Vi flyr med Qatar og bytter fly i Doha.
Kerala er Østens Venezia og mye mer!
Jul og nyttår i Kerala

Namaste! Kerala er kardemomme og krydder i luften, innlandssjøer og elver, tutende rickshawer, yrende hverdagsliv og kvinner i vakre sarier. Litt "India light", ikke så hektisk og crazy. Den er liten, rik og stiller med masse skjønnhet og sjarm. Kerala = Guds eget land, sies det. Her er det mye å like.
Kystlinjen består av en klynge øyer og halvøyer der pittoreske laguner og kanaler tar plassen for hovedveiene. Staten er delt inn i tre. Vi har kystområdet med sin frodige vegetasjon nesten helt ned i vannkanten. Så midtområdet med gummi, te og krydderplantasjer. Vi glemmer ikke et kupert innlandsområde med tropisk skog og teplantasjer i fjellene. Kerala har også et sammensurium av vakre, naturskjønne kanaler og kalles Østens Venezia.
Du får mange muligheter til å nyte av den spennende krydderbyen Cochin, frodige Munnar, nydelige strender, forfriskende dukkerter i Arabiahavet og til sist den avslappende atmosfæren på Sea Lagoon. Denne turen er for deg som setter pris på en opplevelsesrik ferie med varierte utflukter som krydder i den deilige tilværelsen. For krydder hører med på disse kanter. Og så har vi en rolig avslutning på turen med noen fine avslappende dager ved Marari Beach.
Avreiser
Ledige plasser
Fra: Oslo Lufthavn
-
Flyreise med Qatar Airways
- 23. desember 2023 14:50 - 23. desember 2023 23:20Oslo Lufthavn - Doha
- 24. desember 2023 01:35 - 24. desember 2023 08:30Doha - Kochi
- 03. januar 2024 03:45 - 03. januar 2024 05:55Kochi - Doha
- 03. januar 2024 08:10 - 03. januar 2024 13:20Doha - Oslo Lufthavn
Høydepunkter
- Cochin byr på tonnevis med sjarm, stilarter og atmosfære
- De kinesiske fiskegarnene samme sted
- Frodige, friske Munnar med teplantasjer og «Sound of Music» åser
- Natur og dyreliv i Periyar
- Strandager på Marari Beach
- Hotellene underveis - både komfort og flotte omgivelser
Program
9 frokoster, 9 lunsjer og 10 middager inkludert
Lunsj, middag
Vi lander om morgenen og har hele dagen foran oss. Vi drar til hotellet og sjekker inn og skal deretter bli litt kjent i Cochin som er det engelske navnet (skrives Kochi på norsk).
Kochi som tidligere var sentrum for krydderhandelen fra India, står på timeplanen i dag. Sammen med vår kunnskapsrike lokalguide skal vi oppdage og utforske denne spesielle byen og lære om dens lange historiske ferd fram til nåtidens storby. Mattancherry Palace, som også er kjent som Dutch Palace, er et vakkert palass bygget av portugisere i det 17. århundre og har flotte veggmalerier. Et besøk i palasset gir oss et innblikk i historien om området samt lokale tradisjoner. Lunsjen spiser vi her på Ginger house.
Den jødiske synagogen ble bygget i år 1568. De store rullene fra Det gamle testamentet , kobberplatene der de lokale herskerne i byen skriblet inn sine privilegier samt de utsøkte håndmalte, kinesiske flisene er det mest kjente å se.
Om ettermiddagen skal vi på teater og oppleve en ekte Kathakali forestilling. En vakker og fargerik fortelling med flotte kostymer og dekorerte ansikter, det er musikk, det er sang og det er eventyr fra fortiden og kultur fra området.
Om kvelden møtes vi til middag, det er julaften og dette er et spennende sted å være. Så annerledes! Det gjenspeiler også julemiddagen om vi kan kalle det det.

Mattancherry, Kochi

Kathakali
Frokost, lunsj, middag
Vi begynner dagen med frokost før vi skal ut å oppleve mer. Om formiddagen rusler vi til Fort Cochin fra hotellet, vi skal bli mer kjent:
Vi besøker gamlebyen og får blant annet se de enorme kinesiske fiskegarnene som byen er kjent for. Cochin er det eneste stedet i verden vi kan se dette, unntatt i Kina, så disse garnene er celebre syn! Vi besøker også St. Francis kirken som er den eldste kirken i India bygget av europeere og det første gravstedet til Vasco Da Gama. Videre Nehru Children`s parkområde og de spesielle husene som omringer den: Koder House, Tower House og Odd Harbour Hotel. Vi passerer også stranden før vi ser flere vakre hus i Bishop`s House Road. Union Club Building er en av de eldste klubbene her og etter hvert blir det stopp for lunsj.
Om kvelden skal vi seile inn i solnedgangen når de neste timene skal oppleves på noen av Keralas vakreste kanaler (backwaters) Vi seiler langsomt av gårde mens vi ser mangroveskoger, smaragdgrønne rismarker, kokospalmer og kanskje en foss eller to passeres. Små landsbyer og kanskje litt liv og røre langs bredden.
Vel tilbake igjen blir det atter noe godt å spise når vi møtes til middag på en lokal restaurant.
Frokost, lunsj, middag
Nye eventyr venter og i dag setter vi kursen nordover til den pittoreske landsbyen i fjellene, Munnar. Turen tar ca 4-5 timer med buss. Utenfor vinduet ser vi det kuperte, irrgrønne landskapet med tusener av teplanter passere, mens vi klatrer oss oppover til 1600 meter. Den britiske regjeringen etablerte sitt sommersted nettopp her, fordi byen har et behagelig klima og de gjerne ønsket å komme vekk fra den intense sommervarmen. Underveis stopper vi både for å se fossene Cheeyappara og Valara og for å spise lunsj.
Vi sjekker inn på hotellet hvor vi skal bo. Det har en deilig beliggenhet i vakre omgivelser og med en spektakulær utsikt til fjellene rundt. Tilpasset harmoni, ro og naturopplevelser. Her spiser vi middag og senker skuldrene etter reisen.

Munnar
Frokost, lunsj, middag
For deg som liker å være ute i vakker natur, er det nettopp det som venter. Om det ikke frister, har du tid til å rusle rundt i eget tempo. Du kan også ta turen inn til byen, som ligger en times kjøretur med taxi fra hotellet. Selve byen har også sitt å vise frem, men det er naturen og fjellene rundt som er det vakreste med Munnar.
På fotturen vandrer vi på stier mens vi nyter utsikten til det grønne bølgende landskapet. Turen går til Mattupetty Dam, demningen og den vakre innsjøen Kundala Lake. Det er et frodig dyreliv på disse kanter, og er vi heldige får vi kanskje øye på en elefant i det fjerne. Det er et postkortvakkert landskap og dette er ikke en tur der vi går fort. Vi skal nyte omgivelsene og har det ikke travelt.
Etter tur til fots, får vi transport slik at vi spiser lunsj på en lokal restaurant i byen.
Om ettermiddagen skal vi videre til nasjonalparken Eravikulam, en av de mest kjente nasjonalparker i India. Parken har en stor variasjon av flora og fauna og er det eneste stedet man finner villgeita Nilgiri Thar. Parken er også kjent for sin fantastiske utsikt over teplantasjene og de bølgende åsene. Te er både kultur og tradisjon i India og seremonien high tea eller afternoon tea er en selvfølge når vi skal besøke en av plantasjene.
Etter en innholdsrik dag, venter middag på hotellet.

Fjellgeit Nilgiri Tahr

Eravikulam nasjonalpark
Frokost, lunsj, middag
Vi spiser frokost og sjekker ut fra hotellet i Munnar. Nå skal vi videre inn i landet, fokus er fortsatt på natur og dyreliv og bussturen tar cirka tre timer. Når vi kommer frem til hotellet i Thekkady ved Periyar, spiser vi lunsj før vi er klare for å oppdage et nytt område. Vi skal ut å gå for å se oss om og har med oss guide som forklarer. Spennende!
Periyar er Sør-Indias mest populære natur- og dyrereservat og er på rundt 777 kvadratkilometer. Innsjøen Periyar er menneskeskapt, men er en veldig attraktiv plass å være. Opprinnelig var reservatet ment for å bevare tigerne, men det er mest kjent for sine elefanter.
Litt informasjon om områdene vi er i:
Thekkady ligger nær nasjonalparken og kan skilte med eviggrønn skog, gressdekte savanner og krydderplanter som vokser vilt i den fruktbare jorden. Det er svartpepper, kardemomme naturligvis, kanel, muskat, ingefær og nellik. Området er preget av et rikt dyre- og planleliv, mange fuglearter og fisk. Mange av dem er sjeldne og truede arter. Alle vil jo se en tiger, men de er sjeldne.
Det er annet å se også, som Mangla Devi Temple, den aromatiske Abraham`s Spice Garden og fossen ved den ytterst koselig landsbyen Chellerkovil. Utsikten og vyene i dette området fortjener et stort wow!
Om kvelden møtes vi til middag på hotellet vårt. Hotellet har også et velværesenter/spa, som du gjerne kan sjekke ut mens vi er her.

Tenk om vi ser en....
Frokost, lunsj, middag
Tidlig om morgenen skal vi ut å være mer i ett med naturen. Før frokost er det bedre sjanse for å se ulike dyr som både elefant, gaur (store indiske villkveg) og sambarhjort. Nå skal vi stifte nærmere bekjentskap med det våte element. Men fokus er å få et annet perspektiv på naturen, dyrelivet og vegetasjonen. Om bord i flåter laget av bambus skal vi flyte sakte men sikkert nedover elven med kyndige førere og guider. Rundt oss har vi frodig skog, flerfoldige habitat blant dyrelivet her og utsikt ut i horisonten.
Vel tilbake er det på tide med frokost før vi skal på kryddertur. Krydderplantasjen i Thekkady er en av de største i hele Kerala. Det er en fryd å rusle rundt i slike omgivelser, vanligvis dyrkes ulike krydder i ulike seksjoner og da blir det stor variasjon fra sted til sted. Vi lukter og smaker.
Etterpå smaker det godt med middag på hotellet.

Periyar

Slik er vi vant til å se krydder, det er noe annet å se der det vokser
Frokost, middag
Vi spiser frokost og skal videre på tur. Nå til Kumarakom.
Det blir mulighet for lunsj underveis i en av landsbyene vi passerer (ikke inkl denne dagen).
Kumarakom: Dette er en av Keralas mest idylliske byer. Her er det heller ingen mangel på biologisk mangfold. Mangroveskog blandes med store risåkere, kokospalmer og ulike blomsterslag. Dette er en subtropisk halvøy ved innsjøen Vembinad som tiltrekker seg de som er på leting etter ro og harmoni. Mange kommer hit for å ta et dypdykk i yoga, meditasjon og ayurdevisk massasje. Eller for å studere det rike fuglelivet, ta båtturer og fiske. Aruvikkuzhi-fossen ligger et par kilometer fra byen og de har vanligvis god fart på seg med 30 meter fall ned over fjellene. Pathiramanal er en forlokkende øy med fuglereservat som ligger midt i innsjøen.
Om kvelden møtes vi til solnedgangscruise på innsjøen der vi også får servert litt te og snacks. Middagen spiser vi på hotellet. Som på de fleste hoteller på disse kanter, er det mulig for både avslapping og velvære. Svømmebasseng er det også.
Frokost, lunsj, middag
Vi spiser frokost på hotellet og tar det litt rolig. Ta et bad, eller bruk noen av de andre fasilitetene på hotellet. Vi spiser lunsj, så skal vi videre til Mararikulam, Marari Beach:
Bare fire mil fra Kochi, er dette en sjarmerende kystby kjent for strand, sjø, vaiende kokospalmer og en tilbakelent atmosfære. Det er ingen masseutvikling av hoteller på dette stedet. Derimot ser man ofte de lokale fiskerne som setter ut fra stranden på jakt etter dagens fangst. Slik de har gjort på disse kanter i uminnelige tider.
Mararikulam og hotellet som er Xandari Pearl, ligger ved stranden og har basseng. Her skal vi lande og lade litt etter mange opplevelser på tur.
For et deilig sted å tilbringe årets siste dag! Eneste planene for dagen er å forberede seg til kveldens nyttårsmiddag.

Bilde fra Marari Beach Resort

Marari Beach
Frokost, lunsj, middag
Reprise fra forrige ettermiddag/kveld minus festaften, da. Vi tar det med ro, spiser frokost, lunsj og middag på hotellet. Planen er bare sol, bad og fritid - eller finn på en liten utflukt sammen med reiseleder.

Marari Beach
Frokost, lunsj, middag
I dag har vi dagen og rommene til egen disposisjon før vi etter hvert (like over midnatt) begynner å planlegge turen til flyplassen. Måltidene spiser vi på hotellet hele dagen.
Avreise fra Kochi godt over midnatt, flyet går via Doha med flybytte.
Ankomst Oslo Lufthavn beregnet til ettermiddagen.
Praktisk informasjon og reisevilkår
Dette er inkludert
- Fly Oslo - Kochi t/r (Qatar har ingen samarbeid vedr gjennomgående tilslutningsbilletter pt.)
- 10 overnattinger på hotell med frokost hver dag
- Måltider i henhold til program
- Alle utflukter og entreer iht. programmet.
- All transport i følge programmet
- Lokale guider
- Reiseleder fra Carpe Diem
Dette er ikke inkludert
- Visum til India, ordnes av hver enkelt (se under viktig informasjon om reisen din under)
- Reise- og avbestillingsforsikring
- Drikkevarer
- Tips
Vi trenger din passkopi. Vennligst send oss et bilde av foto-siden i passet ditt til post@carpe-diem.no etter bestilling.
Nedenfor følger generelle reisevilkår for Carpe Diem, en avdeling i Escape Travel AS. (og derfor heretter kalt ET). Disse vilkår gjelder for alle våre reiser med mindre det foreligger særskilte reisevilkår for den aktuelle turen. På reiser med særskilte vilkår vil dette fremkomme av turpresentasjonen eller i egen kontrakt. Der reisevilkårene fraviker Alminnelige vilkår for pakkereiser går ET sine reisevilkår foran da de Alminnelige vilkår er en bransjenorm som kan fravikes i visse tilfeller.
1. Påmelding
Påmelding kan skje elektronisk via vår nettside, på e-post eller pr. telefon. Angreretten som ellers er til stede ved fjernsalg gjelder ikke ved kjøp av reisetjenester. Avtalen mellom partene anses inngått ved bekreftet bestilling og innebærer aksept av turens reisevilkår. Bestillingsbekreftelsen må kontrolleres grundig straks den mottas. Vennligst påse at navn på alle reisende stemmer overens med passet. Eventuelle feil skal rettes før betaling av depositum finner sted. Senere endring vil kunne medføre gebyr.
2. Depositum og sluttbetaling
Etter bestilling av reisen vil den reisende få tilsendt en reisebekreftelse/ faktura. Depositumet må innbetales innen syv dager. Manglende betaling av depositum medfører ikke at avtalen bortfaller. For reiser innen Norge og Europa er depositumsbeløpet kr 2.500 pr. person. For reiser utenfor Europa er depositumsbeløpet kr 4.000 pr. person. Depositumet regnes som delbetaling av reisens pris. Sluttbeløpet forfaller til betaling 65 dager før avreise. Er det under 65 dager til avreise ved bestilling, sendes faktura på hele beløpet med kort betalingsfrist. Ved manglende betaling 2 dager etter forfall, står ET fritt til å annullere bestillingen. Reisedokumentene sendes på e-post cirka 2 uker før avreise. Vilkår i dette punkt avviker fra normalen slik beskrevet i Alminnelige vilkår for pakkereiser. Dette som følge av garantier og forpliktelser til underleverandører.
3. Endringer og avvik ved reisen
Ved tilleggs-bestilling av flybilletter, det vil si bestilling av flyreiser utenom våre gruppe- og tilslutningsbilletter, skal disse betales innen 7 dager. Beløpet er ikke refunderbart. Ved bestilling av flybilletter utenom våre gruppebilletter og/eller ved kjøp av en reise uten transport til/fra startstedet, er det den reisendes ansvar å møte på avtalt sted og til avtalt tid for videre transport/program med gruppen. Eventuelle forsinkelser eller uteblivelse fra den reisendes side gir ikke rett til prisavslag eller erstatning for tapt arrangement, det være seg for hele eller deler av programmet.
ET har ikke ansvar for tap som følge av at den reisendes egne bestillinger av transport eller andre reisetjenester, ikke kan benyttes på grunn av oppståtte endringer i de programfestede tidspunktene for gruppens reise- eller flytider når endringene skyldes forhold arrangøren ikke kan lastes for. ET gjør oppmerksom på at de fleste flyselskaper kansellerer hjemreisen dersom utreisen ikke benyttes.
Enkelte endringer kan være mulig å gjøre etter at bestillingen er bekreftet, mot et gebyr. Dersom ET har mulighet til å etterkomme de nye ønsker, belastes dette med et endringsgebyr på kr. 500,- per person. I tillegg kommer eventuelle gebyrer som kreves av flyselskaper og/eller andre underleverandører. Vær oppmerksom på at når man reiser med rutefly, har de ulike flyselskapene en varierende siste frist for endringer.
Endring av en bekreftet reise til annet reisemål eller annen avreisedato er å regne som en avbestilling og gebyr gjeldende på avbestillingstidspunktet kommer til anvendelse, se punkt 4.
4. Avbestilling mot gebyr
Avbestilling skal skje skriftlig. Manglende innbetaling av depositum gjelder ikke som avbestilling. Ved avbestilling eller uteblivelse av betaling gjelder følgende gebyrer:
• Inntil 105 dager før avreise: kr 750 pr. person.
• Fra og med 105 til 65 dager før avreise: Depositumsbeløpet
• Fra og med 65 til 36 dager før avreise: 50% av reisens pris
• Fra og med 36 dager før avreisedato og ved manglende fremmøte avreisedagen: Ingen refusjon
Vilkår i dette punkt avviker fra normalen slik beskrevet i Alminnelige vilkår for pakkereiser. Dette som følge av garantier og forpliktelser til underleverandører.
5. Avbestilling / kansellering ved ekstraordinære omstendigheter
Reisebransjen og ET følger Utenriksdepartementets reiseråd. Den reisende har som hovedregel rett til å avbestille sin reise dersom det på reisemålet eller i umiddelbar nærhet av dette de siste 14 dager eller kortere før reisen tar til, konstateres krigshandlinger, naturkatastrofer, farlige smittsomme sykdommer eller andre begivenheter som kan likestilles, og det er rimelig grunn til å anta at disse forhold også vil være på avreisedagen. Ved avbestilling av foran nevnte årsaker, refunderes tilgodebeløpet. Reisen kan imidlertid ikke avbestilles av foran nevnte årsaker hvis begivenheten som legges til grunn for avbestillingen var eller burde vært kjent ved bestilling.
En reise kan kanselleres/endres uten erstatningsplikt* av ET dersom:
1. Det ikke er påmeldt et tilstrekkelig antall deltakere på turen, se punkt 8. ET skal gi den reisende beskjed om eventuell kansellering av turen senest 20 dager før avreise.
2. Det inntreffer uunngåelige og ekstraordinære omstendigheter utenfor ETs kontroll. Eksempler kan være: Fare for krig, naturkatastrofer, farlige smittsomme sykdommer, arbeidskonflikter eller lignende.
3. Forhold på reisemålet/langs reiseruten som gjør det risikabelt eller urimelig å gjennomføre turen, og som ET med rimelighet ikke kunne forutse. For pkt. 2 og 3 vektlegges ved vurdering blant annet Utenriksdepartementets reiseråd og lokale myndigheters uttalelser.
Om ET kansellerer en reise og fristen for betaling av sluttbeløpet er forfalt, er manglende sluttbetaling på kanselleringstidspunktet å anse som avbestilling fra kundens side, og gebyrer som ved en ordinær avbestilling vil gjelde.
*Erstatningsplikt er å forstå som erstatning og må ikke forveksles med kundens rett til refusjon av sitt tilgodehavende (eller innbetalt beløp) om ET kansellerer en reise.
6. Reise- og avbestillingsforsikring
ET anbefaler alle reisende å ha gyldig reiseforsikring som også bør dekke eventuell hjemtransport, samt Europeisk Helsetrygdekort ved reiser i Europa. ET anbefaler å tegne en avbestillingsforsikring dersom dette ikke er inkludert i reiseforsikringen. Den reisende er selv ansvarlig for å tegne de nødvendige forsikringer. ET har ikke ansvar i situasjoner og forhold den reisende kunne ha forsikret seg mot og som ikke skyldes arrangøren eller noen han har ansvar for.
7. Pass og visum
Det er den reisendes ansvar å ved avreise kunne fremvise gyldig legitimasjon og eventuelt visum som er nødvendig på reisen, både for seg selv og den/de man bestiller for. Utenfor fastlands-Norge anbefaler ET pass som gyldig legitimasjon. Enkelte av våre samarbeidspartnere anser pass som den eneste gyldige formen for legitimasjon, også i Europa. Vær oppmerksom på at det i en del tilfeller kreves at passet er gyldig i minst 6 måneder etter hjemreisedato. Dette kan også gjelde for reiser i Europa. Visumkrav til aktuelle reisemål er oppgitt i turens program på vår nettside. ET forholder seg til visumregler for norske statsborgere. Hvis den reisende ikke reiser med norsk pass, må man selv sjekke visumregler for sitt statsborgerskap til det aktuelle reisemålet.
8. Forbehold
Hvis ikke annet er oppgitt i programmet, er en gruppereise basert på minimum 20 betalende deltakere. Ved færre deltakere kan ET kansellere reisen eller øke prisen. Dette skal meddeles den reisende senest 20 dager før avreise.
Det tas forbehold om endring av pris grunnet forhold utenfor ETs kontroll. Slike forhold er valutaendringer, endringer i transportpriser og økning i offentlige skatter og avgifter. ET forbeholder seg retten til å fakturere et pristillegg som følge av eventuelle endringer. Dette forhold går begge veier, og den reisende har rett til prisreduksjon dersom kostnadene reduseres. Et eventuelt pristillegg vil bli varslet senest 20 dager før avreise. Utgjør tillegget mer enn 8 prosent av reisens pris, har den reisende anledning til å heve avtalen.
Reisende som har bestilt dobbeltrom eller del i twin-rom må betale enkeltromstillegg dersom den andre part frafaller eller det ikke melder seg en ytterligere person av samme kjønn å dele rommet med. Om dette er aktuelt, kontaktes den reisende og tilleggsfaktura sendes i forkant av reisen. Dette er ingen gyldig grunn til å trekke seg fra reisen.
Informasjon om flytider og flyselskap er foreløpige inntil flybilletten er utstedt. Det tas forbehold om mulige trykkfeil i programmet eller på nettsiden. Vesentlige endringer som skjer etter bestilling skal meddeles den reisende skriftlig.
Reisen kan bli påvirket av forhold utenfor vår kontroll som for eksempel vær, fremkommelighet, seilingsforhold, arbeidskonflikter og lignende. Dersom slike forhold skaper hindringer for gjennomføring av det oppsatte programmet, vil ET foreta nødvendige justeringer i eksempelvis reiserute og innhold, bytte av transportmiddel og overnattingssted. ET vil bestrebe seg på å erstatte de deler av reiseinnholdet som blir påvirket av endringen med likeverdige alternativer.
9. Den reisendes plikter
Den reisende må kunne håndtere sin egen bagasje og kunne reise uten assistanse. Spesielle behov på flyreisen og underveis på turen må det opplyses om ved påmelding. Vi gjør oppmerksom på at reiseleder ikke kan yte særskilt assistanse til noen av deltakerne under reisen.
Det er deltakers ansvar å være i god nok form, fysisk og psykisk, og ha en god nok helse til å kunne delta på reisen. Det er deltakers ansvar å sjekke med sin lege dersom man er usikker på om man kan delta. For enkelte reiser kan ET kreve at den reisende før avreise, fremlegger bekreftelse fra lege om at man er helsemessig skikket til å gjennomføre reisen. Dette vil i så fall framkomme av reisens program. Om deltaker ikke får slik bekreftelse fra lege og dermed ikke kan delta på reisen, gjelder samme gebyrer som ved en ordinær avbestilling, se punkt 4.
Den reisende plikter å rette seg etter de regler som er gitt av offentlige myndigheter og ETs representanter, og må ikke opptre til sjenanse for medreisende eller andre. Dersom den reisende grovt tilsidesetter sine plikter, kan han nektes å delta eller utelukkes fra resten av reisen, uten at han kan kreve erstatning eller prisavslag fra arrangøren. Ved utelukkelse etter at reisen er påbegynt, kan den reisende pålegges selv å bære omkostningene ved endret hjemreise.
Den reisende kan gjøres erstatningsansvarlig hvis han med vilje eller uaktsomhet påfører arrangøren tap blant annet ved ikke å overholde de bestemmelser som er nevnt ovenfor.
10. Den reisendes reklamasjonsplikt ved mangler
Den reisende plikter å gi beskjed uten ugrunnet opphold dersom hun/han oppdager en mangel ved reisen. Oppdages mangelen etter at reisen har startet, må den reisende reklamere på stedet til ETs reiseleder eller til ETs kontor i Oslo, slik at disse blir gitt en mulighet til å rette opp mangelen. Hvis et problem ikke kan løses tilfredsstillende på stedet, kan det klages skriftlig til ET senest to uker etter hjemkomst. Hvis klagen ikke løses tilfredsstillende for den reisende eller ET, kan saken henvises til Reklamasjonsnemnda for pakkereiser.
11. Generelle vilkår
Det vises til Pakkereiseloven av 15.06.2018, samt Alminnelige vilkår for pakkereiser av 01.07.2018 og særskilt deres formuleringer om at «Opplysninger som er gitt i kataloger eller brosjyrer eller annet informasjonsmateriell som arrangøren har utarbeidet eller viser til, regnes som en del av avtalen».
12. Medlem av Reisegarantifondet – din trygghet
ET er medlem av det norske Reisegarantifondet og har stilt den til enhver tid nødvendige garanti.
ALMINNELIGE VILKÅR FOR PAKKEREISER - klikk her
Reisevilkår oppdatert 17. april 2023
Bestilling og betaling
Etter bestilling av reisen vil du motta en reisebekreftelse og depositumsfaktura. Depositumet må være innbetalt innen en uke. Sluttbeløpet forfaller til betaling 65 dager før avreise. Er det under 65 dager til avreise ved bestilling, sendes faktura på hele beløpet med kort betalingsfrist. Reisedokumentene sendes ca to uker før avreise på e-post. Du vil samtidig finne disse på Min Side.
Reiseforsikring / avbestillingsbekreftelse
Ettersom folketrygden ikke dekker alle typer behandling, som for eksempel hjemtransport, er det viktig at reiseforsikring er i orden. Det beste er å kjøpe en heldekkende reiseforsikring fra Europeiske eller et tilsvarende forsikringsselskap. Har du helårs reiseforsikring, forsikring gjennom kreditt/bankkort eller reiseforsikring gjennom jobben, er dette vanligvis tilstrekkelig. Vi anbefaler at du sjekker at den dekker skadet og/eller mistet bagasje samt avbestillinger. For reiser i Europa, husk Europeisk helsetrygdkort.
Tips
På reise kommer du i kontakt med hverdagsliv og kulturer i andre land. Mange av disse har en tipskultur som skiller seg fra Norge. I mange land forventes det at for eksempel lokalguider, sjåfører og besetning på f. eks et elvecruiseskip, får tips i tillegg til det å spise ute på restaurant. Vi inkluderer vanligvis ikke tips i reisens pris, siden det er både individuelt og avhengig av land. Å vite hva som er normen er ikke lett, din reiseleder vil ta opp dette underveis på turen. Tips vil alltid være frivillig, men vi anbefaler å følge og respektere skikken i landet du er i.
Forbehold om endringer i oppsatt dagsprogram
Noen ganger hender det at våre samarbeidspartnere må endre noe i programmet, enten like før avreise eller underveis. Det kan f.eks være at rekkefølgen på dagene blir byttet om, eller at det tilbys en alternativ rute/utflukt enn beskrevet.
Endring av bestilt reise
Ta kontakt med oss, så ser vi an hvert enkelt tilfelle for løsning. Generelt gjelder: Dersom du har bestilt en reise og på et senere tidspunkt ønsker å endre til en annen innen rimelig tid (tre mnd før avreise) - tilkommer et endringsgebyr som i de fleste tilfellene er kr 750. Et lite forbehold om at ikke alle reiser kan endres, samt at endring nærmere enn tre måneder før avreise kommer under ordinære avbestillingsvilkår.
Venteliste på turer
Ikke gi helt opp dersom en tur er full eller om det ikke er flere enkeltrom igjen! Vi har venteliste på samtlige turer og setter deg gjerne opp om du tar kontakt. Får vi ledig plass, hører du fra oss. Det er uforpliktende å stå på liste, men vi ber deg gi et hint dersom det er uaktuelt og planer endres. Slik holder vi listene oppdaterte og aktuelle.
Lurer du på noe mer?
Se om du finner svar på ditt spørsmål her: Ofte stilte spørsmål
Før avreise:
Pass og visum - viktig informasjon
Norske borgere trenger visum til India. Det er den reisendes ansvar å sørge for at passet er gyldig (6 mnd etter utreise) og Carpe Diem er ikke erstatningsansvarlige om det ikke er i orden.
Er du ikke norsk statsborger, sjekk med konsulat/ambassade for hvordan du skal forholde deg for denne reisen.
Norske statsborgere kan søke E-Visa men dette er ikke mulig tidligere enn 30 dager før planlagt innreisedato. Vi kommer tilbake med mer utførlig informasjon om utfylling så avvent med alt til du hører fra oss.
Carpe Diem trenger også din passkopi tilsendt så snart som mulig. Kopien sendes på e-post til post@carpe-diem.no
Vaksine på reise
Vi henviser her alltid til autorisert helsepersonell, som vaksineklinikk og henvisning fra fastlege. De er oppdatert på hva som gjelder verden over, det har ikke vi som turoperatør mulighet til å være. Det er også gode nettsider som f.eks folkehelseinstituttet. Sistnevnte anbefaler en grunnvaksinasjon for samtlige reiser.
Vaksine på reise kan deles inn i både må ha, bør ha og kan ha. Så det blir ofte en vurdering av deg selv og av helsepersonell. Begynn forberedelser minst seks uker før avreise.
Allergier / intoleranser på reise
Meld fra om evt. allergier og intoleranser snarest etter bestilling slik at vi får gitt beskjed videre. Hvor enkelt dette er få til, avhenger av reisemålet du skal til.
På reise må man i siste instans være påpasselig selv ved ulike allergier eller intoleranser. Vi informerer, men kan ikke gi garantier om at spesielle ønsker etterkommes. Følger du en spesiell diett, må du ta ansvar for dette selv
Mistet bagasje eller skade på koffert
Dersom kofferten din ikke kommer ved ankomst reisemål, må du melde dette til flyselskapets representant i ankomsthallen der og da. Det samme gjelder dersom kofferten din har blitt skadet under transporten. Flyselskapet etterlyser da bagasjen, evt. registrerer skaden, slik at du har dokumentasjon i forsikringsøyemed og for krav om erstatning. En såkalt PIR-rapport utarbeides av flyselskapet i slike tilfeller.
Per i dag er det mange land som har opphevet koronarelaterte innreiserestriksjoner. Vi anbefaler imidlertid at man reiser med gyldig koronasertifikat da situasjonen kan endre seg raskt. Du må selv sjekke reglene for koronasertifikatets gyldighet i landet du skal reise inn i. Reglene kan være ulike fra land til land, også i Europa.
Det er den reisendes ansvar å møte de koronarelaterte krav som stilles i de landene du skal reise til
Det er den reisendes ansvar å til enhver tid møte de koronarelaterte krav som stilles i de landene du skal reise til og eventuelt gjennom. Krav kan bli endret før avreise og underveis på turen.
Dersom du blir forhindret fra å reise grunnet mangler i koronarelaterte krav, er ikke Carpe Diem ansvarlig for tap av reise eller arrangement. Det samme gjelder dersom det skulle oppstå endringer i koronarelaterte krav underveis på reisen. Du reiser derfor trygt med et gyldig koronasertifikat. Ved en evt. avbestilling eller avbrutt reise knyttet til mangler i nevnte krav, er det våre reisevilkår som gjelder. En avbestilling eller avbrutt reise grunnet koronarelaterte krav gir ikke grunnlag for prisavslag eller erstatning.
Enkelte samarbeidspartnere krever gyldig koronasertifikat
Vær oppmerksom på at enkelte elvecruise- og cruiserederier Carpe Diem samarbeider med, krever gyldig koronasertifikat. Om du skal på elvecruise eller cruise og er i tvil om gjeldende koronaregler – ta kontakt med oss.
Hvor finner jeg informasjon? Lurer du på noe?
Koronasertifikatet finner du enkelt på Helsenorge. Det er også enkelt å laste ned Helsenorge-appen, og hente frem koronasertifikatet der.
Innreiseregler for hvert enkelt land i Europa finner du på nettstedet Reopen EU. Merk at informasjonen om landene her ikke alltid er oppdatert, men lenkene som er tilgjengelig om det enkelte lands regler gir god informasjon. Vi anbefaler også å bruke Reiseklar-appen til Utenriksdepartementet. Har du spørsmål rundt våre reiser er du hjertelig velkommen til å slå på tråden til oss på telefon 22 46 48 48 (man-fre kl 10-14). Du kan også skrive til oss på post@carpe-diem.no.
Siden er oppdatert 13. september 2022.
Det er mange ting man må tenke på i forkant av en reise. På denne siden har vi laget en oversikt med linker til relevante nettsider så du lett kan holde oversikt over gjeldende regler.Det er den reisendes ansvar å holde seg oppdatert på de til enhver tid gjeldende innreiseregler for landet du skal til.
De viktigste tingene å tenke på når du skal ut på reise:
✔️Pass og visum
Sjekk at passet ditt er gyldig, og bestill nytt i god tid dersom du trenger det. Vi minner om at mange land krever at pass er gyldig i 6 måneder etter hjemkomst, spesielt utenfor Schengen. Husk også å sjekke om du trenger visum for reisen.
✔️Reiseforsikring
Gyldig reiseforsikring er helt avgjørende hvis du blir syk, utsatt for en ulykke eller noe annet uventet - både i forkant av og under reisen. Ta kontakt med forsikringsselskapet ditt i god tid før avreise for å sjekke at du har gyldig forsikring og hva den dekker.
✔️Reglene dit du skal - bruk appen Reiseklar
Vi anbefaler alle våre gjester å laste ned appen Reiseklar (du finner den på App Store eller Google Play). Her finner du reiseinformasjon til alle land Norge har utenriksstasjoner i. Du kan også ta en titt på UD sin nettside for reiseinformasjon.
✔️Reiseregistrering
Vi oppfordrer alle som skal på reise til å registrere seg på www.reiseregistrering.no.
✔️Helserelatert reiseinformasjon
Sjekk Helsenorge.no for oversikt over gjeldende råd og regler.
Denne siden er oppdatert 14. april 2023
I henhold til reisevilkår:
Ved fylte 75 år, om ikke annet framkommer av turens program, skal deltaker på reiser utenfor Europa senest ved sluttbetaling 65 dager før avreise fremlegge bekreftelse fra lege om at man er helsemessig skikket til å gjennomføre turen. Dersom deltaker ikke får denne bekreftelsen fra lege og dermed ikke kan delta på turen, gjelder samme gebyrer som ved en ordinær avbestilling.
Gjennomgående tilslutningsbilletter booket gjennom Carpe Diem
Ønsker du avreise fra annen flyplass i Norge, så kan vi ofte hjelpe deg med tilslutningsbillett slik at du har gjennomgående billett fra avreiseby til reisemålet. Ikke alle flyselskap tilbyr dette, men mange gjør. Vi kan da hjelpe til med å "henge" på en billett sammen med gruppebilletten som gjelder til og fra Oslo Lufthavn ved å kontakte flyselskapet vi benytter på turen. Siden vi benytter gruppebilletter er vi under regler og vilkår som reduserer fleksibilitet. Det kommer også an på avreisetidspunkt. En gjennomgående billett har ingen hensikt når det blir en natt mellom.
Det er alltid en fordel å ha alt på ett dokument, da plikter flyselskapene å booke deg om for å få deg helt frem i tilfelle kanselleringer og forsinkelser. Samt at bagasjen sjekkes og merkes hele veien. Man betaler ekstra for den tryggheten. Pris på tilslutning får vi i hvert enkelt tilfelle når det bookes, merk at vi aldri får de billige tilbudsprisene på nett for denne typen.
Vær også oppmerksom på det som kan gjelde for slike billetter i reisevilkår under "Endret/avvikende flyreise". Ta kontakt med oss før avreise dersom du ønsker gjennomgående tilslutningsbillett. NB: Med alle endringene som er hos flyselskapene om dagen, søker vi ikke opp før fra 2-3 måneder før avreisen.
Om du selv booker billetter tur/retur Oslo Lufthavn
Da vil reisene komme på to ulike dokument, bagasje må hentes ut og sjekkes på nytt. Dersom du bestiller billetter på egen hånd, og det skulle oppstå forsinkelser slik at du mister flyet fra Oslo, må du selv bekoste ny utreisebillett. Vær oppmerksom på at mange flyselskaper automatisk kansellerer returbilletten dersom utreisebilletten ikke benyttes. Vi anbefaler alltid å sjekke gjeldende regler for dette gjennom din reiseforsikring, slik at du vet hva som gjelder om noe uforutsett skjer.
Vi anbefaler også at du beregner ankomst Oslo lufthavn (evt. annen transferflyplass i Europa) minst tre timer før flyavgang.