Valdres & Jotunheimen – ski, fjell og gourmet
Valdres & Jotunheimen – ski, fjell og gourmet

Aktiv ferie på ski i Vakre, varierte Valdres!
Sjekk ut denne flotte skituren til Valdres! Dette blir såååå bra! I hjertet av Norge – tett oppunder Jotunheimen der Peer Gynt svermet for sin Solveig, der det føles som å komme hjem selv om du er borte. Der, på Grønolen Fjellgard skal gourmetmåltider nytes og frisk fjelluft inhaleres. Vakker Valdresnatur og fjell skal beundres i sin hvite kappe. Det æ gøtt å væra gjest i Vallærs hele året! Valdres er, ifølge oss, fantastisk uansett årstid. Vinterstid med snøkledde topper og skikkelig frisk luft er perfekt for deg som synes at livet er best ute. Og inne, etter en aktiv og givende dag på ski. Det er godt, det. En av kveldene går vi også på trugetur, det krever ingen forkunnskap og er skikkelig gøy! Om det er måneskinn blir det spesielt vakkert.
Vakre, varierte Valdres i hjertet av Sør-Norge er et eldorado for den som er glad i vakker natur og friluftsliv. Lengst nord i dalen ligger fjellsportsbygda Beitostølen, som også regnes som inngangsporten til Jotunheimen med sine mektige 2000-meters topper. Et velkjent navn for langrennsentusiaster. Her er det åpningsrenn for langrennseliten i november hvert år. Noen få kilometer vest for Beitostølen, i Beitobygda, ligger Grønolen Fjellgard, omgitt av majestetiske fjell og vidder på terskelen til Jotunheimen. På 800 meter over havet kan du puste i frisk fjelluft og nyte en gjestfrihet utenom det vanlige. Velkommen til Valdres!
På Grønolen fordeles vi i rom eller leiligheter etter hvor stor gruppen blir. Om du får rom inne på hotellet eller i leiligheter blir derfor ikke klart før gruppen er fullbooket. Du må være vant til å ferdes i fjellet med ski på beina, og være i god form for å være med på turen. Ta med egne ski (vanlige løypeski evt. smørefrie).
Vi gjør samtidig oppmerksom på at det er vinter og at vær- og snøforholdene kan være ustadige. Programmet tilpasses og endres i så fall i henhold til dette.
Høydepunkter
- Herlige skiturer i Valdres og Jotunheimen
- Gourmetmat laget med omtanke og omhu
- Fullpensjon
- Femretters gourmetmiddag både første og siste kvelden!
- Måneskinnstur på truger (uten måneskinnsgaranti men fint uansett!)
- Sjarmerende Grønolen Fjellgard får deg til å føle deg hjemme når du er borte
- Randonée opp Synshorn om du vil
- Fiskesuppe på Bygdin
- «After-ski» og shopping på Beitostølen

Program
5 frokoster, 4 lunsjer og 5 middager inkludert
Dag 1
Beitostølen - Grønolen fjellgard Beito
Middag
Du tar deg til Beitostølen på egen hånd med bil eller buss. Med bil tar det cirka 3,5 time fra Oslo. Det er også god bussforbindelse fra Oslo med Valdresekspressen. Kommer du fra Vestlandet er det Øst-Vest Xpressen som gjelder. For rutetider se JVBs sider. Kommer du med buss, blir du hentet på Beitostølen. (Mer informasjon om det praktiske rundt dette vil du få litt før avreise). Etter innsjekk har du sannsynligvis litt tid til å gjøre deg kjent på fjellgarden før vi samles til den første utsøkte middagen.
Grønolen Fjellgard drives av brødrene Grønolen. Tor Erik holder tak i selve driften og han er også vår reiseleder. Tor Eriks lidenskap er, foruten fjellgarden, fjellturer, og han stiller som lokalguide på utallige turer i løpet av året. Eplet faller ikke så langt fra stammen, så barna hans bidrar også som lokalkjente fjellguider for Grønolens gjester. Bror Øyvinds lidenskap skal du få stifte nær bekjentskap med gjennom disse fem dagene til fjells, det er nemlig han som gir oss matopplevelser som er kreert med både hjerte og sjel – og det er ingen tilfeldighet at hans utsøkte matkunster er kjent langt utenfor Valdres’ grenser.
Knapt noe skjerper appetitten mer enn fysiske utskeielser i frisk fjelluft – og slenger du på en dose panoramautsikt og gourmetmåltider, så er det ingen hemmelighet at gjestene ofte blir sittende lenge til bords. Gode opplevelser skal nytes – lenge. I kveld blir det treretters gourmetmiddag. Vi innleder med stil.
Det vil bli holdt et infomøte om turene etter middagen når vi møtes i peisestua.
Et lite tips: Grønolen er veldig flinke til å ta bilder underveis på turene, så det er lurt å ta med en minnepinne slik at du kan få med deg bilder:)
Dag 2
Olefjellet og tur på truger
Frokost, lunsj og middag
Cirka 20 kilometer
Vi spiser en skikkelig «heimelaga» frokost, smører oss lunsjpakke og er klare for vår første tur. Vi kjører med minibussen til Garli ( 10 minutter) Så følger vi «Rød 1». Dette er klassikeren på Beitostølen. Rød 1 går ned mot Oledalen, går oppover igjen mot Gravolstjernet og tar så østover og oppover mot Olefjellet. En frisk nedkjøring ned mot Olestølen hvor det er mulig på komme inn og fyre opp i varmestua der- hvor også matpakka kan nytes. Så går turen lett og sakte oppover igjen tilbake til Garli hvor bussen venter.
Vel tilbake på Grønolen slapper vi av med utsikten over Øyangen og gleder oss til kveldens middag – nok et gourmetmåltid venter.
Men dagen er enda ikke over – etter middag får vi utdelt truger og legger i vei oppover lia like bak Grønolen. I rolig tempo fører trugene oss opp til Grønolshøvda (turen opp tar ca. 1,5 time) – i måneskinn. Dette blir en fantastisk opplevelse (Obs: Turen er med værforbehold og kan flyttes til en annen dag hvis nødvendig. Om vi ikke får måneskinn kan turen gåes med hodelykter. Ta med egen om du har).
Dag 3
Slettefjell
Frokost, lunsj og middag
Cirka 17 kilometer
Etter en god frokost og smøring av lunsjpakke, er vi klare til ny tur. Da spenner vi på oss skiene rett utenfor døra og går cirka to kilometer bort til Raudalen og tar heisen opp på Slettefjell. En storslagen utsikt mot Jotunheimen, og utover hele Valdres møter oss. Turen går i småkupert terreng oppe på fjellet før vi sklir sakte nedover igjen. Vi satser på å fine en lun setervegg for å nyte lunsjpakka før vi går tilbake til Grønolen.
Dag 4
Langs Bitihorn og til Garli
Frokost, lunsj og middag
Vi kjører til Garli igjen og starter et par kilometer på samme løype som første dagen. Denne dagen tar vi til venstre og går langs Vinstervann og til Bygdin Høifjeldshotell, hvor en deilig fiskesuppe venter oss til lunsj. Turen tilbake går langs Bitihorn og forbi Smørkoll tilbake til Garli. Det finnes knapt en valdresing som ikke har vært på toppen av Bitihorn, så dette hører med å se.
Vi gjør oss istand til nok et herremåltid, og det blir neppe mangel på samtaleemner under middagen.
Dag 5
Randonnéeski opp på Synshorn for den som vil
Frokost, lunsj og middag
Alle som er glade i friluftsliv, fjelltopper og vinter har hørt om randonée. Selve ordet er fransk og betyr rett og slett «gå på fjelltur». Først går man opp på toppen og så kjører man ned igjen. Det kreves tilpasset utstyr for å klatre oppover, for å få feste. Om du ikke har med eget, kan du leie på plass. (Det koster cirka kr 1000 ekstra som betales der). Om du ikke ønsker denne type tur, men heller går for vanlig skitur, kan du velge om du går Rød 1,2, eller 3 tilbake til Grønolen.
Vi kjører alle buss helt inn til Bygdin, hvor den som vil prøver seg på randonnéeski opp på Synshorn. Synshorn ligger mellom innsjøen Bygdin og Vinstervann og er populært alle årstider. Synshødn er et soleklart valg for toppturer året rundt. Denne toppen kan forseres på mange måter, den mest kjente er kanskje Via Ferrata. Navnet kommer fra Italia der det ble bygget jernveier i loddrette eller ufremkommelige fjellsider under den første verdenskrig. Det ble en del av et nettverk av stier mellom hyttene for å bedre adkomsten.
I kveld nyter vi siste kvelden på Grønolen og feirer med en femretters gourmetmiddag. Vi avslutter også med stil.
Dag 6
Grønolen fjellgard Beito - hjemreise
Frokost
Etter en lang og god frokost er det tid for utsjekk fra rommet/leiligheten. Avhengig av hvordan du tar deg hjem igjen, med bil eller buss, så har du kanskje enda litt tid igjen til å slappe av på tunet før du begir deg på hjemreisen – alternativt kan tiden før hjemreise benyttes på Beitostølen.
Valdres sier takk for besøket og vel hjem – Mø håpa at du kjæm på besøk att

Praktisk informasjon
og reisevilkår
HVA ER INKLUDERT
- 5 netter på Grønolen fjellgard
- Fullpensjon fra middag dag 1 til frokost dag 6
- 5 middager hvorav en treretters gourmet-middag og en femretters, 3 lunsjer (smurt lunsjpakke), 1 med fiskesuppe, 5 frokoster
- Alle turer som beskrevet inkl. transport og lokal guide (valg av turer og ruter kan endres)
- Reiseleder og guide som møter på Grønolen
HVA ER IKKE INKLUDERT
- Reise- og avbestillingsforsikring
- Måltider utover det som er nevnt over
- Drikkevarer
- Transport til og fra Grønolen fjellgard
- Leie av randonéeski (cirka kr 1 000 – betales direkte til Grønolen)
Nedenfor følger generelle reisevilkår for Carpe Diem, en avdeling i Escape Travel AS. (og derfor heretter kalt ET). Disse vilkår gjelder for alle våre reiser med mindre det foreligger særskilte reisevilkår for den aktuelle turen. På reiser med særskilte vilkår vil dette fremkomme av turpresentasjonen eller i egen kontrakt. Der reisevilkårene fraviker Alminnelige vilkår for pakkereiser går ET sine reisevilkår foran da de Alminnelige vilkår er en bransjenorm som kan fravikes i visse tilfeller.
1. Påmelding
Påmelding kan skje elektronisk via vår nettside, på e-post eller pr. telefon. Angreretten som ellers er til stede ved fjernsalg gjelder ikke ved kjøp av reisetjenester. Avtalen mellom partene anses inngått ved bekreftet bestilling og innebærer aksept av turens reisevilkår. Bestillingsbekreftelsen må kontrolleres grundig straks den mottas. Vennligst påse at navn på alle reisende stemmer overens med passet. Eventuelle feil skal rettes før betaling av depositum finner sted. Senere endring vil kunne medføre gebyr.
2. Depositum og sluttbetaling
Etter bestilling av reisen vil den reisende få tilsendt en reisebekreftelse/ faktura. Depositumet må innbetales innen syv dager. Manglende betaling av depositum medfører ikke at avtalen bortfaller. For reiser innen Norge og Europa er depositumsbeløpet kr 2.500 pr. person. For reiser utenfor Europa er depositumsbeløpet kr 4.000 pr. person. Depositumet regnes som delbetaling av reisens pris. Sluttbeløpet forfaller til betaling 65 dager før avreise. Er det under 65 dager til avreise ved bestilling, sendes faktura på hele beløpet med kort betalingsfrist. Ved manglende betaling 2 dager etter forfall, står ET fritt til å annullere bestillingen. Reisedokumentene sendes på e-post cirka 2 uker før avreise. Vilkår i dette punkt avviker fra normalen slik beskrevet i Alminnelige vilkår for pakkereiser. Dette som følge av garantier og forpliktelser til underleverandører.
3. Endret/avvikende flyreise
Ved tilleggsbestilling av flybilletter, det vil si bestilling av flyreiser utenom våre gruppe- og tilslutningsbilletter, skal disse betales innen 7 dager. Beløpet er ikke refunderbart. Ved bestilling av flybilletter utenom våre gruppebilletter og/eller ved kjøp av en reise uten transport til/fra startstedet, er det den reisendes ansvar å møte på avtalt sted og til avtalt tid for videre transport/program med gruppen. Eventuelle forsinkelser eller uteblivelse fra den reisendes side gir ikke rett til prisavslag eller erstatning for tapt arrangement, det være seg for hele eller deler av programmet.
ET har ikke ansvar for tap som følge av at den reisendes egne bestillinger av transport eller andre reisetjenester, ikke kan benyttes på grunn av oppståtte endringer i de programfestede tidspunktene for gruppens reise- eller flytider når endringene skyldes forhold arrangøren ikke kan lastes for. ET gjør oppmerksom på at de fleste flyselskaper kansellerer hjemreisen dersom utreisen ikke benyttes.
4. Avbestilling mot gebyr
Avbestilling skal skje skriftlig. Manglende innbetaling av depositum gjelder ikke som avbestilling. Ved avbestilling eller uteblivelse av betaling gjelder følgende gebyrer:
• Inntil 105 dager før avreise: kr 750 pr. person.
• Fra og med 105 til 65 dager før avreise: Depositumsbeløpet
• Fra og med 65 til 36 dager før avreise: 50% av reisens pris
• Fra og med 36 dager før avreisedato og ved manglende fremmøte avreisedagen: Ingen refusjon
Vilkår i dette punkt avviker fra normalen slik beskrevet i Alminnelige vilkår for pakkereiser. Dette som følge av garantier og forpliktelser til underleverandører.
5. Avbestilling / kansellering ved ekstraordinære omstendigheter
Reisebransjen og ET følger Utenriksdepartementets reiseråd. Den reisende har som hovedregel rett til å avbestille sin reise dersom det på reisemålet eller i umiddelbar nærhet av dette de siste 14 dager eller kortere før reisen tar til, konstateres krigshandlinger, naturkatastrofer, farlige smittsomme sykdommer eller andre begivenheter som kan likestilles, og det er rimelig grunn til å anta at disse forhold også vil være på avreisedagen. Ved avbestilling av foran nevnte årsaker, refunderes tilgodebeløpet. Reisen kan imidlertid ikke avbestilles av foran nevnte årsaker hvis begivenheten som legges til grunn for avbestillingen var eller burde vært kjent ved bestilling.
En reise kan kanselleres/endres uten erstatningsplikt av ET dersom:
1. Det ikke er påmeldt et tilstrekkelig antall deltakere på turen, se punkt 8. ET skal gi den reisende beskjed om eventuell kansellering av turen senest 20 dager før avreise.
2. Det inntreffer uunngåelige og ekstraordinære omstendigheter utenfor ETs kontroll. Eksempler kan være: Fare for krig, naturkatastrofer, farlige smittsomme sykdommer, arbeidskonflikter eller lignende.
3. Forhold på reisemålet/langs reiseruten som gjør det risikabelt eller urimelig å gjennomføre turen, og som ET med rimelighet ikke kunne forutse. For pkt. 2 og 3 vektlegges ved vurdering blant annet Utenriksdepartementets reiseråd og lokale myndigheters uttalelser. Om ET kansellerer en reise og fristen for betaling av sluttbeløpet er forfalt, er manglende sluttbetaling på kanselleringstidspunktet å anse som avbestilling fra kundens side, og gebyrer som ved en ordinær avbestilling vil gjelde.
6. Reise- og avbestillingsforsikring
ET anbefaler alle reisende å ha gyldig reiseforsikring som også bør dekke eventuell hjemtransport, samt Europeisk Helsetrygdekort ved reiser i Europa. ET anbefaler å tegne en avbestillingsforsikring dersom dette ikke er inkludert i reiseforsikringen. Den reisende er selv ansvarlig for å tegne de nødvendige forsikringer. ET har ikke ansvar i situasjoner og forhold den reisende kunne ha forsikret seg mot og som ikke skyldes arrangøren eller noen han har ansvar for.
7. Pass og visum
Selv om det ikke er passtvang innen Schengen, vil mange flyselskap og hoteller likevel kreve gyldig legitimasjon. Utenfor Norge er det kun pass som gjelder som gyldig legitimasjon for nordmenn. Vær oppmerksom på at mange land, rederier og flyselskap krever at passet må være gyldig minst 6 måneder etter hjemreisedato. Dette kan også gjelde for reiser i Europa. Visumkrav til aktuelle reisemål er oppgitt i turens program på vår nettside. ET forholder seg til visumregler for norske statsborgere. Hvis den reisende ikke reiser med norsk pass, må man selv sjekke visumregler for sitt statsborgerskap til det aktuelle reisemålet. Det er den reisendes ansvar å sørge for å ha gyldig pass og eventuelt visum ved avreise for seg selv og den/de man bestiller for.
8. Forbehold
Hvis ikke annet er oppgitt i programmet, er en gruppereise basert på minimum 20 betalende deltakere. Ved færre deltakere kan ET kansellere reisen eller øke prisen. Dette skal meddeles den reisende senest 20 dager før avreise.
Det tas forbehold om endring av pris grunnet forhold utenfor ETs kontroll. Slike forhold er valutaendringer, endringer i transportpriser og økning i offentlige skatter og avgifter. ET forbeholder seg retten til å fakturere et pristillegg som følge av eventuelle endringer. Dette forhold går begge veier, og den reisende har rett til prisreduksjon dersom kostnadene reduseres. Et eventuelt pristillegg vil bli varslet senest 20 dager før avreise. Utgjør tillegget mer enn 8 prosent av reisens pris, har den reisende anledning til å heve avtalen.
Reisende som har bestilt dobbeltrom eller del i twin-rom må betale enkeltromstillegg dersom den andre part frafaller eller det ikke melder seg en ytterligere person av samme kjønn å dele rommet med. Om dette er aktuelt, kontaktes den reisende og tilleggsfaktura sendes i forkant av reisen. Dette er ingen gyldig grunn til å trekke seg fra reisen.
Informasjon om flytider og flyselskap er foreløpige inntil flybilletten er utstedt. Det tas forbehold om mulige trykkfeil i programmet eller på nettsiden. Vesentlige endringer som skjer etter bestilling skal meddeles den reisende skriftlig.
Innholdet i våre turer kan bli påvirket av forhold utenfor vår kontroll som for eksempel vær, fremkommelighet, seilingsforhold, arbeidskonflikter og lignende. Dersom slike forhold skaper hindringer for gjennomføring av det oppsatte programmet, vil ET foreta nødvendige justeringer i eksempelvis reiserute og innhold, bytte av transportmiddel og overnattingssted. ET vil bestrebe seg på å erstatte de deler av reiseinnholdet som blir påvirket av endringen med likeverdige alternativer. ET anser ikke reisen som mangelfull om ikke slike justeringer berører mer enn 25 prosent av det oppsatte reiseinnholdet. Avvik fra det avtalte og som skyldes uforutsette hindringer utenfor arrangørens kontroll anses normalt ikke som en mangel så lenge avviket ikke må betegnes som vesentlig.
9. Den reisendes plikter
Den reisende må kunne håndtere sin egen bagasje og kunne reise uten assistanse. Spesielle behov på flyreisen og underveis på turen må det opplyses om ved påmelding. Vi gjør oppmerksom på at reiseleder ikke kan yte særskilt assistanse til noen av deltakerne under reisen.
Det er deltakers ansvar å være i god nok form, fysisk og psykisk, og ha en god nok helse til å kunne delta på reisen. Det er deltakers ansvar å sjekke med sin lege dersom man er usikker på om man kan delta. Ved fylte 75 år, om ikke annet framkommer av turens program, skal deltaker på reiser utenfor Europa senest ved sluttbetaling 65 dager før avreise fremlegge bekreftelse fra lege om at man er helsemessig skikket til å gjennomføre turen. Dersom deltaker ikke får denne bekreftelsen fra lege og dermed ikke kan delta på turen, gjelder samme gebyrer som ved en ordinær avbestilling.
Den reisende plikter å rette seg etter de regler som er gitt av offentlige myndigheter og ETs representanter, og må ikke opptre til sjenanse for medreisende eller andre. Dersom den reisende grovt tilsidesetter sine plikter, kan han nektes å delta eller utelukkes fra resten av reisen, uten at han kan kreve erstatning eller prisavslag fra arrangøren. Ved utelukkelse etter at reisen er påbegynt, kan den reisende pålegges selv å bære omkostningene ved endret hjemreise.
Den reisende kan gjøres erstatningsansvarlig hvis han med vilje eller uaktsomhet påfører arrangøren tap blant annet ved ikke å overholde de bestemmelser som er nevnt ovenfor.
10. Den reisendes reklamasjonsplikt ved mangler
Den reisende plikter å gi beskjed uten ugrunnet opphold dersom hun/han oppdager en mangel ved reisen. Oppdages mangelen etter at reisen har startet, må den reisende reklamere på stedet til ETs reiseleder eller til ETs kontor i Oslo, slik at disse blir gitt en mulighet til å rette opp mangelen. Hvis et problem ikke kan løses tilfredsstillende på stedet, kan det klages skriftlig til ET senest to uker etter hjemkomst. Hvis klagen ikke løses tilfredsstillende for den reisende eller ET, kan saken henvises til Reklamasjonsnemnda for pakkereiser.
11. Generelle vilkår
Det vises til Pakkereiseloven av 15.06.2018, samt Alminnelige vilkår for pakkereiser av 01.07.2018 og særskilt deres formuleringer om at «Opplysninger som er gitt i kataloger eller brosjyrer eller annet informasjonsmateriell som arrangøren har utarbeidet eller viser til, regnes som en del av avtalen».
12. Medlem av Reisegarantifondet – din trygghet
ET er medlem av det norske Reisegarantifondet og har stilt den til enhver tid nødvendige garanti.
ALMINNELIGE VILKÅR FOR PAKKEREISER - klikk her
Reisevilkår oppdatert 4. februar 2021
Bestilling og betaling
Etter bestilling av reisen vil du motta en reisebekreftelse og depositumsfaktura. Depositumet må være innbetalt innen en uke. Sluttbeløpet forfaller til betaling 65 dager før avreise. Er det under 65 dager til avreise ved bestilling, sendes faktura på hele beløpet med kort betalingsfrist. Reisedokumentene sendes ca to uker før avreise på e-post. Du vil samtidig finne disse på Min Side.
Reiseforsikring / avbestillingsbekreftelse
Ettersom folketrygden ikke dekker alle typer behandling, som for eksempel hjemtransport, er det viktig at reiseforsikring er i orden. Det beste er å kjøpe en heldekkende reiseforsikring fra Europeiske eller et tilsvarende forsikringsselskap. Har du helårs reiseforsikring, forsikring gjennom kreditt/bankkort eller reiseforsikring gjennom jobben, er dette vanligvis tilstrekkelig. Vi anbefaler at du sjekker at den dekker skadet og/eller mistet bagasje samt avbestillinger. For reiser i Europa, husk Europeisk helsetrygdkort.
Tips
På reise kommer du i kontakt med hverdagsliv og kulturer i andre land. Mange av disse har en tipskultur som skiller seg fra Norge. I mange land forventes det at for eksempel lokalguider, sjåfører og besetning på f. eks et elvecruiseskip, får tips i tillegg til det å spise ute på restaurant. Vi inkluderer vanligvis ikke tips i reisens pris, siden det er både individuelt og avhengig av land. Å vite hva som er normen er ikke lett, din reiseleder vil ta opp dette underveis på turen. Tips vil alltid være frivillig, men vi anbefaler å følge og respektere skikken i landet du er i.
Forbehold om endringer i oppsatt dagsprogram
Noen ganger hender det at våre samarbeidspartnere må endre noe i programmet, enten like før avreise eller underveis. Det kan f.eks være at rekkefølgen på dagene blir byttet om, eller at det tilbys en alternativ rute/utflukt enn beskrevet.
Endring av bestilt reise
Ta kontakt med oss, så ser vi an hvert enkelt tilfelle for løsning. Generelt gjelder: Dersom du har bestilt en reise og på et senere tidspunkt ønsker å endre til en annen innen rimelig tid (tre mnd før avreise) - tilkommer et endringsgebyr som i de fleste tilfellene er kr 750. Et lite forbehold om at ikke alle reiser kan endres, samt at endring nærmere enn tre måneder før avreise kommer under ordinære avbestillingsvilkår.
Venteliste på turer
Ikke gi helt opp dersom en tur er full eller om det ikke er flere enkeltrom igjen! Vi har venteliste på samtlige turer og setter deg gjerne opp om du tar kontakt. Får vi ledig plass, hører du fra oss. Det er uforpliktende å stå på liste, men vi ber deg gi et hint dersom det er uaktuelt og planer endres. Slik holder vi listene oppdaterte og aktuelle.
Lurer du på noe mer?
Se om du finner svar på ditt spørsmål her: Ofte stilte spørsmål