Med Turkish Airlines reiser vi forventningsfulle fra Gardermoen til Nairobi. Det er avreise om formiddagen. På veien nedover blir det flybytte og mellomlanding i Istanbul.
Kenya - safari, sol og strand
En uforglemmelig reise med safari i hele tre nasjonalparker!
Kenya er som et fargerikt eventyr. Lydene. Luktene. Lyset. Menneskene og dyrelivet. En reise i tid og sted som får tankene til å vandre fritt, til å endre seg bittelitt. For du blir ikke helt den samme etter at du har besøkt Afrika og Kenya. Du forlater en liten del av hjertet ditt der hver eneste gang. En reise i Kenya gir minner, inntrykk og opplevelser du ikke visste du måtte ha før du reiste. Til ettertanke med et smil om munnen. Det kan være lyset over savannen i rødglødende og magisk solnedgang. Eller silhuettene av de skyggefulle akasiene mot himmelen, der flokker av dyr gresser fredelig, men iherdig. Den gamle matriarken som leder flokken av unge hanner, mødre med elefantbabyer som vugger taktfast gjennom landskapet. Løveflokken som dormer under buskene etter nattens jakt. Alt dette er og blir uforglemmelig...
Ingen Carpe Diem-tur uten en fredelig jakt på de lokale, nære opplevelsene og ei heller her. De flettes godt inn i programmet. Du får med deg safari, besøk i håndverksbedrift der unge alenemødre "ruler", og huset til Karen Blixen.
Etter alt dette, venter flere dager med puddersand, frodighet og nydelig turkisblått vann. Planer for dagen - rusletur langs stranden, bading gjentatte ganger, snorkling, lesing, soling og skravling! Finnes det en bedre måte å lande på, et sted å slappe helt av, etter alt vi har opplevd? Tvilsomt. Diani Beach - here we come!
Høydepunkter
- Et herlig dyremangfold og Afrikas blideste lokalbefolkning
- Tre helt ulike og unike parker (Nairobi, Amboseli og Tsavo East)
- Bli dus med Karen Blixen og lokale gründere
- Ubeskrivelig, vakre Amboseli med selveste Kilimanjaro i bakgrunnen
- Paradisstrender på Diani Beach - sannsynligvis din nye favorittstrand
- Nairobi National Park, der dyrene har storby-kulisser
Program
9 frokoster, 8 lunsjer og 9 middager inkludert
Frokost, middag
Ankomst Nairobi er om midt på natten. Og tenk, her er det heldigvis ikke mye tidsforskjell. Det hjelper. Men først går vi gjennom immigrasjonen, tar turen til hotellet, sjekker inn og tar en kort natt. Frokost for den som vil. Omtrent midt på dagen møtes vi for å starte med opplevelsene!
Vi skal ha den første safariopplevelsen! Ut på eventyr - dyrene i Afrika er snart mer enn en sang med Torbjørn Egners tekst vi nynnet på.
Hva er mer naturlig enn å besøke parken som ligger bare få kilometer fra sentrum - Nairobi National Park. Den er ikke så stor i størrelse, men det er helt unikt med en beliggenhet så nær en storby. Noen steder ser man dyrene og skimter byens silhuett med skyskrapere i bakgrunnen. Det er ikke hverdagskost.
"The Big Five" er et begrep alle kjenner til, og mange har det som det ultimate målet for safari. Løve, leopard, bøffel, elefant og neshorn er hva vi krysser av for, om vi skal toppe listen. Men ikke glem de mindre dyrene, de høyreiste, elegante sjiraffene som gresser bedagelig, de stripete, hylende hyenene og alt det andre som også er så fascinerende.
Vær oppmerksom på at her i Nairobi National Park er det eneste stedet på turen vi har mulighet for å se neshorn, både hvite og svarte. Det finnes cirka 50 av disse sjeldne kjempene, noe som er rekordmange på et såpass lite areal. Man kan aldri, aldri gi noen garanti om hva man ser på safari. Men alle håper! Og spenningen er der! Av kattedyr er det både grasiøse og kjepphøye løver, lynraske geparder og skye leoparder som kan skimtes. Spennende! Elefanter vil vi ikke se i akkurat denne parken, men de venter oss i Amboseli.
Etter at vi har vært på safari stopper vi for å lære mer om Kazuri, der det trylles frem håndlagede smykker. Dette begynte i det små med to kenyanske kvinner med en visjon. Det var utallige alenemødre uten inntekt som trengte en jobb og nå hadde de sjansen. Det å være alenemor kan være tøft nok her i Norge, men tenk hvilke andre utfordringer de har i Kenya. Med pågangsmot og kunnskap om det å lage vakre smykker og annet håndverk, vokste bedriften nok til å ansette flere og flere kvinner som arbeidstakere. I dag kan omkring 340 kvinner kalle Kazuri sin arbeidsplass. Alt er unikt, håndlaget og fargerikt. I tillegg har de en klinikk der medisinsk hjelp er gratis for kvinnene og deres nære familie.
Kveldens middag inntas i Karen Coffee Garden. Alle har vi hørt om den danske forfatteren Karen Blixen. Vi er nå ved huset der hun bodde mellom 1914 - 1931. Tipper at alle en gang i livet har hatt lyst til å gjøre som henne. Selv om filmen "Mitt Afrika" med Meryl Streep og Robert Redford ikke kommer inn på alle aspekter ved boken og den bittersøte biografien hennes, er det den romantiske ideen som gjerne blir sittende. Som gode skribenter gir oss. Og det fantastiske landskapet! Hjemmet hennes er gjort om til museum, men vi går ikke inn her i dag.
Etter alt dette reiser vi tilbake til hotellet vårt. Det er ikke sikkert at alle er klare til å gripe natten - men i Afrika er det tidlig opp og tidlig i seng som gjelder...
Frokost, lunsj, middag
Etter tidlig frokost er det ut på tur igjen.
Turen til Amboseli tar omtrent 4,5 timer og vi beregner å komme frem til lunsj. Så skal vi ut på game drive. Amboseli er kjempenes land på mange måter. Med sine enorme sletter, virker det som om at det er endeløst. Det er nesten så himmelen og Amboseli går i ett. Og det blir ikke mindre imponerende av at Kilimanjaro, som ligger over grensen til Tanzania, ruver massivt i bakgrunnen med sine nesten 6000 m.o.h og snødekte topp. Solens gang farger fjellet etter som lyset endrer seg, og det er helt magisk. Men det er så mye, mye mer enn utsikten som trekker her.
Amboseli er også kjempenes land siden de har noen helt spesielle beboere. Her er enorme flokker og en stor bestand av elefanter. Dette er ingen smågutter i vanlig forstand heller, for elefantene her er av de aller største i hele Kenya. Det er umulig å ikke bli som barn igjen når disse majestetiske, stolte dyrene lunter av gårde og vifter med ører og snabler. Kloke, familiekjære og sjefene i parken - man blir aldri lei av å beundre dem... Og i det åpne terrenget er det som regel helt supre bilder på gang. De elsker også å kjøle seg ned i sumpen, som de gjerne deler med de storkjeftede flodhestene. Flodhestene ser ut som gigantiske, vraltende kjemper på land, men i vann glir de elegant som en ballerina.
Men det er enda mer å holde utkikk etter i Amboseli - her er over 50 ulike pattedyr og et sammensatt økosystem. Her er de stripete, "pyjamaskledde" sebraene og en stor bestand standhaftige gnuer. Grasiøse, hoppende gaseller og prustende bøfler - fascinerende sjiraffer og vortesvin. Vi skal bli godt kjent her i parken disse dagene.
Kveldene bringer også et spektakulært syn: solnedgangen og kjempen Kilimanjaro sammen. Mektig!

En stående surikat
Frokost, lunsj, middag
Vi skal ut på safari om morgenen og ettermiddagen. Mellom dette slapper vi av på lodgen og spiser lunsj. Eller om vi heller har med oss mat og tar en piknik i parken, det finner vi ut sammen med reiseleder.
Vel tilbake på lodgen venter det felles middag og en hyggelig kveld sammen med nye reisevenner.
Frokost, lunsj, middag
Tidlig opp, etter frokost på lodgen venter nye muligheter når vi kjører mot Tsavo East og Ashnil Aruba. Turen tar omtrent 5 timer.
Når vi kommer frem til lodgen, er det lunsj og avslapning før vi skal ut på ny, spennende game drive og safari.
Tsavo East er en av verdens største parker, her er uendelige områder og dermed et stort antall dyrearter. Vi nevner spesielt Tsavo-løvene, en løvebestand der hannen ofte ikke har manke! Det er unektelig litt spesielt! Det er flere hundre løver i Tsavo, vi holder utkikk - manke eller ikke.
Ellers kan vi se så mange ulike arter av både kattedyr, antiloper, hyener, vortesvin, sebraer, sjiraffer og elefanter at det er bare å pusse linsen å være klar for det optimale blinkskuddet. Men, ikke glem at ikke alt handler om bilder - det handler om å lagre minner i eget hode og egne tanker også. For safari er stort for alle.
Felles middag på lodgen.


Frokost, lunsj, middag
I dag venter en hel dag med safari og mange opplevelser. Underveis blir det piknik, og det er bare å se frem til mange, flotte opplevelser også i dag.
Frokost, lunsj, middag
Etter noen opplevelsesrike dager i tre ulike nasjonalparker og forhåpentligvis mange minner, går turen nå videre til strand og avslapning. Målet er Diani Beach og Leopard Beach Resort. Kjøreturen tar cirka fire timer og vi kommer frem midt på dagen. Her blir vi en god stund. Tenker det er helt greit å la lysten styre dagene som kommer. Hva venter? Jo, en langstrakt, hvit strand med puddersand og deilig vann. Omringet av frodig vegetasjon som bare bidrar til å løfte stedet enda et hakk. Her er det ingen problemer å kose seg.
Frokost, lunsj, middag
Dag til egen disposisjon på Leopard Beach Resort. Skulle du ønske å være litt mer aktiv, hjelper reiseleder og hotellet til med ulike aktiviteter. Kanskje en tur til Mombasa? Shimba Hills? Ut på båttur for å spotte delfiner? Snorkle?
Dette gjelder alle dagene:)
Frokost, lunsj, middag
Sol og strand venter!
Frokost, lunsj, middag
Siste hele dagen på Diani der du kan ta livet helt med ro og gjøre det du vil. Om kvelden koser vi oss med middagen og alle Kenyaminnene vi har samlet opp disse dagene.
Vi reiser ut til flyplassen i Mombasa litt over midnatt. Turkish har avgang om grytidlig. Mellomlanding og flybytte Istanbul. Tidsforskjellen gjør at vi lander på Oslo Lufthavn om ettermiddagen.
Praktisk informasjon og reisevilkår
Dette er inkludert
- Fly Oslo - Nairobi // Mombasa - Oslo
- 8 overnattinger med frokost hver dag (hvorav en kort natt i Nairobi etter ankomst)
- Måltider ihht program
- Alle utflukter og innganger ihht. program
- All transport ihht. program
- Lokale guider
- Reiseleder fra Carpe Diem
Dette er ikke inkludert
- Visum til Kenya, ordnes av hver enkelt i forkant på nettsiden: https://evisa.go.ke/evisa.html. Se mer under "viktig informasjon før avreise"
- Reise- og avbestillingsforsikring
- Drikke til måltidene
- Tips
Nedenfor følger generelle reisevilkår for Carpe Diem, en avdeling i Escape Travel AS. (og derfor heretter kalt ET). Disse vilkår gjelder for alle våre reiser med mindre det foreligger særskilte reisevilkår for den aktuelle turen. På reiser med særskilte vilkår vil dette fremkomme av turpresentasjonen eller i egen kontrakt. Der reisevilkårene fraviker Alminnelige vilkår for pakkereiser går ET sine reisevilkår foran da de Alminnelige vilkår er en bransjenorm som kan fravikes i visse tilfeller.
1. Påmelding
Påmelding kan skje elektronisk via vår nettside, på e-post eller pr. telefon. Angreretten som ellers er til stede ved fjernsalg gjelder ikke ved kjøp av reisetjenester. Avtalen mellom partene anses inngått ved bekreftet bestilling og innebærer aksept av turens reisevilkår. Bestillingsbekreftelsen må kontrolleres grundig straks den mottas. Vennligst påse at navn på alle reisende stemmer overens med passet. Eventuelle feil skal rettes før betaling av depositum finner sted. Senere endring vil kunne medføre gebyr.
2. Depositum og sluttbetaling
Etter bestilling av reisen vil den reisende få tilsendt en reisebekreftelse/ faktura. Depositumet må innbetales innen syv dager. Manglende betaling av depositum medfører ikke at avtalen bortfaller. For reiser innen Norge og Europa er depositumsbeløpet kr 2.500 pr. person. For reiser utenfor Europa er depositumsbeløpet kr 4.000 pr. person. Depositumet regnes som delbetaling av reisens pris. Sluttbeløpet forfaller til betaling 65 dager før avreise. Er det under 65 dager til avreise ved bestilling, sendes faktura på hele beløpet med kort betalingsfrist. Ved manglende betaling 2 dager etter forfall, står ET fritt til å annullere bestillingen. Reisedokumentene sendes på e-post cirka 2 uker før avreise. Vilkår i dette punkt avviker fra normalen slik beskrevet i Alminnelige vilkår for pakkereiser. Dette som følge av garantier og forpliktelser til underleverandører.
3. Endret/avvikende flyreise
Ved tilleggsbestilling av flybilletter, det vil si bestilling av flyreiser utenom våre gruppe- og tilslutningsbilletter, skal disse betales innen 7 dager. Beløpet er ikke refunderbart. Ved bestilling av flybilletter utenom våre gruppebilletter og/eller ved kjøp av en reise uten transport til/fra startstedet, er det den reisendes ansvar å møte på avtalt sted og til avtalt tid for videre transport/program med gruppen. Eventuelle forsinkelser eller uteblivelse fra den reisendes side gir ikke rett til prisavslag eller erstatning for tapt arrangement, det være seg for hele eller deler av programmet.
ET har ikke ansvar for tap som følge av at den reisendes egne bestillinger av transport eller andre reisetjenester, ikke kan benyttes på grunn av oppståtte endringer i de programfestede tidspunktene for gruppens reise- eller flytider når endringene skyldes forhold arrangøren ikke kan lastes for. ET gjør oppmerksom på at de fleste flyselskaper kansellerer hjemreisen dersom utreisen ikke benyttes.
4. Avbestilling mot gebyr
Avbestilling skal skje skriftlig. Manglende innbetaling av depositum gjelder ikke som avbestilling. Ved avbestilling eller uteblivelse av betaling gjelder følgende gebyrer:
• Inntil 105 dager før avreise: kr 750 pr. person.
• Fra og med 105 til 65 dager før avreise: Depositumsbeløpet
• Fra og med 65 til 36 dager før avreise: 50% av reisens pris
• Fra og med 36 dager før avreisedato og ved manglende fremmøte avreisedagen: Ingen refusjon
Vilkår i dette punkt avviker fra normalen slik beskrevet i Alminnelige vilkår for pakkereiser. Dette som følge av garantier og forpliktelser til underleverandører.
5. Avbestilling / kansellering ved ekstraordinære omstendigheter
Reisebransjen og ET følger Utenriksdepartementets reiseråd. Den reisende har som hovedregel rett til å avbestille sin reise dersom det på reisemålet eller i umiddelbar nærhet av dette de siste 14 dager eller kortere før reisen tar til, konstateres krigshandlinger, naturkatastrofer, farlige smittsomme sykdommer eller andre begivenheter som kan likestilles, og det er rimelig grunn til å anta at disse forhold også vil være på avreisedagen. Ved avbestilling av foran nevnte årsaker, refunderes tilgodebeløpet. Reisen kan imidlertid ikke avbestilles av foran nevnte årsaker hvis begivenheten som legges til grunn for avbestillingen var eller burde vært kjent ved bestilling.
En reise kan kanselleres/endres uten erstatningsplikt av ET dersom:
1. Det ikke er påmeldt et tilstrekkelig antall deltakere på turen, se punkt 8. ET skal gi den reisende beskjed om eventuell kansellering av turen senest 20 dager før avreise.
2. Det inntreffer uunngåelige og ekstraordinære omstendigheter utenfor ETs kontroll. Eksempler kan være: Fare for krig, naturkatastrofer, farlige smittsomme sykdommer, arbeidskonflikter eller lignende.
3. Forhold på reisemålet/langs reiseruten som gjør det risikabelt eller urimelig å gjennomføre turen, og som ET med rimelighet ikke kunne forutse. For pkt. 2 og 3 vektlegges ved vurdering blant annet Utenriksdepartementets reiseråd og lokale myndigheters uttalelser.
Om ET kansellerer en reise og fristen for betaling av sluttbeløpet er forfalt, er manglende sluttbetaling på kanselleringstidspunktet å anse som avbestilling fra kundens side, og gebyrer som ved en ordinær avbestilling vil gjelde. Erstatningsplikt er å forstå som erstatning og må ikke forveksles med kundens rett til refusjon av sitt tilgodehavende (eller innbetalt beløp) om ET kansellerer en reise.
6. Reise- og avbestillingsforsikring
ET anbefaler alle reisende å ha gyldig reiseforsikring som også bør dekke eventuell hjemtransport, samt Europeisk Helsetrygdekort ved reiser i Europa. ET anbefaler å tegne en avbestillingsforsikring dersom dette ikke er inkludert i reiseforsikringen. Den reisende er selv ansvarlig for å tegne de nødvendige forsikringer. ET har ikke ansvar i situasjoner og forhold den reisende kunne ha forsikret seg mot og som ikke skyldes arrangøren eller noen han har ansvar for.
7. Pass og visum
Det er den reisendes ansvar å ved avreise kunne fremvise gyldig legitimasjon og eventuelt visum som er nødvendig på reisen, både for seg selv og den/de man bestiller for. Utenfor fastlands-Norge anbefaler ET pass som gyldig legitimasjon. Enkelte av våre samarbeidspartnere anser pass som den eneste gyldige formen for legitimasjon, også i Europa. Vær oppmerksom på at det i en del tilfeller kreves at passet er gyldig i minst 6 måneder etter hjemreisedato. Dette kan også gjelde for reiser i Europa. Visumkrav til aktuelle reisemål er oppgitt i turens program på vår nettside. ET forholder seg til visumregler for norske statsborgere. Hvis den reisende ikke reiser med norsk pass, må man selv sjekke visumregler for sitt statsborgerskap til det aktuelle reisemålet.
8. Forbehold
Hvis ikke annet er oppgitt i programmet, er en gruppereise basert på minimum 20 betalende deltakere. Ved færre deltakere kan ET kansellere reisen eller øke prisen. Dette skal meddeles den reisende senest 20 dager før avreise.
Det tas forbehold om endring av pris grunnet forhold utenfor ETs kontroll. Slike forhold er valutaendringer, endringer i transportpriser og økning i offentlige skatter og avgifter. ET forbeholder seg retten til å fakturere et pristillegg som følge av eventuelle endringer. Dette forhold går begge veier, og den reisende har rett til prisreduksjon dersom kostnadene reduseres. Et eventuelt pristillegg vil bli varslet senest 20 dager før avreise. Utgjør tillegget mer enn 8 prosent av reisens pris, har den reisende anledning til å heve avtalen.
Reisende som har bestilt dobbeltrom eller del i twin-rom må betale enkeltromstillegg dersom den andre part frafaller eller det ikke melder seg en ytterligere person av samme kjønn å dele rommet med. Om dette er aktuelt, kontaktes den reisende og tilleggsfaktura sendes i forkant av reisen. Dette er ingen gyldig grunn til å trekke seg fra reisen.
Informasjon om flytider og flyselskap er foreløpige inntil flybilletten er utstedt. Det tas forbehold om mulige trykkfeil i programmet eller på nettsiden. Vesentlige endringer som skjer etter bestilling skal meddeles den reisende skriftlig.
Reisen kan bli påvirket av forhold utenfor vår kontroll som for eksempel vær, fremkommelighet, seilingsforhold, arbeidskonflikter og lignende. Dersom slike forhold skaper hindringer for gjennomføring av det oppsatte programmet, vil ET foreta nødvendige justeringer i eksempelvis reiserute og innhold, bytte av transportmiddel og overnattingssted. ET vil bestrebe seg på å erstatte de deler av reiseinnholdet som blir påvirket av endringen med likeverdige alternativer.
9. Den reisendes plikter
Den reisende må kunne håndtere sin egen bagasje og kunne reise uten assistanse. Spesielle behov på flyreisen og underveis på turen må det opplyses om ved påmelding. Vi gjør oppmerksom på at reiseleder ikke kan yte særskilt assistanse til noen av deltakerne under reisen.
Det er deltakers ansvar å være i god nok form, fysisk og psykisk, og ha en god nok helse til å kunne delta på reisen. Det er deltakers ansvar å sjekke med sin lege dersom man er usikker på om man kan delta. For enkelte reiser kan ET kreve at den reisende før avreise, fremlegger bekreftelse fra lege om at man er helsemessig skikket til å gjennomføre reisen. Dette vil i så fall framkomme av reisens program. Om deltaker ikke får slik bekreftelse fra lege og dermed ikke kan delta på reisen, gjelder samme gebyrer som ved en ordinær avbestilling, se punkt 4.
Den reisende plikter å rette seg etter de regler som er gitt av offentlige myndigheter og ETs representanter, og må ikke opptre til sjenanse for medreisende eller andre. Dersom den reisende grovt tilsidesetter sine plikter, kan han nektes å delta eller utelukkes fra resten av reisen, uten at han kan kreve erstatning eller prisavslag fra arrangøren. Ved utelukkelse etter at reisen er påbegynt, kan den reisende pålegges selv å bære omkostningene ved endret hjemreise.
Den reisende kan gjøres erstatningsansvarlig hvis han med vilje eller uaktsomhet påfører arrangøren tap blant annet ved ikke å overholde de bestemmelser som er nevnt ovenfor.
10. Den reisendes reklamasjonsplikt ved mangler
Den reisende plikter å gi beskjed uten ugrunnet opphold dersom hun/han oppdager en mangel ved reisen. Oppdages mangelen etter at reisen har startet, må den reisende reklamere på stedet til ETs reiseleder eller til ETs kontor i Oslo, slik at disse blir gitt en mulighet til å rette opp mangelen. Hvis et problem ikke kan løses tilfredsstillende på stedet, kan det klages skriftlig til ET senest to uker etter hjemkomst. Hvis klagen ikke løses tilfredsstillende for den reisende eller ET, kan saken henvises til Reklamasjonsnemnda for pakkereiser.
11. Generelle vilkår
Det vises til Pakkereiseloven av 15.06.2018, samt Alminnelige vilkår for pakkereiser av 01.07.2018 og særskilt deres formuleringer om at «Opplysninger som er gitt i kataloger eller brosjyrer eller annet informasjonsmateriell som arrangøren har utarbeidet eller viser til, regnes som en del av avtalen».
12. Medlem av Reisegarantifondet – din trygghet
ET er medlem av det norske Reisegarantifondet og har stilt den til enhver tid nødvendige garanti.
ALMINNELIGE VILKÅR FOR PAKKEREISER - klikk her
Reisevilkår oppdatert 3. mars 2023
Bestilling og betaling
Etter bestilling av reisen vil du motta en reisebekreftelse og depositumsfaktura. Depositumet må være innbetalt innen en uke. Sluttbeløpet forfaller til betaling 65 dager før avreise. Er det under 65 dager til avreise ved bestilling, sendes faktura på hele beløpet med kort betalingsfrist. Reisedokumentene sendes ca to uker før avreise på e-post. Du vil samtidig finne disse på Min Side.
Reiseforsikring / avbestillingsbekreftelse
Ettersom folketrygden ikke dekker alle typer behandling, som for eksempel hjemtransport, er det viktig at reiseforsikring er i orden. Det beste er å kjøpe en heldekkende reiseforsikring fra Europeiske eller et tilsvarende forsikringsselskap. Har du helårs reiseforsikring, forsikring gjennom kreditt/bankkort eller reiseforsikring gjennom jobben, er dette vanligvis tilstrekkelig. Vi anbefaler at du sjekker at den dekker skadet og/eller mistet bagasje samt avbestillinger. For reiser i Europa, husk Europeisk helsetrygdkort.
Tips
På reise kommer du i kontakt med hverdagsliv og kulturer i andre land. Mange av disse har en tipskultur som skiller seg fra Norge. I mange land forventes det at for eksempel lokalguider, sjåfører og besetning på f. eks et elvecruiseskip, får tips i tillegg til det å spise ute på restaurant. Vi inkluderer vanligvis ikke tips i reisens pris, siden det er både individuelt og avhengig av land. Å vite hva som er normen er ikke lett, din reiseleder vil ta opp dette underveis på turen. Tips vil alltid være frivillig, men vi anbefaler å følge og respektere skikken i landet du er i.
Forbehold om endringer i oppsatt dagsprogram
Noen ganger hender det at våre samarbeidspartnere må endre noe i programmet, enten like før avreise eller underveis. Det kan f.eks være at rekkefølgen på dagene blir byttet om, eller at det tilbys en alternativ rute/utflukt enn beskrevet.
Endring av bestilt reise
Ta kontakt med oss, så ser vi an hvert enkelt tilfelle for løsning. Generelt gjelder: Dersom du har bestilt en reise og på et senere tidspunkt ønsker å endre til en annen innen rimelig tid (tre mnd før avreise) - tilkommer et endringsgebyr som i de fleste tilfellene er kr 750. Et lite forbehold om at ikke alle reiser kan endres, samt at endring nærmere enn tre måneder før avreise kommer under ordinære avbestillingsvilkår.
Venteliste på turer
Ikke gi helt opp dersom en tur er full eller om det ikke er flere enkeltrom igjen! Vi har venteliste på samtlige turer og setter deg gjerne opp om du tar kontakt. Får vi ledig plass, hører du fra oss. Det er uforpliktende å stå på liste, men vi ber deg gi et hint dersom det er uaktuelt og planer endres. Slik holder vi listene oppdaterte og aktuelle.
Lurer du på noe mer?
Se om du finner svar på ditt spørsmål her: Ofte stilte spørsmål
Før avreise:
Pass og visum
I tiden vi er i er det mange endringer for innreise til mange land utenfor Europa. Det som gjelder i dag, gjelder kanskje ikke i morgen. Vi gjør oppmerksom på at oppdaterte innreiseregler vedr visum og evt. krav om testing vil sendes i avreiseinformasjonen som kommer cirka 14 dager før avreisen.
Norske borgere trenger visum til Kenya. Det ordner du selv på nett:https://evisa.go.ke/evisa.html
Pass på å bruke denne nettadressen, det er mange useriøse aktører på nett. Passet må være gyldig minst seks måneder etter hjemkomst. Det er den reisendes ansvar å sørge for at passet er gyldig og Carpe Diem er ikke erstatningsansvarlige om det ikke er i orden. Før du begynner å søke, sørg for å ha følgende klart (i format pdf, jpeg eller Microsoft Word) som må lastes opp før du betaler USD 51 med kort:
- Kopi av førstesiden av passet ditt
- Et fargebilde av deg tatt mot hvit bakgrunn
- Reiseruten din (som tilsvarer billett), kan lastes ned fra Min Side
Våre samarbeidspartnere trenger dine passopplysninger for denne reisen, du vil få nærmere beskjed om hva vi trenger av dette før avreise.
Er du ikke norsk borger, sjekk med konsulat/ambassade for hvordan du skal forholde deg for denne reisen. Om du har problemer med visumsøknad, kan du også kontakte Visumservice som kan hjelpe deg mot et gebyr de selv tar. Se mer på https://visumservice.no/
Vaksine på reise
Vi henviser her alltid til autorisert helsepersonell, som vaksineklinikk og henvisning fra fastlege. De er oppdatert på hva som gjelder verden over, det har ikke vi som turoperatør mulighet til å være. Det er også gode nettsider som f.eks folkehelseinstituttet. De anbefaler en grunnvaksinasjon for samtlige reiser.
Vaksine på reise kan deles inn i både må ha, bør ha og kan ha. Så det blir ofte en vurdering av deg selv og av helsepersonell. Begynn forberedelser minst seks uker før avreise.
For reiser i Kenya anbefales malariaprofylakse.
Allergier / intoleranser på reise
Meld fra om evt. allergier og intoleranser snarest etter bestilling slik at vi får gitt beskjed videre. Hvor enkelt dette er få til, avhenger av reisemålet du skal til.
På reise må man i siste instans være påpasselig selv ved ulike allergier eller intoleranser. Vi informerer, men kan ikke gi garantier om at spesielle ønsker etterkommes. Følger du en spesiell diett, må du ta ansvar for dette selv.
Plastposeforbud
Kenya har forbud mot plastposer (ikke plast generelt eller flasker). Ikke ta med plastposer! Det er bøter om du har med deg dette og det håndheves strengt.
Informasjon om pakking:
Forslag til pakkeliste
På denne turen må du pakke i en myk bag, med eller uten hjul. Bussene underveis har meget begrenset med bagasjeplass og derfor vil kofferter i hardplast føre til plassproblemer.
* Sterke farger på klærne anbefales ikke på safari
- Langermet skjorte og langbukser
- Behagelige sko, joggesko er fint på safari
- Fritidsklær, uformelle
- Caps eller noe på hodet som solbeskyttelse på safari og strand
- Lett regntøy (regnponcho)
- Badetøy
- Solkrem med høy solfaktor (50)
- Kikkert
- Solbriller
- Liten lommelykt er kjekt å ha med
- Malariatabletter
- Myggspray
- Kamera
Elektrisitet
I Kenya har de for det meste trehulls-kontakter så adapter er nødvendig.
Valuta
I Kenya er valutaen kenyanske shilling (KES). Du tar ut kontanter i minibanker underveis på turen. For eksempel på flyplassen i Nairobi. Kurser kan ses her
Mistet bagasje eller skade på koffert
Dersom kofferten din ikke kommer ved ankomst reisemål, må du melde dette til flyselskapets representant i ankomsthallen der og da. Det samme gjelder dersom kofferten din har blitt skadet under transporten. Flyselskapet etterlyser da bagasjen, evt. registrerer skaden, slik at du har dokumentasjon i forsikringsøyemed og for krav om erstatning. En såkalt PIR-rapport utarbeides av flyselskapet i slike tilfeller.
Gjennomgående tilslutningsbilletter booket gjennom Carpe Diem
Ønsker du avreise fra annen flyplass i Norge, så kan vi ofte hjelpe deg med tilslutningsbillett slik at du har gjennomgående billett fra avreiseby til reisemålet. Ikke alle flyselskap tilbyr dette, men mange gjør. Vi kan da hjelpe til med å "henge" på en billett sammen med gruppebilletten som gjelder til og fra Oslo Lufthavn ved å kontakte flyselskapet vi benytter på turen. Siden vi benytter gruppebilletter er vi under regler og vilkår som reduserer fleksibilitet. Det kommer også an på avreisetidspunkt. En gjennomgående billett har ingen hensikt når det blir en natt mellom.
Det er alltid en fordel å ha alt på ett dokument, da plikter flyselskapene å booke deg om for å få deg helt frem i tilfelle kanselleringer og forsinkelser. Samt at bagasjen sjekkes og merkes hele veien. Man betaler ekstra for den tryggheten. Pris på tilslutning får vi i hvert enkelt tilfelle når det bookes, merk at vi aldri får de billige tilbudsprisene på nett for denne typen.
Vær også oppmerksom på det som kan gjelde for slike billetter i reisevilkår under "Endret/avvikende flyreise". Ta kontakt med oss før avreise dersom du ønsker gjennomgående tilslutningsbillett. NB: Med alle endringene som er hos flyselskapene om dagen, søker vi ikke opp før fra 2-3 måneder før avreisen.
Om du selv booker billetter tur/retur Oslo Lufthavn
Da vil reisene komme på to ulike dokument, bagasje må hentes ut og sjekkes på nytt. Dersom du bestiller billetter på egen hånd, og det skulle oppstå forsinkelser slik at du mister flyet fra Oslo, må du selv bekoste ny utreisebillett. Vær oppmerksom på at mange flyselskaper automatisk kansellerer returbilletten dersom utreisebilletten ikke benyttes. Vi anbefaler alltid å sjekke gjeldende regler for dette gjennom din reiseforsikring, slik at du vet hva som gjelder om noe uforutsett skjer.
Vi anbefaler også at du beregner ankomst Oslo lufthavn (evt. annen transferflyplass i Europa) minst tre timer før flyavgang.
Per i dag er det mange land som har opphevet koronarelaterte innreiserestriksjoner. Vi anbefaler imidlertid at man reiser med gyldig koronasertifikat da situasjonen kan endre seg raskt. Du må selv sjekke reglene for koronasertifikatets gyldighet i landet du skal reise inn i. Reglene kan være ulike fra land til land, også i Europa.
Det er den reisendes ansvar å møte de koronarelaterte krav som stilles i de landene du skal reise til
Det er den reisendes ansvar å til enhver tid møte de koronarelaterte krav som stilles i de landene du skal reise til og eventuelt gjennom. Krav kan bli endret før avreise og underveis på turen.
Dersom du blir forhindret fra å reise grunnet mangler i koronarelaterte krav, er ikke Carpe Diem ansvarlig for tap av reise eller arrangement. Det samme gjelder dersom det skulle oppstå endringer i koronarelaterte krav underveis på reisen. Du reiser derfor trygt med et gyldig koronasertifikat. Ved en evt. avbestilling eller avbrutt reise knyttet til mangler i nevnte krav, er det våre reisevilkår som gjelder. En avbestilling eller avbrutt reise grunnet koronarelaterte krav gir ikke grunnlag for prisavslag eller erstatning.
Enkelte samarbeidspartnere krever gyldig koronasertifikat
Vær oppmerksom på at enkelte elvecruise- og cruiserederier Carpe Diem samarbeider med, krever gyldig koronasertifikat. Om du skal på elvecruise eller cruise og er i tvil om gjeldende koronaregler – ta kontakt med oss.
Hvor finner jeg informasjon? Lurer du på noe?
Koronasertifikatet finner du enkelt på Helsenorge. Det er også enkelt å laste ned Helsenorge-appen, og hente frem koronasertifikatet der.
Innreiseregler for hvert enkelt land i Europa finner du på nettstedet Reopen EU. Merk at informasjonen om landene her ikke alltid er oppdatert, men lenkene som er tilgjengelig om det enkelte lands regler gir god informasjon. Vi anbefaler også å bruke Reiseklar-appen til Utenriksdepartementet. Har du spørsmål rundt våre reiser er du hjertelig velkommen til å slå på tråden til oss på telefon 22 46 48 48 (man-fre kl 10-14). Du kan også skrive til oss på post@carpe-diem.no.
Siden er oppdatert 13. september 2022.