reisemålet eller i umiddelbar nærhet av dette de siste 14 dager eller kortere før reisen tar til, konstateres krigshandlinger, naturkatastrofer, farlige smittsomme sykdommer eller andre begivenheter som kan likestilles, og det er rimelig grunn til å anta at disse forhold også vil være på avreisedagen. Ved avbestilling av foran nevnte årsaker, refunderes tilgodebeløpet. Reisen kan imidlertid ikke avbestilles av foran nevnte årsaker hvis begivenheten som legges til grunn for avbestillingen var eller burde vært kjent ved bestilling.
En reise kan kanselleres/endres uten erstatningsplikt av ET dersom:
1. Det ikke er påmeldt et tilstrekkelig antall deltakere på turen, se punkt 8. ET skal gi den reisende beskjed om eventuell kansellering av turen senest 20 dager før avreise.
2. Det inntreffer uunngåelige og ekstraordinære omstendigheter utenfor ETs kontroll. Eksempler kan være: Fare for krig, naturkatastrofer, farlige smittsomme sykdommer, arbeidskonflikter eller lignende.
3. Forhold på reisemålet/langs reiseruten som gjør det risikabelt eller urimelig å gjennomføre turen, og som ET med rimelighet ikke kunne forutse. For pkt. 2 og 3 vektlegges ved vurdering blant annet Utenriksdepartementets reiseråd og lokale myndigheters uttalelser. Om ET kansellerer en reise og fristen for betaling av sluttbeløpet er forfalt, er manglende sluttbetaling på kanselleringstidspunktet å anse som avbestilling fra kundens side, og gebyrer som ved en ordinær avbestilling vil gjelde.
6. Reise- og avbestillingsforsikring
ET anbefaler alle reisende å ha gyldig reiseforsikring som også bør dekke eventuell hjemtransport, samt Europeisk Helsetrygdekort ved reiser i Europa. ET anbefaler å tegne en avbestillingsforsikring dersom dette ikke er inkludert i reiseforsikringen. Den reisende er selv ansvarlig for å tegne de nødvendige forsikringer. ET har ikke ansvar i situasjoner og forhold den reisende kunne ha forsikret seg mot og som ikke skyldes arrangøren eller noen han har ansvar for.
7. Pass og visum
Selv om det ikke er passtvang innen Schengen, vil mange flyselskap og hoteller likevel kreve gyldig legitimasjon. Utenfor Norge er det kun pass som gjelder som gyldig legitimasjon for nordmenn. Vær oppmerksom på at mange land, rederier og flyselskap krever at passet må være gyldig minst 6 måneder etter hjemreisedato. Dette kan også gjelde for reiser i Europa. Visumkrav til aktuelle reisemål er oppgitt i turens program på vår nettside. ET forholder seg til visumregler for norske statsborgere. Hvis den reisende ikke reiser med norsk pass, må man selv sjekke visumregler for sitt statsborgerskap til det aktuelle reisemålet. Det er den reisendes ansvar å sørge for å ha gyldig pass og eventuelt visum ved avreise for seg selv og den/de man bestiller for.
8. Forbehold
Hvis ikke annet er oppgitt i programmet, er en gruppereise basert på minimum 20 betalende deltakere. Ved færre deltakere kan ET kansellere reisen eller øke prisen. Dette skal meddeles den reisende senest 20 dager før avreise.
Det tas forbehold om endring av pris grunnet forhold utenfor ETs kontroll. Slike forhold er valutaendringer, endringer i transportpriser og økning i offentlige skatter og avgifter. ET forbeholder seg retten til å fakturere et pristillegg som følge av eventuelle endringer. Dette forhold går begge veier, og den reisende har rett til prisreduksjon dersom kostnadene reduseres. Et eventuelt pristillegg vil bli varslet senest 20 dager før avreise. Utgjør tillegget mer enn 8 prosent av reisens pris, har den reisende anledning til å heve avtalen.
Reisende som har bestilt dobbeltrom eller del i twin-rom må betale enkeltromstillegg dersom den andre part frafaller eller det ikke melder seg en ytterligere person av samme kjønn å dele rommet med. Om dette er aktuelt, kontaktes den reisende og tilleggsfaktura sendes i forkant av reisen. Dette er ingen gyldig grunn til å trekke seg fra reisen.
Informasjon om flytider og flyselskap er foreløpige inntil flybilletten er utstedt. Det tas forbehold om mulige trykkfeil i programmet eller på nettsiden. Vesentlige endringer som skjer etter bestilling skal meddeles den reisende skriftlig.
Innholdet i våre turer kan bli påvirket av forhold utenfor vår kontroll som for eksempel vær, fremkommelighet, seilingsforhold, arbeidskonflikter og lignende. Dersom slike forhold skaper hindringer for gjennomføring av det oppsatte programmet, vil ET foreta nødvendige justeringer i eksempelvis reiserute og innhold, bytte av transportmiddel og overnattingssted. ET vil bestrebe seg på å erstatte de deler av reiseinnholdet som blir påvirket av endringen med likeverdige alternativer. ET anser ikke reisen som mangelfull om ikke slike justeringer berører mer enn 25 prosent av det oppsatte reiseinnholdet. Avvik fra det avtalte og som skyldes uforutsette hindringer utenfor arrangørens kontroll anses normalt ikke som en mangel så lenge avviket ikke må betegnes som vesentlig.
9. Den reisendes plikter
Den reisende må kunne håndtere sin egen bagasje og kunne reise uten assistanse. Spesielle behov på flyreisen og underveis på turen må det opplyses om ved påmelding. Vi gjør oppmerksom på at reiseleder ikke kan yte særskilt assistanse til noen av deltakerne under reisen.
Det er deltakers ansvar å være i god nok form, fysisk og psykisk, og ha en god nok helse til å kunne delta på reisen. Det er deltakers ansvar å sjekke med sin lege dersom man er usikker på om man kan delta. Ved fylte 75 år, om ikke annet framkommer av turens program, skal deltaker på reiser utenfor Europa senest ved sluttbetaling 65 dager før avreise fremlegge bekreftelse fra lege om at man er helsemessig skikket til å gjennomføre turen. Dersom deltaker ikke får denne bekreftelsen fra lege og dermed ikke kan delta på turen, gjelder samme gebyrer som ved en ordinær avbestilling.
Den reisende plikter å rette seg etter de regler som er gitt av offentlige myndigheter og ETs representanter, og må ikke opptre til sjenanse for medreisende eller andre. Dersom den reisende grovt tilsidesetter sine plikter, kan han nektes å delta eller utelukkes fra resten av reisen, uten at han kan kreve erstatning eller prisavslag fra arrangøren. Ved utelukkelse etter at reisen er påbegynt, kan den reisende pålegges selv å bære omkostningene ved endret hjemreise.
Den reisende kan gjøres erstatningsansvarlig hvis han med vilje eller uaktsomhet påfører arrangøren tap blant annet ved ikke å overholde de bestemmelser som er nevnt ovenfor.
10. Den reisendes reklamasjonsplikt ved mangler
Den reisende plikter å gi beskjed uten ugrunnet opphold dersom hun/han oppdager en mangel ved reisen. Oppdages mangelen etter at reisen har startet, må den reisende reklamere på stedet til ETs reiseleder eller til ETs kontor i Oslo, slik at disse blir gitt en mulighet til å rette opp mangelen. Hvis et problem ikke kan løses tilfredsstillende på stedet, kan det klages skriftlig til ET senest to uker etter hjemkomst. Hvis klagen ikke løses tilfredsstillende for den reisende eller ET, kan saken henvises til Reklamasjonsnemnda for pakkereiser.
11. Generelle vilkår
Det vises til Pakkereiseloven av 15.06.2018, samt Alminnelige vilkår for pakkereiser av 01.07.2018 og særskilt deres formuleringer om at «Opplysninger som er gitt i kataloger eller brosjyrer eller annet informasjonsmateriell som arrangøren har utarbeidet eller viser til, regnes som en del av avtalen».
12. Medlem av Reisegarantifondet – din trygghet
ET er medlem av det norske Reisegarantifondet og har stilt den til enhver tid nødvendige garanti.
ALMINNELIGE VILKÅR FOR PAKKEREISER - klikk her
Reisevilkår oppdatert 4. februar 2021
Bestilling og betaling
Etter bestilling av reisen vil du motta en reisebekreftelse og depositumsfaktura. Depositumet må være innbetalt innen en uke. Sluttbeløpet forfaller til betaling 65 dager før avreise. Er det under 65 dager til avreise ved bestilling, sendes faktura på hele beløpet med kort betalingsfrist. Reisedokumentene sendes ca to uker før avreise på e-post. Du vil samtidig finne disse på Min Side.
Reiseforsikring / avbestillingsbekreftelse
Ettersom folketrygden ikke dekker alle typer behandling, som for eksempel hjemtransport, er det viktig at reiseforsikring er i orden. Det beste er å kjøpe en heldekkende reiseforsikring fra Europeiske eller et tilsvarende forsikringsselskap. Har du helårs reiseforsikring, forsikring gjennom kreditt/bankkort eller reiseforsikring gjennom jobben, er dette vanligvis tilstrekkelig. Vi anbefaler at du sjekker at den dekker skadet og/eller mistet bagasje samt avbestillinger. For reiser i Europa, husk Europeisk helsetrygdkort.
Tips
På reise kommer du i kontakt med hverdagsliv og kulturer i andre land. Mange av disse har en tipskultur som skiller seg fra Norge. I mange land forventes det at for eksempel lokalguider, sjåfører og besetning på f. eks et elvecruiseskip, får tips i tillegg til det å spise ute på restaurant. Vi inkluderer vanligvis ikke tips i reisens pris, siden det er både individuelt og avhengig av land. Å vite hva som er normen er ikke lett, din reiseleder vil ta opp dette underveis på turen. Tips vil alltid være frivillig, men vi anbefaler å følge og respektere skikken i landet du er i.
Forbehold om endringer i oppsatt dagsprogram
Noen ganger hender det at våre samarbeidspartnere må endre noe i programmet, enten like før avreise eller underveis. Det kan f.eks være at rekkefølgen på dagene blir byttet om, eller at det tilbys en alternativ rute/utflukt enn beskrevet.
Endring av bestilt reise
Ta kontakt med oss, så ser vi an hvert enkelt tilfelle for løsning. Generelt gjelder: Dersom du har bestilt en reise og på et senere tidspunkt ønsker å endre til en annen innen rimelig tid (tre mnd før avreise) - tilkommer et endringsgebyr som i de fleste tilfellene er kr 750. Et lite forbehold om at ikke alle reiser kan endres, samt at endring nærmere enn tre måneder før avreise kommer under ordinære avbestillingsvilkår.
Venteliste på turer
Ikke gi helt opp dersom en tur er full eller om det ikke er flere enkeltrom igjen! Vi har venteliste på samtlige turer og setter deg gjerne opp om du tar kontakt. Får vi ledig plass, hører du fra oss. Det er uforpliktende å stå på liste, men vi ber deg gi et hint dersom det er uaktuelt og planer endres. Slik holder vi listene oppdaterte og aktuelle.
Lurer du på noe mer?
Se om du finner svar på ditt spørsmål her: Ofte stilte spørsmål
Pass og visum
Pass medbringes på reisen. Det anbefales at passet er gyldig minst seks måneder etter hjemkomst uansett på reise. Det er den reisendes ansvar å sørge for at passet er gyldig og Carpe Diem er ikke erstatningsansvarlige om det ikke er i orden.
Er du ikke norsk borger, sjekk med konsulat/ambassade for hvordan du skal forholde deg for denne reisen.
Allergier / intoleranser på reise
Meld fra om evt. allergier og intoleranser snarest etter bestilling slik at vi får gitt beskjed videre. Hvor enkelt dette er få til, avhenger av reisemålet du skal til.
På reise må man i siste instans være påpasselig selv ved ulike allergier eller intoleranser. Vi informerer, men kan ikke gi garantier om at spesielle ønsker etterkommes. Følger du en spesiell diett, må du ta ansvar for dette selv.
Mistet bagasje eller skade på koffert
Dersom kofferten din ikke kommer ved ankomst reisemål, må du melde dette til flyselskapets representant i ankomsthallen der og da. Det samme gjelder dersom kofferten din har blitt skadet under transporten. Flyselskapet etterlyser da bagasjen, evt. registrerer skaden, slik at du har dokumentasjon i forsikringsøyemed og for krav om erstatning. En såkalt PIR-rapport utarbeides av flyselskapet i slike tilfeller.
Gjennomgående tilslutningsbilletter booket gjennom Carpe Diem
Ønsker du avreise fra annen flyplass i Norge, så kan vi ofte hjelpe deg med tilslutningsbillett slik at du har gjennomgående billett fra avreiseby til reisemålet. Ikke alle flyselskap tilbyr dette, men mange gjør. Vi kan da hjelpe til med å "henge" på en billett sammen med gruppebilletten som gjelder til og fra Oslo Lufthavn ved å kontakte flyselskapet vi benytter på turen. Siden vi benytter gruppebilletter er vi under regler og vilkår som reduserer fleksibilitet. Det kommer også an på avreisetidspunkt. En gjennomgående billett har ingen hensikt når det blir en natt mellom.
Det er alltid en fordel å ha alt på ett dokument, da plikter flyselskapene å booke deg om for å få deg helt frem i tilfelle kanselleringer og forsinkelser. Samt at bagasjen sjekkes og merkes hele veien. Man betaler ekstra for den tryggheten. Pris på tilslutning får vi i hvert enkelt tilfelle når det bookes, merk at vi aldri får de billige tilbudsprisene på nett for denne typen. Vær også oppmerksom på det som kan gjelde for slike billetter i reisevilkår under "Endret/avvikende flyreise". Ta kontakt med oss før avreise dersom du ønsker gjennomgående tilslutningsbillett. NB: Med alle endringene som er hos flyselskapene om dagen, søker vi ikke opp før fra 2-3 måneder før avreisen.
Om du selv booker billetter tur/retur Oslo Lufthavn
Da vil reisene komme på to ulike dokument, bagasje må hentes ut og sjekkes på nytt. Dersom du bestiller billetter på egen hånd, og det skulle oppstå forsinkelser slik at du mister flyet fra Oslo, må du selv bekoste ny utreisebillett. Vær oppmerksom på at mange flyselskaper automatisk kansellerer returbilletten dersom utreisebilletten ikke benyttes. Vi anbefaler alltid å sjekke gjeldende regler for dette gjennom din reiseforsikring, slik at du vet hva som gjelder om noe uforutsett skjer. Vi anbefaler også at du beregner ankomst Oslo lufthavn (evt. annen transferflyplass i Europa) minst tre timer før flyavgang.
Vi har et ønske om at alle gjester på våre gruppeturer skal føle seg trygge, både innad i gruppen og ellers på reisen. Derfor må du ha et gyldig koronasertifikat for å kunne kjøpe en utenlandsreise hos oss fra 20. september 2021. Du finner mer informasjon om dette her. Har du bestilt tur med oss, vil du cirka 2 uker før avreise motta avreisebrevet for din tur. Dette brevet inneholder informasjon spesifikt knyttet til din reise.
Vi forholder oss alltid til UD sine reiseråd. Disse finner du her. Skulle UD mot formodning utstede et reiseråd i landet eller regionen du skal reise til, vil vi avlyse turen og ditt tilgodehavende vil bli tilbakebetalt.
De viktigste tingene å tenke på når du skal ut på reise i Europa:
✔️Pass og reiseforsikring: For mange av oss har det blitt en stund siden vi har vært på reisefot. Sjekk at passet ditt er gyldig, og bestill nytt i god tid dersom du trenger det. Vi minner om at mange land krever at pass er gyldig i 6 måneder etter hjemkomst, spesielt utenfor Schengen.
Gyldig reiseforsikring er helt avgjørende hvis du blir syk, utsatt for en ulykke eller noe annet uventet - både i forkant av og under reisen. Ta kontakt med forsikringsselskapet ditt i god tid før avreise for å sjekke at du har gyldig forsikring og hva den dekker.
✔️Reglene dit du skal - bruk appen Reiseklar: Sett deg grundig inn i hvilke regler som gjelder for innreise i landet du skal reise til. Hvis du skal i transitt bør du undersøke om det gjelder egne regler der. Vi anbefaler alle våre gjester å laste ned appen Reiseklar (du finner den på App Store eller Google Play). Her finner du reiseinformasjon til alle land Norge har utenriksstasjoner i. Du kan også ta en kikk på landets egne offisielle informasjonssider eller på EU sine sider.
✔️Koronasertifikat: Finn ditt koronasertifikat på Koronasertifikat - helsenorge.no.. Vi anbefaler å ha med en kopi av sertifikatet med deg på reise, i tillegg til å ha det på mobilen. Du må selv sjekke reglene for koronasertifikatets gyldighet i landet du skal reise inn i. Reglene kan være ulike fra land til land, også i Europa.
✔️Sjekk karantenekrav eller karantenehotell: Sett deg inn i hvilke karanteneregler som gjelder dit du skal. Sjekk også hva som gjelder når du kommer tilbake til Norge fra det landet du har tenkt å reise til. Du kan lese mer på Folkehelseinstituttet (FHI).
✔️Sjekk om du trenger koronatest: Sjekk om landet du reiser til krever attest for negativ koronatest før innreise og tidspunkt for når en slik test eventuelt må være tatt. Undersøk om du ved returen må ha attest for negativ koronatest før ankomst til Norge.
✔️Reiseregistrering: Vi oppfordrer alle på reise til å registrere seg på www.reiseregistrering.no.
Vær obs på at informasjon om koronasituasjonen endrer seg raskt. Sjekk temasiden Koronasituasjonen for siste nytt fra regjeringen, eller Helsenorge.no for oversikt over gjeldende råd og regler om koronaviruset.
Denne siden er oppdatert 17. februar 2022
Grensene er åpne i Europa og vi kan reise igjen. Det føles godt!
Vi har et ønske om at alle gjester på våre gruppeturer skal føle seg trygge, både innad i gruppen og ellers på reisen. Derfor må du ha et gyldig koronasertifikat for å kunne kjøpe en reise hos oss fra 20. september 2021.
Trygghet innad i gruppen
På en gruppereise tilbringer man mye tid sammen, både på transportmidler, restauranter og ellers. Vi ønsker å bidra til at alle føler seg trygge på hverandre, og hindre smittespredning innad i gruppen. Det er vår plikt å ivareta den helsemessige sikkerheten for våre gjester på reisefot. Den beste måten vi kan gjøre dette på i disse koronatider, er å stille et krav om at samtlige medlemmer i gruppen, inkludert vår reiseleder, har et gyldig koronasertifikat.
Våre samarbeidspartnere i utlandet krever ofte koronasertifikat
En av grunnene til at det føles trygt å reise nå, er at det i flere land stilles krav til gyldig koronasertifikat der hvor mange mennesker møtes. I mange tilfeller må du vise gyldig koronasertifikat for å komme inn på restauranter og museer. Flere elvecruiserederier vi samarbeider med krever at gyldig koronasertifikat sendes inn i forkant av reisen. Dette er for å skape trygghet om bord, og for å ivareta gjestenes helsemessige sikkerhet på best mulig måte.
Noen gruppereiser i utlandet er vanskelig å gjennomføre dersom enkeltpersoner i gruppen ikke har gyldig koronasertifikat
De som ikke kan fremvise gyldig koronasertifikat på reise i utlandet, vil i disse dager på grunn av testing ende opp i lange køer for å komme inn og ut av flyplasser. Dette kan skape unødvendige forsinkelser når vi har et reiseprogram som tidsmessig er nøye sammensatt for å få mest mulig ut av ferien.
Det samme kan skje ved adgangspunkt til museer og kirker, eller på restauranter og i butikker. Noen gruppereiser i utlandet er derfor vanskelige, eller umulige, å gjennomføre dersom enkeltpersoner i gruppen ikke har gyldig koronasertifikat.
Lurer du på noe?
Har du spørsmål rundt våre reiser og koronasertifikat, er du hjertelig velkommen til å slå på tråden til oss på telefon 22 46 48 48 (man - fre kl 10-14). Eller e-post: post@carpe-diem.no