Avreise fra Oslo Lufthavn med Qatar Airways. Flyet går om ettermiddagen og vi mellomlander i Doha på veien til Denpasar og Bali.

For Bali gir deilige assosiasjoner til velvære, ro og nytelse. Det er mange som gjerne trekker sørover om vinteren. Langtidsferie er perfekt for deg som kan. For deg som tenker at du bare har lyst til å ta livet med ro i vakre omgivelser uten for mye program. Skulle det friste med noen lokale innslag og oppdagelser i nærområdet, ja, så legges det selvsagt til rette for det. Det spes på med ulike ekstrautflukter du kan bli med på både i Ubud og Sanur. Om du vil.
Hele oppholdet bor vi på ett hotell. Selvsagt med enkeltrom til alle. Vi velger oss Sanur der Det indiske hav og dets rullende bølger venter på deg. Bali har et godt klima året rundt. Gradestokken viser fra slutten av 20-tallet til begynnelsen av 30-tallet. Hele året.
Hva mer? Øyas indre har en skjønnhet som gjør at man nesten mister pusten noen ganger. Balineserne er harmoniske, smilende mennesker som passer på å blidgjøre ånder og guder. For disse eksisterer jo i alle elementene. Små ofringer med blomster og røkelse settes ut overalt. Bali har masse egenart og kultur som vi gjerne oppdager mer av.
Mange har besøkt Bali for å finne roen og meningen med livet, og gjør det fortsatt. Og det lokale kjøkken må vi heller ikke glemme…Smaken av Bali er søt, litt krydret og harmonisk – akkurat som balineserne selv.
I tillegg til Sanur, gjør vi oss kjent med Ubud. Byen er virkelig et senter for kultur og kunst og byr på en eklektisk blanding av det meste. Og naturen, de knallgrønne, bølgende terrassene er rett ved. Velkommen inspirasjon, ro og shopping – bare å velge!
En langtidsferie blir litt til underveis. Vi har valgt å ha de inkluderte utfluktene i begynnelsen av turen. Slik blir man enklest kjent med både reisemålet og sine medreisende. Dagene som følger kan da legges opp mer etter eget ønske og velbefinnende.
7 frokoster, 3 lunsjer og 3 middager inkludert
Avreise fra Oslo Lufthavn med Qatar Airways. Flyet går om ettermiddagen og vi mellomlander i Doha på veien til Denpasar og Bali.
Middag
Vi lander tidlig kveld, lokal tid på flyplassen i Denpasar. Vi blir tatt imot på flyplassen og får transfer til Sanur, noe som tar omtrent 45 minutter. Trafikken på den vakre øya, er et kapittel for seg, men det er system i den også. Det er summen av alt som skaper en interessant atmosfære og essensen av Bali. Øya er i høyeste grad en øy med store kontraster mellom det moderne og det tradisjonelle. Her leves og pustes kultur, religion og mildhet og det er derfor Bali er et genuint og unikt reisemål. Det liker vi! Vi sjekker inn på Taksu Sanur.
Hotellet, Taksu Sanur, ligger sentralt til i Sanur og har svømmebasseng, air condition, te- og kaffekoker, safe og badekåper. Alle rom er røykfrie. Og alle våre rom er juniorsuiter. De har god størrelse og alle har balkong. Vi møtes for felles middag på hotellet denne første kvelden etter en lang reise.
Majestetisk solnedgang over havet
Frokost, lunsj
Navnet Ubud er hentet fra ordet ”ubad” som betyr medisin, siden byen tidligere var Balis senter for tradisjonell medisin. I dag er den øyas ubestridte kulturelle og kunstneriske senter, og selve bykjernen består av to hektiske hovedgater med massevis av små designerbutikker, kaféer og restauranter.
I Ubud er det «ja takk, begge deler». Det ene er det meget hektiske bybilde med shopping og hektisk aktivitet. Men det er heller ikke langt fra naturens hvilepuls og rett ut i vakre rismarker, godt ivaretatt av de lokale bøndene. Den grønne landsbygda er et stort pluss, det er helt sikkert. Det er også noe eget ved balinesisk skjønnhet, harmoni og avslapning som gjør både kropp og sjel veldig godt. Topp det hele med en deilig, avkjølende kokos- og mangois innimellom…
Ut på tur etter frokost, og ferden går innover i rismarker og landsbyer mot nevnte Ubud. Vi besøker også markedet som har litt av alt, som markeder ofte har. Finpuss pruteteknikken. I Ubud er det nærmest umulig å komme utenom de frekke, små apekattene som holder til i skogen. De våger seg ofte frem for å sikre seg en godbit, så pass på! De er søte, men akk så uskikkelige…
Underveis spiser vi lunsj og etter endt besøk, reiser vi tilbake til Sanur og hotellet.
Reiseleder er behjelpelig med å organisere måltider for den som vil om kvelden, dette gjelder under hele oppholdet.
Terrasse risfelt i morgensolen
Frokost, middag
Sol, strand og bading i dag også for den som vil. Men etterpå skal vi på tur. Nå venter Uluwatu, det karakteristiske tempelet som balanserer på kanten av klippene. Herfra er det en helt herlig utsikt over Det indiske hav, i tillegg til at det gir et innblikk i både svunne tider og dagens rampete apekatter som har funnet husrom her. Hold på hatten og løse gjenstander i møte med disse…
Og i god, balinesisk ånd, blir det store muligheter for fargerik underholdning i kveld. Kecak Fire Dance er show på sitt beste, her danser en stor gruppe mannlige dansere med stor innlevelse, musikk og stemmebruk. Men selvsagt bunner hele dansen og symbolikken i kjærlighet og er hentet fra Ramanaya, hinduismens viktigste hellige tekst.
Jimbaran er et kjent navn for de som har lagt sin elsk på strand og stemning. Tidligere var det en liten fiskelandsby, men lenge har det vært populært å samles for solnedgang, barbeque og en deilig kveld på stranden. I kveld står selvsagt fersk sjømat på menyen.
Tradisjonell Ramayana-danser i et tempel på Bali
Frokost, lunsj
Templer. Bali har mange ulike av dem. Noen har en beliggenhet og nærhet til naturen som får en til å miste pusten bittelitt. I dag skal vi se noen av dem. Som hindutemplet Pura Taman Ayun. Et av seks kongelige templer på øya. Omgitt av en vollgrav er det et mektig og vakkert syn. Områdene rundt er spesielt flotte, som seg hør og bør for et tidligere kongelig tempel fra Mengwi-riket.
Landsbyen Bedugul på 850 moh. sies alltid å ha et behagelig klima. Vi får med oss Candi Kuning som er det tradisjonelle markedet med frukt, blomster og grønnsaker. Fargerikt og levende. Her er de lokale ute og handler som alltid.
Ved bredden av innsjøen ligger det vakre lille templet Pura Ulun Danu Bratan, bygget til ære for Dewi Danu-gudinnen. Selve definisjonen på skjønnhet og det som gjør Bali så forlokkende. Bildene lyver ikke.
Vi besøker også Wanagiri Village hvor det viser seg en upåklagelig utsikt over det som kalles tvillingsjøene.
Siste stopp i dag er Tanah Lot tempelet, postkorttemplet. Et av de aller helligste stedene på øya. Tempelet er bygget på toppen av en liten klippe som går ut i havet. Et fantastisk bakteppe for den kjente balinesiske solnedgangen. Etter dette berømte synet, går turen tilbake til hotellet.
Frokost, lunsj
Rumah Desa Cooking School behandler balinesisk mat og ingrediensene med stor kjærlighet og kunnskap. Duften av urter, krydder og frisk frukt pirrer sansene der vi rusler rundt på markedet og handler inn til dagens læring. Vi får innføring i hva som er filosofien i det å lage balinesisk mat. For her er det ikke bare å vise og lage, matlaging er mange flere nivåer på disse kanter. Vi venter en meget interessant og lærerik tid uansett hvilket nivå vi er på. Selve skolen ligger fint til og lunsjen er vår egen kreasjon.
Religiøs ofring
Frokost
Sanur er hav, mer strand og har en rolig stemning. Dette er en low-key variant og er kjent for et sted du slapper av uten altfor mye styr og støy. Nå har vi mange, lange dager til å gjøre som vi vil. Som nevnt, en langtidsferie, blir litt til underveis. Du velger selv om du vil forhåndsbestille utfluktene vi presenterer under. Men det er også ting å ta seg til her i Sanur:
Sanur er det perfekte stedet for å se solen gå ned, jogge eller rusle langs stranden eller strandpromenaden, prøve tradisjonelt balinesisk spa, shoppe eller svømme lange turer i det varme vannet. Vær oppmerksom på stor forskjell på lavvann og høyvann. Planene er stort sett å slappe av her.
Men det er litt av hvert som går an å besøke i nærheten uten å bruke for mange kalorier – om du ikke blir med på utfluktene som forhåndsbestilles og beskrives mot slutten av programmet på turen.
Museum Le Mayeur – balinesisk arkitektur er en stilart mange gjerne ønsker å gjenskape i varmere strøk, og dette huset er et strålende eksempel. Den gangen Sanur var en knøttliten fiskelandsby, kom den belgiske kunsteren La Mayeur de Marpres på besøk og forelsket seg hodestups i den purunge legongdanseren (en meget visuell og elegant dans), Ni Polok. Hun bodde i huset til hun døde i 1985 og dette museet viser mannens kunstverk som har og har hatt stor betydning.
Batu Jimbar – denne villaen har en interessant historie og kan skilte med noen kjente ansikter som har vært innom i viktige ærender. Mick Jagger og Jerry Hall giftet seg her, dog uoffisielt, i 1990. Yoko Ono, Sting og Fergie er andre navn som nevnes i forbindelse med denne bygningen. Men eiendommen er privat, så inn kommer vi ikke.
Blanjong – steinsøylen som finnes i tempelet av samme navn som er av øyas eldste kjente monumenter. Med inskripsjoner på sanskrit og fortellinger om militære seire og eskapader, er dette noe å få med seg. Kanskje er det et vitnesbyrd over Balis første formelle styre. Men vær obs på at her er det ikke størrelsen som teller…
Orkidehagen – litt utenfor Sanur finnes en blomsterprakt av en annen verden. Bali symboliseres gjerne av den rene, velduftende og vakre frangipanien, men også orkideer regnes til noe av det vakreste som finnes. I denne hagen trives og blomster tusenvis av disse skjønnhetene av ulike typer. De koser seg som bare det i den rike, vulkanske jorden og det gode klimaet.
Frokost er inkludert daglig og det er 2 middager disse dagene.
Frokost, middag
Dagen til egen disposisjon.
Uansett hva som skjer og hva du velger å gjøre, møtes vi til et deilig måltid og felles middag denne siste kvelden på Bali. Vi håper målet for ferien er nådd om det så er å ha lest alle bøkene du hadde med deg, fått tatt fantastiske, fargerike bilder eller bare gjort så lite som mulig. Uansett har du helt sikkert fått mange nye bekjentskaper og venner som du kan mimre sammen med når nettene blir lange i hjemlandet.
Indonesisk mat - mange tradisjonelle balinesiske retter på bordet.
Frokost
Siste dagen i Sanur.
Vi beholder rommene våre helt til avreise. Vi hentes om kvelden. Flyavgang med Qatar Airways like over midnatt, mellomlanding og flybytte i Doha. Tidsforskjellen spiser opp mange timer på hjemveien og vi beregner landing på Oslo Lufthavn om ettermiddagen den 10. mars.
Solsengen på en vakker sandstrand
Nedenfor følger generelle reisevilkår for Carpe Diem, en avdeling i Escape Travel AS. (og derfor heretter kalt ET). Disse vilkår gjelder for alle våre reiser med mindre det foreligger særskilte reisevilkår for den aktuelle turen. På reiser med særskilte vilkår vil dette fremkomme av turpresentasjonen eller i egen kontrakt. Der reisevilkårene fraviker Alminnelige vilkår for pakkereiser går ET sine reisevilkår foran da de Alminnelige vilkår er en bransjenorm som kan fravikes i visse tilfeller.
Påmelding kan skje elektronisk via vår nettside, på e-post eller pr. telefon. Angreretten som ellers er til stede ved fjernsalg gjelder ikke ved kjøp av reisetjenester. Avtalen mellom partene anses inngått ved bekreftet bestilling og innebærer aksept av turens reisevilkår. Bestillingsbekreftelsen må kontrolleres grundig straks den mottas. Vennligst påse at navn på alle reisende stemmer overens med passet. Eventuelle feil skal rettes før betaling av depositum finner sted. Senere endring vil kunne medføre gebyr.
Etter bestilling av reisen vil den reisende få tilsendt en reisebekreftelse/ faktura. Depositumet må innbetales innen syv dager. Manglende betaling av depositum medfører ikke at avtalen bortfaller. For reiser innen Norge og Europa er depositumsbeløpet kr 2.500 pr. person. For reiser utenfor Europa er depositumsbeløpet kr 4.000 pr. person. Depositumet regnes som delbetaling av reisens pris. Sluttbeløpet forfaller til betaling 65 dager før avreise. Er det under 65 dager til avreise ved bestilling, sendes faktura på hele beløpet med kort betalingsfrist. Ved manglende betaling 2 dager etter forfall, står ET fritt til å annullere bestillingen. Reisedokumentene sendes på e-post cirka 2 uker før avreise. Vilkår i dette punkt avviker fra normalen slik beskrevet i Alminnelige vilkår for pakkereiser. Dette som følge av garantier og forpliktelser til underleverandører.
Ved tilleggs-bestilling av flybilletter, det vil si bestilling av flyreiser utenom våre gruppe- og tilslutningsbilletter, skal disse betales innen 7 dager. Beløpet er ikke refunderbart. Ved bestilling av flybilletter utenom våre gruppebilletter og/eller ved kjøp av en reise uten transport til/fra startstedet, er det den reisendes ansvar å møte på avtalt sted og til avtalt tid for videre transport/program med gruppen. Eventuelle forsinkelser eller uteblivelse fra den reisendes side gir ikke rett til prisavslag eller erstatning for tapt arrangement, det være seg for hele eller deler av programmet.
ET har ikke ansvar for tap som følge av at den reisendes egne bestillinger av transport eller andre reisetjenester, ikke kan benyttes på grunn av oppståtte endringer i de programfestede tidspunktene for gruppens reise- eller flytider når endringene skyldes forhold arrangøren ikke kan lastes for. ET gjør oppmerksom på at de fleste flyselskaper kansellerer hjemreisen dersom utreisen ikke benyttes.
Enkelte endringer kan være mulig å gjøre etter at bestillingen er bekreftet, mot et gebyr. Dersom ET har mulighet til å etterkomme de nye ønsker, belastes dette med et endringsgebyr på kr. 500,- per person. I tillegg kommer eventuelle gebyrer som kreves av flyselskaper og/eller andre underleverandører. Vær oppmerksom på at når man reiser med rutefly, har de ulike flyselskapene en varierende siste frist for endringer.
Endring av en bekreftet reise til annet reisemål eller annen avreisedato er å regne som en avbestilling og gebyr gjeldende på avbestillingstidspunktet kommer til anvendelse, se punkt 4.
Avbestilling skal skje skriftlig. Manglende innbetaling av depositum gjelder ikke som avbestilling. Ved avbestilling eller uteblivelse av betaling gjelder følgende gebyrer:
• Inntil 105 dager før avreise: kr 750 pr. person.
• Fra og med 105 til 65 dager før avreise: Depositumsbeløpet
• Fra og med 65 til 36 dager før avreise: 50% av reisens pris
• Fra og med 36 dager før avreisedato og ved manglende fremmøte avreisedagen: Ingen refusjon
Vilkår i dette punkt avviker fra normalen slik beskrevet i Alminnelige vilkår for pakkereiser. Dette som følge av garantier og forpliktelser til underleverandører.
Reisebransjen og ET følger Utenriksdepartementets reiseråd. Den reisende har som hovedregel rett til å avbestille sin reise dersom det på reisemålet eller i umiddelbar nærhet av dette de siste 14 dager eller kortere før reisen tar til, konstateres krigshandlinger, naturkatastrofer, farlige smittsomme sykdommer eller andre begivenheter som kan likestilles, og det er rimelig grunn til å anta at disse forhold også vil være på avreisedagen. Ved avbestilling av foran nevnte årsaker, refunderes tilgodebeløpet. Reisen kan imidlertid ikke avbestilles av foran nevnte årsaker hvis begivenheten som legges til grunn for avbestillingen var eller burde vært kjent ved bestilling.
En reise kan kanselleres/endres uten erstatningsplikt* av ET dersom:
1. Det ikke er påmeldt et tilstrekkelig antall deltakere på turen, se punkt 8. ET skal gi den reisende beskjed om eventuell kansellering av turen senest 20 dager før avreise.
2. Det inntreffer uunngåelige og ekstraordinære omstendigheter utenfor ETs kontroll. Eksempler kan være: Fare for krig, naturkatastrofer, farlige smittsomme sykdommer, arbeidskonflikter eller lignende.
3. Forhold på reisemålet/langs reiseruten som gjør det risikabelt eller urimelig å gjennomføre turen, og som ET med rimelighet ikke kunne forutse. For pkt. 2 og 3 vektlegges ved vurdering blant annet Utenriksdepartementets reiseråd og lokale myndigheters uttalelser.
Om ET kansellerer en reise og fristen for betaling av sluttbeløpet er forfalt, er manglende sluttbetaling på kanselleringstidspunktet å anse som avbestilling fra kundens side, og gebyrer som ved en ordinær avbestilling vil gjelde.
*Erstatningsplikt er å forstå som erstatning og må ikke forveksles med kundens rett til refusjon av sitt tilgodehavende (eller innbetalt beløp) om ET kansellerer en reise.
ET anbefaler alle reisende å ha gyldig reiseforsikring som også bør dekke eventuell hjemtransport, samt Europeisk Helsetrygdekort ved reiser i Europa. ET anbefaler å tegne en avbestillingsforsikring dersom dette ikke er inkludert i reiseforsikringen. Den reisende er selv ansvarlig for å tegne de nødvendige forsikringer. ET har ikke ansvar i situasjoner og forhold den reisende kunne ha forsikret seg mot og som ikke skyldes arrangøren eller noen han har ansvar for.
Det er den reisendes ansvar å ved avreise kunne fremvise gyldig legitimasjon og eventuelt visum som er nødvendig på reisen, både for seg selv og den/de man bestiller for. Utenfor fastlands-Norge anbefaler ET pass som gyldig legitimasjon. Enkelte av våre samarbeidspartnere anser pass som den eneste gyldige formen for legitimasjon, også i Europa. Vær oppmerksom på at det i en del tilfeller kreves at passet er gyldig i minst 6 måneder etter hjemreisedato. Dette kan også gjelde for reiser i Europa. Visumkrav til aktuelle reisemål er oppgitt i turens program på vår nettside. ET forholder seg til visumregler for norske statsborgere. Hvis den reisende ikke reiser med norsk pass, må man selv sjekke visumregler for sitt statsborgerskap til det aktuelle reisemålet.
Hvis ikke annet er oppgitt i programmet, er en gruppereise basert på minimum 20 betalende deltakere. Ved færre deltakere kan ET kansellere reisen eller øke prisen. Dette skal meddeles den reisende senest 20 dager før avreise.
Det tas forbehold om endring av pris grunnet forhold utenfor ETs kontroll. Slike forhold er valutaendringer, endringer i transportpriser og økning i offentlige skatter og avgifter. ET forbeholder seg retten til å fakturere et pristillegg som følge av eventuelle endringer. Dette forhold går begge veier, og den reisende har rett til prisreduksjon dersom kostnadene reduseres. Et eventuelt pristillegg vil bli varslet senest 20 dager før avreise. Utgjør tillegget mer enn 8 prosent av reisens pris, har den reisende anledning til å heve avtalen.
Reisende som har bestilt dobbeltrom eller del i twin-rom må betale enkeltromstillegg dersom den andre part frafaller eller det ikke melder seg en ytterligere person av samme kjønn å dele rommet med. Om dette er aktuelt, kontaktes den reisende og tilleggsfaktura sendes i forkant av reisen. Dette er ingen gyldig grunn til å trekke seg fra reisen.
Informasjon om flytider og flyselskap er foreløpige inntil flybilletten er utstedt. Det tas forbehold om mulige trykkfeil i programmet eller på nettsiden. Vesentlige endringer som skjer etter bestilling skal meddeles den reisende skriftlig.
Reisen kan bli påvirket av forhold utenfor vår kontroll som for eksempel vær, fremkommelighet, seilingsforhold, arbeidskonflikter og lignende. Dersom slike forhold skaper hindringer for gjennomføring av det oppsatte programmet, vil ET foreta nødvendige justeringer i eksempelvis reiserute og innhold, bytte av transportmiddel og overnattingssted. ET vil bestrebe seg på å erstatte de deler av reiseinnholdet som blir påvirket av endringen med likeverdige alternativer.
Den reisende må kunne håndtere sin egen bagasje og kunne reise uten assistanse. Spesielle behov på flyreisen og underveis på turen må det opplyses om ved påmelding. Vi gjør oppmerksom på at reiseleder ikke kan yte særskilt assistanse til noen av deltakerne under reisen.
Det er deltakers ansvar å være i god nok form, fysisk og psykisk, og ha en god nok helse til å kunne delta på reisen. Det er deltakers ansvar å sjekke med sin lege dersom man er usikker på om man kan delta. For enkelte reiser kan ET kreve at den reisende før avreise, fremlegger bekreftelse fra lege om at man er helsemessig skikket til å gjennomføre reisen. Dette vil i så fall framkomme av reisens program. Om deltaker ikke får slik bekreftelse fra lege og dermed ikke kan delta på reisen, gjelder samme gebyrer som ved en ordinær avbestilling, se punkt 4.
Den reisende plikter å rette seg etter de regler som er gitt av offentlige myndigheter og ETs representanter, og må ikke opptre til sjenanse for medreisende eller andre. Dersom den reisende grovt tilsidesetter sine plikter, kan han nektes å delta eller utelukkes fra resten av reisen, uten at han kan kreve erstatning eller prisavslag fra arrangøren. Ved utelukkelse etter at reisen er påbegynt, kan den reisende pålegges selv å bære omkostningene ved endret hjemreise.
Den reisende kan gjøres erstatningsansvarlig hvis han med vilje eller uaktsomhet påfører arrangøren tap blant annet ved ikke å overholde de bestemmelser som er nevnt ovenfor.
Den reisende plikter å gi beskjed uten ugrunnet opphold dersom hun/han oppdager en mangel ved reisen. Oppdages mangelen etter at reisen har startet, må den reisende reklamere på stedet til ETs reiseleder eller til ETs kontor i Oslo, slik at disse blir gitt en mulighet til å rette opp mangelen. Hvis et problem ikke kan løses tilfredsstillende på stedet, kan det klages skriftlig til ET senest to uker etter hjemkomst. Hvis klagen ikke løses tilfredsstillende for den reisende eller ET, kan saken henvises til Reklamasjonsnemnda for pakkereiser.
Det vises til Pakkereiseloven av 15.06.2018, samt Alminnelige vilkår for pakkereiser av 01.07.2018 og særskilt deres formuleringer om at «Opplysninger som er gitt i kataloger eller brosjyrer eller annet informasjonsmateriell som arrangøren har utarbeidet eller viser til, regnes som en del av avtalen».
ET er medlem av det norske Reisegarantifondet og har stilt den til enhver tid nødvendige garanti.
ALMINNELIGE VILKÅR FOR PAKKEREISER - klikk her
Reisevilkår oppdatert 17. april 2023
Pass og visum
I tiden vi er i er det mange endringer for innreise til mange land utenfor Europa. Det som gjelder i dag, gjelder kanskje ikke i morgen. Vi gjør oppmerksom på at oppdaterte innreiseregler vedr visum og evt. krav om testing vil sendes i avreiseinformasjonen som kommer cirka 14 dager før avreisen.
Norske borgere trenger ikke visum. Pass medbringes på reisen. Passet må være gyldig minst seks måneder etter utreise. Det er den reisendes ansvar å sørge for at passet er gyldig og Carpe Diem er ikke erstatningsansvarlige om det ikke er i orden.
Er du ikke norsk borger, sjekk med konsulat/ambassade for hvordan du skal forholde deg for denne reisen.
Vaksiner
Vi henviser her alltid til autorisert helsepersonell, som vaksineklinikk og henvisning fra fastlege. De er oppdatert på hva som gjelder verden over, det har ikke vi som turoperatør mulighet til å være. Det er også gode nettsider som f.eks folkehelseinstituttet. De anbefaler en grunnvaksinasjon for samtlige reiser. Vaksine på reise kan deles inn i både må ha, bør ha og kan ha. Så det blir ofte en vurdering av deg selv og av helsepersonell. Begynn forberedelser minst seks uker før avreise.
Allergier / intoleranser
Meld fra om evt. allergier og intoleranser snarest etter bestilling slik at vi får gitt beskjed videre.
På reise må man i siste instans være påpasselig selv ved ulike allergier eller intoleranser. Vi informerer, men kan ikke gi garantier om at spesielle ønsker etterkommes. Følger du en spesiell diett, må du ta ansvar for dette selv.
Mistet bagasje eller skade på koffert
Dersom kofferten din ikke kommer ved ankomst reisemål, må du melde dette til flyselskapets representant i ankomsthallen der og da. Det samme gjelder dersom kofferten din har blitt skadet under transporten. Flyselskapet etterlyser da bagasjen, evt. registrerer skaden, slik at du har dokumentasjon i forsikringsøyemed og for krav om erstatning. En såkalt PIR-rapport utarbeides av flyselskapet i slike tilfeller.
Ønsker du avreise fra annen flyplass i Norge, så kan vi ofte hjelpe deg med tilslutningsbillett slik at du har gjennomgående billett fra avreiseby til reisemålet. Ikke alle flyselskap tilbyr dette, men mange gjør. Vi kan da hjelpe til med å "henge" på en billett sammen med gruppebilletten som gjelder til og fra Oslo Lufthavn ved å kontakte flyselskapet vi benytter på turen. Siden vi benytter gruppebilletter er vi under regler og vilkår som reduserer fleksibilitet. Det kommer også an på avreisetidspunkt. En gjennomgående billett har ingen hensikt når det blir en natt mellom.
Det er alltid en fordel å ha alt på ett dokument, da plikter flyselskapene å booke deg om for å få deg helt frem i tilfelle kanselleringer og forsinkelser. Samt at bagasjen sjekkes og merkes hele veien. Man betaler ekstra for den tryggheten. Pris på tilslutning får vi i hvert enkelt tilfelle når det bookes, merk at vi aldri får de billige tilbudsprisene på nett for denne typen.
Vær også oppmerksom på det som kan gjelde for slike billetter i reisevilkår under "Endret/avvikende flyreise". Ta kontakt med oss før avreise dersom du ønsker gjennomgående tilslutningsbillett. NB: Med alle endringene som er hos flyselskapene om dagen, søker vi ikke opp før fra 2-3 måneder før avreisen.
Da vil reisene komme på to ulike dokument, bagasje må hentes ut og sjekkes på nytt. Dersom du bestiller billetter på egen hånd, og det skulle oppstå forsinkelser slik at du mister flyet fra Oslo, må du selv bekoste ny utreisebillett. Vær oppmerksom på at mange flyselskaper automatisk kansellerer returbilletten dersom utreisebilletten ikke benyttes. Vi anbefaler alltid å sjekke gjeldende regler for dette gjennom din reiseforsikring, slik at du vet hva som gjelder om noe uforutsett skjer.
Vi anbefaler også at du beregner ankomst Oslo lufthavn (evt. annen transferflyplass i Europa) minst tre timer før flyavgang.
Bestilling og betaling
Etter bestilling av reisen vil du motta en reisebekreftelse og depositumsfaktura. Depositumet må være innbetalt innen en uke. Sluttbeløpet forfaller til betaling 65 dager før avreise. Er det under 65 dager til avreise ved bestilling, sendes faktura på hele beløpet med kort betalingsfrist. Reisedokumentene sendes ca to uker før avreise på e-post. Du vil samtidig finne disse på Min Side.
Reiseforsikring / avbestillingsbekreftelse
Ettersom folketrygden ikke dekker alle typer behandling, som for eksempel hjemtransport, er det viktig at reiseforsikring er i orden. Det beste er å kjøpe en heldekkende reiseforsikring fra Europeiske eller et tilsvarende forsikringsselskap. Har du helårs reiseforsikring, forsikring gjennom kreditt/bankkort eller reiseforsikring gjennom jobben, er dette vanligvis tilstrekkelig. Vi anbefaler at du sjekker at den dekker skadet og/eller mistet bagasje samt avbestillinger. For reiser i Europa, husk Europeisk helsetrygdkort.
Tips
På reise kommer du i kontakt med hverdagsliv og kulturer i andre land. Mange av disse har en tipskultur som skiller seg fra Norge. I mange land forventes det at for eksempel lokalguider, sjåfører og besetning på f. eks et elvecruiseskip, får tips i tillegg til det å spise ute på restaurant. Vi inkluderer vanligvis ikke tips i reisens pris, siden det er både individuelt og avhengig av land. Å vite hva som er normen er ikke lett, din reiseleder vil ta opp dette underveis på turen. Tips vil alltid være frivillig, men vi anbefaler å følge og respektere skikken i landet du er i.
Forbehold om endringer i oppsatt dagsprogram
Noen ganger hender det at våre samarbeidspartnere må endre noe i programmet, enten like før avreise eller underveis. Det kan f.eks være at rekkefølgen på dagene blir byttet om, eller at det tilbys en alternativ rute/utflukt enn beskrevet.
Endring av bestilt reise
Ta kontakt med oss, så ser vi an hvert enkelt tilfelle for løsning. Generelt gjelder: Dersom du har bestilt en reise og på et senere tidspunkt ønsker å endre til en annen innen rimelig tid (tre mnd før avreise) - tilkommer et endringsgebyr som i de fleste tilfellene er kr 750. Et lite forbehold om at ikke alle reiser kan endres, samt at endring nærmere enn tre måneder før avreise kommer under ordinære avbestillingsvilkår.
Venteliste på turer
Ikke gi helt opp dersom en tur er full eller om det ikke er flere enkeltrom igjen! Vi har venteliste på samtlige turer og setter deg gjerne opp om du tar kontakt. Får vi ledig plass, hører du fra oss. Det er uforpliktende å stå på liste, men vi ber deg gi et hint dersom det er uaktuelt og planer endres. Slik holder vi listene oppdaterte og aktuelle.
Lurer du på noe mer?
Se om du finner svar på ditt spørsmål her: Ofte stilte spørsmål
Per i dag er det mange land som har opphevet koronarelaterte innreiserestriksjoner. Vi anbefaler imidlertid at man reiser med gyldig koronasertifikat da situasjonen kan endre seg raskt. Du må selv sjekke reglene for koronasertifikatets gyldighet i landet du skal reise inn i. Reglene kan være ulike fra land til land, også i Europa.
Det er den reisendes ansvar å til enhver tid møte de koronarelaterte krav som stilles i de landene du skal reise til og eventuelt gjennom. Krav kan bli endret før avreise og underveis på turen.
Dersom du blir forhindret fra å reise grunnet mangler i koronarelaterte krav, er ikke Carpe Diem ansvarlig for tap av reise eller arrangement. Det samme gjelder dersom det skulle oppstå endringer i koronarelaterte krav underveis på reisen. Du reiser derfor trygt med et gyldig koronasertifikat. Ved en evt. avbestilling eller avbrutt reise knyttet til mangler i nevnte krav, er det våre reisevilkår som gjelder. En avbestilling eller avbrutt reise grunnet koronarelaterte krav gir ikke grunnlag for prisavslag eller erstatning.
Vær oppmerksom på at enkelte elvecruise- og cruiserederier Carpe Diem samarbeider med, krever gyldig koronasertifikat. Om du skal på elvecruise eller cruise og er i tvil om gjeldende koronaregler – ta kontakt med oss.
Koronasertifikatet finner du enkelt på Helsenorge. Det er også enkelt å laste ned Helsenorge-appen, og hente frem koronasertifikatet der.
Innreiseregler for hvert enkelt land i Europa finner du på nettstedet Reopen EU. Merk at informasjonen om landene her ikke alltid er oppdatert, men lenkene som er tilgjengelig om det enkelte lands regler gir god informasjon. Vi anbefaler også å bruke Reiseklar-appen til Utenriksdepartementet. Har du spørsmål rundt våre reiser er du hjertelig velkommen til å slå på tråden til oss på telefon 22 46 48 48 (man-fre kl 10-14). Du kan også skrive til oss på post@carpe-diem.no.
Siden er oppdatert 13. september 2022.
Carpe-diem.no bruker informasjonskapsler (cookies). Informasjonskapsler benyttes til å samle informasjon anonymt, for eksempel til web- og brukerstatistikk.Informasjonen vi innhenter benyttes for å forbedre brukeropplevelsen på nettsidene våre, til webutvikling samt til markedsføring.