Med Turkish Airlines reiser vi forventningsfulle fra Gardermoen til Nairobi. Det er avreise om formiddagen. På vei nedover blir det flybytte og mellomlanding i Istanbul.

Nairobi
Safari, sol og strand
Kenya er som et fargerikt eventyr. Lydene. Luktene. Lyset. Menneskene og dyrelivet. En reise i tid og sted som får tankene til å vandre fritt, til å endre seg bittelitt. For du blir ikke helt den samme etter at du har besøkt Afrika og Kenya. Du forlater en liten del av hjertet ditt der hver eneste gang. En reise i Kenya gir minner, inntrykk og opplevelser du ikke visste du måtte ha før du reiste. Til ettertanke med et smil om munnen. Det kan være lyset over savannen i rødglødende og magisk solnedgang. Eller silhuettene av de skyggefulle akasiene mot himmelen, der flokker av dyr gresser fredelig, men iherdig. Den gamle matriarken som leder flokken av unge hanner, mødre med elefantbabyer som vugger taktfast gjennom landskapet. Løveflokken som dormer under buskene etter nattens jakt. Alt dette er og blir uforglemmelig… Masai Mara er utvilsomt en av de parkene du må besøke for den ultimate safariopplevelsen. Vi får også andre opplevelser i mindre skala ved Lake Naivasha og Lake Nakuru.
Etter alt dette, venter flere dager med puddersand og nydelig turkisblått vann. Planer for dagen – rusletur langs stranden, bading gjentatte ganger, lesing, soling og skravling! Finnes det en bedre måte å lande på, et sted å slappe helt av, etter alt vi har opplevd? Tvilsomt. Diani Beach here we come!
Utsolgt
Fra: Oslo Lufthavn
Med: Ann Reksten
10 frokoster, 7 lunsjer og 10 middager inkludert
Med Turkish Airlines reiser vi forventningsfulle fra Gardermoen til Nairobi. Det er avreise om formiddagen. På vei nedover blir det flybytte og mellomlanding i Istanbul.
Nairobi
Frokost, middag
Ankomst Nairobi er om natten. Heldigvis er tidsforskjellen minimal. Men først lander vi, tar turen til hotellet, sjekker inn og puster ut litt. Det blir sen ankomst (eller tidlig, ettersom man ser det…), og er du våken etter noen timer, er det frokost til kl. 10. Ellers kan du spise en tidlig lunsj på hotellet. Vi beregner å starte ved 11-tiden, men reiseleder oppdaterer deg på dette ved ankomst.
Så venter første safariopplevelse! Ut på eventyr, men ikke så langt! Dyrene i Afrika er snart mer enn en sang med Torbjørn Egners tekst vi nynnet på. Hva er mer naturlig enn å besøke parken som ligger bare få kilometer fra sentrum - Nairobi National Park. Den er ikke så stor i størrelse, men det er helt unikt med en beliggenhet så nær en storby. Noen steder ser man dyrene og skimter byens silhuett med skyskrapere i bakgrunnen. Det er ikke hverdagskost.
"The Big Five" er et begrep alle kjenner til, og mange har det som det ultimate målet for sin safari. Løve, leopard, bøffel, elefant og neshorn er hva vi krysser av for, om vi skal toppe listen. Men ikke glem de mindre dyrene, de høyreiste, elegante sjiraffene som gresser bedagelig, de stripete, hylende hyenene og alt det andre som også er så fascinerende.
Vær oppmerksom på at her i Nairobi National Park er det eneste stedet på turen vi har mulighet se neshorn, både hvite og svarte. Det finnes cirka 50 av disse sjeldne kjempene, noe som er rekordmange på et såpass lite areal. Man kan aldri, aldri gi noen garanti om hva man ser på safari. Men alle håper! Av kattedyr er det både grasiøse og kjepphøye løver, lynraske geparder og skye leoparder som kan skimtes. Spennende! Elefanter vil vi ikke se i akkurat denne parken, men de venter og vi vil ganske sikkert se dem i andre parker vi skal til.
Vi skal så til en dame alle har hørt om: den danske forfatteren Karen Blixen. I hvert fall til huset der hun bodde mellom 1914 – 1931. Tipper at alle en gang i livet har hatt lyst til å gjøre som henne. Selv om filmen «Mitt Afrika» med Meryl Streep og Robert Redford ikke kommer inn på alle aspekter ved boken og den bittersøte biografien hennes, er det den romantiske ideen som gjerne blir sittende. Som gode skribenter gir oss. Og det fantastiske landskapet! Hjemmet hennes er gjort om til museum og vi har ingen problemer med å sette fantasien i sving og la tankene fare.
Felles middag på restaurant som ligger fem minutter å gå fra hotellet. Perfekt tid for å lande litt etter dagens opplevelser.
Frokost, lunsj, middag
Etter frokost er det ut på tur igjen, det blir tidlig avreise. Turen til Naivasha tar omtrent 2 timer. Vi kommer frem til lodgen vår ved 11-tiden, da passer det fint å rusle litt rundt i den vakre parken som omgir oss. Lake Naivasha er en stor ferskvannsinnsjø som ligger på over 1 800 moh. Med dette blir det den høyest beliggende innsjøen i The Great Rift Valley. Her gresser sebraer, vannbukker, sjiraffer og ikke minst de digre flodhestene som liker seg best i vann. Det skal være over 1 500 av dem her! Vi må ikke glemme å se litt opp heller for det er over 400 ulike slag fugler over dette fruktbare området. Lunsj blir på lodgen.
Etter lunsj skal vi få se dyrelivet fra et annet perspektiv når vi skal på båttur rundt Crescent Island. Igjen, her pleier vi se sjiraffer, gnuer, bøffel, sebraer, dikdik og antiloper – eller hvem som måtte være i nærheten akkurat der og da. Ta gjerne med en liten kikkert.
Om kvelden er det bare å nyte middag på lodgen, hagen her gir nesten en safarifølelse i seg selv. Hotellet har i tillegg et fint bassengområde.
Frokost, lunsj, middag
Etter en styrkende frokost hopper vi i safarijeepene og drar mot Lake Nakuru nasjonalpark, i hjertet av Rift Valley. Det tar cirka 1,5 time. Innsjøen Nakuru er spesielt kjent for å ha en stor bestand av flamingoer, de har dog blitt sjeldnere å si de siste årene etter endring i vannstanden. Et godt eksempel på at dyrelivet og klimaet går hånd i hånd og er svært sårbart for endringer. Innsjøen er UNESCO-vernet og det sier mye om verdien av dette spesielle området.
Nasjonalparken er også hjem til de utrydningstruede neshornene, og vi håper å få et glimt av disse sjeldne kjempene på vår vei. Bøfler, løver, leoparder og over 450 ulike typer fugler lar seg definitivt høre.
Lunsj og middag spiser vi på vår koselige lodge og vi ser frem til nye opplevelser i morgen.
Frokost, lunsj, middag
Tidlig opp på safari, etter frokost på lodgen venter nye opplevelser. Men først blir det en transportetappe for vi er på vei til selveste Masai Mara! Det tar litt tid, cirka 5 timer på veien men det er safari underveis. Vi beregner å komme frem til lunsj ved 13-tiden. Etter det, er det på tide å ta en nærmere kikk og en game drive i parken.
Masai Mara er en gigant. Et begrep på safari i særklasse. Enorme savanner. Vakre akasiatrær som bryter opp landskapet. Kanskje en henslengt leopard som har slept opp byttet sitt og nyter et herremåltid i skyggen? Masai Mara tilhører Serengeti-økosystemet og er et av verdens mest berømte naturområder. Sammen er de en del av den store migrasjonen med millioner av gnu, sebraer og gaseller på farten. Mara, som den kalles, byr på et rikt dyreliv året rundt med et enormt mangfold. Parken er også kjent for sine mange gnuer som unektelig ser litt artige ut! Her kan du oppleve ”The Big Five” i sitt rette element, i tillegg til masse andre dyr og fugler. Dette er Karen Blixen land, og alt du har sett for deg er sant….
«The Big Five» er et begrep alle kjenner til, og mange har det som det ultimate målet for safari. Løve, leopard, bøffel, elefant og neshorn er hva vi krysser av for, om vi skal toppe listen. Men ikke glem de mindre dyrene, de høyreiste, elegante sjiraffene som gresser bedagelig, de stripete, hylende hyenene og alt det andre som også er så fascinerende. Flodhester og krokodiller er det også her.. Bilder på netthinnen som du sent glemmer.Men det er bare å pusse kameralinser og speide. Dette er som tv-programmene vi vokste opp med og ble fascinert av, men helt ekte og selvsagt mye bedre! Alle forstår at dyr ikke kan bestilles på safari – guidene våre sporer opp og følger med slik at vi skal få sett mest mulig.
Middagen blir på lodgen vår.
Frokost, lunsj, middag
Amkal! Våkn opp!
Det er i de tidlige morgentimene at dyrelivet ofte er på topp i Masai Mara. Det er bare å pusse linsen å være klar for blinkskudd. Men ikke glem at ikke alt handler om bilder – det handler om å lagre minner i eget hode å være tilstede her og nå. For safari er stort for alle.I dag venter en hel dag med safari og mange opplevelser. Lunsj på lodgen når vi trenger en pause, og det er bare å se frem til mange, flotte opplevelser også i dag.Felles middag på lodgen om kvelden.
Frokost, lunsj, middag
Etter noen opplevelsesrike dager i ulike nasjonalparker og forhåpentligvis mange minner, går turen nå videre til strand og avslapning. Målet er Diani Beach og Leopard Beach Resort. Vi busser til Nairobi (cirka seks timer) og spiser lunsj her. Det passer fint med et gjensyn med Karen Blixen, nå besøker vi Karen Coffee Garden som ligger noen hundre meter fra museet.
Så får vi transport ut til flyplassen og flyr til Mombasa om kvelden. Herfra blir det transfer til hotellet vårt, noe som tar i underkant av to timer.På Diani Beach blir vi en god stund. Tenker det er helt greit å la lysten styre dagene som kommer. Hva venter? Jo, en langstrakt, hvit strand med puddersand og deilig vann. Omringet av frodig vegetasjon som bare bidrar til å løfte stedet enda et hakk. Her er det ingen problemer å kose seg. Vi har alle måltider inkludert daglig og denne kvelden blir det et lett måltid når vi ankommer hotellet.
Leopard Beach Resort
Frokost, lunsj, middag
Dag til egen disposisjon på Leopard Beach Resort. Skulle du ønske å være litt mer aktiv, hjelper reiseleder og hotellet til med det du måtte ønske. Kanskje en tur til Mombasa? Shimba Hills? Ut på båttur for å spotte delfiner eller snorkle?
Det gjelder alle dagene vi er her :)
Frokost, middag
Strand, sand, sol og avslapning i dag også.
Ferie:)
Frokost, middag
Sol, bad og avslapping før vi må sjekke ut fra hotellet - så blir det fly fra Mombasa til Nairobi og videre reise med Turkish Airlines med mellomlanding og flybytte i Istanbul.
Siste etappe til Norge. Beregnet landing er sen ettermiddag.
HVA ER IKKE INKLUDERT
Nedenfor følger generelle reisevilkår for Carpe Diem, en avdeling i Escape Travel AS. (og derfor heretter kalt ET). Disse vilkår gjelder for alle våre reiser med mindre det foreligger særskilte reisevilkår for den aktuelle turen. På reiser med særskilte vilkår vil dette fremkomme av turpresentasjonen eller i egen kontrakt. Der reisevilkårene fraviker Alminnelige vilkår for pakkereiser går ET sine reisevilkår foran da de Alminnelige vilkår er en bransjenorm som kan fravikes i visse tilfeller.
Påmelding kan skje elektronisk via vår nettside, på e-post eller pr. telefon. Angreretten som ellers er til stede ved fjernsalg gjelder ikke ved kjøp av reisetjenester. Avtalen mellom partene anses inngått ved bekreftet bestilling og innebærer aksept av turens reisevilkår. Bestillingsbekreftelsen må kontrolleres grundig straks den mottas. Vennligst påse at navn på alle reisende stemmer overens med passet. Eventuelle feil skal rettes før betaling av depositum finner sted. Senere endring vil kunne medføre gebyr.
Etter bestilling av reisen vil den reisende få tilsendt en reisebekreftelse/ faktura. Depositumet må innbetales innen syv dager. Manglende betaling av depositum medfører ikke at avtalen bortfaller. For reiser innen Norge og Europa er depositumsbeløpet kr 2.500 pr. person. For reiser utenfor Europa er depositumsbeløpet kr 4.000 pr. person. Depositumet regnes som delbetaling av reisens pris. Sluttbeløpet forfaller til betaling 65 dager før avreise. Er det under 65 dager til avreise ved bestilling, sendes faktura på hele beløpet med kort betalingsfrist. Ved manglende betaling 2 dager etter forfall, står ET fritt til å annullere bestillingen. Reisedokumentene sendes på e-post cirka 2 uker før avreise. Vilkår i dette punkt avviker fra normalen slik beskrevet i Alminnelige vilkår for pakkereiser. Dette som følge av garantier og forpliktelser til underleverandører.
Ved tilleggs-bestilling av flybilletter, det vil si bestilling av flyreiser utenom våre gruppe- og tilslutningsbilletter, skal disse betales innen 7 dager. Beløpet er ikke refunderbart. Ved bestilling av flybilletter utenom våre gruppebilletter og/eller ved kjøp av en reise uten transport til/fra startstedet, er det den reisendes ansvar å møte på avtalt sted og til avtalt tid for videre transport/program med gruppen. Eventuelle forsinkelser eller uteblivelse fra den reisendes side gir ikke rett til prisavslag eller erstatning for tapt arrangement, det være seg for hele eller deler av programmet.
ET har ikke ansvar for tap som følge av at den reisendes egne bestillinger av transport eller andre reisetjenester, ikke kan benyttes på grunn av oppståtte endringer i de programfestede tidspunktene for gruppens reise- eller flytider når endringene skyldes forhold arrangøren ikke kan lastes for. ET gjør oppmerksom på at de fleste flyselskaper kansellerer hjemreisen dersom utreisen ikke benyttes.
Enkelte endringer kan være mulig å gjøre etter at bestillingen er bekreftet, mot et gebyr. Dersom ET har mulighet til å etterkomme de nye ønsker, belastes dette med et endringsgebyr på kr. 500,- per person. I tillegg kommer eventuelle gebyrer som kreves av flyselskaper og/eller andre underleverandører. Vær oppmerksom på at når man reiser med rutefly, har de ulike flyselskapene en varierende siste frist for endringer.
Endring av en bekreftet reise til annet reisemål eller annen avreisedato er å regne som en avbestilling og gebyr gjeldende på avbestillingstidspunktet kommer til anvendelse, se punkt 4.
Avbestilling skal skje skriftlig. Manglende innbetaling av depositum gjelder ikke som avbestilling. Ved avbestilling eller uteblivelse av betaling gjelder følgende gebyrer:
• Inntil 105 dager før avreise: kr 750 pr. person.
• Fra og med 105 til 65 dager før avreise: Depositumsbeløpet
• Fra og med 65 til 36 dager før avreise: 50% av reisens pris
• Fra og med 36 dager før avreisedato og ved manglende fremmøte avreisedagen: Ingen refusjon
Vilkår i dette punkt avviker fra normalen slik beskrevet i Alminnelige vilkår for pakkereiser. Dette som følge av garantier og forpliktelser til underleverandører.
Reisebransjen og ET følger Utenriksdepartementets reiseråd. Den reisende har som hovedregel rett til å avbestille sin reise dersom det på reisemålet eller i umiddelbar nærhet av dette de siste 14 dager eller kortere før reisen tar til, konstateres krigshandlinger, naturkatastrofer, farlige smittsomme sykdommer eller andre begivenheter som kan likestilles, og det er rimelig grunn til å anta at disse forhold også vil være på avreisedagen. Ved avbestilling av foran nevnte årsaker, refunderes tilgodebeløpet. Reisen kan imidlertid ikke avbestilles av foran nevnte årsaker hvis begivenheten som legges til grunn for avbestillingen var eller burde vært kjent ved bestilling.
En reise kan kanselleres/endres uten erstatningsplikt* av ET dersom:
1. Det ikke er påmeldt et tilstrekkelig antall deltakere på turen, se punkt 8. ET skal gi den reisende beskjed om eventuell kansellering av turen senest 20 dager før avreise.
2. Det inntreffer uunngåelige og ekstraordinære omstendigheter utenfor ETs kontroll. Eksempler kan være: Fare for krig, naturkatastrofer, farlige smittsomme sykdommer, arbeidskonflikter eller lignende.
3. Forhold på reisemålet/langs reiseruten som gjør det risikabelt eller urimelig å gjennomføre turen, og som ET med rimelighet ikke kunne forutse. For pkt. 2 og 3 vektlegges ved vurdering blant annet Utenriksdepartementets reiseråd og lokale myndigheters uttalelser.
Om ET kansellerer en reise og fristen for betaling av sluttbeløpet er forfalt, er manglende sluttbetaling på kanselleringstidspunktet å anse som avbestilling fra kundens side, og gebyrer som ved en ordinær avbestilling vil gjelde.
*Erstatningsplikt er å forstå som erstatning og må ikke forveksles med kundens rett til refusjon av sitt tilgodehavende (eller innbetalt beløp) om ET kansellerer en reise.
ET anbefaler alle reisende å ha gyldig reiseforsikring som også bør dekke eventuell hjemtransport, samt Europeisk Helsetrygdekort ved reiser i Europa. ET anbefaler å tegne en avbestillingsforsikring dersom dette ikke er inkludert i reiseforsikringen. Den reisende er selv ansvarlig for å tegne de nødvendige forsikringer. ET har ikke ansvar i situasjoner og forhold den reisende kunne ha forsikret seg mot og som ikke skyldes arrangøren eller noen han har ansvar for.
Det er den reisendes ansvar å ved avreise kunne fremvise gyldig legitimasjon og eventuelt visum som er nødvendig på reisen, både for seg selv og den/de man bestiller for. Utenfor fastlands-Norge anbefaler ET pass som gyldig legitimasjon. Enkelte av våre samarbeidspartnere anser pass som den eneste gyldige formen for legitimasjon, også i Europa. Vær oppmerksom på at det i en del tilfeller kreves at passet er gyldig i minst 6 måneder etter hjemreisedato. Dette kan også gjelde for reiser i Europa. Visumkrav til aktuelle reisemål er oppgitt i turens program på vår nettside. ET forholder seg til visumregler for norske statsborgere. Hvis den reisende ikke reiser med norsk pass, må man selv sjekke visumregler for sitt statsborgerskap til det aktuelle reisemålet.
Hvis ikke annet er oppgitt i programmet, er en gruppereise basert på minimum 20 betalende deltakere. Ved færre deltakere kan ET kansellere reisen eller øke prisen. Dette skal meddeles den reisende senest 20 dager før avreise.
Det tas forbehold om endring av pris grunnet forhold utenfor ETs kontroll. Slike forhold er valutaendringer, endringer i transportpriser og økning i offentlige skatter og avgifter. ET forbeholder seg retten til å fakturere et pristillegg som følge av eventuelle endringer. Dette forhold går begge veier, og den reisende har rett til prisreduksjon dersom kostnadene reduseres. Et eventuelt pristillegg vil bli varslet senest 20 dager før avreise. Utgjør tillegget mer enn 8 prosent av reisens pris, har den reisende anledning til å heve avtalen.
Reisende som har bestilt dobbeltrom eller del i twin-rom må betale enkeltromstillegg dersom den andre part frafaller eller det ikke melder seg en ytterligere person av samme kjønn å dele rommet med. Om dette er aktuelt, kontaktes den reisende og tilleggsfaktura sendes i forkant av reisen. Dette er ingen gyldig grunn til å trekke seg fra reisen.
Informasjon om flytider og flyselskap er foreløpige inntil flybilletten er utstedt. Det tas forbehold om mulige trykkfeil i programmet eller på nettsiden. Vesentlige endringer som skjer etter bestilling skal meddeles den reisende skriftlig.
Reisen kan bli påvirket av forhold utenfor vår kontroll som for eksempel vær, fremkommelighet, seilingsforhold, arbeidskonflikter og lignende. Dersom slike forhold skaper hindringer for gjennomføring av det oppsatte programmet, vil ET foreta nødvendige justeringer i eksempelvis reiserute og innhold, bytte av transportmiddel og overnattingssted. ET vil bestrebe seg på å erstatte de deler av reiseinnholdet som blir påvirket av endringen med likeverdige alternativer.
Den reisende må kunne håndtere sin egen bagasje og kunne reise uten assistanse. Spesielle behov på flyreisen og underveis på turen må det opplyses om ved påmelding. Vi gjør oppmerksom på at reiseleder ikke kan yte særskilt assistanse til noen av deltakerne under reisen.
Det er deltakers ansvar å være i god nok form, fysisk og psykisk, og ha en god nok helse til å kunne delta på reisen. Det er deltakers ansvar å sjekke med sin lege dersom man er usikker på om man kan delta. For enkelte reiser kan ET kreve at den reisende før avreise, fremlegger bekreftelse fra lege om at man er helsemessig skikket til å gjennomføre reisen. Dette vil i så fall framkomme av reisens program. Om deltaker ikke får slik bekreftelse fra lege og dermed ikke kan delta på reisen, gjelder samme gebyrer som ved en ordinær avbestilling, se punkt 4.
Den reisende plikter å rette seg etter de regler som er gitt av offentlige myndigheter og ETs representanter, og må ikke opptre til sjenanse for medreisende eller andre. Dersom den reisende grovt tilsidesetter sine plikter, kan han nektes å delta eller utelukkes fra resten av reisen, uten at han kan kreve erstatning eller prisavslag fra arrangøren. Ved utelukkelse etter at reisen er påbegynt, kan den reisende pålegges selv å bære omkostningene ved endret hjemreise.
Den reisende kan gjøres erstatningsansvarlig hvis han med vilje eller uaktsomhet påfører arrangøren tap blant annet ved ikke å overholde de bestemmelser som er nevnt ovenfor.
Den reisende plikter å gi beskjed uten ugrunnet opphold dersom hun/han oppdager en mangel ved reisen. Oppdages mangelen etter at reisen har startet, må den reisende reklamere på stedet til ETs reiseleder eller til ETs kontor i Oslo, slik at disse blir gitt en mulighet til å rette opp mangelen. Hvis et problem ikke kan løses tilfredsstillende på stedet, kan det klages skriftlig til ET senest to uker etter hjemkomst. Hvis klagen ikke løses tilfredsstillende for den reisende eller ET, kan saken henvises til Reklamasjonsnemnda for pakkereiser.
Det vises til Pakkereiseloven av 15.06.2018, samt Alminnelige vilkår for pakkereiser av 01.07.2018 og særskilt deres formuleringer om at «Opplysninger som er gitt i kataloger eller brosjyrer eller annet informasjonsmateriell som arrangøren har utarbeidet eller viser til, regnes som en del av avtalen».
ET er medlem av det norske Reisegarantifondet og har stilt den til enhver tid nødvendige garanti.
ALMINNELIGE VILKÅR FOR PAKKEREISER - klikk her
Reisevilkår oppdatert 17. april 2023
Bestilling og betaling
Etter bestilling av reisen vil du motta en reisebekreftelse og depositumsfaktura. Depositumet må være innbetalt innen en uke. Sluttbeløpet forfaller til betaling 65 dager før avreise. Er det under 65 dager til avreise ved bestilling, sendes faktura på hele beløpet med kort betalingsfrist. Reisedokumentene sendes ca to uker før avreise på e-post. Du vil samtidig finne disse på Min Side.
Reiseforsikring / avbestillingsbekreftelse
Ettersom folketrygden ikke dekker alle typer behandling, som for eksempel hjemtransport, er det viktig at reiseforsikring er i orden. Det beste er å kjøpe en heldekkende reiseforsikring fra Europeiske eller et tilsvarende forsikringsselskap. Har du helårs reiseforsikring, forsikring gjennom kreditt/bankkort eller reiseforsikring gjennom jobben, er dette vanligvis tilstrekkelig. Vi anbefaler at du sjekker at den dekker skadet og/eller mistet bagasje samt avbestillinger. For reiser i Europa, husk Europeisk helsetrygdkort.
Tips
På reise kommer du i kontakt med hverdagsliv og kulturer i andre land. Mange av disse har en tipskultur som skiller seg fra Norge. I mange land forventes det at for eksempel lokalguider, sjåfører og besetning på f. eks et elvecruiseskip, får tips i tillegg til det å spise ute på restaurant. Vi inkluderer vanligvis ikke tips i reisens pris, siden det er både individuelt og avhengig av land. Å vite hva som er normen er ikke lett, din reiseleder vil ta opp dette underveis på turen. Tips vil alltid være frivillig, men vi anbefaler å følge og respektere skikken i landet du er i.
Forbehold om endringer i oppsatt dagsprogram
Noen ganger hender det at våre samarbeidspartnere må endre noe i programmet, enten like før avreise eller underveis. Det kan f.eks være at rekkefølgen på dagene blir byttet om, eller at det tilbys en alternativ rute/utflukt enn beskrevet.
Endring av bestilt reise
Ta kontakt med oss, så ser vi an hvert enkelt tilfelle for løsning. Generelt gjelder: Dersom du har bestilt en reise og på et senere tidspunkt ønsker å endre til en annen innen rimelig tid (tre mnd før avreise) - tilkommer et endringsgebyr som i de fleste tilfellene er kr 750. Et lite forbehold om at ikke alle reiser kan endres, samt at endring nærmere enn tre måneder før avreise kommer under ordinære avbestillingsvilkår.
Venteliste på turer
Ikke gi helt opp dersom en tur er full eller om det ikke er flere enkeltrom igjen! Vi har venteliste på samtlige turer og setter deg gjerne opp om du tar kontakt. Får vi ledig plass, hører du fra oss. Det er uforpliktende å stå på liste, men vi ber deg gi et hint dersom det er uaktuelt og planer endres. Slik holder vi listene oppdaterte og aktuelle.
Lurer du på noe mer?
Se om du finner svar på ditt spørsmål her: Ofte stilte spørsmål
Per i dag er det mange land som har opphevet koronarelaterte innreiserestriksjoner. Vi anbefaler imidlertid at man reiser med gyldig koronasertifikat da situasjonen kan endre seg raskt. Du må selv sjekke reglene for koronasertifikatets gyldighet i landet du skal reise inn i. Reglene kan være ulike fra land til land, også i Europa.
Det er den reisendes ansvar å til enhver tid møte de koronarelaterte krav som stilles i de landene du skal reise til og eventuelt gjennom. Krav kan bli endret før avreise og underveis på turen.
Dersom du blir forhindret fra å reise grunnet mangler i koronarelaterte krav, er ikke Carpe Diem ansvarlig for tap av reise eller arrangement. Det samme gjelder dersom det skulle oppstå endringer i koronarelaterte krav underveis på reisen. Du reiser derfor trygt med et gyldig koronasertifikat. Ved en evt. avbestilling eller avbrutt reise knyttet til mangler i nevnte krav, er det våre reisevilkår som gjelder. En avbestilling eller avbrutt reise grunnet koronarelaterte krav gir ikke grunnlag for prisavslag eller erstatning.
Vær oppmerksom på at enkelte elvecruise- og cruiserederier Carpe Diem samarbeider med, krever gyldig koronasertifikat. Om du skal på elvecruise eller cruise og er i tvil om gjeldende koronaregler – ta kontakt med oss.
Koronasertifikatet finner du enkelt på Helsenorge. Det er også enkelt å laste ned Helsenorge-appen, og hente frem koronasertifikatet der.
Innreiseregler for hvert enkelt land i Europa finner du på nettstedet Reopen EU. Merk at informasjonen om landene her ikke alltid er oppdatert, men lenkene som er tilgjengelig om det enkelte lands regler gir god informasjon. Vi anbefaler også å bruke Reiseklar-appen til Utenriksdepartementet. Har du spørsmål rundt våre reiser er du hjertelig velkommen til å slå på tråden til oss på telefon 22 46 48 48 (man-fre kl 10-14). Du kan også skrive til oss på post@carpe-diem.no.
Siden er oppdatert 13. september 2022.
Det er mange ting man må tenke på i forkant av en reise. På denne siden har vi laget en oversikt med linker til relevante nettsider så du lett kan holde oversikt over gjeldende regler.Det er den reisendes ansvar å holde seg oppdatert på de til enhver tid gjeldende innreiseregler for landet du skal til.
✔️Pass og visum
Sjekk at passet ditt er gyldig, og bestill nytt i god tid dersom du trenger det. Vi minner om at mange land krever at pass er gyldig i 6 måneder etter hjemkomst, spesielt utenfor Schengen. Husk også å sjekke om du trenger visum for reisen.
✔️Reiseforsikring
Gyldig reiseforsikring er helt avgjørende hvis du blir syk, utsatt for en ulykke eller noe annet uventet - både i forkant av og under reisen. Ta kontakt med forsikringsselskapet ditt i god tid før avreise for å sjekke at du har gyldig forsikring og hva den dekker.
✔️Reglene dit du skal - bruk appen Reiseklar
Vi anbefaler alle våre gjester å laste ned appen Reiseklar (du finner den på App Store eller Google Play). Her finner du reiseinformasjon til alle land Norge har utenriksstasjoner i. Du kan også ta en titt på UD sin nettside for reiseinformasjon.
✔️Reiseregistrering
Vi oppfordrer alle som skal på reise til å registrere seg på www.reiseregistrering.no.
✔️Helserelatert reiseinformasjon
Sjekk Helsenorge.no for oversikt over gjeldende råd og regler.
Denne siden er oppdatert 14. april 2023
Ønsker du avreise fra annen flyplass i Norge, så kan vi ofte hjelpe deg med tilslutningsbillett slik at du har gjennomgående billett fra avreiseby til reisemålet. Ikke alle flyselskap tilbyr dette, men mange gjør. Vi kan da hjelpe til med å "henge" på en billett sammen med gruppebilletten som gjelder til og fra Oslo Lufthavn ved å kontakte flyselskapet vi benytter på turen. Siden vi benytter gruppebilletter er vi under regler og vilkår som reduserer fleksibilitet. Det kommer også an på avreisetidspunkt. En gjennomgående billett har ingen hensikt når det blir en natt mellom.
Det er alltid en fordel å ha alt på ett dokument, da plikter flyselskapene å booke deg om for å få deg helt frem i tilfelle kanselleringer og forsinkelser. Samt at bagasjen sjekkes og merkes hele veien. Man betaler ekstra for den tryggheten. Pris på tilslutning får vi i hvert enkelt tilfelle når det bookes, merk at vi aldri får de billige tilbudsprisene på nett for denne typen.
Vær også oppmerksom på det som kan gjelde for slike billetter i reisevilkår under "Endret/avvikende flyreise". Ta kontakt med oss før avreise dersom du ønsker gjennomgående tilslutningsbillett. NB: Med alle endringene som er hos flyselskapene om dagen, søker vi ikke opp før fra 2-3 måneder før avreisen.
Da vil reisene komme på to ulike dokument, bagasje må hentes ut og sjekkes på nytt. Dersom du bestiller billetter på egen hånd, og det skulle oppstå forsinkelser slik at du mister flyet fra Oslo, må du selv bekoste ny utreisebillett. Vær oppmerksom på at mange flyselskaper automatisk kansellerer returbilletten dersom utreisebilletten ikke benyttes. Vi anbefaler alltid å sjekke gjeldende regler for dette gjennom din reiseforsikring, slik at du vet hva som gjelder om noe uforutsett skjer.
Vi anbefaler også at du beregner ankomst Oslo lufthavn (evt. annen transferflyplass i Europa) minst tre timer før flyavgang.
Carpe-diem.no bruker informasjonskapsler (cookies). Informasjonskapsler benyttes til å samle informasjon anonymt, for eksempel til web- og brukerstatistikk.Informasjonen vi innhenter benyttes for å forbedre brukeropplevelsen på nettsidene våre, til webutvikling samt til markedsføring.