Sommerferie på Kypros

Sommeren er også super på Kypros!
Kypros er kjente trakter for så mang en Carpe Diem-gjest. Vi reiser vanligvis vår, høst og vinter - men nå prøver vi oss med en sommertur. Med ti overnattinger er det nok av tid til å nyte sol, bad og slappe av i varmen. Finne feriefølelsen. Med litt aktivitet innimellom. Vi har valgt ut noen utflukter som passer godt i juli. Båttur til Akamas sklir rett inn der. Turen byr på skikkelig klart vann, rikt marint liv og jammen er det deilig å få vind i håret ute på havet. Og bade igjen og igjen.
Hotellet vi bor på hele turen er populære Athena Beach. Her er det lett å trives. Bassengområdet er både stort og fristende. Frokost og middag er inkludert hver dag. Blir du lei av å slappe av i sol eller skygge, har vi reiseleder Marios som bor på Kypros. Han er alltid klar med forslag til små og store utflukter du kan ta. Det han ikke kan om både øya og lokalområdet er sikkert ikke verdt å vite.
Athena Beach ligger litt utenfor Pafos. Pafos var øyas hovedstad i gresk-romersk tid. Historien er med andre ord ivaretatt. Greske guder og gudinner også, det var her i området den skjønneste av alle gudinner steg i land. Kjærlighetsgudinnen Afrodite dukker opp i mange sammenheng. Vi skal utforske området fra stranden der hun angivelig steg i land. Fin fottur og piknik blir det. Og bading. En trenger ikke være gresk gud eller gudinne for å nyte Kypros` klare vann.
Sommerferie uten for mye stress - velkommen til vårt Kypros i juli!
Høydepunkter
- Flott hotell med stort bassengområde
- Utvalgte utflukter tilpasset tiden vi er der
- God tid til egne sysler og kanskje en bok eller to?
- Sol, bad og avslapping blandet med aktiviteter i hotellets regi
- Enkeltrom uten tillegg i pris og godt reisefølge
Program
10 frokoster, 1 lunsj og 10 middager inkludert
Frokost, middag
Om du har lyst på en aktiv start på dagen, er det perfekt å gå eller jogge på promenaden foran hotellet. De fleste velger nok å begynne med frokosten først?
I dag blir vi mer kjent med Pafos. Vi tar blant annet turen «The Place» i Pafos. Dette er stedet for lokale produkter og håndverk i forhold til både tradisjoner og fine produkter – et perfekt sted å se, lukte, smake og lære.
Pafos var europeisk kulturhovedstad 2017, det er mange grunner til det. Vi dykker ikke ned i historien i dag og besøker stedene, men det er muligheter til å gjøre dette senere på turen.
Noen av de best bevarte og flotteste mosaikker i det østre Middelhavet, finnes i Pafos, nærmere bestemt House of Dionysos og House of Aeon. Det førstnevnte kalles så grunnet alle mosaikker av vinguden Dionysos og dateres helt tilbake til det andre århundre. Et par kilometer utenfor Pafos ligger Kongenes grav, en nekropolis eller gravplass fra oldtiden. Stedet er UNESCO-vernet og er gravd ut i solid stein. UNESCO har også sin beskyttende hånd over St. Pauls Pillar like ved. Her skal Paulus ha blitt bundet og pisket av romerne for å ha forkynnet kristendommen. I nærheten er også et bysantinsk kloster fra det 13. århundre.
Turen vår i dag kan avsluttes i gamle Pafos havn der det er perfekt å sette seg ned å nyte utsikten. På veien tilbake er det mulig å ta beina fatt til hotellet, en tur på ca 30-40 minutter eller hvorfor ikke hoppe på lokalbussen?
Om kvelden møtes vi i hotellets restaurant for middag.
Frokost, middag
I dag er det lurt å gjøre seg litt kjent på og rundt hotellet – eller gjør det du selv ønsker. Reiseleder vil gi deg masse informasjon om hva du kan gjøre de dagene det ikke er oppsatt program – om det så er vandringer, shopping, turer med lokalbuss og alt du måtte ønske å oppleve her på Kypros. Dagene blir således en fin miks med utflukter og egne sysler. Hotellet arrangerer også en rekke aktiviteter, så her er det mye å drive med! Strand, basseng eller hva som måtte passe – alt er der like i nærheten.
Middag på hotellet på kvelden.

Blå dør og fargerik bygning i Pafos, Kypros
Frokost, middag
Gjør hva som faller deg inn – eller reiseleder organiserer noe som du kan bli med på. Vi spiser middag på hotellet om kvelden.
Frokost, lunsj, middag
Etter frokost er det områdets natur og litt av den mytiske historien om Afrodite vi skal bli nærmere kjent med.
Vi begynner der hvor gudinnen for kjærlighet og skjønnhet steg i land på stranden. Så legger vi ut på en liten vandring på et par timer hvor vi ser områdets flora. Plantelivet på Kypros er faktisk ulikt det vi finner andre steder ved Middelhavet, øya ligger ganske isolert til. Etter vandringen blir det piknik med lokale spesialiteter med tilhørende drikke. Ta med badetøy for det er muligheter for en dukkert eller to.
Vel tilbake på hotellet venter middag om kvelden.

Afroditestranden i vakkert solskinn
Frokost, middag
Sol, basseng, strand og egentid før det er felles middag om kvelden.

Grillet halumiost
Frokost, middag
Solen skinner ganske sikkert i dag også. Bruk dagen godt til vi møtes til middag.

Unge til sinns
Frokost, middag
Akamas-området er Sør-Kypros` siste og minst utbygde grenseland og har en spektakulær natur. Her finnes sandfulle bukter hvor skilpadder legger egg, klipper stuper rett ned i et krystallklart vann og det finnes mange små, hyggelige landsbyer langsmed.
Vi skal ut på sjøen i dag og speider etter det maritime livet mens båten tar oss med til den vakre kysten Fontana Amorosa. Kanskje får vi øye på en Caretta- Caretta skilpadde eller flere? Både dyr og fugler trives godt her, mange trekkfugler har Akamas som stoppested på ruten videre sørover om høsten.
Om bord serveres litt frukt og limonade. Ikke glem badetøy, det blir selvsagt bademuligheter.
Vel tilbake på Athena Beach spiser vi middag.

Krystallklart vann så langt øye kan se
Frokost, middag
Har du vært på oppdagelsesferd utenfor Pafos ennå? Her er det masse historie!
Felles middag om kvelden.

Den romerske mosaikken i Pafos
Frokost, middag
Siste hele dagen til å få med deg det du ønsket.
Om kvelden oppsummerer vi en deilig sommerferie med et deilig måltid ute på en lokal restaurant.

Frokost
God tid til frokost og litt tid til overs før vi busser mot Larnaca flyplass og vinker ha det til Marios. Vi skal fly med Austrian nordover. Avgang om ettermiddagen og flybytte/mellomlanding i Wien. Ankomst Oslo Lufthavn er om kvelden.
Praktisk informasjon og reisevilkår
Dette er inkludert
- Fly Oslo - Larnaca t/r med Austrian
- 10 netter på hotell inkl. frokost daglig
- Måltider iht. turens program, middag hver dag og en lunsj
- Alle utflukter og entreer iht. program
- All transport iht. program
- Reiseleder (er også guide) fra Carpe Diem møter på Larnaca flyplass
Dette er ikke inkludert
- Reise- og avbestillingsforsikring
- Drikkevarer
Nedenfor følger generelle reisevilkår for Carpe Diem, en avdeling i Escape Travel AS. (og derfor heretter kalt ET). Disse vilkår gjelder for alle våre reiser med mindre det foreligger særskilte reisevilkår for den aktuelle turen. På reiser med særskilte vilkår vil dette fremkomme av turpresentasjonen eller i egen kontrakt. Der reisevilkårene fraviker Alminnelige vilkår for pakkereiser går ET sine reisevilkår foran da de Alminnelige vilkår er en bransjenorm som kan fravikes i visse tilfeller.
1. Påmelding
Påmelding kan skje elektronisk via vår nettside, på e-post eller pr. telefon. Angreretten som ellers er til stede ved fjernsalg gjelder ikke ved kjøp av reisetjenester. Avtalen mellom partene anses inngått ved bekreftet bestilling og innebærer aksept av turens reisevilkår. Bestillingsbekreftelsen må kontrolleres grundig straks den mottas. Vennligst påse at navn på alle reisende stemmer overens med passet. Eventuelle feil skal rettes før betaling av depositum finner sted. Senere endring vil kunne medføre gebyr.
2. Depositum og sluttbetaling
Etter bestilling av reisen vil den reisende få tilsendt en reisebekreftelse/ faktura. Depositumet må innbetales innen syv dager. Manglende betaling av depositum medfører ikke at avtalen bortfaller. For reiser innen Norge og Europa er depositumsbeløpet kr 2.500 pr. person. For reiser utenfor Europa er depositumsbeløpet kr 4.000 pr. person. Depositumet regnes som delbetaling av reisens pris. Sluttbeløpet forfaller til betaling 65 dager før avreise. Er det under 65 dager til avreise ved bestilling, sendes faktura på hele beløpet med kort betalingsfrist. Ved manglende betaling 2 dager etter forfall, står ET fritt til å annullere bestillingen. Reisedokumentene sendes på e-post cirka 2 uker før avreise. Vilkår i dette punkt avviker fra normalen slik beskrevet i Alminnelige vilkår for pakkereiser. Dette som følge av garantier og forpliktelser til underleverandører.
3. Endret/avvikende flyreise
Ved tilleggsbestilling av flybilletter, det vil si bestilling av flyreiser utenom våre gruppe- og tilslutningsbilletter, skal disse betales innen 7 dager. Beløpet er ikke refunderbart. Ved bestilling av flybilletter utenom våre gruppebilletter og/eller ved kjøp av en reise uten transport til/fra startstedet, er det den reisendes ansvar å møte på avtalt sted og til avtalt tid for videre transport/program med gruppen. Eventuelle forsinkelser eller uteblivelse fra den reisendes side gir ikke rett til prisavslag eller erstatning for tapt arrangement, det være seg for hele eller deler av programmet.
ET har ikke ansvar for tap som følge av at den reisendes egne bestillinger av transport eller andre reisetjenester, ikke kan benyttes på grunn av oppståtte endringer i de programfestede tidspunktene for gruppens reise- eller flytider når endringene skyldes forhold arrangøren ikke kan lastes for. ET gjør oppmerksom på at de fleste flyselskaper kansellerer hjemreisen dersom utreisen ikke benyttes.
4. Avbestilling mot gebyr
Avbestilling skal skje skriftlig. Manglende innbetaling av depositum gjelder ikke som avbestilling. Ved avbestilling eller uteblivelse av betaling gjelder følgende gebyrer:
• Inntil 105 dager før avreise: kr 750 pr. person.
• Fra og med 105 til 65 dager før avreise: Depositumsbeløpet
• Fra og med 65 til 36 dager før avreise: 50% av reisens pris
• Fra og med 36 dager før avreisedato og ved manglende fremmøte avreisedagen: Ingen refusjon
Vilkår i dette punkt avviker fra normalen slik beskrevet i Alminnelige vilkår for pakkereiser. Dette som følge av garantier og forpliktelser til underleverandører.
5. Avbestilling / kansellering ved ekstraordinære omstendigheter
Reisebransjen og ET følger Utenriksdepartementets reiseråd. Den reisende har som hovedregel rett til å avbestille sin reise dersom det på reisemålet eller i umiddelbar nærhet av dette de siste 14 dager eller kortere før reisen tar til, konstateres krigshandlinger, naturkatastrofer, farlige smittsomme sykdommer eller andre begivenheter som kan likestilles, og det er rimelig grunn til å anta at disse forhold også vil være på avreisedagen. Ved avbestilling av foran nevnte årsaker, refunderes tilgodebeløpet. Reisen kan imidlertid ikke avbestilles av foran nevnte årsaker hvis begivenheten som legges til grunn for avbestillingen var eller burde vært kjent ved bestilling.
En reise kan kanselleres/endres uten erstatningsplikt av ET dersom:
1. Det ikke er påmeldt et tilstrekkelig antall deltakere på turen, se punkt 8. ET skal gi den reisende beskjed om eventuell kansellering av turen senest 20 dager før avreise.
2. Det inntreffer uunngåelige og ekstraordinære omstendigheter utenfor ETs kontroll. Eksempler kan være: Fare for krig, naturkatastrofer, farlige smittsomme sykdommer, arbeidskonflikter eller lignende.
3. Forhold på reisemålet/langs reiseruten som gjør det risikabelt eller urimelig å gjennomføre turen, og som ET med rimelighet ikke kunne forutse. For pkt. 2 og 3 vektlegges ved vurdering blant annet Utenriksdepartementets reiseråd og lokale myndigheters uttalelser.
Om ET kansellerer en reise og fristen for betaling av sluttbeløpet er forfalt, er manglende sluttbetaling på kanselleringstidspunktet å anse som avbestilling fra kundens side, og gebyrer som ved en ordinær avbestilling vil gjelde. Erstatningsplikt er å forstå som erstatning og må ikke forveksles med kundens rett til refusjon av sitt tilgodehavende (eller innbetalt beløp) om ET kansellerer en reise.
6. Reise- og avbestillingsforsikring
ET anbefaler alle reisende å ha gyldig reiseforsikring som også bør dekke eventuell hjemtransport, samt Europeisk Helsetrygdekort ved reiser i Europa. ET anbefaler å tegne en avbestillingsforsikring dersom dette ikke er inkludert i reiseforsikringen. Den reisende er selv ansvarlig for å tegne de nødvendige forsikringer. ET har ikke ansvar i situasjoner og forhold den reisende kunne ha forsikret seg mot og som ikke skyldes arrangøren eller noen han har ansvar for.
7. Pass og visum
Det er den reisendes ansvar å ved avreise kunne fremvise gyldig legitimasjon og eventuelt visum som er nødvendig på reisen, både for seg selv og den/de man bestiller for. Utenfor fastlands-Norge anbefaler ET pass som gyldig legitimasjon. Enkelte av våre samarbeidspartnere anser pass som den eneste gyldige formen for legitimasjon, også i Europa. Vær oppmerksom på at det i en del tilfeller kreves at passet er gyldig i minst 6 måneder etter hjemreisedato. Dette kan også gjelde for reiser i Europa. Visumkrav til aktuelle reisemål er oppgitt i turens program på vår nettside. ET forholder seg til visumregler for norske statsborgere. Hvis den reisende ikke reiser med norsk pass, må man selv sjekke visumregler for sitt statsborgerskap til det aktuelle reisemålet.
8. Forbehold
Hvis ikke annet er oppgitt i programmet, er en gruppereise basert på minimum 20 betalende deltakere. Ved færre deltakere kan ET kansellere reisen eller øke prisen. Dette skal meddeles den reisende senest 20 dager før avreise.
Det tas forbehold om endring av pris grunnet forhold utenfor ETs kontroll. Slike forhold er valutaendringer, endringer i transportpriser og økning i offentlige skatter og avgifter. ET forbeholder seg retten til å fakturere et pristillegg som følge av eventuelle endringer. Dette forhold går begge veier, og den reisende har rett til prisreduksjon dersom kostnadene reduseres. Et eventuelt pristillegg vil bli varslet senest 20 dager før avreise. Utgjør tillegget mer enn 8 prosent av reisens pris, har den reisende anledning til å heve avtalen.
Reisende som har bestilt dobbeltrom eller del i twin-rom må betale enkeltromstillegg dersom den andre part frafaller eller det ikke melder seg en ytterligere person av samme kjønn å dele rommet med. Om dette er aktuelt, kontaktes den reisende og tilleggsfaktura sendes i forkant av reisen. Dette er ingen gyldig grunn til å trekke seg fra reisen.
Informasjon om flytider og flyselskap er foreløpige inntil flybilletten er utstedt. Det tas forbehold om mulige trykkfeil i programmet eller på nettsiden. Vesentlige endringer som skjer etter bestilling skal meddeles den reisende skriftlig.
Reisen kan bli påvirket av forhold utenfor vår kontroll som for eksempel vær, fremkommelighet, seilingsforhold, arbeidskonflikter og lignende. Dersom slike forhold skaper hindringer for gjennomføring av det oppsatte programmet, vil ET foreta nødvendige justeringer i eksempelvis reiserute og innhold, bytte av transportmiddel og overnattingssted. ET vil bestrebe seg på å erstatte de deler av reiseinnholdet som blir påvirket av endringen med likeverdige alternativer.
9. Den reisendes plikter
Den reisende må kunne håndtere sin egen bagasje og kunne reise uten assistanse. Spesielle behov på flyreisen og underveis på turen må det opplyses om ved påmelding. Vi gjør oppmerksom på at reiseleder ikke kan yte særskilt assistanse til noen av deltakerne under reisen.
Det er deltakers ansvar å være i god nok form, fysisk og psykisk, og ha en god nok helse til å kunne delta på reisen. Det er deltakers ansvar å sjekke med sin lege dersom man er usikker på om man kan delta. For enkelte reiser kan ET kreve at den reisende før avreise, fremlegger bekreftelse fra lege om at man er helsemessig skikket til å gjennomføre reisen. Dette vil i så fall framkomme av reisens program. Om deltaker ikke får slik bekreftelse fra lege og dermed ikke kan delta på reisen, gjelder samme gebyrer som ved en ordinær avbestilling, se punkt 4.
Den reisende plikter å rette seg etter de regler som er gitt av offentlige myndigheter og ETs representanter, og må ikke opptre til sjenanse for medreisende eller andre. Dersom den reisende grovt tilsidesetter sine plikter, kan han nektes å delta eller utelukkes fra resten av reisen, uten at han kan kreve erstatning eller prisavslag fra arrangøren. Ved utelukkelse etter at reisen er påbegynt, kan den reisende pålegges selv å bære omkostningene ved endret hjemreise.
Den reisende kan gjøres erstatningsansvarlig hvis han med vilje eller uaktsomhet påfører arrangøren tap blant annet ved ikke å overholde de bestemmelser som er nevnt ovenfor.
10. Den reisendes reklamasjonsplikt ved mangler
Den reisende plikter å gi beskjed uten ugrunnet opphold dersom hun/han oppdager en mangel ved reisen. Oppdages mangelen etter at reisen har startet, må den reisende reklamere på stedet til ETs reiseleder eller til ETs kontor i Oslo, slik at disse blir gitt en mulighet til å rette opp mangelen. Hvis et problem ikke kan løses tilfredsstillende på stedet, kan det klages skriftlig til ET senest to uker etter hjemkomst. Hvis klagen ikke løses tilfredsstillende for den reisende eller ET, kan saken henvises til Reklamasjonsnemnda for pakkereiser.
11. Generelle vilkår
Det vises til Pakkereiseloven av 15.06.2018, samt Alminnelige vilkår for pakkereiser av 01.07.2018 og særskilt deres formuleringer om at «Opplysninger som er gitt i kataloger eller brosjyrer eller annet informasjonsmateriell som arrangøren har utarbeidet eller viser til, regnes som en del av avtalen».
12. Medlem av Reisegarantifondet – din trygghet
ET er medlem av det norske Reisegarantifondet og har stilt den til enhver tid nødvendige garanti.
ALMINNELIGE VILKÅR FOR PAKKEREISER - klikk her
Reisevilkår oppdatert 3. mars 2023
Bestilling og betaling
Etter bestilling av reisen vil du motta en reisebekreftelse og depositumsfaktura. Depositumet må være innbetalt innen en uke. Sluttbeløpet forfaller til betaling 65 dager før avreise. Er det under 65 dager til avreise ved bestilling, sendes faktura på hele beløpet med kort betalingsfrist. Reisedokumentene sendes ca to uker før avreise på e-post. Du vil samtidig finne disse på Min Side.
Reiseforsikring / avbestillingsbekreftelse
Ettersom folketrygden ikke dekker alle typer behandling, som for eksempel hjemtransport, er det viktig at reiseforsikring er i orden. Det beste er å kjøpe en heldekkende reiseforsikring fra Europeiske eller et tilsvarende forsikringsselskap. Har du helårs reiseforsikring, forsikring gjennom kreditt/bankkort eller reiseforsikring gjennom jobben, er dette vanligvis tilstrekkelig. Vi anbefaler at du sjekker at den dekker skadet og/eller mistet bagasje samt avbestillinger. For reiser i Europa, husk Europeisk helsetrygdkort.
Tips
På reise kommer du i kontakt med hverdagsliv og kulturer i andre land. Mange av disse har en tipskultur som skiller seg fra Norge. I mange land forventes det at for eksempel lokalguider, sjåfører og besetning på f. eks et elvecruiseskip, får tips i tillegg til det å spise ute på restaurant. Vi inkluderer vanligvis ikke tips i reisens pris, siden det er både individuelt og avhengig av land. Å vite hva som er normen er ikke lett, din reiseleder vil ta opp dette underveis på turen. Tips vil alltid være frivillig, men vi anbefaler å følge og respektere skikken i landet du er i.
Forbehold om endringer i oppsatt dagsprogram
Noen ganger hender det at våre samarbeidspartnere må endre noe i programmet, enten like før avreise eller underveis. Det kan f.eks være at rekkefølgen på dagene blir byttet om, eller at det tilbys en alternativ rute/utflukt enn beskrevet.
Endring av bestilt reise
Ta kontakt med oss, så ser vi an hvert enkelt tilfelle for løsning. Generelt gjelder: Dersom du har bestilt en reise og på et senere tidspunkt ønsker å endre til en annen innen rimelig tid (tre mnd før avreise) - tilkommer et endringsgebyr som i de fleste tilfellene er kr 750. Et lite forbehold om at ikke alle reiser kan endres, samt at endring nærmere enn tre måneder før avreise kommer under ordinære avbestillingsvilkår.
Venteliste på turer
Ikke gi helt opp dersom en tur er full eller om det ikke er flere enkeltrom igjen! Vi har venteliste på samtlige turer og setter deg gjerne opp om du tar kontakt. Får vi ledig plass, hører du fra oss. Det er uforpliktende å stå på liste, men vi ber deg gi et hint dersom det er uaktuelt og planer endres. Slik holder vi listene oppdaterte og aktuelle.
Lurer du på noe mer?
Se om du finner svar på ditt spørsmål her: Ofte stilte spørsmål
Pass og visum
Pass medbringes på reisen. Det anbefales at passet er gyldig minst seks måneder etter hjemkomst uansett på reise. Det er den reisendes ansvar å sørge for at passet er gyldig og Carpe Diem er ikke erstatningsansvarlige om det ikke er i orden.
Er du ikke norsk borger, sjekk med konsulat/ambassade for hvordan du skal forholde deg for denne reisen.
Allergier / intoleranser på reise
Meld fra om evt. allergier og intoleranser snarest etter bestilling slik at vi får gitt beskjed videre. Hvor enkelt dette er få til, avhenger av reisemålet du skal til.
På reise må man i siste instans være påpasselig selv ved ulike allergier eller intoleranser. Vi informerer, men kan ikke gi garantier om at spesielle ønsker etterkommes. Følger du en spesiell diett, må du ta ansvar for dette selv.
Mistet bagasje eller skade på koffert
Dersom kofferten din ikke kommer ved ankomst reisemål, må du melde dette til flyselskapets representant i ankomsthallen der og da. Det samme gjelder dersom kofferten din har blitt skadet under transporten. Flyselskapet etterlyser da bagasjen, evt. registrerer skaden, slik at du har dokumentasjon i forsikringsøyemed og for krav om erstatning. En såkalt PIR-rapport utarbeides av flyselskapet i slike tilfeller.
Gjennomgående tilslutningsbilletter booket gjennom Carpe Diem
Ønsker du avreise fra annen flyplass i Norge, så kan vi ofte hjelpe deg med tilslutningsbillett slik at du har gjennomgående billett fra avreiseby til reisemålet. Ikke alle flyselskap tilbyr dette, men mange gjør. Vi kan da hjelpe til med å "henge" på en billett sammen med gruppebilletten som gjelder til og fra Oslo Lufthavn ved å kontakte flyselskapet vi benytter på turen. Siden vi benytter gruppebilletter er vi under regler og vilkår som reduserer fleksibilitet. Det kommer også an på avreisetidspunkt. En gjennomgående billett har ingen hensikt når det blir en natt mellom.
Det er alltid en fordel å ha alt på ett dokument, da plikter flyselskapene å booke deg om for å få deg helt frem i tilfelle kanselleringer og forsinkelser. Samt at bagasjen sjekkes og merkes hele veien. Man betaler ekstra for den tryggheten. Pris på tilslutning får vi i hvert enkelt tilfelle når det bookes, merk at vi aldri får de billige tilbudsprisene på nett for denne typen.
Vær også oppmerksom på det som kan gjelde for slike billetter i reisevilkår under "Endret/avvikende flyreise". Ta kontakt med oss før avreise dersom du ønsker gjennomgående tilslutningsbillett. NB: Med alle endringene som er hos flyselskapene om dagen, søker vi ikke opp før fra 2-3 måneder før avreisen.
Om du selv booker billetter tur/retur Oslo Lufthavn
Da vil reisene komme på to ulike dokument, bagasje må hentes ut og sjekkes på nytt. Dersom du bestiller billetter på egen hånd, og det skulle oppstå forsinkelser slik at du mister flyet fra Oslo, må du selv bekoste ny utreisebillett. Vær oppmerksom på at mange flyselskaper automatisk kansellerer returbilletten dersom utreisebilletten ikke benyttes. Vi anbefaler alltid å sjekke gjeldende regler for dette gjennom din reiseforsikring, slik at du vet hva som gjelder om noe uforutsett skjer.
Vi anbefaler også at du beregner ankomst Oslo lufthavn (evt. annen transferflyplass i Europa) minst tre timer før flyavgang.
Per i dag er det mange land som har opphevet koronarelaterte innreiserestriksjoner. Vi anbefaler imidlertid at man reiser med gyldig koronasertifikat da situasjonen kan endre seg raskt. Du må selv sjekke reglene for koronasertifikatets gyldighet i landet du skal reise inn i. Reglene kan være ulike fra land til land, også i Europa.
Det er den reisendes ansvar å møte de koronarelaterte krav som stilles i de landene du skal reise til
Det er den reisendes ansvar å til enhver tid møte de koronarelaterte krav som stilles i de landene du skal reise til og eventuelt gjennom. Krav kan bli endret før avreise og underveis på turen.
Dersom du blir forhindret fra å reise grunnet mangler i koronarelaterte krav, er ikke Carpe Diem ansvarlig for tap av reise eller arrangement. Det samme gjelder dersom det skulle oppstå endringer i koronarelaterte krav underveis på reisen. Du reiser derfor trygt med et gyldig koronasertifikat. Ved en evt. avbestilling eller avbrutt reise knyttet til mangler i nevnte krav, er det våre reisevilkår som gjelder. En avbestilling eller avbrutt reise grunnet koronarelaterte krav gir ikke grunnlag for prisavslag eller erstatning.
Enkelte samarbeidspartnere krever gyldig koronasertifikat
Vær oppmerksom på at enkelte elvecruise- og cruiserederier Carpe Diem samarbeider med, krever gyldig koronasertifikat. Om du skal på elvecruise eller cruise og er i tvil om gjeldende koronaregler – ta kontakt med oss.
Hvor finner jeg informasjon? Lurer du på noe?
Koronasertifikatet finner du enkelt på Helsenorge. Det er også enkelt å laste ned Helsenorge-appen, og hente frem koronasertifikatet der.
Innreiseregler for hvert enkelt land i Europa finner du på nettstedet Reopen EU. Merk at informasjonen om landene her ikke alltid er oppdatert, men lenkene som er tilgjengelig om det enkelte lands regler gir god informasjon. Vi anbefaler også å bruke Reiseklar-appen til Utenriksdepartementet. Har du spørsmål rundt våre reiser er du hjertelig velkommen til å slå på tråden til oss på telefon 22 46 48 48 (man-fre kl 10-14). Du kan også skrive til oss på post@carpe-diem.no.
Siden er oppdatert 13. september 2022.