Oslo – Ho Chi Minh City med Qatar Airways. Avreise om ettermiddagen.

For en tur dette skal bli! Det ble aldri noe 20-års jubileum på disse kanter. Men det er da ikke noe i veien for å feire våre 21 år i 2021 i stedet! Vi prøver igjen med å chartre hele MS Mekong Navigator. Hele skipet fylles med glade Carpe Diem-gjester. Her spares det ikke på noe. For dette er litt av et luksuscruise og en drømmeferie. Alt er inkludert av mat, drikke og utflukter om bord. Vanligvis selger vi bare enkeltlugar på elvecruise, men på dette skipet er det god plass til to. Med twin-lugarer fra 24-36 m2 er det fullt mulig for to å dele en lugar.
Men før vi seiler, innleder vi med noen dager i Ho Chi Minh City. Vietnams smått kaotiske metropol som har mye å vise oss. Vi får med oss Cu Chi-tunnelene som maner til ettertanke. Full kontrast blir det når vi drar ut på vår «berømte» Vespa Foodie-tur. Det er bare å glede seg til et skikkelig annerledes måltid i bybildet. Kyndige sjåfører loser oss trygt frem.
I andre enden av turen venter nabolandet Kambodsja og Siem Reap. Der blir høydepunktet det aldeles spektakulære Angkor Wat. Et underverk. Intet mindre.
Chào mùng – velkommen – på en uforglemmelig Asia-reise til alle Carpe Diem-gjester!
Stone Asura og solnedgang over vollgraven som omgir Angkor i Kambodsja
12 frokoster, 11 lunsjer og 11 middager inkludert
Oslo – Ho Chi Minh City med Qatar Airways. Avreise om ettermiddagen.
Lunsj, middag
Vi ankommer Ho Chi Minh City om ettermiddagen, lokal tid, og blir ønsket velkommen av vår lokalguide.
Ho Chi Minh City (Saigon brukes fortsatt på folkemunne) er det finansielle sentrum i Vietnam. Her finner du hypermoderne bygninger og businessområder, men også det historiske med et utall av spennende områder, bygninger og gater. Se for deg en liten dame iført stråhatt med rosa bånd under haken, gående med tunge steg i sine velbrukte tresko. For børa er tung – et åk med to kurver fulle av fargerike grønnsaker. Kontraster er stikkordet, nytt og tradisjonsrikt hånd i hånd. det kan for noen føles som et nesten overveldende første møte. Men spennende!
Med en gang er vi klare for å bli bedre kjent med byen som har godt over fem millioner innbyggere i selve bykjernen og nesten like mange scootere. Ja, det er kaotisk og overveldende ved første møte, men – det er faktisk et system i kaoset, og forhåpentligvis blir du raskt sjarmert av det yrende livet i gatene, ikke minst av hvor mye det faktisk går an å lesse på en scooter av både mennesker, dyr og remedier. På fortauene, mer eller mindre logisk plassert, finner du gatemat-restaurantene i hopetall. Hver restaurant – sin spesialitet, og her snakker vi ferskvare. Små plaststoler og bord, type barnestørrelse i europeisk målestokk, utgjør ofte møblementet – lettere henslengt der det er plass. Og husk, det er på de restaurantene hvor det er mest papirsøppel på bakken du finner den beste maten (mest besøk).
På vår sightseeingtur får du blant annet se Notre Dame-katedralen, det kjente postkontoret, rådhuset, Ben Thanh-markedet Gjenforeningspalasset, Cho Lon – byens Chinatown, kjent for det store Binh Tay-markedet og Thien Hau-pagodaen. Vi lover deg en formiddag stappfull av inntrykk.
Etter en velsmakende lunsj er det klart for innsjekk på hotellet. Resten av ettermiddagen er til fri disposisjon. Om kvelden møtes vi til felles velkomstmiddag på en lokal restaurant. Visste du forresten at Vietnam har et meget spennende kjøkken og anses for å være et av Asias aller beste? Det er med andre ord mye å glede seg til på alle fronter i dagene som kommer.
Ho Chi Minh-byen i Vietnam om natten
Frokost, lunsj, middag
Etter frokost går turen til et av verdens mest kjente tunnelsystem – Cu Chi-tunnelene. Dette imponerende nettverket av tunneler ble bygd av den vietnamesiske motstandsbevegelsen under Vietnamkrigen, eller Amerikakrigen som den kalles i Vietnam. Tunnelene ble brukt av Viet conggeriljaen som gjemmested under kampene. De fungerte også som kommunikasjons og forsyningsruter, sykehus, våpenlager og rett og slett «boliger» for tusenvis av geriljakrigere. I dag kan du få et lite inntrykk av hvordan det var å «bo» nede i tunnelsystemet, men merk at tunnelene som i dag er åpne for publikum er utvidet i forhold til opprinnelig størrelse. De fleste sitter igjen med sterke inntrykk etter et besøk her. Vi spiser lunsj før vi drar tilbake til HCMC
Ettermiddagen er til egen disposisjon, før vi møtes igjen til neste måltid. Istedenfor middag på én restaurant skal vi slå sammen scooter og mat i kveld – vi skal på mat-sightseeing med Vespa! Ingen grunn til å bli skjelven – våre sjåfører vet hva de driver med, og igjen: det ER et system i kaoset. Vi hopper på hver vår Vespa, og vi får en uforglemmelig tur gjennom Ho Chi Minh City snirklete gater med stopp på ypperlige street food-restauranter. Vi tipper dette kommer til å bli et måltid og en opplevelse du vil huske lenge. Bare å glede seg!
Skuter er gøy
Frokost, lunsj, middag
Etter frokost på hotellet har du litt fritid før vi sjekker ut cirka kl. 12 og setter kurs for My Tho, beliggende cirka 70 km fra Ho Chi Minh City. My Tho er hovedstad i Tien Giang provinsen og kjent for sin nudelsuppe, utallige frukthager og risplantasjer. Underveis gjør vi et lunsjstopp.
Om ettermiddagen sjekker vi inn på vårt luksuriøse skip RV Mekong Navigator. Når vi er vel ombord kaster skipet loss og vårt jubileumseventyr på Mekong starter. Tenk! Et helt elvecruiseskip til bare Carpe Diem! Ja, her gjelder det å gripe dagen! Om kvelden er det velkomstmiddag og presentasjon av mannskapet ombord. Er vi heldige så kan første kveld på Mekong nytes på dekk under stjernene.
Frokost, lunsj, middag
Vi ankommer Cai Be om morgenen. Etter frokost drar vi med sampaner, mindre lokale båter gjennom det flytende markedet og opplever dagliglivet på og langs de smale kanalene. Vi går i land og spaserer langs elvebredden, besøker en rispapirfabrikk, får smake på søtsaker laget av kokos og tar en titt på den franske, gotiske katedralen. Vi legger også turen innom Ba Duc, et tradisjonelt vietnamesisk hus.
Vel om bord igjen seiler vi gjennom Vinh Long-provinsen som ligger midt i Mekong-deltaet, kjent for sine store appelsinplantasjer. Etter lunsj kommer vi til Sa Dec, hvor den franske forfatterinnen Marguerite Duras tilbrakte mye av sin barndom. Hennes mest kjente bok er kanskje «Elskeren», hvor handlingen er fra nettopp Sa Dec. Både skolen og huset til familien står urørt, og lite er forandret siden franskmennene forlot byen. Sa Dec er også kjent som «Garden of Cochinchine» på grunn av utallige eksotiske blomster. Vi blir med på sightseeing til fots i Sa Dec og besøker den kinesiske elskerens hus. Vi spaserer gjennom det fargerike lokale markedet, hvor utvalget er stort. Her selges det blomster, frukt og grønnsaker, fisk og ferske råvarer.
Skipet seiler videre gjennom natten, inn på Mekongelven og ankrer opp midt i elven for natten.i ankommer Cai Be om morgenen. Etter frokost drar vi med sampaner, mindre lokale båter gjennom det flytende markedet og opplever dagliglivet på og langs de smale kanalene. Vi går i land og spaserer langs elvebredden, besøker en rispapirfabrikk, får smake på søtsaker laget av kokos og tar en titt på den franske, gotiske katedralen. Vi legger også turen innom Ba Duc, et tradisjonelt vietnamesisk hus.
Vel om bord igjen seiler vi gjennom Vinh Long-provinsen som ligger midt i Mekong-deltaet, kjent for sine store appelsinplantasjer. Etter lunsj kommer vi til Sa Dec, hvor den franske forfatterinnen Marguerite Duras tilbrakte mye av sin barndom. Hennes mest kjente bok er kanskje «Elskeren», hvor handlingen er fra nettopp Sa Dec. Både skolen og huset til familien står urørt, og lite er forandret siden franskmennene forlot byen. Sa Dec er også kjent som «Garden of Cochinchine» på grunn av utallige eksotiske blomster. Vi blir med på sightseeing til fots i Sa Dec og besøker den kinesiske elskerens hus. Vi spaserer gjennom det fargerike lokale markedet, hvor utvalget er stort. Her selges det blomster, frukt og grønnsaker, fisk og ferske råvarer.
Skipet seiler videre gjennom natten, inn på Mekongelven og ankrer opp midt i elven for natten.
Frokost, lunsj, middag
Sampaner henter oss ved skipet etter frokost – og bringer oss til øya Cu Lua Gieng. Her lever en blanding av trosretninger og rundt 50 000 mennesker i harmoni. Vi besøker katedralen som ble bygget i 1879, og slår av en prat med den lokale presten. De fleste her livnærer seg på båtbygging, og vi får se hvordan de lokale trebåtene bygges. Retur til skipet for lunsj og videre seilas.
Om ettermiddagen skal vi besøke øya Long Khanh. Dette er en typisk landsby i Mekongdelatet, hvor befolkningen lever, jobber og handler på vannet. De har imidlertid hatt lite besøk av turister, så nysgjerrigheten deres er like stor som vår. Her er det landbruk og veving som er inntektskildene. Vi spaserer gjennom landsbyen, snakker med de lokale og får en innføring i hvordan de lokale khmerskjerfene produseres. Vi kan i dag også by på et møte med en lokal krigsveteran, som kjempet for VietCong. Skipet ankrer opp for natten ved den vietnamesiske/kambodsjanske grensen.
Frokost, lunsj, middag
Så snart grensekontoret åpner vil mannskapet ta seg av formalitetene, så vi kan krysse grensen ved Vinh Xuong (dette kan ta noen timer). Så snart papirene er i orden, seiler vi videre på Mekong-elven mot Phnom Penh. I dag får vi en avslappende dag om bord, og kan nyte alle fasilitetene dette skipet kan by på. Skipets SPA-avdeling kan virkelig anbefales! Langs den mektige Mekongelven ligger risplantasjer og små fiskersamfunn på rekke og rad. Vi beundrer utsikten, tar inn over oss alle inntrykkene og nyter dagen om bord.
Rundt middagstider ankommer vi Kambodsjas hovedstad, Phnom Penh. Dette er en av Asias fattigste, men likevel mest sjarmerende hovedsteder, med sine cirka en million innbyggere. Byen ble khmerrikets hovedstad allerede i 1453, men måtte senere gi tapt for andre byer. Franskmennene gjorde igjen byen til kongesete og hovedstad i sitt kolonirike i 1866, og den har beholdt mye av sin franskinspirerte kolonistil. Her står arkitektoniske skatter fra det gamle khmerriket og falleferdige skur side om side med vakre palasser i fransk kolonistil.
Etter middag anbefaler vi et besøk ved Forreign Correspondence Club (FCC), kjent som samlingssted for utenlandske journalister under borgerkrigen. I dag er dette en artig restaurant og bar, men historien og minnene henger på veggene.
Eller kanskje viser vi filmen «Killing Fields» i salongen, hvis noen vil ha et innblikk i neste dags hendelser?! Skipet ligger til kai i Phnom Penh over natten.
Frokost, lunsj, middag
Kambodsja har en sterk historie å fortelle, noe vi skal få lære mer om denne formiddagen. En gang var tilnavnet «Asias perle», men flere riper har kommet på etter krig, forfølgelse og vanstyre. Det er mange år i Kambodsjas historie som er et mørkt kapittel om tortur og død. Vi besøker først Choeung Ek – en tidligere frukthave og kinesisk gravlund, beliggende cirka 17 km syd for hovedstaden Phnom Penh. Men stedet er dessverre den mest kjente av dødsmarkene «The killing fields», hvor totalt rundt 2 millioner mennesker ble henrettet og lagt i massegraver av kommunistregimet Røde Khmer mellom 1975 og 1979. I dag er Choeung Ek et minnesmerke med en buddhistisk stupa, fylt med omkring 8 000 hodeskaller. En påminnelse om aldri å glemme det uhyggelige og forferdelige som foregikk akkurat her for ikke altfor lenge siden. Mange av de drepte var tidligere fanger i det bekryktede Tuol Sleng-fengselet (S-21) i Phnom Penh, som vi også skal besøke. Den tidligere skolen fungerte som konsentrasjonsleir og tortursenter under borgerkrigen i årene 1975–1979 og er et vitnesbyrd om Røde Khmers overgrep på lokalbefolkningen. Besøket på «The killing fields» og i S-21 er en rå og hjerteskjærende opplevelse. Det er umulig å ikke la seg berøre.
Vi returner til skipet for lunsj, fylt med sterke inntrykk og ettertanke.
Bruk ettermiddagen til å slappe av på skipet, eller utforsk byen videre på egen hånd. Det blir satt opp transport mellom skipet og det lokale Central Market, hvor det absolutt er mulig å gjøre noen gode kjøp. Middag om bord, etterfulgt av en tradisjonell Apsara danseoppvisning. Også i natt ligger skipet til kai Phnom Penh. Kanskje noen blir med reiselederen for en «nightcap» på en lokal Sky Bar?
Frokost, lunsj, middag
Etter frokost venter vår utradisjonelle transport på brygga, lokale tuk-tuk’er (motoriserte trehjulssykler) som skal ta oss med på en litt annerledes byrundtur i Phnom Penh. Vi bytter nemlig spor til skjønnhet, rikdom og helligdom: The Royal Palace – det storslåtte kongelige palassområdet med Sølvpagoden, hvor gulvet er dekket av sølvplater og som ble bygget i 1866. Rett og slett et imponerende skue. Mange skatter er mottatt som gaver til den populære kongen – blant annet en solid Buddha i gull, dekorert med nesten 10 000 diamanter som veier sin vekt i gull – 90 kilo. Videre går turen til Nasjonalmuseet, som byr på en enorm samling av khmerkunst og skulpturer fra forskjellige epoker.
Vi returnerer til skipet for lunsj.
Nyt ettermiddagen på soldekk, ta en spasertur langs havnepromenaden eller besøk det buddhistiske tempelet Wat Phnom, som ble bygget i 1373 og har gitt navn til byen. Byen kan også by på en rekke gode og billige massasjesteder – og vi anbefaler gjerne en av de lokale spesialitetene, en fantastisk fotmassasje utført av blinde!
Skipet seiler fra Phnom Penh rundt middagstider og ankrer i løpet av kvelden opp ute i Mekong-elven.
To unge munker som studerer på hver sin tavle, Kambodsja
Frokost, lunsj, middag
Denne turen er et «must» om du synes mat er spennende og du er nysgjerrig på andre lands mattradisjoner på den lokale måten. Etter frokost går vi i land i Angkor Ban, en sjarmerende landsby med gamle og historiske trehus. Vi rusler gjennom landsbyen og besøker en lokal familie. Her får vi et innblikk i den lokale byggeskikken og får høre om livet her. Vi besøker også det lokale klosteret og en liten, privat skole. Her får vi bli med inn i klasserommet og barna forteller gjerne om skoledagen sin. Retur til skipet for lunsj og noen avslappende timer på den mektige Mekong-elven.
Mens vi nyter lunsjen om bord, seiler skipet til Wat Hanchey. 303 trappetrinn bringer oss opp til det lokale klosteret (buss for de som ikke ønsker å gå). Vel oppe blir vi belønnet med en fantastisk utsikt – og mottar velsignelse fra munkene, for de som ønsker. Før middag samles vi på soldekk for en cocktail og avskjed med mannskapet. Kokken varter opp med en skikkelig festmiddag i kveld! Vi suger til oss stemningen og inntrykkene på skipet. På elven. Helst skulle vi hatt et «freeze moment». Skipet seiler siste biten til Kampong Chang, hvor vi ligger til kai over natten.
Frokost, lunsj, middag
Etter frokost er tiden dessverre kommet for å si farvel til våre nye venner om bord på skipet Mekong Navigator. Vi sjekker ut fra skipet og tar plass i bussen som skal frakte oss til Siem Reap, en kjøretur på fem-seks timer gjennom interessant landskap.
Vi stopper for lunsj på en lokal restaurant underveis.
Vel fremme sjekker vi inn på hotellet i Siem Reap. Og møtes til felles middag på hotellet.
angkor Wat
Frokost, lunsj
Dagen er viet Angkor, og for et område! En lunsjpause blir det underveis, for alle disse inntrykkene må fordøyes.
Fra niende til det fjortende århundre hersket de mektige khmer-kongene over et rike som strakte seg over både Vietnam, Laos og Thailand, og den høyt utviklede sivilisasjonen hadde en enorm påvirkning på den kulturelle og kunstneriske utviklingen over hele området. Dette er et enormt ruinkompleks av palasser og templer fra den tidligere hovedstad i khmer-riket. Komplekset består av cirka 100 templer, hvorav flere som ligger langt inne i jungelen, og hele komplekset strekker seg over et område på 250 kvadratkilometer. Lenge var Angkor Wat nedgrodd i jungel, og glemt, nå er skogen ryddet og disse vidunderlige skattene kan oppleves til glede for alle.
Den sydlige porten til Angkor er Angkor Thom. Muren er både vakker og kulturell på samme tid. Etterhvert kommer noen av de historiske høydepunktene i Angkor som perler på en snor: Elephant Terrace, Royal Palace og Bayontempelet med de mange gåtefulle og smilende ansiktene. Hvor mange er det egentlig?
Det blir ikke mer trolsk enn Ta Prohm-tempelet. Nærmest overgrodd av jungelen rundt, her snakker vi perfekt symbiose med natur og helligdom. Det største av dem alle er Angkor Wat. Ord blir fattige – det er storslagent, enormt stort og kort og godt et mesterverk!
Og hva med Baphuontempelet, som franske arkeologer brukte 16 år å restaurere? Det er umulig å ikke bli imponert av Angkor.
Munk i Angkor Wat Kambodsja
Frokost, middag
I dag er kanskje dagen for å absorbere alle inntrykk fra en fantastisk reise. Slappe av ved bassenget, utforske den hyggelige byen Siem Reap videre på egenhånd.
Men for den som vil oppleve mer, har vi to flotte utflukter på lur som forhåndsbestilles (NB! du kan kun velge en av utfluktene):
Kokkekurs
Sykkeltur på landsbygda
Uansett hva du ønsker å gjøre, møtes vi alle til en hyggelig, stemningsfull middag på en lokal restaurant. Mange inntrykk, to fantastiske land, MYE deilig mat og mange hyggelige bekjentskaper. Både i gruppen og de lokale møtene underveis.
Lokalt kambodsjansk selger flytende marked Siem Reap Concept
Frokost
Det er fortsatt tid til overs i Siem Reap. Kanskje fortsette å slappe av ved hotellets basseng eller besøke byens silkemarked – hvor du får se hvordan silken produseres og har mulighet til å gjøre noen gode kjøp.
Transport fra hotellet til flyplassen om ettermiddagen for avreise fra Siem Reap og hjem til Norge. Avreise med Bangkok Airways til Bangkok. Så videre med Qatar Airways til Doha.
Tilbyr i Budhist Temple, Sri Lanka
Avreise Doha med Qatar om natten, ankomst Norge tidlig om morgenen.
HVA ER INKLUDERT:
HVA ER IKKE INKLUDERT
Nedenfor følger generelle reisevilkår for Carpe Diem, en avdeling i Escape Travel AS. (og derfor heretter kalt ET). Disse vilkår gjelder for alle våre reiser med mindre det foreligger særskilte reisevilkår for den aktuelle turen. På reiser med særskilte vilkår vil dette fremkomme av turpresentasjonen eller i egen kontrakt. Der reisevilkårene fraviker Alminnelige vilkår for pakkereiser går ET sine reisevilkår foran da de Alminnelige vilkår er en bransjenorm som kan fravikes i visse tilfeller.
Påmelding kan skje elektronisk via vår nettside, på e-post eller pr. telefon. Angreretten som ellers er til stede ved fjernsalg gjelder ikke ved kjøp av reisetjenester. Avtalen mellom partene anses inngått ved bekreftet bestilling og innebærer aksept av turens reisevilkår. Bestillingsbekreftelsen må kontrolleres grundig straks den mottas. Vennligst påse at navn på alle reisende stemmer overens med passet. Eventuelle feil skal rettes før betaling av depositum finner sted. Senere endring vil kunne medføre gebyr.
Etter bestilling av reisen vil den reisende få tilsendt en reisebekreftelse/ faktura. Depositumet må innbetales innen syv dager. Manglende betaling av depositum medfører ikke at avtalen bortfaller. For reiser innen Norge og Europa er depositumsbeløpet kr 2.500 pr. person. For reiser utenfor Europa er depositumsbeløpet kr 4.000 pr. person. Depositumet regnes som delbetaling av reisens pris. Sluttbeløpet forfaller til betaling 65 dager før avreise. Er det under 65 dager til avreise ved bestilling, sendes faktura på hele beløpet med kort betalingsfrist. Ved manglende betaling 2 dager etter forfall, står ET fritt til å annullere bestillingen. Reisedokumentene sendes på e-post cirka 2 uker før avreise. Vilkår i dette punkt avviker fra normalen slik beskrevet i Alminnelige vilkår for pakkereiser. Dette som følge av garantier og forpliktelser til underleverandører.
Ved tilleggs-bestilling av flybilletter, det vil si bestilling av flyreiser utenom våre gruppe- og tilslutningsbilletter, skal disse betales innen 7 dager. Beløpet er ikke refunderbart. Ved bestilling av flybilletter utenom våre gruppebilletter og/eller ved kjøp av en reise uten transport til/fra startstedet, er det den reisendes ansvar å møte på avtalt sted og til avtalt tid for videre transport/program med gruppen. Eventuelle forsinkelser eller uteblivelse fra den reisendes side gir ikke rett til prisavslag eller erstatning for tapt arrangement, det være seg for hele eller deler av programmet.
Avbestilling skal skje skriftlig. Manglende innbetaling av depositum gjelder ikke som avbestilling. Ved avbestilling eller uteblivelse av betaling gjelder følgende gebyrer:
• Inntil 105 dager før avreise: kr 750 pr. person.
• Fra og med 105 til 65 dager før avreise: Depositumsbeløpet
• Fra og med 65 til 36 dager før avreise: 50% av reisens pris
• Fra og med 36 dager før avreisedato og ved manglende fremmøte avreisedagen: Ingen refusjon
Vilkår i dette punkt avviker fra normalen slik beskrevet i Alminnelige vilkår for pakkereiser. Dette som følge av garantier og forpliktelser til underleverandører.
Reisebransjen og ET følger Utenriksdepartementets reiseråd. Den reisende har som hovedregel rett til å avbestille sin reise dersom det på reisemålet eller i umiddelbar nærhet av dette de siste 14 dager eller kortere før reisen tar til, konstateres krigshandlinger, naturkatastrofer, farlige smittsomme sykdommer eller andre begivenheter som kan likestilles, og det er rimelig grunn til å anta at disse forhold også vil være på avreisedagen. Ved avbestilling av foran nevnte årsaker, refunderes tilgodebeløpet. Reisen kan imidlertid ikke avbestilles av foran nevnte årsaker hvis begivenheten som legges til grunn for avbestillingen var eller burde vært kjent ved bestilling.
En reise kan kanselleres/endres uten erstatningsplikt* av ET dersom:
1. Det ikke er påmeldt et tilstrekkelig antall deltakere på turen, se punkt 8. ET skal gi den reisende beskjed om eventuell kansellering av turen senest 20 dager før avreise.
2. Det inntreffer uunngåelige og ekstraordinære omstendigheter utenfor ETs kontroll. Eksempler kan være: Fare for krig, naturkatastrofer, farlige smittsomme sykdommer, arbeidskonflikter eller lignende.
3. Forhold på reisemålet/langs reiseruten som gjør det risikabelt eller urimelig å gjennomføre turen, og som ET med rimelighet ikke kunne forutse. For pkt. 2 og 3 vektlegges ved vurdering blant annet Utenriksdepartementets reiseråd og lokale myndigheters uttalelser.
Om ET kansellerer en reise og fristen for betaling av sluttbeløpet er forfalt, er manglende sluttbetaling på kanselleringstidspunktet å anse som avbestilling fra kundens side, og gebyrer som ved en ordinær avbestilling vil gjelde.
*Erstatningsplikt er å forstå som erstatning og må ikke forveksles med kundens rett til refusjon av sitt tilgodehavende (eller innbetalt beløp) om ET kansellerer en reise.
ET anbefaler alle reisende å ha gyldig reiseforsikring som også bør dekke eventuell hjemtransport, samt Europeisk Helsetrygdekort ved reiser i Europa. ET anbefaler å tegne en avbestillingsforsikring dersom dette ikke er inkludert i reiseforsikringen. Den reisende er selv ansvarlig for å tegne de nødvendige forsikringer. ET har ikke ansvar i situasjoner og forhold den reisende kunne ha forsikret seg mot og som ikke skyldes arrangøren eller noen han har ansvar for.
Det er den reisendes ansvar å ved avreise kunne fremvise gyldig legitimasjon og eventuelt visum som er nødvendig på reisen, både for seg selv og den/de man bestiller for. Utenfor fastlands-Norge anbefaler ET pass som gyldig legitimasjon. Enkelte av våre samarbeidspartnere anser pass som den eneste gyldige formen for legitimasjon, også i Europa. Vær oppmerksom på at det i en del tilfeller kreves at passet er gyldig i minst 6 måneder etter hjemreisedato. Dette kan også gjelde for reiser i Europa. Visumkrav til aktuelle reisemål er oppgitt i turens program på vår nettside. ET forholder seg til visumregler for norske statsborgere. Hvis den reisende ikke reiser med norsk pass, må man selv sjekke visumregler for sitt statsborgerskap til det aktuelle reisemålet.
Hvis ikke annet er oppgitt i programmet, er en gruppereise basert på minimum 20 betalende deltakere. Ved færre deltakere kan ET kansellere reisen eller øke prisen. Dette skal meddeles den reisende senest 20 dager før avreise.
Det tas forbehold om endring av pris grunnet forhold utenfor ETs kontroll. Slike forhold er valutaendringer, endringer i transportpriser og økning i offentlige skatter og avgifter. ET forbeholder seg retten til å fakturere et pristillegg som følge av eventuelle endringer. Dette forhold går begge veier, og den reisende har rett til prisreduksjon dersom kostnadene reduseres. Et eventuelt pristillegg vil bli varslet senest 20 dager før avreise. Utgjør tillegget mer enn 8 prosent av reisens pris, har den reisende anledning til å heve avtalen.
Reisende som har bestilt dobbeltrom eller del i twin-rom må betale enkeltromstillegg dersom den andre part frafaller eller det ikke melder seg en ytterligere person av samme kjønn å dele rommet med. Om dette er aktuelt, kontaktes den reisende og tilleggsfaktura sendes i forkant av reisen. Dette er ingen gyldig grunn til å trekke seg fra reisen.
Informasjon om flytider og flyselskap er foreløpige inntil flybilletten er utstedt. Det tas forbehold om mulige trykkfeil i programmet eller på nettsiden. Vesentlige endringer som skjer etter bestilling skal meddeles den reisende skriftlig.
Reisen kan bli påvirket av forhold utenfor vår kontroll som for eksempel vær, fremkommelighet, seilingsforhold, arbeidskonflikter og lignende. Dersom slike forhold skaper hindringer for gjennomføring av det oppsatte programmet, vil ET foreta nødvendige justeringer i eksempelvis reiserute og innhold, bytte av transportmiddel og overnattingssted. ET vil bestrebe seg på å erstatte de deler av reiseinnholdet som blir påvirket av endringen med likeverdige alternativer.
Den reisende må kunne håndtere sin egen bagasje og kunne reise uten assistanse. Spesielle behov på flyreisen og underveis på turen må det opplyses om ved påmelding. Vi gjør oppmerksom på at reiseleder ikke kan yte særskilt assistanse til noen av deltakerne under reisen.
Det er deltakers ansvar å være i god nok form, fysisk og psykisk, og ha en god nok helse til å kunne delta på reisen. Det er deltakers ansvar å sjekke med sin lege dersom man er usikker på om man kan delta. For enkelte reiser kan ET kreve at den reisende før avreise, fremlegger bekreftelse fra lege om at man er helsemessig skikket til å gjennomføre reisen. Dette vil i så fall framkomme av reisens program. Om deltaker ikke får slik bekreftelse fra lege og dermed ikke kan delta på reisen, gjelder samme gebyrer som ved en ordinær avbestilling, se punkt 4.
Den reisende plikter å rette seg etter de regler som er gitt av offentlige myndigheter og ETs representanter, og må ikke opptre til sjenanse for medreisende eller andre. Dersom den reisende grovt tilsidesetter sine plikter, kan han nektes å delta eller utelukkes fra resten av reisen, uten at han kan kreve erstatning eller prisavslag fra arrangøren. Ved utelukkelse etter at reisen er påbegynt, kan den reisende pålegges selv å bære omkostningene ved endret hjemreise.
Den reisende kan gjøres erstatningsansvarlig hvis han med vilje eller uaktsomhet påfører arrangøren tap blant annet ved ikke å overholde de bestemmelser som er nevnt ovenfor.
Den reisende plikter å gi beskjed uten ugrunnet opphold dersom hun/han oppdager en mangel ved reisen. Oppdages mangelen etter at reisen har startet, må den reisende reklamere på stedet til ETs reiseleder eller til ETs kontor i Oslo, slik at disse blir gitt en mulighet til å rette opp mangelen. Hvis et problem ikke kan løses tilfredsstillende på stedet, kan det klages skriftlig til ET senest to uker etter hjemkomst. Hvis klagen ikke løses tilfredsstillende for den reisende eller ET, kan saken henvises til Reklamasjonsnemnda for pakkereiser.
Det vises til Pakkereiseloven av 15.06.2018, samt Alminnelige vilkår for pakkereiser av 01.07.2018 og særskilt deres formuleringer om at «Opplysninger som er gitt i kataloger eller brosjyrer eller annet informasjonsmateriell som arrangøren har utarbeidet eller viser til, regnes som en del av avtalen».
ET er medlem av det norske Reisegarantifondet og har stilt den til enhver tid nødvendige garanti.
ALMINNELIGE VILKÅR FOR PAKKEREISER - klikk her
Reisevilkår oppdatert 17. april 2023
Bestilling og betaling
Etter bestilling av reisen vil du motta en reisebekreftelse og depositumsfaktura. Depositumet må være innbetalt innen en uke. Sluttbeløpet forfaller til betaling 65 dager før avreise. Er det under 65 dager til avreise ved bestilling, sendes faktura på hele beløpet med kort betalingsfrist. Reisedokumentene sendes ca to uker før avreise på e-post. Du vil samtidig finne disse på Min Side.
Reiseforsikring / avbestillingsbekreftelse
Ettersom folketrygden ikke dekker alle typer behandling, som for eksempel hjemtransport, er det viktig at reiseforsikring er i orden. Det beste er å kjøpe en heldekkende reiseforsikring fra Europeiske eller et tilsvarende forsikringsselskap. Har du helårs reiseforsikring, forsikring gjennom kreditt/bankkort eller reiseforsikring gjennom jobben, er dette vanligvis tilstrekkelig. Vi anbefaler at du sjekker at den dekker skadet og/eller mistet bagasje samt avbestillinger. For reiser i Europa, husk Europeisk helsetrygdkort.
Innsjekket bagasje og seteplassering på fly
Alle våre gruppereiser med fly inkluderer innsjekket bagasje og ett kolli håndbagasje. Hva som gjelder for din reise og flyselskap, får du beskjed om i avreisedokumentene som sendes cirka 14 dager før avreisen. Flyselskapene har blitt restriktive, eller helt avvisende med å forhåndsbestille seteplassering på gruppebillettene vi har. Vi har derfor meget liten påvirkningskraft på det å ønske en spesiell plassering eller et sete.
Tips
På reise kommer du i kontakt med hverdagsliv og kulturer i andre land. Mange av disse har en tipskultur som skiller seg fra Norge. I mange land forventes det at for eksempel lokalguider, sjåfører og besetning på f. eks et elvecruiseskip, får tips i tillegg til det å spise ute på restaurant. Vi inkluderer vanligvis ikke tips i reisens pris, siden det er både individuelt og avhengig av land. Å vite hva som er normen er ikke lett, din reiseleder vil ta opp dette underveis på turen. Tips vil alltid være frivillig, men vi anbefaler å følge og respektere skikken i landet du er i.
Forbehold om endringer i oppsatt dagsprogram
Noen ganger hender det at våre samarbeidspartnere må endre noe i programmet, enten like før avreise eller underveis. Det kan f.eks være at rekkefølgen på dagene blir byttet om, eller at det tilbys en alternativ rute/utflukt enn beskrevet.
Endring av bestilt reise
Ta kontakt med oss, så ser vi an hvert enkelt tilfelle for løsning. Generelt gjelder: Dersom du har bestilt en reise og på et senere tidspunkt ønsker å endre til en annen innen rimelig tid (tre mnd før avreise) - tilkommer et endringsgebyr som i de fleste tilfellene er kr 750. Et lite forbehold om at ikke alle reiser kan endres, samt at endring nærmere enn tre måneder før avreise kommer under ordinære avbestillingsvilkår.
Venteliste på turer
Ikke gi helt opp dersom en tur er full eller om det ikke er flere enkeltrom igjen! Vi har venteliste på samtlige turer og setter deg gjerne opp om du tar kontakt. Får vi ledig plass, hører du fra oss. Det er uforpliktende å stå på liste, men vi ber deg gi et hint dersom det er uaktuelt og planer endres. Slik holder vi listene oppdaterte og aktuelle.
Lurer du på noe mer?
Se om du finner svar på ditt spørsmål her: Ofte stilte spørsmål
PASS OG VISUM / PASSKOPI MÅ SENDES
Norske statsborgere trenger ikke visum til Vietnam for opphold under 15 dager. Alle må ha visum til Kambodsja. Dette ordnes om bord på skipet ved kryssing av grensen mellom Vietnam og Kambodsja. Alle må ha med ett passfoto og USD 36 i kontanter. Passet må være gyldig i minst seks måneder etter hjemreise. Reisende med annet statsborgerskap enn norsk bes sjekke reglene med den aktuelle ambassade/konsulat. Det er den reisendes ansvar å sørge for at passet er gyldig på reisen. Carpe Diem er ikke erstatningspliktig for passasjerer som ikke har dette i orden.
Vi må sende passinformasjon til rederiet – og ber derfor om å få tilsendt kopi av førstesiden i passet senest 65 dager før avreise.
Ønsker du avreise fra annen flyplass i Norge, så kan vi ofte hjelpe deg med tilslutningsbillett slik at du har gjennomgående billett fra avreiseby til reisemålet. Ikke alle flyselskap tilbyr dette, men mange gjør. Vi kan da hjelpe til med å "henge" på en billett sammen med gruppebilletten som gjelder til og fra Oslo Lufthavn ved å kontakte flyselskapet vi benytter på turen. Siden vi benytter gruppebilletter er vi under regler og vilkår som reduserer fleksibilitet. Det kommer også an på avreisetidspunkt. En gjennomgående billett har ingen hensikt når det blir en natt mellom.
Det er alltid en fordel å ha alt på ett dokument, da plikter flyselskapene å booke deg om for å få deg helt frem i tilfelle kanselleringer og forsinkelser. Samt at bagasjen sjekkes og merkes hele veien. Man betaler ekstra for den tryggheten. Pris på tilslutning får vi i hvert enkelt tilfelle når det bookes, merk at vi aldri får de billige tilbudsprisene på nett for denne typen.
Vær også oppmerksom på det som kan gjelde for slike billetter i reisevilkår under "Endret/avvikende flyreise". Ta kontakt med oss før avreise dersom du ønsker gjennomgående tilslutningsbillett. NB: Med alle endringene som er hos flyselskapene om dagen, søker vi ikke opp før fra 2-3 måneder før avreisen.
Da vil reisene komme på to ulike dokument, bagasje må hentes ut og sjekkes på nytt. Dersom du bestiller billetter på egen hånd, og det skulle oppstå forsinkelser slik at du mister flyet fra Oslo, må du selv bekoste ny utreisebillett. Vær oppmerksom på at mange flyselskaper automatisk kansellerer returbilletten dersom utreisebilletten ikke benyttes. Vi anbefaler alltid å sjekke gjeldende regler for dette gjennom din reiseforsikring, slik at du vet hva som gjelder om noe uforutsett skjer.
Vi anbefaler også at du beregner ankomst Oslo lufthavn (evt. annen transferflyplass i Europa) minst tre timer før flyavgang.
Carpe-diem.no bruker informasjonskapsler (cookies). Informasjonskapsler benyttes til å samle informasjon anonymt, for eksempel til web- og brukerstatistikk.Informasjonen vi innhenter benyttes for å forbedre brukeropplevelsen på nettsidene våre, til webutvikling samt til markedsføring.