Vi reiser om ettermiddagen med Turkish Airlines til Istanbul. Etter mellomlanding og flybytte, går ferden videre til Maldivene og hovedstaden Male. Vi ankommer om ettermiddagen neste dag.
Bytt ut hvit snø med hvit sand
Jul på Maafushi, Maldivene

Det genuine Maldivene. Helt enkelt.
Kunne du tenke deg hvite sandstrender og turkist hav fremfor snø og slaps i julen? Snorkle i vann som minner om et akvarium? Gå barfot i sandgater omgitt av hus i alle regnbuens farger? Møte en gjestfri lokalbefolkning? Senke skuldrene og bare kose deg.
Da tror vi at det ekte Maldivene er noe for deg. Nærmere bestemt øya Maafushi. Det er en helt, helt annerledes opplevelse enn å være på en all inclusive resort på Maldivene – for å si det sånn. Og spør du oss, så er den lokale varianten en mye hyggeligere og minneverdig opplevelse enn resortlivet…og ikke minst billigere. Hvordan Carpe Diem havnet på akkurat Maafushi er en ganske så spesiell historie. Du kan lese mer om den nedenfor.
Høydepunkter
- En verden under vann som bare må oppleves – akvarium er den beste beskrivelsen
- Bli kjent med Maafushi – den lokale øya midt i paradiset
- Med Carpe Diem får du mulighet til å være med å bidra til et bedre miljø på Maldivene gjennom konkrete handlinger
- Korallplanting og snorkling i "Renees hage"
- Snorkling på Turtle Reef, landgang på sandbanker, forhåpentligvis møte delfinene
- Båttur til naboøyer
Program
9 frokoster, 3 lunsjer og 4 middager inkludert
Maafushi - den lokale øya
Maldivene er ensbetydende med paradis – en etterlengtet drømmeferie. Paradis både over og under vann. Dobbel glede. Bildene lyver ikke. I dette øyriket blir Photoshop arbeidsledig.
Naturen er gavmild. Her lar den oss gå barbent i myk puddersand. Hver dag. Det er ikke mye som slår fargepaletten kritthvit sand og turkis, glassklart vann. Herlige assosiasjoner om en behagelig drømmeferie. For oss som besøker øyene er sol og bad hovedsyssel. Og strendene, de er helt greie de også…fordelt på øyene – det er nesten 1200 av dem. Vi har valgt å gjøre det lokalt denne gangen. Carpe Diem går alltid i bresjen for det genuine fremfor det kommersielle. Derfor har vi lagt vår elsk på øya Maafushi (les om bakgrunnen for valget nedenfor).
Her blander turistene seg med lokalbefolkningen. Vi får en helt annen opplevelse av hvordan det er å faktisk leve på Maldivene. Gå barbeint er en egen greie her. «Gatene» består av sand. Nesten bilfritt. Helt perfekt og nydelige gater i solskinn, men kommer det en regnskur, en helt annen historie. En uforglemmelig sådan. Slikt som skaper gode historier både på tur, og i godt selskap etterpå.
Det er ikke så veldig lenge siden Maldivene bestemte seg for å oppheve skillet mellom turister og lokalbefolkning. Tidligere har så godt som all turisme vært sluset til egne resorts. Øyriket byr jo på utallige, flotte, fancy resorts som smaker både paradis og eksklusivitet. Der det ikke er spart på noe, og prisene er deretter. For lokale Maafushis del, var det i 2010 at det første overnattingsstedet ble bygget her. Siden den tid har det skjedd MYE. La oss ikke legge skjul på at turistene har oppdaget øya. Øylivet er et kapittel for seg. Maafushi er nybygg, eldre bygg, skjeve bygg, pene og mindre pene bygninger. Sjarm og særpreg i bøttevis, men med skjevheter og dæsjer av kule innslag og det som ikke er fullt så kult. På den ene delen av øya ligger til og med øygruppens fengsel. Når det er sagt, så er det veldig lite kriminalitet her. Summen av det hele er herlig forfriskende og annerledes!
Strendene er der, palmene vaier like dovent som på resortøyene og de lokale varter opp med en stor porsjon gjestfrihet. Det er imidlertid et par ting du skal vite om. Maldivene er muslimsk og det er noen spilleregler vi må ta hensyn til:
Bekledning – det er fritt frem å gå i shorts og singlet på Maafushi. Sommerkjoler og skjørt. Men det er kun én strand man bader og går i bikini på – og det er Bikini Beach. Det er også flere strender på Maafushi, på disse bader man i f.eks lang shorts (sykkelbukse) og singlet.
Alkohol – man får ikke alkohol servert på Maafushi. Når det serveres så herlige fruktjuicer og smoothies som her, får du en skikkelig vitaminboost som varer og rekker. Og det smaker himmelsk! Kommer dog med en liten advarsel: vanedannende som bare det. Det er imidlertid fullt mulig å nyte et glass øl eller vin i solnedgang (eller når som helst på dagen). Det er en yacht som ligger noen hundre meter fra land (gratis transport ut til båten). Om bord selges det både øl, vin og brennevin. Om du vil.
Vi bor på samme hotell under hele oppholdet. Der tør vi påstå at det er godt å være. Det er passe stort og har en god atmosfære. Det er kort vei til stranden, som passende nok er Bikini Beach. Det er der vi kommer til å være, når vi ikke opplever andre deler av Maldivene på utfluktene våre.
Innlegg publisert på Carpe Diems facebooksider 9. mai 2018 / skrevet av den gangens daglige leder Wenche Tvenge:
Jeg pleier å skrive en liten snutt eller to her på facebook når jeg er på oppdagelsesferd ifbm nye Carpe Diem-turer. Denne gangen er det vanskelig å skrive. En reise er snart over. Maldivene på lokalt vis med noen sløvedager på resort var planen, både for meg og kommende Carpe Diem-turer til Maldivene. Planen ble forsåvidt fulgt, men alt ble så veldig, veldig annerledes enn det skulle vært.
Vår nye reiseleder, dama som flyttet fra Kragerø, solgte alt hun eide og flyttet til den lokale øya Maafushi på Maldivene. Hun som brant for miljøvern, startet sitt eget søppelprosjekt, plantet koraller og opprettet et dykkesenter og reisebyrå på øya hun falt pladask for på en feriereise til Maldivene for ca. fem år siden. Hun som sprudlet over av entusiasme og glede når jeg spurte om hun ønsket å samarbeide med oss. Hun som var desperat etter Norvegia-ost…om vi kunne ta med så mange kilo vi fikk plass til i kofferten – Kjære Renee Sørensen, det er ufattelig at vi aldri rakk å møtes. Du sendte meg melding om at du var så lei deg for at du ikke var på Maafushi for å ta imot oss, men at du regnet med å være på plass tirsdag kveld. Slik gikk det ikke – du døde 2. mai etter kort tids sykdom, bare 45 år ung.
Gjennom din søster, mor og en skokk med lokale venner har jeg blitt kjent med deg. Og du har virkelig satt spor, både hos meg og hos lokalbefolkningen på Maafushi.Tanken var først at Carpe Diem ikke kan ha turer til Maafushi uten Renee, men selvfølgelig skal vi det Vi skal vise våre gjester øya Renee elsket, de fantastiske snorkle/dykkemulighetene, de gjestfrie innbyggerne med de hjertelige smilene, de kule, fargerike gatene med sanddekke, verdens beste juicer og smoothier, korallene Renee plantet som nå ryktes å skal hete «Renee’s garden», vi skal bidra i søppelprosjektet hennes, vi skal rett og slett være med å sette Renees øy Maafushi på Carpe Diem-kartet
Jeg forstår godt at Renee falt for Maafushi og menneskene her. Selv om ikke alt de bygger er slående vakkert og de har utfordringer med plastsøppelet, så er det ingen tvil om at øya har bøttevis med sjarm. Og FOR noen utfluktsmuligheter som finnes rett rundt hjørnet Her kan du oppleve det ekte Maldivene til helt andre priser enn det du finner på resortene. Og spør du meg, så har du vel egentlig ikke vært på Maldivene om du bare har vært på en resort…
Carpe Diem kommer til å støtte Renees korall- og plastprosjekt fremover. Ønsker du også å støtte Renees prosjekt, så blir det muligheter for det. Reiseleder på turene våre til Maafushi er Monica Sundbø, Renees søster. Sammen fortsetter vi å bygge for fremtiden! Til minne om Renee som levde drømmen sin og som gjorde en forskjell.
Wenche S. Tvenge/Carpe Diem
Middag
Fremme! Vi ankommer Male midt på dagen og får båttransfer til Triton Beach Hotel & Spa som blir vårt hjem de neste dagene. Det er ikke lange biten, tar cirka 40 minutter.
Vi sjekker inn når rommene er klare, kommer i strandmodus og feriemodus. Lar ferien begynne!
I kveld spiser vi felles middag og nyter at vi har noen herlige feriedager foran oss.
Kjekt å vite: De måltidene som ikke er inkludert på turen, organiseres av reiseleder.
Les mer om hotellet på deres egne nettsider her
Det kan til tider forekomme noe byggestøy fra områdene rundt hotellet. Slik er det på Maafushi.
(Vi tar også et lite forbehold om at dagene for de ulike utfluktene kan endres på plass etter forholdene med vær og vind).

Velkommen til Maafushi
Frokost
Planer for dagen: Nyt strandlivet, bli høye på ferielivet med fruktjuice eller smoothie eller les boken din. Litt shopping er det også mulighet for i de små butikkene som kranser de hvite strandgatene. Eller test ut kafeer og restauranter på denne øya som strekker seg 1200 meter fra ende til ende.
Hva med en utflukt til Ari-atollen for å snorkle med hvalhai og mantarokker - om ikke i dag så senere i oppholdet? Begge har «base» i dette området og sjansene for å møte på dem er ganske stor. Nærmere info om denne utflukten får du på Maafushi.

En stor piggrokke som svømmer langs havbunnen
Frokost, lunsj
Frokost på hotellet før vi skal ut å oppleve! Vi skal ut å snorkle og svømme, eller kanskje bare vake i vannskorpa. Må ut på havet. Begynne å få en følelse av en overjordisk vakker verden under vann. Her er det farger, det vrimler av ulike fisker som skynder seg langsomt og henger på flokken sin. Store, små, kjente, ukjente – spiller ingen rolle. Her nede er alt en bonus å få med seg.
Liker du deg best over vannflaten? Null problem. Her er det muligheter for alle. Vi innretter oss på en «helt grei» sandbanke ikke veldig mange minuttene fra Maafushi. Her kan de som ønsker snorkle på revet som ligger noen meter fra sandbanken, mens de som liker bedre å sive rundt på grunt vann kan gjøre det. Vi spiser lunsj på sandbanken før vi fortsetter til naboøya Gulhi.
Gulhi er liten, lekker og innbydende. Her var det faktisk low key-turisme allerede på 80-tallet med litt telting og enkelt opplegg. Gulhi har også en av Maldivenes eldste og største havner, uten at størrelsen på havnen får deg til å tenke på «noe stort». Gulhi har en knakende fin strand å skilte med og ute i vannet kan du huske på en vannhuske. Også et populært sted å ta bilder.
Etter mye frisk luft, sol og saltvann setter vi kursen tilbake til Maafushi.
Tilbake på Maafushi tar vi ettermiddagen og kvelden som den kommer:)

Gulhi
Frokost, middag
Det er julaften og vi kan knapt tenke oss en bedre måte å tilbringe dagen. Tenk at vi befinner oss så langt unna gamlelandets tradisjoner som det er mulig. Så annerledes og så spennende!
Nå begynner vi å komme inn i dagliglivet og dagene går av seg selv. Det er solstråler å fange, dukkerter som må tas og snorkling som må vedlikeholdes. Det kan jo dukke opp nye fisker!
Når det begynner å dra seg mot kveld, møtes vi til cruise i solnedgang. Lite kan måle seg med å se solen ta kvelden fra sjøsiden. Om bord i en lokal båt, dhoani, gjør vi oss klar til å se dette underverket som jo skjer hver dag. Men like flott er det hver gang! Ok, det kan jo hende at solen ikke skinner…, men båttur, det blir det. Underveis blir det også kveldsfiske. Om fiskelykken står oss bi (og mannskapet som nok har mer peiling enn oss…), blir det tilberedning av egen fangst på stranden etterpå. Dette blir en skikkelig island night med lokale, tradisjonsrike retter på selveste julaften.

Frokost, middag
I dag kan du selv bestemme tempoet og hva du vil gjøre. Om du vil være med på vår aktivitet, heng på! På tidligere turer har dagens gjerning virkelig vært noe våre gjester har satt pris på og ønsket å være en del av. Vi skal ut å plukke plast/søppel og være med å plante koraller! I avsnittet innledningsvis står det mer om dette som gjentas her:
Søppel, spesielt plast er et problem på Maldivene, akkurat som i andre land. Renee Sørensen startet Maafushi Envoriment Club, slik at skolebarna skal læres opp til å sortere søppel. Sammen med frivillige, både turister og lokale ryddes det jevnlig i lagunene for plast. Nå er det vår tur til å bidra.
Eco Dive Club ble startet av Renee og to lokale venner i september 2017. Hun ønsket et dykkesenter med et ekstra fokus på miljøet og også marin forsøpling. Det har blitt plantet mange rammer med koraller siden 2017. Man plukker koraller som har brukket av, binder dem opp på rammene slik at de igjen kan vokse og bli til nydelige korallrev. Det trengs flere rammer og folk er velkommen til å plante koraller når de er på Maafushi - sammen med oss i Carpe Diem!
Det er også flott å snorkle i kanalen hvor rammene står og det har blitt et yrende fiskeliv der. I «Renee’s garden» som plassen heter er det godt å være. Dette er en dag til ettertanke og noe du aldri glemmer.
Carpe Diem planter to rammer for hver ny tur, så allerede nå har vi rukket å få en liten Carpe Diem-hage i Renees vakre korallhage. Vi garanterer at dette vil gjøre inntrykk, for hvem av dere visste at det faktisk var mulig å plante nye koraller? Ikke vi, før Renee lærte oss dette.
Reiseleder organiserer felles middag i kveld.

Livet under vann er utrolig på disse kanter
Frokost
Kos deg med det du ønsker å gjøre i dag.
Frokost
Reiseleder gir forslag, ellers gjør du som du selv ønsker.
Frokost, lunsj
Ut på tur etter frokost! Det er det som er så genialt med å forflytte seg bittelitt- alle steder er ulike og skaper en annen opplevelse. Kanskje ser vi havskilpadder i dag? Vi har i alle fall truffet på disse artige skapningene på alle tidligere turer vi har hatt til Maldivene, så sjansen er stor for at de som ønsker kan svømme med skilpadder i dag.
Underveis strander vi igjen, med hensikt, på en sandbanke. Her koser vi oss med mer snorkling, bading og lunsj før vi har avgang med båten igjen. Mens vi på tilbakeveien cruiser på Det indiske hav, på utkikk etter de alltid lekne og akrobatiske delfinene. Om de er ute og cruiser selv, er det meget sannsynlig at de viser frem noen av de mange sprellene og kunstene sine langs rekka. Den som ikke smelter og blir varme om hjertet av delfiner, rekk opp hånda. Sjansen er stor for at du får oppleve delfiner på nært hold i dag. Er vi heldige…mange hundre av dem…samtidig.
Vel tilbake, er resten av dagen til egen disposisjon. Enten til å oppdage mer av Maafushi, eller til å slappe av.


Delfiner
Frokost, lunsj, middag
I dag tar vi turen til Guraidhoo, en annen lokal øy litt mindre enn «vår». En halvtimes tur på havet, så er vi der. Alltid spennende å se enda mer! I dag bor det cirka 3000 innbyggere her og den har vært bebodd siden 1970-tallet. Men det er først nylig de har begynt å snuse på turisme og begynt å bygge hoteller og infrastruktur.
Gatene er også her av sand og fargerike hus synes overalt. Som Maafushi er ikke alle bygningene like vakre og gatebildet endrer seg nesten fra en dag til en annen… Men blandingen er absolutt interessant! Og det er en Bikini Beach her også, det må det være.
Vi møtes alle sammen til felles middag for å kose oss siste kvelden på Maafushi. Denne øya som både er rustikk, egenartet, lokal, kul, vakker og herlig rar på samme tid. Nå har vi kommet under huden på deg og der blir den.

Frokost
Det er fortsatt tid til å være i feriemodus, ikke lett å gi slipp! Nå er det på tide å gjøre mer av det du elsket, eller få med deg det du ikke har hatt mulighet til.
Etter hvert må turen gå ut til flyplassen og Male.
Vi får transfer med båt, før vi sjekker inn hos Turkish Airlines. Avgang er sent om kvelden.

Etter flybytte og mellomlanding i Istanbul, beregner vi å lande på Oslo Lufthavn om formiddagen.
Praktisk informasjon og reisevilkår
Dette er inkludert
- Fly Oslo - Malé t/r
- 9 netter på hotell iht. program
- Lunsjer og middager iht. program
- Alle utflukter iht. program
- All transport iht. program
- Lokale guider
- Reiseleder fra Carpe Diem
Dette er ikke inkludert
- Reise- og avbestillingsforsikring
- Valgfrie utflukter
- Drikkevarer
- Tips
Nedenfor følger generelle reisevilkår for Carpe Diem, en avdeling i Escape Travel AS. (og derfor heretter kalt ET). Disse vilkår gjelder for alle våre reiser med mindre det foreligger særskilte reisevilkår for den aktuelle turen. På reiser med særskilte vilkår vil dette fremkomme av turpresentasjonen eller i egen kontrakt. Der reisevilkårene fraviker Alminnelige vilkår for pakkereiser går ET sine reisevilkår foran da de Alminnelige vilkår er en bransjenorm som kan fravikes i visse tilfeller.
1. Påmelding
Påmelding kan skje elektronisk via vår nettside, på e-post eller pr. telefon. Angreretten som ellers er til stede ved fjernsalg gjelder ikke ved kjøp av reisetjenester. Avtalen mellom partene anses inngått ved bekreftet bestilling og innebærer aksept av turens reisevilkår. Bestillingsbekreftelsen må kontrolleres grundig straks den mottas. Vennligst påse at navn på alle reisende stemmer overens med passet. Eventuelle feil skal rettes før betaling av depositum finner sted. Senere endring vil kunne medføre gebyr.
2. Depositum og sluttbetaling
Etter bestilling av reisen vil den reisende få tilsendt en reisebekreftelse/ faktura. Depositumet må innbetales innen syv dager. Manglende betaling av depositum medfører ikke at avtalen bortfaller. For reiser innen Norge og Europa er depositumsbeløpet kr 2.500 pr. person. For reiser utenfor Europa er depositumsbeløpet kr 4.000 pr. person. Depositumet regnes som delbetaling av reisens pris. Sluttbeløpet forfaller til betaling 65 dager før avreise. Er det under 65 dager til avreise ved bestilling, sendes faktura på hele beløpet med kort betalingsfrist. Ved manglende betaling 2 dager etter forfall, står ET fritt til å annullere bestillingen. Reisedokumentene sendes på e-post cirka 2 uker før avreise. Vilkår i dette punkt avviker fra normalen slik beskrevet i Alminnelige vilkår for pakkereiser. Dette som følge av garantier og forpliktelser til underleverandører.
3. Endringer og avvik ved reisen
Ved tilleggs-bestilling av flybilletter, det vil si bestilling av flyreiser utenom våre gruppe- og tilslutningsbilletter, skal disse betales innen 7 dager. Beløpet er ikke refunderbart. Ved bestilling av flybilletter utenom våre gruppebilletter og/eller ved kjøp av en reise uten transport til/fra startstedet, er det den reisendes ansvar å møte på avtalt sted og til avtalt tid for videre transport/program med gruppen. Eventuelle forsinkelser eller uteblivelse fra den reisendes side gir ikke rett til prisavslag eller erstatning for tapt arrangement, det være seg for hele eller deler av programmet.
ET har ikke ansvar for tap som følge av at den reisendes egne bestillinger av transport eller andre reisetjenester, ikke kan benyttes på grunn av oppståtte endringer i de programfestede tidspunktene for gruppens reise- eller flytider når endringene skyldes forhold arrangøren ikke kan lastes for. ET gjør oppmerksom på at de fleste flyselskaper kansellerer hjemreisen dersom utreisen ikke benyttes.
Enkelte endringer kan være mulig å gjøre etter at bestillingen er bekreftet, mot et gebyr. Dersom ET har mulighet til å etterkomme de nye ønsker, belastes dette med et endringsgebyr på kr. 500,- per person. I tillegg kommer eventuelle gebyrer som kreves av flyselskaper og/eller andre underleverandører. Vær oppmerksom på at når man reiser med rutefly, har de ulike flyselskapene en varierende siste frist for endringer.
Endring av en bekreftet reise til annet reisemål eller annen avreisedato er å regne som en avbestilling og gebyr gjeldende på avbestillingstidspunktet kommer til anvendelse, se punkt 4.
4. Avbestilling mot gebyr
Avbestilling skal skje skriftlig. Manglende innbetaling av depositum gjelder ikke som avbestilling. Ved avbestilling eller uteblivelse av betaling gjelder følgende gebyrer:
• Inntil 105 dager før avreise: kr 750 pr. person.
• Fra og med 105 til 65 dager før avreise: Depositumsbeløpet
• Fra og med 65 til 36 dager før avreise: 50% av reisens pris
• Fra og med 36 dager før avreisedato og ved manglende fremmøte avreisedagen: Ingen refusjon
Vilkår i dette punkt avviker fra normalen slik beskrevet i Alminnelige vilkår for pakkereiser. Dette som følge av garantier og forpliktelser til underleverandører.
5. Avbestilling / kansellering ved ekstraordinære omstendigheter
Reisebransjen og ET følger Utenriksdepartementets reiseråd. Den reisende har som hovedregel rett til å avbestille sin reise dersom det på reisemålet eller i umiddelbar nærhet av dette de siste 14 dager eller kortere før reisen tar til, konstateres krigshandlinger, naturkatastrofer, farlige smittsomme sykdommer eller andre begivenheter som kan likestilles, og det er rimelig grunn til å anta at disse forhold også vil være på avreisedagen. Ved avbestilling av foran nevnte årsaker, refunderes tilgodebeløpet. Reisen kan imidlertid ikke avbestilles av foran nevnte årsaker hvis begivenheten som legges til grunn for avbestillingen var eller burde vært kjent ved bestilling.
En reise kan kanselleres/endres uten erstatningsplikt* av ET dersom:
1. Det ikke er påmeldt et tilstrekkelig antall deltakere på turen, se punkt 8. ET skal gi den reisende beskjed om eventuell kansellering av turen senest 20 dager før avreise.
2. Det inntreffer uunngåelige og ekstraordinære omstendigheter utenfor ETs kontroll. Eksempler kan være: Fare for krig, naturkatastrofer, farlige smittsomme sykdommer, arbeidskonflikter eller lignende.
3. Forhold på reisemålet/langs reiseruten som gjør det risikabelt eller urimelig å gjennomføre turen, og som ET med rimelighet ikke kunne forutse. For pkt. 2 og 3 vektlegges ved vurdering blant annet Utenriksdepartementets reiseråd og lokale myndigheters uttalelser.
Om ET kansellerer en reise og fristen for betaling av sluttbeløpet er forfalt, er manglende sluttbetaling på kanselleringstidspunktet å anse som avbestilling fra kundens side, og gebyrer som ved en ordinær avbestilling vil gjelde.
*Erstatningsplikt er å forstå som erstatning og må ikke forveksles med kundens rett til refusjon av sitt tilgodehavende (eller innbetalt beløp) om ET kansellerer en reise.
6. Reise- og avbestillingsforsikring
ET anbefaler alle reisende å ha gyldig reiseforsikring som også bør dekke eventuell hjemtransport, samt Europeisk Helsetrygdekort ved reiser i Europa. ET anbefaler å tegne en avbestillingsforsikring dersom dette ikke er inkludert i reiseforsikringen. Den reisende er selv ansvarlig for å tegne de nødvendige forsikringer. ET har ikke ansvar i situasjoner og forhold den reisende kunne ha forsikret seg mot og som ikke skyldes arrangøren eller noen han har ansvar for.
7. Pass og visum
Det er den reisendes ansvar å ved avreise kunne fremvise gyldig legitimasjon og eventuelt visum som er nødvendig på reisen, både for seg selv og den/de man bestiller for. Utenfor fastlands-Norge anbefaler ET pass som gyldig legitimasjon. Enkelte av våre samarbeidspartnere anser pass som den eneste gyldige formen for legitimasjon, også i Europa. Vær oppmerksom på at det i en del tilfeller kreves at passet er gyldig i minst 6 måneder etter hjemreisedato. Dette kan også gjelde for reiser i Europa. Visumkrav til aktuelle reisemål er oppgitt i turens program på vår nettside. ET forholder seg til visumregler for norske statsborgere. Hvis den reisende ikke reiser med norsk pass, må man selv sjekke visumregler for sitt statsborgerskap til det aktuelle reisemålet.
8. Forbehold
Hvis ikke annet er oppgitt i programmet, er en gruppereise basert på minimum 20 betalende deltakere. Ved færre deltakere kan ET kansellere reisen eller øke prisen. Dette skal meddeles den reisende senest 20 dager før avreise.
Det tas forbehold om endring av pris grunnet forhold utenfor ETs kontroll. Slike forhold er valutaendringer, endringer i transportpriser og økning i offentlige skatter og avgifter. ET forbeholder seg retten til å fakturere et pristillegg som følge av eventuelle endringer. Dette forhold går begge veier, og den reisende har rett til prisreduksjon dersom kostnadene reduseres. Et eventuelt pristillegg vil bli varslet senest 20 dager før avreise. Utgjør tillegget mer enn 8 prosent av reisens pris, har den reisende anledning til å heve avtalen.
Reisende som har bestilt dobbeltrom eller del i twin-rom må betale enkeltromstillegg dersom den andre part frafaller eller det ikke melder seg en ytterligere person av samme kjønn å dele rommet med. Om dette er aktuelt, kontaktes den reisende og tilleggsfaktura sendes i forkant av reisen. Dette er ingen gyldig grunn til å trekke seg fra reisen.
Informasjon om flytider og flyselskap er foreløpige inntil flybilletten er utstedt. Det tas forbehold om mulige trykkfeil i programmet eller på nettsiden. Vesentlige endringer som skjer etter bestilling skal meddeles den reisende skriftlig.
Reisen kan bli påvirket av forhold utenfor vår kontroll som for eksempel vær, fremkommelighet, seilingsforhold, arbeidskonflikter og lignende. Dersom slike forhold skaper hindringer for gjennomføring av det oppsatte programmet, vil ET foreta nødvendige justeringer i eksempelvis reiserute og innhold, bytte av transportmiddel og overnattingssted. ET vil bestrebe seg på å erstatte de deler av reiseinnholdet som blir påvirket av endringen med likeverdige alternativer.
9. Den reisendes plikter
Den reisende må kunne håndtere sin egen bagasje og kunne reise uten assistanse. Spesielle behov på flyreisen og underveis på turen må det opplyses om ved påmelding. Vi gjør oppmerksom på at reiseleder ikke kan yte særskilt assistanse til noen av deltakerne under reisen.
Det er deltakers ansvar å være i god nok form, fysisk og psykisk, og ha en god nok helse til å kunne delta på reisen. Det er deltakers ansvar å sjekke med sin lege dersom man er usikker på om man kan delta. For enkelte reiser kan ET kreve at den reisende før avreise, fremlegger bekreftelse fra lege om at man er helsemessig skikket til å gjennomføre reisen. Dette vil i så fall framkomme av reisens program. Om deltaker ikke får slik bekreftelse fra lege og dermed ikke kan delta på reisen, gjelder samme gebyrer som ved en ordinær avbestilling, se punkt 4.
Den reisende plikter å rette seg etter de regler som er gitt av offentlige myndigheter og ETs representanter, og må ikke opptre til sjenanse for medreisende eller andre. Dersom den reisende grovt tilsidesetter sine plikter, kan han nektes å delta eller utelukkes fra resten av reisen, uten at han kan kreve erstatning eller prisavslag fra arrangøren. Ved utelukkelse etter at reisen er påbegynt, kan den reisende pålegges selv å bære omkostningene ved endret hjemreise.
Den reisende kan gjøres erstatningsansvarlig hvis han med vilje eller uaktsomhet påfører arrangøren tap blant annet ved ikke å overholde de bestemmelser som er nevnt ovenfor.
10. Den reisendes reklamasjonsplikt ved mangler
Den reisende plikter å gi beskjed uten ugrunnet opphold dersom hun/han oppdager en mangel ved reisen. Oppdages mangelen etter at reisen har startet, må den reisende reklamere på stedet til ETs reiseleder eller til ETs kontor i Oslo, slik at disse blir gitt en mulighet til å rette opp mangelen. Hvis et problem ikke kan løses tilfredsstillende på stedet, kan det klages skriftlig til ET senest to uker etter hjemkomst. Hvis klagen ikke løses tilfredsstillende for den reisende eller ET, kan saken henvises til Reklamasjonsnemnda for pakkereiser.
11. Generelle vilkår
Det vises til Pakkereiseloven av 15.06.2018, samt Alminnelige vilkår for pakkereiser av 01.07.2018 og særskilt deres formuleringer om at «Opplysninger som er gitt i kataloger eller brosjyrer eller annet informasjonsmateriell som arrangøren har utarbeidet eller viser til, regnes som en del av avtalen».
12. Medlem av Reisegarantifondet – din trygghet
ET er medlem av det norske Reisegarantifondet og har stilt den til enhver tid nødvendige garanti.
ALMINNELIGE VILKÅR FOR PAKKEREISER - klikk her
Reisevilkår oppdatert 17. april 2023
Bestilling og betaling
Etter bestilling av reisen vil du motta en reisebekreftelse og depositumsfaktura. Depositumet må være innbetalt innen en uke. Sluttbeløpet forfaller til betaling 65 dager før avreise. Er det under 65 dager til avreise ved bestilling, sendes faktura på hele beløpet med kort betalingsfrist. Reisedokumentene sendes ca to uker før avreise på e-post. Du vil samtidig finne disse på Min Side.
Reiseforsikring / avbestillingsbekreftelse
Ettersom folketrygden ikke dekker alle typer behandling, som for eksempel hjemtransport, er det viktig at reiseforsikring er i orden. Det beste er å kjøpe en heldekkende reiseforsikring fra Europeiske eller et tilsvarende forsikringsselskap. Har du helårs reiseforsikring, forsikring gjennom kreditt/bankkort eller reiseforsikring gjennom jobben, er dette vanligvis tilstrekkelig. Vi anbefaler at du sjekker at den dekker skadet og/eller mistet bagasje samt avbestillinger. For reiser i Europa, husk Europeisk helsetrygdkort.
Innsjekket bagasje og seteplassering på fly
Alle våre gruppereiser med fly inkluderer innsjekket bagasje og ett kolli håndbagasje. Hva som gjelder for din reise og flyselskap, får du beskjed om i avreisedokumentene som sendes cirka 14 dager før avreisen. Flyselskapene har blitt restriktive, eller helt avvisende med å forhåndsbestille seteplassering på gruppebillettene vi har. Vi har derfor meget liten påvirkningskraft på det å ønske en spesiell plassering eller et sete.
Tips
På reise kommer du i kontakt med hverdagsliv og kulturer i andre land. Mange av disse har en tipskultur som skiller seg fra Norge. I mange land forventes det at for eksempel lokalguider, sjåfører og besetning på f. eks et elvecruiseskip, får tips i tillegg til det å spise ute på restaurant. Vi inkluderer vanligvis ikke tips i reisens pris, siden det er både individuelt og avhengig av land. Å vite hva som er normen er ikke lett, din reiseleder vil ta opp dette underveis på turen. Tips vil alltid være frivillig, men vi anbefaler å følge og respektere skikken i landet du er i.
Forbehold om endringer i oppsatt dagsprogram
Noen ganger hender det at våre samarbeidspartnere må endre noe i programmet, enten like før avreise eller underveis. Det kan f.eks være at rekkefølgen på dagene blir byttet om, eller at det tilbys en alternativ rute/utflukt enn beskrevet.
Endring av bestilt reise
Ta kontakt med oss, så ser vi an hvert enkelt tilfelle for løsning. Generelt gjelder: Dersom du har bestilt en reise og på et senere tidspunkt ønsker å endre til en annen innen rimelig tid (tre mnd før avreise) - tilkommer et endringsgebyr som i de fleste tilfellene er kr 750. Et lite forbehold om at ikke alle reiser kan endres, samt at endring nærmere enn tre måneder før avreise kommer under ordinære avbestillingsvilkår.
Venteliste på turer
Ikke gi helt opp dersom en tur er full eller om det ikke er flere enkeltrom igjen! Vi har venteliste på samtlige turer og setter deg gjerne opp om du tar kontakt. Får vi ledig plass, hører du fra oss. Det er uforpliktende å stå på liste, men vi ber deg gi et hint dersom det er uaktuelt og planer endres. Slik holder vi listene oppdaterte og aktuelle.
Lurer du på noe mer?
Se om du finner svar på ditt spørsmål her: Ofte stilte spørsmål
Pass og visum
I tiden vi er i er det mange endringer for innreise til mange land utenfor Europa. Det som gjelder i dag, gjelder kanskje ikke i morgen. Vi gjør oppmerksom på at oppdaterte innreiseregler vil sendes i avreiseinformasjonen som kommer cirka 14 dager før avreisen.
Norske borgere trenger ikke visum. Pass medbringes på reisen. Passet må være gyldig minst seks måneder etter utreise. Det er den reisendes ansvar å sørge for at passet er gyldig og Carpe Diem er ikke erstatningsansvarlige om det ikke er i orden.
Er du ikke norsk borger, sjekk med konsulat/ambassade for hvordan du skal forholde deg for denne reisen.
Vaksiner
Vi henviser her alltid til autorisert helsepersonell, som vaksineklinikk og henvisning fra fastlege. De er oppdatert på hva som gjelder verden over, det har ikke vi som turoperatør mulighet til å være. Det er også gode nettsider som f.eks folkehelseinstituttet. De anbefaler en grunnvaksinasjon for samtlige reiser. Vaksine på reise kan deles inn i både må ha, bør ha og kan ha. Så det blir ofte en vurdering av deg selv og av helsepersonell. Begynn forberedelser minst seks uker før avreise.
Allergier / intoleranser
Meld fra om evt. allergier og intoleranser snarest etter bestilling slik at vi får gitt beskjed videre.
På reise må man i siste instans være påpasselig selv ved ulike allergier eller intoleranser. Vi informerer, men kan ikke gi garantier om at spesielle ønsker etterkommes. Følger du en spesiell diett, må du ta ansvar for dette selv.
Mistet bagasje eller skade på koffert
Dersom kofferten din ikke kommer ved ankomst reisemål, må du melde dette til flyselskapets representant i ankomsthallen der og da. Det samme gjelder dersom kofferten din har blitt skadet under transporten. Flyselskapet etterlyser da bagasjen, evt. registrerer skaden, slik at du har dokumentasjon i forsikringsøyemed og for krav om erstatning. En såkalt PIR-rapport utarbeides av flyselskapet i slike tilfeller.
Det er mange ting man må tenke på i forkant av en reise. På denne siden har vi laget en oversikt med linker til relevante nettsider så du lett kan holde oversikt over gjeldende regler. Det er den reisendes ansvar å holde seg oppdatert på de til enhver tid gjeldende innreiseregler for landet du skal til.
De viktigste tingene å tenke på når du skal ut på reise:
✔️Pass og visum
Sjekk at passet ditt er gyldig, og bestill nytt i god tid dersom du trenger det. Vi minner om at mange land krever at pass er gyldig i 6 måneder etter hjemkomst, spesielt utenfor Schengen. Husk også å sjekke om du trenger visum for reisen.
✔️Reiseforsikring
Gyldig reiseforsikring er helt avgjørende hvis du blir syk, utsatt for en ulykke eller noe annet uventet - både i forkant av og under reisen. Ta kontakt med forsikringsselskapet ditt i god tid før avreise for å sjekke at du har gyldig forsikring og hva den dekker. Ta med ditt forsikringsbevis på reisen, og Europeisk Helsetrygdkort på reiser i Europa.
✔️Reglene dit du skal - bruk appen Reiseklar
Vi anbefaler alle våre gjester å laste ned appen Reiseklar (du finner den på App Store eller Google Play). Her finner du reiseinformasjon til alle land Norge har utenriksstasjoner i. Du kan også ta en titt på UD sin nettside for reiseinformasjon.
✔️Reiseregistrering
Vi oppfordrer alle som skal på reise til å registrere seg på www.reiseregistrering.no.
✔️Helserelatert reiseinformasjon
Sjekk Helsenorge.no for oversikt over gjeldende råd og regler. Ta kontakt med fastlege eller nærmeste vaksinekontor for informasjon om hvilke vaksiner som eventuelt kreves for reisen. Deltaker er selv ansvarlig for at de nødvendige vaksiner er tatt. Husk å medbringe gulfebersertifikat til land som krever dette.
Denne siden er oppdatert 14. april 2023
I henhold til reisevilkår:
Ved fylte 75 år, om ikke annet framkommer av turens program, skal deltaker på reiser utenfor Europa senest ved sluttbetaling 65 dager før avreise fremlegge bekreftelse fra lege om at man er helsemessig skikket til å gjennomføre turen. Dersom deltaker ikke får denne bekreftelsen fra lege og dermed ikke kan delta på turen, gjelder samme gebyrer som ved en ordinær avbestilling.
Gjennomgående tilslutningsbilletter booket gjennom Carpe Diem
Ønsker du avreise fra annen flyplass i Norge, så kan vi ofte hjelpe deg med tilslutningsbillett slik at du har gjennomgående billett fra avreiseby til reisemålet. Ikke alle flyselskap tilbyr dette, men mange gjør. Vi kan da hjelpe til med å "henge" på en billett sammen med gruppebilletten som gjelder til og fra Oslo Lufthavn ved å kontakte flyselskapet vi benytter på turen. Siden vi benytter gruppebilletter er vi under regler og vilkår som reduserer fleksibilitet. Det kommer også an på avreisetidspunkt. En gjennomgående billett har ingen hensikt når det blir en natt mellom.
Det er alltid en fordel å ha alt på ett dokument, da plikter flyselskapene å booke deg om for å få deg helt frem i tilfelle kanselleringer og forsinkelser. Samt at bagasjen sjekkes og merkes hele veien. Man betaler ekstra for den tryggheten. Pris på tilslutning får vi i hvert enkelt tilfelle når det bookes, merk at vi aldri får de billige tilbudsprisene på nett for denne typen.
Vær også oppmerksom på det som kan gjelde for slike billetter i reisevilkår under "Endret/avvikende flyreise". Ta kontakt med oss før avreise dersom du ønsker gjennomgående tilslutningsbillett. NB: Med alle endringene som er hos flyselskapene om dagen, søker vi ikke opp før fra 2-3 måneder før avreisen.
Om du selv booker billetter tur/retur Oslo Lufthavn
Da vil reisene komme på to ulike dokument, bagasje må hentes ut og sjekkes på nytt. Dersom du bestiller billetter på egen hånd, og det skulle oppstå forsinkelser slik at du mister flyet fra Oslo, må du selv bekoste ny utreisebillett. Vær oppmerksom på at mange flyselskaper automatisk kansellerer returbilletten dersom utreisebilletten ikke benyttes. Vi anbefaler alltid å sjekke gjeldende regler for dette gjennom din reiseforsikring, slik at du vet hva som gjelder om noe uforutsett skjer.
Vi anbefaler også at du beregner ankomst Oslo lufthavn (evt. annen transferflyplass i Europa) minst tre timer før flyavgang.