Førjulstur til Vauldalen og Røros
Førjulstur Vauldalen og Røros
1. desember 2022 / 4 dager / Pris fra 10.990,-

Finn godfølelsen og julestemning på Røros og Vauldalen
Dette er turen for deg som vil ta et dypdykk i tradisjoner og lokale forhold. I vinter tar vi turen til Vauldalen Fjellhotell. Nostalgisk og sjarmerende. Områdene rundt her byr på MYE av det vi elsker ved landet vårt. Natur, miljø og tradisjoner som ivaretas. Lokal mat tuftet på lokale smaker og råvarer med høy kvalitet. Heldige er vi som skal få nyte av dette sammen med en god, gammeldags porsjon gjestfrihet.
Et besøk i den tradisjonelle og julepyntede gruvebyen Røros blir et høydepunkt. Bergstadens Ziir, Røros Kirke, lever helt klart opp til navnet som betyr pryd. Det er også umulig å ikke bli sjarmert av trehusbebyggelsen og det genuine som skinner gjennom. Her vet de å føre fortiden inn i fremtiden på en bærekraftig måte. Hesten har fortsatt en viktig rolle på Røros, men den har endret seg siden det var «stortrafikk» på skyss-stasjonen. En tur med hest og slede hører med til et besøk på Røros. Spesielt stemningsfullt nå om vinteren.
Tradisjoner består mye av mat og drikke og heldigvis er det slik at dette ivaretas i høyeste grad – alle måltider er inkludert. Ingen skal overstyre og endre det som har vært bra nok i alle år. Herunder besøk i Kalsa Gårdsbakeri og historien bak Røros Bryggeri med smaksprøver. Skyss-stasjon og smeltehytte skal vi innom. Det er mye vi skal få med oss på disse dagene. Reiseleder Wenche Samuelsen kommer til å lose oss vel gjennom alle møter, alle utflukter og måltider. Dette er en tur etter hennes hjerte, og hun har selv kvalitetssikret turen.
Høydepunkter
- Tre netter på Vauldalen Fjellhotell og VELDIG mye inkludert
- Helpensjon med fantastisk god mat, kortreist og inspirert av årstiden
- Røros med rømmegrøt og spekemat i Kaffestuggi
- Vi besøker Smeltehytta og Røros Kirke. Røros er ekstra flott før jul
- Trugetur og vinteraktiviteter

Avganger
Avganger og priser
Program
3 frokoster, 3 lunsjer og 3 middager inkludert
Dag 1
Ankomst Røros vi ser nærmere på Bergstaden
Lunsj og middag
Du reiser individuelt med fly eller tog fra Oslo eller Trondheim. Alternativt egen bil eller buss. Alt etter som hvor du kommer fra. Vi møtes på Røros Jernbanestasjon rundt klokken 12. Eksakte detaljer rundt dette vil oppdateres i god tid før avreise. Alt av transport på selve turen er selvsagt inkludert.
Vi begynner med litt mat. På menyen står rømmegrøt og spekemat i Kaffestuggu før vi er klare for å utforske Røros.
Det er så fint her og julestemning loves. Her har husene blitt bevart til perfeksjon, Røros og Circumferensen er jo også oppført på UNESCOs verdensarvliste. Det er kanskje byen i et nøtteskall – det gamle kontra det moderne med store deler nostalgi som naturlig tilbehør.
Det blir omvisning i Smeltehytta og Røros Kirke. Bergstadens Ziir, byggekunst på sitt ypperste, troner øverst i den vakre Kjerkgata og vokter over de fleste husene. Gjenkjennelsesfaktoren er stor, kirken er selve symbolet for Røros og Norges femte største. Før i tiden da gruvedriften var det bærende, lå røyken fra Smeltehytta konstant over byen. Den gang var det store ulikheter mellom fattig og rik. Slit, sult og arbeidsforhold ingen kan tenke seg i våre dager. Kjerkgata er der det mest vitner om storhetstiden og der de pengesterke en gang bodde. Byens litterære sønn, Johan Falkberget, kommer man ikke utenom. Som barn arbeidet han selv i gruvene, og mange av hans bøker lærer oss mye om stedet.
Så drar vi sammen til Vauldalen Fjellhotell der vi skal kose oss de neste dagene. Middagen, som alle måltider vi skal spise her, er garantert kortreist mat inspirert av årstiden.
Vauldalen Fjellhotell: vertskapet på Vauldalen setter sin ære i å tilby gjestene god service, tradisjonsrik mat og opplevelser knyttet opp mot områdets tradisjoner og kultur. Du føler deg velkommen og godt ivaretatt under hele oppholdet. Dette er balsam for sjelen, sier Jorid. De har nok rett. Her er det ingen skjermer på rommet, TV og WiFi har de i peisestuene. I resepsjonen finner du kaffe, te og hjemmebakt kaffebrød. I tillegg til spisesaler og barer, finnes en enkel badstue. Rommene er enkelt innredet, men du har alt du trenger.
Dag 2
Vinteraktiviteter, bål, ølsmaking og hyggelige samtaler
Frokost, lunsj og middag
Etter en god frokost, skal vi ut på en liten trugetur. Truger passer alle uansett om du er erfaren eller aldri har prøvd truger før. Vi skal ikke gå langt, men legger vekt på å være ute i frisk luft å tar det som en tur. Vi skal ha bålkos og leke oss litt her ute mens vi nyter det fine vinterlandskapet. Lunsjen spiser vi hjemme på fjellhotellet.
Før middagen på hotellet kommer bryggeren fra Røros Bryggeri. Nå er det tid for ølsmaking, mens vi innimellom får fortalt historien bak Rørosøl. Ølet er brygget på flere hundre år gamle øltradisjoner men med «masse kjærlighet og en dæsj humor» brygger de nå øl på toppnivå. Om noen ønsker, kan de melde seg på kurs for å lære å sy kjøttrull på den gamle, tradisjonelle måten. Med lokale råvarer og lokale oppskrifter.
Kveldens middag blir også servert på hotellet. Etter middag koser vi oss i peisestua med samtaler, kanskje en quiz og musikk?
Dag 3
Sverige med Funäsdalen, lunsj på den staselige Skottgården og julebord i koia
Frokost, lunsj og middag
Etter en god frokost skal vi krysse grensen over til Sverige. Det er ikke lange biten til Funäsdalen og vi begynner med litt shopping for den som vil det. Julen står for døren og det er ikke sikkert alle gaver er i boks? Deretter skal vi til Fjällmuseet og etter det en "fika". Det hører med i Sverige!
Så skal vi til Skottgården, en gammel ferdagård og skysstasjon, og den første telegrafen i området. Vertskapet tar oss med på en reise gjennom fortellinger om hestens betydning for dette området opp gjennom tidene. Jorid og Ole Peder vet det som er verdt å vite om hest og hestetransport på Rørosvidda.
Vi spiser staselig og tradisjonsrik lunsj og det blir både musikk og champagne til. Nettopp her spiste også prins Carl av Sverige sine måltider når han passerte bygda på vei øst- eller vestover.
Vi får en omvisning på gården og får se de nydelige rommene som er nostalgisk og sjarmerende innredet i ferdagårdstil med himmelsenger og lune farger. Skottgården har huset gjester siden 1850 så det er mye historie i veggene.
I kveld dropper vi finstasen og drar ut på en annerledes opplevelse. Vi kryper innunder skinnfellen og opplever stemningen langs gamle forbondestier. Med hest og slede i fakkelskinn går ferden innover skogen til Volldalskoia. I en koie tuftet på gamle tradisjoner i tømmer og stein, blir det en helt spesiell stemning. Med felespill og visesang serveres et utsøkt julebord fra fjellets eget spiskammer. Kortreist og ekte! Måltidet avsluttes med kaffe fra svartkjelen, før hestene tar oss tilbake til Vauldalen.
Dag 4
Mer av Røros og hjemreise
Frokost
Deilig frokost før vi reiser til Røros.
Avhengig av hvor du skal og når du skal hjemover, er det kanskje tid til å rusle rundt i trivelige Røros i eget tempo. Julestemningen finner du nok, om den ikke er hentet frem før i dag.
Reiseleder organiserer felles lunsj for den som ønsker og har tid.
Derfra drar vi hvert til vårt etter noen fine dager på tur.
Takk for turen!
Praktisk informasjon
og reisevilkår
HVA ER INKLUDERT
- 3 netter på Vauldalen Fjellhotell
- Alle måltider fra lunsj dag 1 til frokost dag 4
- Alle utflukter i henhold til programmet
- Reiseleder fra Carpe Diem
HVA ER IKKE INKLUDERT
- Transport til og fra Røros (Du reiser individuelt med fly eller tog fra Oslo eller Trondheim, egen bil eller buss. Vi møtes på Røros til avtalt tidspunkt 1. desember)
- Reise- og avbestillingsforsikring
- Drikkevarer
- Tips
Nedenfor følger generelle reisevilkår for Carpe Diem, en avdeling i Escape Travel AS. (og derfor heretter kalt ET). Disse vilkår gjelder for alle våre reiser med mindre det foreligger særskilte reisevilkår for den aktuelle turen. På reiser med særskilte vilkår vil dette fremkomme av turpresentasjonen eller i egen kontrakt. Der reisevilkårene fraviker Alminnelige vilkår for pakkereiser går ET sine reisevilkår foran da de Alminnelige vilkår er en bransjenorm som kan fravikes i visse tilfeller.
1. Påmelding
Påmelding kan skje elektronisk via vår nettside, på e-post eller pr. telefon. Angreretten som ellers er til stede ved fjernsalg gjelder ikke ved kjøp av reisetjenester. Avtalen mellom partene anses inngått ved bekreftet bestilling og innebærer aksept av turens reisevilkår. Bestillingsbekreftelsen må kontrolleres grundig straks den mottas. Vennligst påse at navn på alle reisende stemmer overens med passet. Eventuelle feil skal rettes før betaling av depositum finner sted. Senere endring vil kunne medføre gebyr.
2. Depositum og sluttbetaling
Etter bestilling av reisen vil den reisende få tilsendt en reisebekreftelse/ faktura. Depositumet må innbetales innen syv dager. Manglende betaling av depositum medfører ikke at avtalen bortfaller. For reiser innen Norge og Europa er depositumsbeløpet kr 2.500 pr. person. For reiser utenfor Europa er depositumsbeløpet kr 4.000 pr. person. Depositumet regnes som delbetaling av reisens pris. Sluttbeløpet forfaller til betaling 65 dager før avreise. Er det under 65 dager til avreise ved bestilling, sendes faktura på hele beløpet med kort betalingsfrist. Ved manglende betaling 2 dager etter forfall, står ET fritt til å annullere bestillingen. Reisedokumentene sendes på e-post cirka 2 uker før avreise. Vilkår i dette punkt avviker fra normalen slik beskrevet i Alminnelige vilkår for pakkereiser. Dette som følge av garantier og forpliktelser til underleverandører.
3. Endret/avvikende flyreise
Ved tilleggsbestilling av flybilletter, det vil si bestilling av flyreiser utenom våre gruppe- og tilslutningsbilletter, skal disse betales innen 7 dager. Beløpet er ikke refunderbart. Ved bestilling av flybilletter utenom våre gruppebilletter og/eller ved kjøp av en reise uten transport til/fra startstedet, er det den reisendes ansvar å møte på avtalt sted og til avtalt tid for videre transport/program med gruppen. Eventuelle forsinkelser eller uteblivelse fra den reisendes side gir ikke rett til prisavslag eller erstatning for tapt arrangement, det være seg for hele eller deler av programmet.
ET har ikke ansvar for tap som følge av at den reisendes egne bestillinger av transport eller andre reisetjenester, ikke kan benyttes på grunn av oppståtte endringer i de programfestede tidspunktene for gruppens reise- eller flytider når endringene skyldes forhold arrangøren ikke kan lastes for. ET gjør oppmerksom på at de fleste flyselskaper kansellerer hjemreisen dersom utreisen ikke benyttes.
4. Avbestilling mot gebyr
Avbestilling skal skje skriftlig. Manglende innbetaling av depositum gjelder ikke som avbestilling. Ved avbestilling eller uteblivelse av betaling gjelder følgende gebyrer:
• Inntil 105 dager før avreise: kr 750 pr. person.
• Fra og med 105 til 65 dager før avreise: Depositumsbeløpet
• Fra og med 65 til 36 dager før avreise: 50% av reisens pris
• Fra og med 36 dager før avreisedato og ved manglende fremmøte avreisedagen: Ingen refusjon
Vilkår i dette punkt avviker fra normalen slik beskrevet i Alminnelige vilkår for pakkereiser. Dette som følge av garantier og forpliktelser til underleverandører.
5. Avbestilling / kansellering ved ekstraordinære omstendigheter
Reisebransjen og ET følger Utenriksdepartementets reiseråd. Den reisende har som hovedregel rett til å avbestille sin reise dersom det på reisemålet eller i umiddelbar nærhet av dette de siste 14 dager eller kortere før reisen tar til, konstateres krigshandlinger, naturkatastrofer, farlige smittsomme sykdommer eller andre begivenheter som kan likestilles, og det er rimelig grunn til å anta at disse forhold også vil være på avreisedagen. Ved avbestilling av foran nevnte årsaker, refunderes tilgodebeløpet. Reisen kan imidlertid ikke avbestilles av foran nevnte årsaker hvis begivenheten som legges til grunn for avbestillingen var eller burde vært kjent ved bestilling.
En reise kan kanselleres/endres uten erstatningsplikt av ET dersom:
1. Det ikke er påmeldt et tilstrekkelig antall deltakere på turen, se punkt 8. ET skal gi den reisende beskjed om eventuell kansellering av turen senest 20 dager før avreise.
2. Det inntreffer uunngåelige og ekstraordinære omstendigheter utenfor ETs kontroll. Eksempler kan være: Fare for krig, naturkatastrofer, farlige smittsomme sykdommer, arbeidskonflikter eller lignende.
3. Forhold på reisemålet/langs reiseruten som gjør det risikabelt eller urimelig å gjennomføre turen, og som ET med rimelighet ikke kunne forutse. For pkt. 2 og 3 vektlegges ved vurdering blant annet Utenriksdepartementets reiseråd og lokale myndigheters uttalelser. Om ET kansellerer en reise og fristen for betaling av sluttbeløpet er forfalt, er manglende sluttbetaling på kanselleringstidspunktet å anse som avbestilling fra kundens side, og gebyrer som ved en ordinær avbestilling vil gjelde.
6. Reise- og avbestillingsforsikring
ET anbefaler alle reisende å ha gyldig reiseforsikring som også bør dekke eventuell hjemtransport, samt Europeisk Helsetrygdekort ved reiser i Europa. ET anbefaler å tegne en avbestillingsforsikring dersom dette ikke er inkludert i reiseforsikringen. Den reisende er selv ansvarlig for å tegne de nødvendige forsikringer. ET har ikke ansvar i situasjoner og forhold den reisende kunne ha forsikret seg mot og som ikke skyldes arrangøren eller noen han har ansvar for.
7. Pass og visum
Selv om det ikke er passtvang innen Schengen, vil mange flyselskap og hoteller likevel kreve gyldig legitimasjon. Utenfor Norge er det kun pass som gjelder som gyldig legitimasjon for nordmenn. Vær oppmerksom på at mange land, rederier og flyselskap krever at passet må være gyldig minst 6 måneder etter hjemreisedato. Dette kan også gjelde for reiser i Europa. Visumkrav til aktuelle reisemål er oppgitt i turens program på vår nettside. ET forholder seg til visumregler for norske statsborgere. Hvis den reisende ikke reiser med norsk pass, må man selv sjekke visumregler for sitt statsborgerskap til det aktuelle reisemålet. Det er den reisendes ansvar å sørge for å ha gyldig pass og eventuelt visum ved avreise for seg selv og den/de man bestiller for.
8. Forbehold
Hvis ikke annet er oppgitt i programmet, er en gruppereise basert på minimum 20 betalende deltakere. Ved færre deltakere kan ET kansellere reisen eller øke prisen. Dette skal meddeles den reisende senest 20 dager før avreise.
Det tas forbehold om endring av pris grunnet forhold utenfor ETs kontroll. Slike forhold er valutaendringer, endringer i transportpriser og økning i offentlige skatter og avgifter. ET forbeholder seg retten til å fakturere et pristillegg som følge av eventuelle endringer. Dette forhold går begge veier, og den reisende har rett til prisreduksjon dersom kostnadene reduseres. Et eventuelt pristillegg vil bli varslet senest 20 dager før avreise. Utgjør tillegget mer enn 8 prosent av reisens pris, har den reisende anledning til å heve avtalen.
Reisende som har bestilt dobbeltrom eller del i twin-rom må betale enkeltromstillegg dersom den andre part frafaller eller det ikke melder seg en ytterligere person av samme kjønn å dele rommet med. Om dette er aktuelt, kontaktes den reisende og tilleggsfaktura sendes i forkant av reisen. Dette er ingen gyldig grunn til å trekke seg fra reisen.
Informasjon om flytider og flyselskap er foreløpige inntil flybilletten er utstedt. Det tas forbehold om mulige trykkfeil i programmet eller på nettsiden. Vesentlige endringer som skjer etter bestilling skal meddeles den reisende skriftlig.
Innholdet i våre turer kan bli påvirket av forhold utenfor vår kontroll som for eksempel vær, fremkommelighet, seilingsforhold, arbeidskonflikter og lignende. Dersom slike forhold skaper hindringer for gjennomføring av det oppsatte programmet, vil ET foreta nødvendige justeringer i eksempelvis reiserute og innhold, bytte av transportmiddel og overnattingssted. ET vil bestrebe seg på å erstatte de deler av reiseinnholdet som blir påvirket av endringen med likeverdige alternativer. ET anser ikke reisen som mangelfull om ikke slike justeringer berører mer enn 25 prosent av det oppsatte reiseinnholdet. Avvik fra det avtalte og som skyldes uforutsette hindringer utenfor arrangørens kontroll anses normalt ikke som en mangel så lenge avviket ikke må betegnes som vesentlig.
9. Den reisendes plikter
Den reisende må kunne håndtere sin egen bagasje og kunne reise uten assistanse. Spesielle behov på flyreisen og underveis på turen må det opplyses om ved påmelding. Vi gjør oppmerksom på at reiseleder ikke kan yte særskilt assistanse til noen av deltakerne under reisen.
Det er deltakers ansvar å være i god nok form, fysisk og psykisk, og ha en god nok helse til å kunne delta på reisen. Det er deltakers ansvar å sjekke med sin lege dersom man er usikker på om man kan delta. Ved fylte 75 år, om ikke annet framkommer av turens program, skal deltaker på reiser utenfor Europa senest ved sluttbetaling 65 dager før avreise fremlegge bekreftelse fra lege om at man er helsemessig skikket til å gjennomføre turen. Dersom deltaker ikke får denne bekreftelsen fra lege og dermed ikke kan delta på turen, gjelder samme gebyrer som ved en ordinær avbestilling.
Den reisende plikter å rette seg etter de regler som er gitt av offentlige myndigheter og ETs representanter, og må ikke opptre til sjenanse for medreisende eller andre. Dersom den reisende grovt tilsidesetter sine plikter, kan han nektes å delta eller utelukkes fra resten av reisen, uten at han kan kreve erstatning eller prisavslag fra arrangøren. Ved utelukkelse etter at reisen er påbegynt, kan den reisende pålegges selv å bære omkostningene ved endret hjemreise.
Den reisende kan gjøres erstatningsansvarlig hvis han med vilje eller uaktsomhet påfører arrangøren tap blant annet ved ikke å overholde de bestemmelser som er nevnt ovenfor.
10. Den reisendes reklamasjonsplikt ved mangler
Den reisende plikter å gi beskjed uten ugrunnet opphold dersom hun/han oppdager en mangel ved reisen. Oppdages mangelen etter at reisen har startet, må den reisende reklamere på stedet til ETs reiseleder eller til ETs kontor i Oslo, slik at disse blir gitt en mulighet til å rette opp mangelen. Hvis et problem ikke kan løses tilfredsstillende på stedet, kan det klages skriftlig til ET senest to uker etter hjemkomst. Hvis klagen ikke løses tilfredsstillende for den reisende eller ET, kan saken henvises til Reklamasjonsnemnda for pakkereiser.
11. Generelle vilkår
Det vises til Pakkereiseloven av 15.06.2018, samt Alminnelige vilkår for pakkereiser av 01.07.2018 og særskilt deres formuleringer om at «Opplysninger som er gitt i kataloger eller brosjyrer eller annet informasjonsmateriell som arrangøren har utarbeidet eller viser til, regnes som en del av avtalen».
12. Medlem av Reisegarantifondet – din trygghet
ET er medlem av det norske Reisegarantifondet og har stilt den til enhver tid nødvendige garanti.
ALMINNELIGE VILKÅR FOR PAKKEREISER - klikk her
Reisevilkår oppdatert 4. februar 2021
Bestilling og betaling
Etter bestilling av reisen vil du motta en reisebekreftelse og depositumsfaktura. Depositumet må være innbetalt innen en uke. Sluttbeløpet forfaller til betaling 65 dager før avreise. Er det under 65 dager til avreise ved bestilling, sendes faktura på hele beløpet med kort betalingsfrist. Reisedokumentene sendes ca to uker før avreise på e-post. Du vil samtidig finne disse på Min Side.
Reiseforsikring / avbestillingsbekreftelse
Ettersom folketrygden ikke dekker alle typer behandling, som for eksempel hjemtransport, er det viktig at reiseforsikring er i orden. Det beste er å kjøpe en heldekkende reiseforsikring fra Europeiske eller et tilsvarende forsikringsselskap. Har du helårs reiseforsikring, forsikring gjennom kreditt/bankkort eller reiseforsikring gjennom jobben, er dette vanligvis tilstrekkelig. Vi anbefaler at du sjekker at den dekker skadet og/eller mistet bagasje samt avbestillinger. For reiser i Europa, husk Europeisk helsetrygdkort.
Tips
På reise kommer du i kontakt med hverdagsliv og kulturer i andre land. Mange av disse har en tipskultur som skiller seg fra Norge. I mange land forventes det at for eksempel lokalguider, sjåfører og besetning på f. eks et elvecruiseskip, får tips i tillegg til det å spise ute på restaurant. Vi inkluderer vanligvis ikke tips i reisens pris, siden det er både individuelt og avhengig av land. Å vite hva som er normen er ikke lett, din reiseleder vil ta opp dette underveis på turen. Tips vil alltid være frivillig, men vi anbefaler å følge og respektere skikken i landet du er i.
Forbehold om endringer i oppsatt dagsprogram
Noen ganger hender det at våre samarbeidspartnere må endre noe i programmet, enten like før avreise eller underveis. Det kan f.eks være at rekkefølgen på dagene blir byttet om, eller at det tilbys en alternativ rute/utflukt enn beskrevet.
Endring av bestilt reise
Ta kontakt med oss, så ser vi an hvert enkelt tilfelle for løsning. Generelt gjelder: Dersom du har bestilt en reise og på et senere tidspunkt ønsker å endre til en annen innen rimelig tid (tre mnd før avreise) - tilkommer et endringsgebyr som i de fleste tilfellene er kr 750. Et lite forbehold om at ikke alle reiser kan endres, samt at endring nærmere enn tre måneder før avreise kommer under ordinære avbestillingsvilkår.
Venteliste på turer
Ikke gi helt opp dersom en tur er full eller om det ikke er flere enkeltrom igjen! Vi har venteliste på samtlige turer og setter deg gjerne opp om du tar kontakt. Får vi ledig plass, hører du fra oss. Det er uforpliktende å stå på liste, men vi ber deg gi et hint dersom det er uaktuelt og planer endres. Slik holder vi listene oppdaterte og aktuelle.
Lurer du på noe mer?
Se om du finner svar på ditt spørsmål her: Ofte stilte spørsmål