Vi flyr med Emirates og bytter fly i Dubai.
For deg under 45 Rundreise for deg under 45
Sri Lanka U45
I januar reiser vi til Sri Lanka, denne fargerike øya med utallige ingredienser. Gjestfrie og nære besøk utenfor allfarvei. Krydder, te og spicy mat med rene smaker. Dyreliv og safari, naturfenomen og jungel. Hellige steder og historiske skatter som huletempelet Dambulla og klippefortet Sigiriya. Soloppgangen fra Adam`s Peak, der omgivelsene har en dypere betydning enn utsikten, blir magisk!
Vi skal ta tog, vi skal kjøre tuk-tuk, alt for å dykke godt ned i landsbyliv og tradisjoner på nært hold. De siste dagene tilbringes med soldager, sand mellom tærne og hvilepuls i Kalpitiya. Her kan du fylle dagene med kitesurfing, dykking eller delfinsafari om du vil.
Adam's Peak og leopardsafari
Krydder, klippefort og lokale møter
Stranddager i Kalpitiya - lær å kite hvis du vil
Avreiser
- 23.01.202514 dagerFå ledigeFra kr 35.690,-
Fra: Oslo Lufthavn
Med: Vidar Hekneby
- Flyreise med Emirates
- 23. januar 2025 14:00 - 23. januar 2025 23:55Oslo Lufthavn - Dubai
- 24. januar 2025 02:40 - 24. januar 2025 08:25Dubai - Colombo
- 05. februar 2025 02:45 - 05. februar 2025 05:55Colombo - Dubai
- 05. februar 2025 07:35 - 05. februar 2025 12:10Dubai - Oslo Lufthavn
- Flyreise med Emirates
Høydepunkter
Program
11 frokoster, 9 lunsjer og 11 middager inkludert
Lunsj, middag
Etter immigrasjon venter bussen som tar oss fra flyplassen i Colombo til hotellet vårt utenfor Galle. Det er cirka 165 km å kjøre, og fra hotellet er det 15 minutter å gå til stranden. Vi tar dagen med ro etter en lang flytur, men møtes til felles middag om kvelden.
Frokost, lunsj, middag
Vi fortsetter til Handunugoda Estate der det er tid for te. Her lages det "virgin white tea" og er et av de få stedene det eksporteres det som kommer under luksusmarkedet i tebransjen. Rundt oss bugner det av både te, vanilje, kardemomme og pepper og alt dyrkes med tanke på miljø og bærekraft. Vi får omvisning, styrker oss på gode smaker og fortsetter til Galle Fort.
Galle Fort er UNESCO-vernet og kanskje det best bevarte sjøfortet i hele Asia. Å gå fra den hektiske asiatiske delen av byen og inn gjennom porten til fortet i havgapet er som å krysse en landegrense over til en miks mellom Nederland og Portugal.
Etterpå besøker vi et sted der de arbeider med å bevare havskilpadder. Snart er vi på hotellet som har svømmebasseng, hage og terrasse. Felles middag om kvelden.
Frokost, lunsj, middag
Natur og dyreliv i Yala! Safari er alltid med et forbehold, men med guider som sporere så øker sjansen for å se dyr. Nasjonalparken er spredt over 1259 kvadratkilometer og er regnet som selve hjertet i Sri Lankas viltliv. Underveis blir det safaripiknik i de vakre omgivelsene.
Yala er hjem for villsvin, hjort, elefanter, bjørner, påfugler, flamingoer og en hel del ulike fuglearter. Her finnes også den høyeste tettheten av leopard. Det hender de slapper av i solen på steinene eller i trærne inne i parken.
Vi sjekker inn på hotell og spiser middag sammen.
Frokost, lunsj, middag
Vi er klare ved 2-tiden om natten, det er da vi begynner dagens helt spesielle fottur. For å se soloppgangen må man tidlig på`n! Vi skal se soloppgangen og må gå opp opp opp cirka 5 500 trappetrinn. Man regner ca tre timer inkludert pauser hver vei, og du kjenner trappene ordentlig i beina på vei ned. Det er boder underveis hvor du kan ta en pause.
Adam`s Peak er en ikonisk topp med karakteristisk pyramideform på 2 243 moh. Vel så viktig som høydemeter og en nydelig naturopplevelse er at den alltid har vært hellig for både buddhismen, hinduismen, islam og kristendommen. På toppen kan man skimte en nedsenkning i fjellet. Kristne og muslimer mener det var her Adam tok sine første skritt etter Eden, mens hinduer mener det er fra Shiva. Sri Lanka huser mange buddhister og de tror avtrykket er Buddhas. På toppen er det et tempel hvor man slår på gongongen, ett slag per gang man har vært oppe. Dette er en tur som srilankesere kan ta mange ganger i løpet av livet, og for oss er det en opplevelse vi ikke vil glemme med det første.
Vi tar det med ro etter at vi er nede igjen, men snart skal vi videre - nå med tog til Kandy der det blir middag på hotellet om kvelden. Kandy er en stor del av landets åndelige og kulturelle hjerte.
Frokost, lunsj, middag
Kongeriket Kandy var det siste på Sri Lanka som stod imot kolonimaktene og overga seg først i 1815. Byen står på UNESCOs verdensarvliste og har mange spennende historiske og religiøse attraksjoner. Her finnes også en kunstig innsjø som Kandys siste konge lot bygge og den bidrar absolutt til idyllen.
Vi besøker tempelet som skal huse en av hjørnetennene til Buddha. Tannen skal ha blitt reddet fra asken etter at han ble kremert i 543 f. Kr og vi kan ikke se den med det blotte øyet. Det sies at den som besitter relikvien innehar makten i landet.
Peradeniya Royal Botanical Garden er neste besøk. Vi bytter transportmiddel til tuk-tuk og oppdager Kandyogmarkedene på lokalt vis.
Om kvelden avrunder vi det kongelige Kandy med oppvisning av lokal dans.
Frokost, lunsj, middag
På veien videre stopper vi på Matale Spice Garden - en krydderplantasje. Kanskje har du lurt på hvordan krydderet i kjøkkenskapet egentlig vokser? Kardemomme, muskat og nellik er blant vekstene. Litt oppfriskende urtete passer godt, mens vi får forklart at mange planter har både helsemessige og helende fortrinn.
Så stopper vi ved huletempelet i Dambulla (oppført på UNESCOs verdensarvliste). Etter å ha tatt turen opp et anseelig antall trappetrinn kommer vi til noen av hulene som har fantastiske vegg- og takmalerier. Til sammen i Dambulla befinner det seg 157 buddha-statuer!
Vi kommer til hotellet vårt som ligger midt i naturen, sjekker inn og spiser middag sammen.
Frokost, lunsj, middag
Klippefortet Sigiriya, fra slutten av 400-tallet, er selvskreven på UNESCOs verdensarvliste.
Løveklippen ruver godt over slettelandet med festningen på toppen, en gang bevoktet av vollgraver og store vannhager. Trappen oppover voktes av gigantiske løvepoter som er hugget inn i selve klippen. Før gikk man inn gjennom løvens gap, i dag er kun potene igjen. De nitten freskomaleriene som er igjen er også godt kjent. Det finnes rester av et kongelig slott, vanntanker, vakthus, sommerhus og grotter. Turen opp klippene til fortet er et høydepunkt i seg selv, bokstavelig talt. 1200 trappetrinn opp og tilsvarende ned.
Så skal vi på jeep-safari i Minneriya Nasjonalpark på utkikk etter elefanter! Parken er på over 8800 hektar, men her er det gode muligheter for å se svingende snabler og flagrende ører. Jeepene kjører både på vei og i terreng, sjåførene vet hvor det er størst sannsynlighet for å se elefantene.
Tilbake på hotellet blir det felles middag.
Frokost, lunsj, middag
Utsjekk og ut på nye eventyr! Via Sevanagama Village får vi et unikt innblikk og nærhet til det lokale og til naturen. Først blir det en tur med katamaran langs elven mens vi holder utkikk etter dyr og fugler.
Vel i land byttes det transportmiddel til traktorer som tar oss inn i hjertet av en tradisjonell landsby. Her skal vi blant annet besøke en blomsterhage, vi ser åkre med avlinger og tar turen innom en barnehage om det passer inn. Plan for dagen er få et godt innblikk i hvordan det er er å bo her. Kanskje blir vi med risbonden en tur langs rismarkene og ser på frukthagene. Landsbyhusene, vanligvis oppført av leire, ønsker oss velkommen inn. Der skal vi lage lokal mat sammen med de som bor der - som pol roti med pol sambol og dette blir lunsjen vår.
Senere fortsetter vi til nye opplevelser og omgivelser ved kysten av Kalpitiya. Her bor vi i i koselige strandhytter av god størrelse. Middag om kvelden.
Avslappende dager venter for deg som vil, ellers er Kalpitiya kjent for kiting og surfing!
Frokost, middag
Basseng, sol og bok under parasoll ved bassenget? Selve stranden i Kalpitiya er cirka 1,3 kilometer unna, men lagunen innbyr til f.eks leie av kajakk/kano eller å holde utkikk etter delfiner som kanskje danser innom. Kanskje vil du melde deg på kitekurs? Reiseleder organiserer gjerne noe for deg som vil disse dagene så legger vi opp dagen sammen.
Felles middag om kvelden.
Frokost, middag
Samme opplegg som dagen før og middag om kvelden.
Frokost
Vi spiser frokost og sjekker ut til normal tid. I dag har vi dagen til egen disposisjon før vi etter hvert begynner å planlegge turen hjemover på kvelden. Det er ca 140 km å kjøre til flyplassen.
Avreise fra Colombo med Emirates godt over midnatt, flyet går via Dubai med flybytte.
Ankomst Oslo Lufthavn beregnet til midt på dagen. Takk for turen!
Praktisk informasjon og reisevilkår
Dette er inkludert
- Fly Oslo - Colombo t/r
- 11 overnattinger med frokost hver dag
- Måltider i henhold til program
- Alle utflukter og entreer iht. programmet.
- All transport i følge programmet
- Lokale guider
- Reiseleder fra Carpe Diem
Dette er ikke inkludert
- Visum til Sri Lanka, ordnes elektronisk av hver enkelt (se under viktig informasjon om reisen din under)
- Reise- og avbestillingsforsikring
- Drikkevarer
- Tips
Vi trenger din passkopi. Vennligst send oss et bilde av foto-siden i passet ditt til post@carpe-diem.no etter bestilling.
HOTELLER
Vi benytter følgende overnattingssteder på denne turen (med forbehold om bytte til tilsvarende hoteller ved endringer utenfor Carpe Diems kontroll):
Galle: The Coastal Village
Kataragama: Grand Tamarind Lake-Kataragama
Adam`s Peak: Slightly Chilled Hotel
Kandy: Queens Hotel
Sigiriya: Camellia Resort and Spa
Kalpitiya: The Blue Lagoon Resort
Nedenfor følger generelle reisevilkår Carpe Diem, som er en avdeling i Escape Travel AS (heretter kalt ET). Disse vilkår gjelder for alle våre reiser med mindre det foreligger særskilte reisevilkår for den aktuelle turen. På reiser med særskilte vilkår vil dette fremkomme av turpresentasjonen eller i egen kontrakt. Der reisevilkårene fraviker Alminnelige vilkår for pakkereiser går ET sine reisevilkår foran da de Alminnelige vilkår er en bransjenorm som kan fravikes i visse tilfeller.
1. Påmelding
Påmelding kan skje elektronisk via vår nettside, på e-post eller pr. telefon. Angreretten som ellers er til stede ved fjernsalg gjelder ikke ved kjøp av reisetjenester. Avtalen mellom partene anses inngått ved bekreftet bestilling og innebærer aksept av turens reisevilkår. Bestillingsbekreftelsen må kontrolleres grundig straks den mottas. Vennligst påse at navn på alle reisende stemmer overens med passet. Eventuelle feil skal rettes før betaling av depositum finner sted. Senere endring vil kunne medføre gebyr.
2. Depositum og sluttbetaling
Etter bestilling av reisen vil den reisende få tilsendt en reisebekreftelse/ faktura. Depositumet må innbetales innen syv dager. Manglende betaling av depositum medfører ikke at avtalen bortfaller. For reiser innen Norge og Europa er depositumsbeløpet kr 2.500 pr. person. For reiser utenfor Europa er depositumsbeløpet kr 4.000 pr. person. Depositumet regnes som delbetaling av reisens pris. Sluttbeløpet forfaller til betaling 65 dager før avreise. Er det under 65 dager til avreise ved bestilling, sendes faktura på hele beløpet med kort betalingsfrist. Ved manglende betaling 2 dager etter forfall, står ET fritt til å annullere bestillingen. Reisedokumentene sendes på e-post cirka 2 uker før avreise.
Vilkår i dette punkt avviker fra normalen slik beskrevet i Alminnelige vilkår for pakkereiser. Dette som følge av garantier og forpliktelser til underleverandører.
3. Endringer og avvik ved reisen
Ved tilleggsbestilling av flybilletter, det vil si bestilling av flyreiser utenom våre gruppe- og tilslutningsbilletter, skal disse betales innen 7 dager. Beløpet er ikke refunderbart. Ved bestilling av flybilletter utenom våre gruppebilletter og/eller ved kjøp av en reise uten transport til/fra startstedet, er det den reisendes ansvar å møte på avtalt sted og til avtalt tid for videre transport/program med gruppen. Eventuelle forsinkelser eller uteblivelse fra den reisendes side gir ikke rett til prisavslag eller erstatning for tapt arrangement, det være seg for hele eller deler av programmet.
ET har ikke ansvar for tap som følge av at den reisendes egne bestillinger av transport eller andre reisetjenester, ikke kan benyttes på grunn av oppståtte endringer i de programfestede tidspunktene for gruppens reise- eller flytider når endringene skyldes forhold arrangøren ikke kan lastes for. ET gjør oppmerksom på at de fleste flyselskaper kansellerer hjemreisen dersom utreisen ikke benyttes.
Enkelte endringer kan være mulig å gjøre etter at bestillingen er bekreftet, mot et gebyr. Dersom ET har mulighet til å etterkomme de nye ønsker, belastes dette med et endringsgebyr på kr. 500,- per person. I tillegg kommer eventuelle gebyrer som kreves av flyselskaper og/eller andre underleverandører. Vær oppmerksom på at når man reiser med rutefly, har de ulike flyselskapene en varierende siste frist for endringer.
Endring av en bekreftet reise til annet reisemål eller annen avreisedato er å regne som en avbestilling og gebyr gjeldende på avbestillingstidspunktet kommer til anvendelse, se punkt 4.
4. Avbestilling mot gebyr
Avbestilling skal skje skriftlig. Manglende innbetaling av depositum gjelder ikke som avbestilling. Ved avbestilling eller uteblivelse av betaling gjelder følgende gebyrer:
- Inntil 105 dager før avreise: kr 750 pr. person
- Fra og med 105 til 65 dager før avreise: depositumsbeløpet
- Fra og med 65 til 36 dager før avreise: 50% av reisens pris
- Fra og med 36 dager før avreisedato og ved manglende fremmøte avreisedagen: Ingen refusjon
Vilkår i dette punkt avviker fra normalen slik beskrevet i Alminnelige vilkår for pakkereiser. Dette som følge av garantier og forpliktelser til underleverandører.
5. Avbestilling / kansellering ved ekstraordinære omstendigheter
Reisebransjen og ET følger Utenriksdepartementets reiseråd. Den reisende har som hovedregel rett til å avbestille sin reise dersom det på reisemålet eller i umiddelbar nærhet av dette de siste 14 dager eller kortere før reisen tar til, konstateres krigshandlinger, naturkatastrofer, farlige smittsomme sykdommer eller andre begivenheter som kan likestilles, og det er rimelig grunn til å anta at disse forhold også vil være på avreisedagen. Ved avbestilling av foran nevnte årsaker, refunderes tilgodebeløpet. Reisen kan imidlertid ikke avbestilles av foran nevnte årsaker hvis begivenheten som legges til grunn for avbestillingen var eller burde vært kjent ved bestilling.
En reise kan kanselleres/endres uten erstatningsplikt* av ET dersom:
5.1 Det ikke er påmeldt et tilstrekkelig antall deltakere på turen, se punkt 8. ET skal gi den reisende beskjed om eventuell kansellering av turen senest 20 dager før avreise.
5.2 Det inntreffer uunngåelige og ekstraordinære omstendigheter utenfor ETs kontroll. Eksempler kan være: Fare for krig, naturkatastrofer, farlige smittsomme sykdommer, arbeidskonflikter eller lignende.
5.3 Forhold på reisemålet/langs reiseruten som gjør det risikabelt eller urimelig å gjennomføre turen, og som ET med rimelighet ikke kunne forutse. For pkt. 5.2 og 5.3 vektlegges ved vurdering blant annet Utenriksdepartementets reiseråd og lokale myndigheters uttalelser.
Om ET kansellerer en reise og fristen for betaling av sluttbeløpet er forfalt, er manglende sluttbetaling på kanselleringstidspunktet å anse som avbestilling fra kundens side, og gebyrer som ved en ordinær avbestilling vil gjelde.
*Erstatningsplikt må ikke forveksles med kundens rett til refusjon av sitt tilgodehavende om ET kansellerer en reise.
6. Reise- og avbestillingsforsikring
ET anbefaler alle reisende å ha gyldig reiseforsikring som også bør dekke eventuell hjemtransport, samt Europeisk Helsetrygdekort ved reiser i Europa. ET anbefaler å tegne en avbestillingsforsikring dersom dette ikke er inkludert i reiseforsikringen. Den reisende er selv ansvarlig for å tegne de nødvendige forsikringer. ET har ikke ansvar i situasjoner og forhold den reisende kunne ha forsikret seg mot og som ikke skyldes arrangøren eller noen han har ansvar for.
7. Pass og visum
Det er den reisendes ansvar å ved avreise kunne fremvise gyldig legitimasjon og eventuelt visum som er nødvendig på reisen, både for seg selv og den/de man bestiller for. Utenfor fastlands-Norge anbefaler ET pass som gyldig legitimasjon. Enkelte av våre samarbeidspartnere anser pass som den eneste gyldige formen for legitimasjon, også i Europa. Vær oppmerksom på at det i en del tilfeller kreves at passet er gyldig i minst 6 måneder etter hjemreisedato. Dette kan også gjelde for reiser i Europa. Visumkrav til aktuelle reisemål er oppgitt i turens program på vår nettside. ET forholder seg til visumregler for norske statsborgere. Hvis den reisende ikke reiser med norsk pass, må man selv sjekke visumregler for sitt statsborgerskap til det aktuelle reisemålet.
8. Forbehold
Hvis ikke annet er oppgitt i programmet, er en gruppereise basert på minimum 20 betalende deltakere. Ved færre deltakere kan ET kansellere reisen eller øke prisen. Dette skal meddeles den reisende senest 20 dager før avreise.
Det tas forbehold om endring av pris grunnet forhold utenfor ETs kontroll. Slike forhold er valutaendringer, endringer i transportpriser og økning i offentlige skatter og avgifter. ET forbeholder seg retten til å fakturere et pristillegg som følge av eventuelle endringer. Dette forhold går begge veier, og den reisende har rett til prisreduksjon dersom kostnadene reduseres. Eventuelle tillegg tar utgangspunkt i beregningstidspunktet for reisens pris, et tidspunkt som normalt sammenfaller med når en reise legges ut for salg. Et eventuelt pristillegg vil bli varslet senest 20 dager før avreise. Utgjør tillegget mer enn 8 prosent av reisens pris, har den reisende anledning til å heve avtalen.
Reisende som har bestilt dobbeltrom eller del i twin-rom må betale enkeltromstillegg dersom den andre part frafaller eller det ikke melder seg en ytterligere person av samme kjønn å dele rommet med. Om dette er aktuelt, kontaktes den reisende og tilleggsfaktura sendes i forkant av reisen. Dette er ingen gyldig grunn til å trekke seg fra reisen.
Informasjon om flytider og flyselskap er foreløpige inntil flybilletten er utstedt. Det tas forbehold om mulige trykkfeil i programmet eller på nettsiden. Vesentlige endringer som skjer etter bestilling skal meddeles den reisende skriftlig.
Reisen kan bli påvirket av forhold utenfor vår kontroll som for eksempel vær, fremkommelighet, seilingsforhold, arbeidskonflikter og lignende. Dersom slike forhold skaper hindringer for gjennomføring av det oppsatte programmet, vil ET foreta nødvendige justeringer i eksempelvis reiserute og innhold, bytte av transportmiddel og overnattingssted. ET vil bestrebe seg på å erstatte de deler av reiseinnholdet som blir påvirket av endringen med likeverdige alternativer.
9. Den reisendes plikter
Den reisende må kunne håndtere sin egen bagasje og kunne reise uten assistanse. Spesielle behov på flyreisen og underveis på turen må det opplyses om ved påmelding. Vi gjør oppmerksom på at reiseleder ikke kan yte særskilt assistanse til noen av deltakerne under reisen.
Det er deltakers ansvar å være i god nok form, fysisk og psykisk, og ha en god nok helse til å kunne delta på reisen. Det er deltakers ansvar å sjekke med sin lege dersom man er usikker på om man kan delta. For enkelte reiser kan ET kreve at den reisende før avreise, fremlegger bekreftelse fra lege om at man er helsemessig skikket til å gjennomføre reisen. Dette vil i så fall framkomme av reisens program. Om deltaker ikke får slik bekreftelse fra lege og dermed ikke kan delta på reisen, gjelder samme gebyrer som ved en ordinær avbestilling, se punkt 4.
Den reisende plikter å rette seg etter de regler som er gitt av offentlige myndigheter og ETs representanter, og må ikke opptre til sjenanse for medreisende eller andre. Dersom den reisende grovt tilsidesetter sine plikter, kan han nektes å delta eller utelukkes fra resten av reisen, uten at han kan kreve erstatning eller prisavslag fra arrangøren. Ved utelukkelse etter at reisen er påbegynt, kan den reisende pålegges selv å bære omkostningene ved endret hjemreise.
Den reisende kan gjøres erstatningsansvarlig hvis han med vilje eller uaktsomhet påfører arrangøren tap blant annet ved ikke å overholde de bestemmelser som er nevnt ovenfor.
10. Den reisendes reklamasjonsplikt ved mangler
Den reisende plikter å gi beskjed uten ugrunnet opphold dersom hun/han oppdager en mangel ved reisen. Oppdages mangelen etter at reisen har startet, må den reisende reklamere på stedet til ETs reiseleder eller til ETs kontor i Oslo, slik at disse blir gitt en mulighet til å rette opp mangelen. Hvis et problem ikke kan løses tilfredsstillende på stedet, kan det klages skriftlig til ET senest to uker etter hjemkomst. Hvis klagen ikke løses tilfredsstillende for den reisende eller ET, kan saken henvises til Reklamasjonsnemnda for pakkereiser.
11. Generelle vilkår
Det vises til Pakkereiseloven av 15.06.2018, samt Alminnelige vilkår for pakkereiser av 01.07.2018 og særskilt deres formuleringer om at «Opplysninger som er gitt i kataloger eller brosjyrer eller annet informasjonsmateriell som arrangøren har utarbeidet eller viser til, regnes som en del av avtalen».
12. Medlem av Reisegarantifondet – din trygghet
ET er medlem av det norske Reisegarantifondet og har stilt den til enhver tid nødvendige garanti.
ALMINNELIGE VILKÅR FOR PAKKEREISER - klikk her
Reisevilkår oppdatert 19. juni 2024
Bestilling og betaling
Etter bestilling av reisen vil du motta en reisebekreftelse og depositumsfaktura. Depositumet må være innbetalt innen en uke. Sluttbeløpet forfaller til betaling 65 dager før avreise. Er det under 65 dager til avreise ved bestilling, sendes faktura på hele beløpet med kort betalingsfrist. Reisedokumentene sendes ca to uker før avreise på e-post. Du vil samtidig finne disse på Min Side.
Innsjekket bagasje og seteplassering på fly
Alle våre gruppereiser med fly inkluderer innsjekket bagasje og ett kolli håndbagasje. Hva som gjelder for din reise og flyselskap, får du beskjed om i avreisedokumentene som sendes cirka 14 dager før avreisen. Flyselskapene har blitt restriktive, eller helt avvisende med å forhåndsbestille seteplassering på gruppebillettene vi har. Vi har derfor meget liten påvirkningskraft på det å ønske en spesiell plassering eller et sete.
Tips
På reise kommer du i kontakt med hverdagsliv og kulturer i andre land. Mange av disse har en tipskultur som skiller seg fra Norge. I mange land forventes det at for eksempel lokalguider, sjåfører og besetning på f. eks et elvecruiseskip, får tips i tillegg til det å spise ute på restaurant. Vi inkluderer vanligvis ikke tips i reisens pris, siden det er både individuelt og avhengig av land. Å vite hva som er normen er ikke lett, din reiseleder vil ta opp dette underveis på turen. Tips vil alltid være frivillig, men vi anbefaler å følge og respektere skikken i landet du er i.
Forbehold om endringer i oppsatt dagsprogram
Noen ganger hender det at våre samarbeidspartnere må endre noe i programmet, enten like før avreise eller underveis. Det kan f.eks være at rekkefølgen på dagene blir byttet om, eller at det tilbys en alternativ rute/utflukt enn beskrevet.
Endring av bestilt reise
Ta kontakt med oss, så ser vi an hvert enkelt tilfelle for løsning. Generelt gjelder: Dersom du har bestilt en reise og på et senere tidspunkt ønsker å endre til en annen innen rimelig tid (tre mnd før avreise) - tilkommer et endringsgebyr som i de fleste tilfellene er kr 750. Et lite forbehold om at ikke alle reiser kan endres, samt at endring nærmere enn tre måneder før avreise kommer under ordinære avbestillingsvilkår.
Venteliste på turer
Ikke gi helt opp dersom en tur er full eller om det ikke er flere enkeltrom igjen! Vi har venteliste på samtlige turer og du kan selv sette deg enkelt opp via tursiden på nettsiden vår. Er det utsolgt i en romkategori, uten at turen er full, ta kontakt med oss så ordner vi dette manuelt. Får vi ledig plass, hører du fra oss. Det er uforpliktende å stå på liste, men vi ber deg gi et hint dersom det er uaktuelt og planer endres. Slik holder vi listene oppdaterte og aktuelle.
Lurer du på noe mer?
Se om du finner svar på ditt spørsmål her: Ofte stilte spørsmål
Før avreise:
Pass og visum
Oppdaterte innreiseregler på et evt. visum vil sendes i forkant på e-post, eller komme i avreiseinformasjonen som sendes cirka 14 dager før avreisen.
Carpe Diem trenger din passkopi tilsendt senest 65 dager før avreise. Sendes til post@carpe-diem.no
Norske borgere trenger e-visum til Sri Lanka. Det ordner du selv på nett:her
Pass på å bruke denne nettadressen, det er mange useriøse aktører på nett. Passet må være gyldig minst seks måneder etter hjemkomst. Det er den reisendes ansvar å sørge for at passet er gyldig og Carpe Diem er ikke erstatningsansvarlige om det ikke er i orden. Pris pt, 30. september 2024, for Tourist Visa double entry 30 Days USD 50 og evt kortavgifter i tillegg.
Er du ikke norsk borger, sjekk med konsulat/ambassade for hvordan du skal forholde deg for denne reisen.
Vaksine på reise
Vi henviser her alltid til autorisert helsepersonell, som vaksineklinikk og henvisning fra fastlege. De er oppdatert på hva som gjelder verden over, det har ikke vi som turoperatør mulighet til å være. Det er også gode nettsider som f.eks folkehelseinstituttet. De anbefaler en grunnvaksinasjon for samtlige reiser.
Vaksine på reise kan deles inn i både må ha, bør ha og kan ha. Så det blir ofte en vurdering av deg selv og av helsepersonell. Begynn forberedelser minst seks uker før avreise.
Allergier / intoleranser på reise
Meld fra om evt. allergier og intoleranser snarest etter bestilling slik at vi får gitt beskjed videre. Hvor enkelt dette er få til, avhenger av reisemålet du skal til.
På reise må man i siste instans være påpasselig selv ved ulike allergier eller intoleranser. Vi informerer, men kan ikke gi garantier om at spesielle ønsker etterkommes. Følger du en spesiell diett, må du ta ansvar for dette selv.
Mistet bagasje eller skade på koffert
Dersom kofferten din ikke kommer ved ankomst reisemål, må du melde dette til flyselskapets representant i ankomsthallen der og da. Det samme gjelder dersom kofferten din har blitt skadet under transporten. Flyselskapet etterlyser da bagasjen, evt. registrerer skaden, slik at du har dokumentasjon i forsikringsøyemed og for krav om erstatning. En såkalt PIR-rapport utarbeides av flyselskapet i slike tilfeller.
Det er mange ting man må tenke på i forkant av en reise. På denne siden har vi laget en oversikt med linker til relevante nettsider så du lett kan holde oversikt over gjeldende regler. Det er den reisendes ansvar å holde seg oppdatert på de til enhver tid gjeldende innreiseregler for landet du skal til.
De viktigste tingene å tenke på når du skal ut på reise:
✔️Pass og visum
Sjekk at passet ditt er gyldig, og bestill nytt i god tid dersom du trenger det. Vi minner om at mange land krever at pass er gyldig i 6 måneder etter hjemkomst, spesielt utenfor Schengen. Husk også å sjekke om du trenger visum for reisen.
✔️Reiseforsikring
Ta kontakt med forsikringsselskapet ditt i god tid før avreise for å sjekke at du har gyldig forsikring og hva den dekker. Gyldig reiseforsikring er helt avgjørende hvis du blir syk, utsatt for en ulykke eller noe annet uventet – både i forkant av og under reisen. Ta med ditt forsikringsbevis på reisen, og Europeisk Helsetrygdkort på reiser i Europa.
✔️Helserelatert reiseinformasjon
Sjekk Helsenorge.no for oversikt over gjeldende råd og regler. Ta kontakt med fastlege eller nærmeste vaksinekontor for informasjon om hvilke vaksiner som eventuelt kreves for reisen. Deltaker er selv ansvarlig for at de nødvendige vaksiner er tatt. Husk å medbringe gulfebersertifikat til land som krever dette.
✔️Reglene dit du skal - bruk appen Reiseklar
Vi anbefaler alle våre gjester å laste ned appen Reiseklar (du finner den på App Store eller Google Play). Her finner du reiseinformasjon til alle land Norge har utenriksstasjoner i. Du kan også ta en titt på UD sin nettside for reiseinformasjon.
✔️Reiseregistrering
Vi oppfordrer alle som skal på reise til å registrere seg på www.reiseregistrering.no.
Denne siden er oppdatert 28. mai 2024
Gjennomgående tilslutningsbilletter bestilt gjennom Carpe Diem
Ønsker du avreise fra annen flyplass i Norge, kan vi ofte hjelpe deg med tilslutningsbillett slik at du har gjennomgående billett fra avreiseby til reisemålet. Ikke alle flyselskap tilbyr dette, men mange gjør. Gjennom flyselskapet vi benytter på turen kan vi hjelpe til med å koble på en billett sammen med gruppebilletten som gjelder til og fra Oslo Lufthavn, om det ikke er vilkår hos flyselskapet som skulle tilsi noe annet.
Ved tilslutningsbillett har du hele reisen i én bestilling. På utreisen sjekkes bagasjen inn og merkes helt fram til reisemålet. Ved eventuell kansellering eller forsinkelse, plikter flyselskapet å booke deg om for å få deg fram til reisemålet. Man betaler ekstra for den tryggheten. Pris på tilslutning får vi i hvert enkelt tilfelle når det bestilles, merk at vi aldri får de billige tilbudsprisene på nett for denne type billetter.
Om du selv bestiller billetter tur/retur Oslo Lufthavn vil reisene være to separate bestillinger og flyselskapet har ikke det samme ansvar som ved tilslutningsbilletter. Bagasjen må også hentes ut ved mellomlanding og sjekkes inn på nytt. Dersom du bestiller billetter på egen hånd, og det skulle oppstå forsinkelser slik at du mister flyet videre med gruppen, må du selv bekoste ny billett. Vær oppmerksom på at mange flyselskap automatisk kansellerer returbilletten dersom utreisebilletten ikke benyttes. Vi anbefaler alltid å sjekke gjeldende regler for dette gjennom din reiseforsikring, slik at du vet hva som gjelder om noe uforutsett skulle oppstå.
Ved bestilling av egne billetter anbefaler vi at du beregner ankomst Oslo lufthavn (eventuell annen transferflyplass i Europa) med svært god tidsmargin. Vær ellers oppmerksom våre reisevilkår punkt 3 om "Endringer og avvik ved reisen".
VISUMSERVICE er Escape Travels samarbeidspartner for håndtering av visum.
Om du ønsker hjelp med din visumsøknad, får gjester av Escape Travel og Carpe Diem 15% rabatt på Visumservice sine honorarer.
Slik går du fram for å søke visum gjennom Visumservice:
- Gå inn på Escapes innloggingsportal hos Visumservice her. Prisene som vises på siden er inkludert rabatten. I tillegg kommer ambassadegebyret og eventuelt frakt/bud.
- Velg det landet du skal reise til, fyll inn "Trenger du visum?" og "Send inn".
- Start ordren til Visumservice ved å fylle inn ordreskjemaet «Søk visum».
- Når ordren er sendt, vil du motta en e-post med søknadspakke og instruksjon.
- En saksbehandler hos Visumservice vil gå gjennom ditt utfylte visumsøknadskjema før det blir levert til ambassaden.
- Betaling skjer gjennom ditt kredittkort som må oppgis i søkeprosessen.
Visumservice har telefonnummer 22 38 08 00.