Øyhopping Hellas - Santorini, Amorgos og Serifos
Øyhopping Hellas - Santorini, Amorgos og Serifos

Og besøk på Koufonissi - det blir fire øyer, det!
Sommerferie og øyhopping i Hellas!
Hellas=ferielykke. Det finnes knapt noe som er så vakkert og etterlengtet om sommeren som den greske øyverdenen. Det skinner i hvitkalkede, koselige bygninger og det turkisblå havet har nærmest monopol på å være ekstra fargerikt på disse kanter. I sommer velger vi oss Kykladene, en øygruppe med massevis av øyer, hver med sitt særpreg. Det skal hoppes mellom tre øyer, alle har hver sin stil og sjarm, men fellesnevner er strender, sol og herlig mat. Vi bor og overnatter på både på postkortperfekte Santorini (snarbesøk der), koser oss lenge på nydelige Amorgos og ukjente Serifos. Og samler du på øyer, tar vi en dagstur til Koufonissi. Som bonus avrunder vi øylivet med et besøk i storbyen Athen hvor vi også får litt tid til å se oss om. Snakk om kontraster!
Gresktalende reiseleder Ann Kristin Andersen er den beste veiviser noen kan ha i Hellas. Hun tar deg med fra øy til øy og gir deg innsikt i øyenes kultur og historie. Det blir tid til late dager på stranden, opplevelsesrike utflukter, hyggelige lange kvelder på lokale tavernaer, flotte turer og mye mer. Hellas - feriefavoritt nummer en hos mang en Carpe Diem-gjest!
Disse plassene vet vi av erfaring selges i rekordfart - så ikke vent for lenge. Ann Kristin sine Hellasturer tør vi kalle legendariske her hos Carpe Diem!
Høydepunkter
- Santorini - kjent for pittoreske landsbyer og svimlende utsikt
- Amorgos . en litt ukjent gresk perle
- Serifos - uskyldig og upretensiøs
- Dagstur til Koufonissi
- Gyros, moussaka, saganaki, souvlaki og gresk salat

Avganger
Avganger og priser
-
Avreise: 27.06.2022
Tilgjengelighet: Fullbooket
Dager: 12
Priser fra: 25.490,-
Avreise fra Oslo Lufthavn
-
Flyreise med Norwegian
- 27. juni 2022 15:55 - 27. juni 2022 17:05Oslo Lufthavn - København
- 27. juni 2022 18:25 - 27. juni 2022 22:45København - Santorini
- 8. juli 2022 22:00 - 9. juli 2022 00:55Athens - Oslo Lufthavn
-
Flyreise med Norwegian
Program
11 frokoster, 4 lunsjer og 6 middager inkludert
Dag 1
Avreise Norge, ankomst Santorini
Vi reiser fra Oslo Lufthavn om ettermiddagen med Norwegian. Først til København, så flybytte og videre til Santorini. Vi lander sent. Ved ankomst Santorini venter vår private buss som tar oss med til Hotel Star for innsjekking og overnatting. Vi skal videre allerede neste dag, så det blir snarbesøk denne gangen...
Det er uansett bare å glede seg til mange dager med mange opplevelser!

Det er vakre farger på denne øya og utsikten likeså.
Dag 2
Santorini - Amorgos
Frokost og middag
Frokost først på vår aller første feriedag. Vi er på kjendisen Santorini, dere.
Vulkanøya Santorini er nok den mest spektakulære blant de greske øyene. Øya er kjent for sin dramatiske natur, byer som klamrer seg til de stupbratte klippene og blå kirkekupler – ofte sett på greske postkort.
Santorinis dramatiske form er et resultat av et enormt vulkanutbrudd for flere tusen år siden. Utbruddet etterlot seg en lagune omgitt av fjellvegger som stuper rett ned i havet, den såkalte kalderaen som gir de unike fargekontrastene som gjør seg så flott på bilder. Mange steder er det kun bading fra klipper, og de få strendene som finnes på Santorini er ikke av de beste… så vi drar videre på ferden. Santorini - check !
Båtavgang er planlagt til midt på dagen. Lunsj kan kjøpes i havnen eller om bord på båten.
Etter en drøy times båttur ankommer vi øy nummer to: Amorgos. Vi får transfer til hotellet beliggende i Aegiali, en drøy times kjøring fra havnen Katapola. Hotellet vårt er et meget veldrevet familiehotell beliggende ved stranden i Aegiali. De er kjent for sitt gode vertskap og for nydelig mat. Frokosten serveres på terrassen med vidunderlig utsikt over sjøen.
Ettermiddagen nytes med et deilig og forfriskende bad.
Om kvelden koser vi oss med en smakfull velkomstmiddag på den lokale tavernaen nedenfor hotellet. Vi drømmer om en god moussaka med frisk gresk salat til, - med de beste tomatene i verden!
Dag 3
Amorgos
Frokost og lunsj
Vi spiser frokost og skal snart bli litt bedre kjent. Litt fakta: Amorgos er den østligste av øyene i Kykladene og nærmeste nabo til Dodekaneserne. Øya er 126 km2 og høyeste punkt på øya er 823 moh. Vinterstid bor det nok ikke mer enn et par tusen fastboende her, men innbyggerantallet mangedobles i sommermånedene. Øya har mange fine merkede vandrestier i vill og dramatisk natur. Langs veiene oppleves fantastiske dufter fra viltvoksende urter. Dette er en av grekernes egne favorittøyer og her skal vi slå oss til ro en liten uke. Det er unektelig typisk gresk skjønnhet her. Fargene er en ting, det var på disse kanter kultfilmen, Luc Bessons "Det Store Blå" ble spilt inn. Det setter tonen. Vi vil påstå at det er stjernekvalitet over klosteret Moni Hozoviotissa, bygget på 1000-tallet og limt inn i klippene høyt der oppe. I mindre skala, men absolutt godkjent foto-objekt er vindmøllene som pryder mang et postkort fra de greske øyene.
Etter frokost må vi prøve en av vandrestiene og legger ut på en kortere rute med navn Evangelistria - “kirkeruten”, som tar oss fra kirke til kirke i området ovenfor hotellet. Og bare så det er sagt, men trenger ikke å være religiøs for å ta turen! Samtidig gjør vi oss kjent med området og kan nyte utsikten over Aegiali-bukten.
Vi koser oss med felles lunsj på en av de lokale tavernaene.
Ettermiddagen og kvelden er fri. Reiseleder arrangerer felles middag for de som vil.
Dag 4
Amorgos - valgfri båttur
Frokost
Frokost først, så venter kanskje noe som er en selvfølge på øyene - en båttur. Ellers tar du bare livet med ro der hjemme.
Om kvelden arrangerer reiseleder felles middag for de som vil.
Ekstra tillegg
-
I dag blir det tur på “bøljan blå”.
Turen går med en tradisjonell Kaiki med flere badestopp underveis. Her opplever vi de flotteste strendene, de fleste ufremkommelige med bil. Mer turkisblått hav skal vi lete lenge etter, og bedre badevann finnes knapt! Dagens lunsj nytes om bord på båten eller ifm et strandhugg.
En herlig dag på sjøen med sol og saltvann, så husk badehåndkle og høy solfaktor!!!
Kr 890
Dag 5
Amorgos - vandring
Frokost og middag
I dag trekker vi opp i høyden til fots på rute 4 - Melania LANGADA–STROUMBOSPANAGIA OF EPANOCHORIANI–THOLARIA–FOKIOTRIPA. Du trenger ikke kunne uttale stedene:) Dette er en flott tur som anses som forholdsvis enkel og fordelen er at man når som helst kan velge å snu. Og det er mange “vannhull” for forfriskninger underveis.
Vi starter vandringen fra hotellet og etter en drøy halvtimes tid når vi Langada hvor viser rester av de gamle vindmøllene. Videre mot ravinen Araklos og kirken “Jomfru Maria av Epanochoriani". Ved Vigla, nært Tholaria ser vi restene av det antikke Aigiali, datidens Akropolis på Amorgos. Hele turen er på 7,6 km og vi tar mange småstopp underveis og vel tilbake på hotellet er det god tid til et forfriskende ettermiddagsbad.
NB! Viktig med godt skotøy! Her holder det ikke med sandaler.
Om kvelden spiser vi deilig middag på en lokal taverna.
Dag 6
Besøk til naboøya Koufonissi
Frokost og lunsj
Tidlig frokost først, så tar vi ferge fra havnen i Aegiali hvor vi bor. Husk badehåndkle, solhatt og høy solfaktor. Om formiddagen er vi fremme på ny øy.
Her tar vi en liten runde i fellesskap og nyter en god lunsj. Deretter tid for sol og bad ved en av de fantastiske strendene Koufonissi byr på. Ja, her finner vi kanskje de aller flotteste i strendene i hele Egeerhavet etter manges mening. Flotte strender blir man aldri mett av, og vannet her er klart som turkist glass.
Etter en fin dag på tur og vel tilbake, er kvelden på egenhånd.
Reiseleder arrangerer felles middag for dem som vil.

Gjennomsiktig vann på øya Kato Koufonissi, Kykladene, Hellas
Dag 7
Amorgos - dag til egen disposisjon
Frokost og middag
Frokost på hotellet.
Dagen til fri disposisjon, reiseleder organiserer og hjelper til.
Nyt sol og bad, les en god bok eller kanskje du tar deg en ekstra vandretur. En tøffere tur på rundt 20 kilometer og mye stigning er “The Old Strata” med start i Chora og ender opp i Aegiali. Trekkplasteret er det nest eldste klosteret i Hellas, Hozoviotissa, selveste ikonet på Amorgos.
Om kvelden nyter vi felles middag på lokal restaurant i gangavstand fra hotellet.
Dag 8
Amorgos - Serifos
Frokost og middag
Frokost først. Så er formiddagen til fri disposisjon før vi sjekker ut og skal hoppe videre til neste øy. Vi får transfer til Katapola havn som er en drøy time fra hotellet. Amorgos - check!
Om ettermiddagen går båten til Serifos. Nå skal vi til en helt annen verden, og da tar det litt tid med overgangen. Ankomst Serifos er om kvelden.
Ved ankomst hentes bagasjen vår med hotellets biler og vi spaserer cirka 400 meter til hotellene der vi skal tilbringe de neste tre døgn. Vi fordeler oss på to hoteller som ligger et steinkast fra hverandre ved stranden i Livadi. Med samme eier, passer det perfekt når vi deler oss.
Felles middag på lokal taverna i Livadi.
Dag 9
Serifos
Frokost og lunsj
Frokost på Hotel Vassilia (for begge bostedene).
Ny øy, nye opplevelser! Serifos tilhører de vestlige Kykladene, er 75 km2 og på helårsbasis bor det nok ikke mer enn rundt 1500 personer her. Om sommeren mangedobles antallet. Øya er litt røff i utseende med sine bratte fjell som stuper ned i det turkis-grønn-blå vannet. I den greske mytologien møter man alltid noe spennende: Serifos er her hvor Persevs sies å ha blitt født, helten som tok selveste Medusa av dage. Damen med levende, giftige slager som hår og hun som man ble til stein bare ved å se på...
Serifos har fjell, og vi nordmenn liker jo å komme oss opp i høyden, gjerne på topptur!
Vi skal ikke helt til toppen av øya, for det er det ikke tilgjengelig vei for, men vi legger ut på vandring til hovedstaden Chora. En hvitkalket by som klamrer seg fast i fjellsiden ovenfor bukten Livadi, - mer gresk blir det nesten ikke!
Vel oppe tar vi en liten bli kjent runde i byen og kanskje har du lyst til å ta en tur inn i rådhuset som også rommer øyas arkeologiske museum? Felles lunsj og tid for å rusle rundt, kanskje handle litt i de koselige butikkene og retur til hotellet på ettermiddagen.
Om kvelden organiserer reiseleder felles middag for de som ønsker det.
Dag 10
Serifos
Frokost og middag
Frokost på Hotel Vassilia (for begge bostedene)
I dag tar vi turen til en av de fineste strendene på Serifos, Psili Ammos, som betyr fin sand. Stranden ligger på den østlige kysten av Serifos og vi bruker i underkant av en times tid på vandringen hver vei. Dette er en av de mest populære og vakre strendene på Serifos, og ifølge Sunday Times ble den inkludert på listen over de beste strendene i Europa i både 2004 og 2009. Her koser vi oss og kan gjerne nyte lunsjen på en av de to tavernaene beliggende ved stranden. Alternativt nyter du dagen på stranden nedenfor hotellet.
Om kvelden nyter vi en stemningsfull kveld med god middag og tar avskjed med øyene for denne gang.
Dag 11
Serifos - Athen
Frokost og middag
Vi spiser frokost og sjekker ut til vanlig tid kl 12. Vi kan spise lunsj på en av de nærliggende strandrestaurantene for den som vil. Serifos - check !
Så går vi ned til havna og tar fergen til Pireus - det tar et par timer. Ved ankomst Pireus, busstransport til Hotel Attalos for siste overnattingen i Athen. Hotellet ligger sentralt til like ved Monastiraki og gamlebyen Plaka og har en hyggelig terrasse med utsikt over byen og mot Akropolis.
Avskjedsmiddag på Taverna Scholarchio, beliggende i sjarmerende Plaka, ca. 15 minutters gange fra hotellet. Her nyter vi mezé, masse småretter - sharing style. Dette er en av grekernes favorittsteder! Om vi får tid tar vi også turen oppom Anafiotika, en bitteliten gresk “landsby” beliggende under Akropolishøyden, bygget av marmorarbeiderne fra øya Anafi som ble satt til å jobbe på Akropolis. En uventet sjarmør i storbyen!
Dag 12
Athen, dagen til egen disposisjon før hjemreisen
Frokost og lunsj
Frokost på hotellet.
Seneste utsjekking fra hotellrommene er kl 12 og dagen til fri disposisjon. Har du ikke vært på Akropolis før, så er muligheten her nå.
Vi møtes til en sen lunsj og reiseleder tar med de som vil på tur opp til Lycabettushøyden hvor vi får et fantastisk skue ut over storbyen. I klarvær kan vi t.o.m. skimte de nærmeste øyene Agistri og Aigina.
Om kvelden blir det transfer ut til flyplassen i Athen der Norwegians direktefly tar oss hjemover. Vi lander sent på Oslo Lufthavn.
Praktisk informasjon
og reisevilkår
HVA ER INKLUDERT
- Fly Oslo - Santorini / Athen - Oslo
- 11 overnattinger med frokost inkludert hver dag
- Måltider i henhold til program
- Alle utflukter og entreer iht. programmet.
- All transport i følge programmet
- Lokale guider
- Reiseleder fra Carpe Diem
HVA ER IKKE INKLUDERT
- Reise- og avbestillingsforsikring
- Drikkevarer
- Tips
Nedenfor følger generelle reisevilkår for Carpe Diem, en avdeling i Escape Travel AS. (og derfor heretter kalt ET). Disse vilkår gjelder for alle våre reiser med mindre det foreligger særskilte reisevilkår for den aktuelle turen. På reiser med særskilte vilkår vil dette fremkomme av turpresentasjonen eller i egen kontrakt. Der reisevilkårene fraviker Alminnelige vilkår for pakkereiser går ET sine reisevilkår foran da de Alminnelige vilkår er en bransjenorm som kan fravikes i visse tilfeller.
1. Påmelding
Påmelding kan skje elektronisk via vår nettside, på e-post eller pr. telefon. Angreretten som ellers er til stede ved fjernsalg gjelder ikke ved kjøp av reisetjenester. Avtalen mellom partene anses inngått ved bekreftet bestilling og innebærer aksept av turens reisevilkår. Bestillingsbekreftelsen må kontrolleres grundig straks den mottas. Vennligst påse at navn på alle reisende stemmer overens med passet. Eventuelle feil skal rettes før betaling av depositum finner sted. Senere endring vil kunne medføre gebyr.
2. Depositum og sluttbetaling
Etter bestilling av reisen vil den reisende få tilsendt en reisebekreftelse/ faktura. Depositumet må innbetales innen syv dager. Manglende betaling av depositum medfører ikke at avtalen bortfaller. For reiser innen Norge og Europa er depositumsbeløpet kr 2.500 pr. person. For reiser utenfor Europa er depositumsbeløpet kr 4.000 pr. person. Depositumet regnes som delbetaling av reisens pris. Sluttbeløpet forfaller til betaling 65 dager før avreise. Er det under 65 dager til avreise ved bestilling, sendes faktura på hele beløpet med kort betalingsfrist. Ved manglende betaling 2 dager etter forfall, står ET fritt til å annullere bestillingen. Reisedokumentene sendes på e-post cirka 2 uker før avreise. Vilkår i dette punkt avviker fra normalen slik beskrevet i Alminnelige vilkår for pakkereiser. Dette som følge av garantier og forpliktelser til underleverandører.
3. Endret/avvikende flyreise
Ved tilleggsbestilling av flybilletter, det vil si bestilling av flyreiser utenom våre gruppe- og tilslutningsbilletter, skal disse betales innen 7 dager. Beløpet er ikke refunderbart. Ved bestilling av flybilletter utenom våre gruppebilletter og/eller ved kjøp av en reise uten transport til/fra startstedet, er det den reisendes ansvar å møte på avtalt sted og til avtalt tid for videre transport/program med gruppen. Eventuelle forsinkelser eller uteblivelse fra den reisendes side gir ikke rett til prisavslag eller erstatning for tapt arrangement, det være seg for hele eller deler av programmet.
ET har ikke ansvar for tap som følge av at den reisendes egne bestillinger av transport eller andre reisetjenester, ikke kan benyttes på grunn av oppståtte endringer i de programfestede tidspunktene for gruppens reise- eller flytider når endringene skyldes forhold arrangøren ikke kan lastes for. ET gjør oppmerksom på at de fleste flyselskaper kansellerer hjemreisen dersom utreisen ikke benyttes.
4. Avbestilling mot gebyr
Avbestilling skal skje skriftlig. Manglende innbetaling av depositum gjelder ikke som avbestilling. Ved avbestilling eller uteblivelse av betaling gjelder følgende gebyrer:
• Inntil 105 dager før avreise: kr 750 pr. person.
• Fra og med 105 til 65 dager før avreise: Depositumsbeløpet
• Fra og med 65 til 36 dager før avreise: 50% av reisens pris
• Fra og med 36 dager før avreisedato og ved manglende fremmøte avreisedagen: Ingen refusjon
Vilkår i dette punkt avviker fra normalen slik beskrevet i Alminnelige vilkår for pakkereiser. Dette som følge av garantier og forpliktelser til underleverandører.
5. Avbestilling / kansellering ved ekstraordinære omstendigheter
Reisebransjen og ET følger Utenriksdepartementets reiseråd. Den reisende har som hovedregel rett til å avbestille sin reise dersom det på reisemålet eller i umiddelbar nærhet av dette de siste 14 dager eller kortere før reisen tar til, konstateres krigshandlinger, naturkatastrofer, farlige smittsomme sykdommer eller andre begivenheter som kan likestilles, og det er rimelig grunn til å anta at disse forhold også vil være på avreisedagen. Ved avbestilling av foran nevnte årsaker, refunderes tilgodebeløpet. Reisen kan imidlertid ikke avbestilles av foran nevnte årsaker hvis begivenheten som legges til grunn for avbestillingen var eller burde vært kjent ved bestilling.
En reise kan kanselleres/endres uten erstatningsplikt av ET dersom:
1. Det ikke er påmeldt et tilstrekkelig antall deltakere på turen, se punkt 8. ET skal gi den reisende beskjed om eventuell kansellering av turen senest 20 dager før avreise.
2. Det inntreffer uunngåelige og ekstraordinære omstendigheter utenfor ETs kontroll. Eksempler kan være: Fare for krig, naturkatastrofer, farlige smittsomme sykdommer, arbeidskonflikter eller lignende.
3. Forhold på reisemålet/langs reiseruten som gjør det risikabelt eller urimelig å gjennomføre turen, og som ET med rimelighet ikke kunne forutse. For pkt. 2 og 3 vektlegges ved vurdering blant annet Utenriksdepartementets reiseråd og lokale myndigheters uttalelser. Om ET kansellerer en reise og fristen for betaling av sluttbeløpet er forfalt, er manglende sluttbetaling på kanselleringstidspunktet å anse som avbestilling fra kundens side, og gebyrer som ved en ordinær avbestilling vil gjelde.
6. Reise- og avbestillingsforsikring
ET anbefaler alle reisende å ha gyldig reiseforsikring som også bør dekke eventuell hjemtransport, samt Europeisk Helsetrygdekort ved reiser i Europa. ET anbefaler å tegne en avbestillingsforsikring dersom dette ikke er inkludert i reiseforsikringen. Den reisende er selv ansvarlig for å tegne de nødvendige forsikringer. ET har ikke ansvar i situasjoner og forhold den reisende kunne ha forsikret seg mot og som ikke skyldes arrangøren eller noen han har ansvar for.
7. Pass og visum
Selv om det ikke er passtvang innen Schengen, vil mange flyselskap og hoteller likevel kreve gyldig legitimasjon. Utenfor Norge er det kun pass som gjelder som gyldig legitimasjon for nordmenn. Vær oppmerksom på at mange land, rederier og flyselskap krever at passet må være gyldig minst 6 måneder etter hjemreisedato. Dette kan også gjelde for reiser i Europa. Visumkrav til aktuelle reisemål er oppgitt i turens program på vår nettside. ET forholder seg til visumregler for norske statsborgere. Hvis den reisende ikke reiser med norsk pass, må man selv sjekke visumregler for sitt statsborgerskap til det aktuelle reisemålet. Det er den reisendes ansvar å sørge for å ha gyldig pass og eventuelt visum ved avreise for seg selv og den/de man bestiller for.
8. Forbehold
Hvis ikke annet er oppgitt i programmet, er en gruppereise basert på minimum 20 betalende deltakere. Ved færre deltakere kan ET kansellere reisen eller øke prisen. Dette skal meddeles den reisende senest 20 dager før avreise.
Det tas forbehold om endring av pris grunnet forhold utenfor ETs kontroll. Slike forhold er valutaendringer, endringer i transportpriser og økning i offentlige skatter og avgifter. ET forbeholder seg retten til å fakturere et pristillegg som følge av eventuelle endringer. Dette forhold går begge veier, og den reisende har rett til prisreduksjon dersom kostnadene reduseres. Et eventuelt pristillegg vil bli varslet senest 20 dager før avreise. Utgjør tillegget mer enn 8 prosent av reisens pris, har den reisende anledning til å heve avtalen.
Reisende som har bestilt dobbeltrom eller del i twin-rom må betale enkeltromstillegg dersom den andre part frafaller eller det ikke melder seg en ytterligere person av samme kjønn å dele rommet med. Om dette er aktuelt, kontaktes den reisende og tilleggsfaktura sendes i forkant av reisen. Dette er ingen gyldig grunn til å trekke seg fra reisen.
Informasjon om flytider og flyselskap er foreløpige inntil flybilletten er utstedt. Det tas forbehold om mulige trykkfeil i programmet eller på nettsiden. Vesentlige endringer som skjer etter bestilling skal meddeles den reisende skriftlig.
Innholdet i våre turer kan bli påvirket av forhold utenfor vår kontroll som for eksempel vær, fremkommelighet, seilingsforhold, arbeidskonflikter og lignende. Dersom slike forhold skaper hindringer for gjennomføring av det oppsatte programmet, vil ET foreta nødvendige justeringer i eksempelvis reiserute og innhold, bytte av transportmiddel og overnattingssted. ET vil bestrebe seg på å erstatte de deler av reiseinnholdet som blir påvirket av endringen med likeverdige alternativer. ET anser ikke reisen som mangelfull om ikke slike justeringer berører mer enn 25 prosent av det oppsatte reiseinnholdet. Avvik fra det avtalte og som skyldes uforutsette hindringer utenfor arrangørens kontroll anses normalt ikke som en mangel så lenge avviket ikke må betegnes som vesentlig.
9. Den reisendes plikter
Den reisende må kunne håndtere sin egen bagasje og kunne reise uten assistanse. Spesielle behov på flyreisen og underveis på turen må det opplyses om ved påmelding. Vi gjør oppmerksom på at reiseleder ikke kan yte særskilt assistanse til noen av deltakerne under reisen.
Det er deltakers ansvar å være i god nok form, fysisk og psykisk, og ha en god nok helse til å kunne delta på reisen. Det er deltakers ansvar å sjekke med sin lege dersom man er usikker på om man kan delta. Ved fylte 75 år, om ikke annet framkommer av turens program, skal deltaker på reiser utenfor Europa senest ved sluttbetaling 65 dager før avreise fremlegge bekreftelse fra lege om at man er helsemessig skikket til å gjennomføre turen. Dersom deltaker ikke får denne bekreftelsen fra lege og dermed ikke kan delta på turen, gjelder samme gebyrer som ved en ordinær avbestilling.
Den reisende plikter å rette seg etter de regler som er gitt av offentlige myndigheter og ETs representanter, og må ikke opptre til sjenanse for medreisende eller andre. Dersom den reisende grovt tilsidesetter sine plikter, kan han nektes å delta eller utelukkes fra resten av reisen, uten at han kan kreve erstatning eller prisavslag fra arrangøren. Ved utelukkelse etter at reisen er påbegynt, kan den reisende pålegges selv å bære omkostningene ved endret hjemreise.
Den reisende kan gjøres erstatningsansvarlig hvis han med vilje eller uaktsomhet påfører arrangøren tap blant annet ved ikke å overholde de bestemmelser som er nevnt ovenfor.
10. Den reisendes reklamasjonsplikt ved mangler
Den reisende plikter å gi beskjed uten ugrunnet opphold dersom hun/han oppdager en mangel ved reisen. Oppdages mangelen etter at reisen har startet, må den reisende reklamere på stedet til ETs reiseleder eller til ETs kontor i Oslo, slik at disse blir gitt en mulighet til å rette opp mangelen. Hvis et problem ikke kan løses tilfredsstillende på stedet, kan det klages skriftlig til ET senest to uker etter hjemkomst. Hvis klagen ikke løses tilfredsstillende for den reisende eller ET, kan saken henvises til Reklamasjonsnemnda for pakkereiser.
11. Generelle vilkår
Det vises til Pakkereiseloven av 15.06.2018, samt Alminnelige vilkår for pakkereiser av 01.07.2018 og særskilt deres formuleringer om at «Opplysninger som er gitt i kataloger eller brosjyrer eller annet informasjonsmateriell som arrangøren har utarbeidet eller viser til, regnes som en del av avtalen».
12. Medlem av Reisegarantifondet – din trygghet
ET er medlem av det norske Reisegarantifondet og har stilt den til enhver tid nødvendige garanti.
ALMINNELIGE VILKÅR FOR PAKKEREISER - klikk her
Reisevilkår oppdatert 4. februar 2021
Bestilling og betaling
Etter bestilling av reisen vil du motta en reisebekreftelse og depositumsfaktura. Depositumet må være innbetalt innen en uke. Sluttbeløpet forfaller til betaling 65 dager før avreise. Er det under 65 dager til avreise ved bestilling, sendes faktura på hele beløpet med kort betalingsfrist. Reisedokumentene sendes ca to uker før avreise på e-post. Du vil samtidig finne disse på Min Side.
Reiseforsikring / avbestillingsbekreftelse
Ettersom folketrygden ikke dekker alle typer behandling, som for eksempel hjemtransport, er det viktig at reiseforsikring er i orden. Det beste er å kjøpe en heldekkende reiseforsikring fra Europeiske eller et tilsvarende forsikringsselskap. Har du helårs reiseforsikring, forsikring gjennom kreditt/bankkort eller reiseforsikring gjennom jobben, er dette vanligvis tilstrekkelig. Vi anbefaler at du sjekker at den dekker skadet og/eller mistet bagasje samt avbestillinger. For reiser i Europa, husk Europeisk helsetrygdkort.
Tips
På reise kommer du i kontakt med hverdagsliv og kulturer i andre land. Mange av disse har en tipskultur som skiller seg fra Norge. I mange land forventes det at for eksempel lokalguider, sjåfører og besetning på f. eks et elvecruiseskip, får tips i tillegg til det å spise ute på restaurant. Vi inkluderer vanligvis ikke tips i reisens pris, siden det er både individuelt og avhengig av land. Å vite hva som er normen er ikke lett, din reiseleder vil ta opp dette underveis på turen. Tips vil alltid være frivillig, men vi anbefaler å følge og respektere skikken i landet du er i.
Forbehold om endringer i oppsatt dagsprogram
Noen ganger hender det at våre samarbeidspartnere må endre noe i programmet, enten like før avreise eller underveis. Det kan f.eks være at rekkefølgen på dagene blir byttet om, eller at det tilbys en alternativ rute/utflukt enn beskrevet.
Endring av bestilt reise
Ta kontakt med oss, så ser vi an hvert enkelt tilfelle for løsning. Generelt gjelder: Dersom du har bestilt en reise og på et senere tidspunkt ønsker å endre til en annen innen rimelig tid (tre mnd før avreise) - tilkommer et endringsgebyr som i de fleste tilfellene er kr 750. Et lite forbehold om at ikke alle reiser kan endres, samt at endring nærmere enn tre måneder før avreise kommer under ordinære avbestillingsvilkår.
Venteliste på turer
Ikke gi helt opp dersom en tur er full eller om det ikke er flere enkeltrom igjen! Vi har venteliste på samtlige turer og setter deg gjerne opp om du tar kontakt. Får vi ledig plass, hører du fra oss. Det er uforpliktende å stå på liste, men vi ber deg gi et hint dersom det er uaktuelt og planer endres. Slik holder vi listene oppdaterte og aktuelle.
Lurer du på noe mer?
Se om du finner svar på ditt spørsmål her: Ofte stilte spørsmål
Pass og visum
Pass medbringes på reisen. Det anbefales at passet er gyldig minst seks måneder etter hjemkomst uansett på reise. Det er den reisendes ansvar å sørge for at passet er gyldig og Carpe Diem er ikke erstatningsansvarlige om det ikke er i orden.
Er du ikke norsk borger, sjekk med konsulat/ambassade for hvordan du skal forholde deg for denne reisen.
Allergier / intoleranser på reise
Meld fra om evt. allergier og intoleranser snarest etter bestilling slik at vi får gitt beskjed videre. Hvor enkelt dette er få til, avhenger av reisemålet du skal til.
På reise må man i siste instans være påpasselig selv ved ulike allergier eller intoleranser. Vi informerer, men kan ikke gi garantier om at spesielle ønsker etterkommes. Følger du en spesiell diett, må du ta ansvar for dette selv.
Mistet bagasje eller skade på koffert
Dersom kofferten din ikke kommer ved ankomst reisemål, må du melde dette til flyselskapets representant i ankomsthallen der og da. Det samme gjelder dersom kofferten din har blitt skadet under transporten. Flyselskapet etterlyser da bagasjen, evt. registrerer skaden, slik at du har dokumentasjon i forsikringsøyemed og for krav om erstatning. En såkalt PIR-rapport utarbeides av flyselskapet i slike tilfeller.
Gjennomgående tilslutningsbilletter booket gjennom Carpe Diem
Ønsker du avreise fra annen flyplass i Norge, så kan vi ofte hjelpe deg med tilslutningsbillett slik at du har gjennomgående billett fra avreiseby til reisemålet. Ikke alle flyselskap tilbyr dette, men mange gjør. Vi kan da hjelpe til med å "henge" på en billett sammen med gruppebilletten som gjelder til og fra Oslo Lufthavn ved å kontakte flyselskapet vi benytter på turen. Siden vi benytter gruppebilletter er vi under regler og vilkår som reduserer fleksibilitet. Det kommer også an på avreisetidspunkt. En gjennomgående billett har ingen hensikt når det blir en natt mellom.
Det er alltid en fordel å ha alt på ett dokument, da plikter flyselskapene å booke deg om for å få deg helt frem i tilfelle kanselleringer og forsinkelser. Samt at bagasjen sjekkes og merkes hele veien. Man betaler ekstra for den tryggheten. Pris på tilslutning får vi i hvert enkelt tilfelle når det bookes, merk at vi aldri får de billige tilbudsprisene på nett for denne typen. Vær også oppmerksom på det som kan gjelde for slike billetter i reisevilkår under "Endret/avvikende flyreise". Ta kontakt med oss før avreise dersom du ønsker gjennomgående tilslutningsbillett. NB: Med alle endringene som er hos flyselskapene om dagen, søker vi ikke opp før fra 2-3 måneder før avreisen.
Om du selv booker billetter tur/retur Oslo Lufthavn
Da vil reisene komme på to ulike dokument, bagasje må hentes ut og sjekkes på nytt. Dersom du bestiller billetter på egen hånd, og det skulle oppstå forsinkelser slik at du mister flyet fra Oslo, må du selv bekoste ny utreisebillett. Vær oppmerksom på at mange flyselskaper automatisk kansellerer returbilletten dersom utreisebilletten ikke benyttes. Vi anbefaler alltid å sjekke gjeldende regler for dette gjennom din reiseforsikring, slik at du vet hva som gjelder om noe uforutsett skjer. Vi anbefaler også at du beregner ankomst Oslo lufthavn (evt. annen transferflyplass i Europa) minst tre timer før flyavgang.
Vi har et ønske om at alle gjester på våre gruppeturer skal føle seg trygge, både innad i gruppen og ellers på reisen. Derfor må du ha et gyldig koronasertifikat for å kunne kjøpe en utenlandsreise hos oss fra 20. september 2021. Du finner mer informasjon om dette her. Har du bestilt tur med oss, vil du cirka 2 uker før avreise motta avreisebrevet for din tur. Dette brevet inneholder informasjon spesifikt knyttet til din reise.
Vi forholder oss alltid til UD sine reiseråd. Disse finner du her. Skulle UD mot formodning utstede et reiseråd i landet eller regionen du skal reise til, vil vi avlyse turen og ditt tilgodehavende vil bli tilbakebetalt.
De viktigste tingene å tenke på når du skal ut på reise i Europa:
✔️Pass og reiseforsikring: For mange av oss har det blitt en stund siden vi har vært på reisefot. Sjekk at passet ditt er gyldig, og bestill nytt i god tid dersom du trenger det. Vi minner om at mange land krever at pass er gyldig i 6 måneder etter hjemkomst, spesielt utenfor Schengen.
Gyldig reiseforsikring er helt avgjørende hvis du blir syk, utsatt for en ulykke eller noe annet uventet - både i forkant av og under reisen. Ta kontakt med forsikringsselskapet ditt i god tid før avreise for å sjekke at du har gyldig forsikring og hva den dekker.
✔️Reglene dit du skal - bruk appen Reiseklar: Sett deg grundig inn i hvilke regler som gjelder for innreise i landet du skal reise til. Hvis du skal i transitt bør du undersøke om det gjelder egne regler der. Vi anbefaler alle våre gjester å laste ned appen Reiseklar (du finner den på App Store eller Google Play). Her finner du reiseinformasjon til alle land Norge har utenriksstasjoner i. Du kan også ta en kikk på landets egne offisielle informasjonssider eller på EU sine sider.
✔️Koronasertifikat: Finn ditt koronasertifikat på Koronasertifikat - helsenorge.no.. Vi anbefaler å ha med en kopi av sertifikatet med deg på reise, i tillegg til å ha det på mobilen. Du må selv sjekke reglene for koronasertifikatets gyldighet i landet du skal reise inn i. Reglene kan være ulike fra land til land, også i Europa.
✔️Sjekk karantenekrav eller karantenehotell: Sett deg inn i hvilke karanteneregler som gjelder dit du skal. Sjekk også hva som gjelder når du kommer tilbake til Norge fra det landet du har tenkt å reise til. Du kan lese mer på Folkehelseinstituttet (FHI).
✔️Sjekk om du trenger koronatest: Sjekk om landet du reiser til krever attest for negativ koronatest før innreise og tidspunkt for når en slik test eventuelt må være tatt. Undersøk om du ved returen må ha attest for negativ koronatest før ankomst til Norge.
✔️Reiseregistrering: Vi oppfordrer alle på reise til å registrere seg på www.reiseregistrering.no.
Vær obs på at informasjon om koronasituasjonen endrer seg raskt. Sjekk temasiden Koronasituasjonen for siste nytt fra regjeringen, eller Helsenorge.no for oversikt over gjeldende råd og regler om koronaviruset.
Denne siden er oppdatert 17. februar 2022
Grensene er åpne i Europa og vi kan reise igjen. Det føles godt!
Vi har et ønske om at alle gjester på våre gruppeturer skal føle seg trygge, både innad i gruppen og ellers på reisen. Derfor må du ha et gyldig koronasertifikat for å kunne kjøpe en reise hos oss fra 20. september 2021.
Trygghet innad i gruppen
På en gruppereise tilbringer man mye tid sammen, både på transportmidler, restauranter og ellers. Vi ønsker å bidra til at alle føler seg trygge på hverandre, og hindre smittespredning innad i gruppen. Det er vår plikt å ivareta den helsemessige sikkerheten for våre gjester på reisefot. Den beste måten vi kan gjøre dette på i disse koronatider, er å stille et krav om at samtlige medlemmer i gruppen, inkludert vår reiseleder, har et gyldig koronasertifikat.
Våre samarbeidspartnere i utlandet krever ofte koronasertifikat
En av grunnene til at det føles trygt å reise nå, er at det i flere land stilles krav til gyldig koronasertifikat der hvor mange mennesker møtes. I mange tilfeller må du vise gyldig koronasertifikat for å komme inn på restauranter og museer. Flere elvecruiserederier vi samarbeider med krever at gyldig koronasertifikat sendes inn i forkant av reisen. Dette er for å skape trygghet om bord, og for å ivareta gjestenes helsemessige sikkerhet på best mulig måte.
Noen gruppereiser i utlandet er vanskelig å gjennomføre dersom enkeltpersoner i gruppen ikke har gyldig koronasertifikat
De som ikke kan fremvise gyldig koronasertifikat på reise i utlandet, vil i disse dager på grunn av testing ende opp i lange køer for å komme inn og ut av flyplasser. Dette kan skape unødvendige forsinkelser når vi har et reiseprogram som tidsmessig er nøye sammensatt for å få mest mulig ut av ferien.
Det samme kan skje ved adgangspunkt til museer og kirker, eller på restauranter og i butikker. Noen gruppereiser i utlandet er derfor vanskelige, eller umulige, å gjennomføre dersom enkeltpersoner i gruppen ikke har gyldig koronasertifikat.
Lurer du på noe?
Har du spørsmål rundt våre reiser og koronasertifikat, er du hjertelig velkommen til å slå på tråden til oss på telefon 22 46 48 48 (man - fre kl 10-14). Eller e-post: post@carpe-diem.no