Vandring - Trevi, Italia
Lett aktiv landsbyferie i Umbria, Italia

Trevi er også et fantastisk område å vandre i
Dette er det virkelige Italia – hvor maten tilberedes med italiensk «passione» og tempoet er piano. Her får du tid til å virkelig ta inn den italienske stemningen og du bor midt i «middelalderen» på et meget hyggelig hotell, eller rettere sagt, et vakkert palass som har en ualminnelig spennende historie å fortelle. I Umbria setter man som italienere flest, stor pris det gode måltidet med de rene smakene og lokale råvarene. Med den vakre naturen som omringer Umbria, er det å være utendørs noe de fleste verdsetter. Når dette kombineres må det jo bli optimalt.
Vandringer i frisk luft og på lokalt vis blir det også flettet inn. Vi går omtrent ti kilometer, eller kortere under vandringene. Er du normalt aktiv i hverdagen og kan gå i terreng, passer det for deg. Aktivitet, frisk luft og ytterst herlig mat og drikke går hånd i hånd på denne turen. Kalorier inn og kalorier ut – vandringene opprettholder balansen. Det er viktig, som kjent.
All mat er inkludert fra lunsj ankomstdagen til frokost avreisedagen.
Vanskelighetsgrad: Nybegynner
Turen passer for alle med normal kondisjon. Dagsetappene er på mellom tre og fire timer i lett terreng uten mye stigning. Vandringene kan være kulturelle med fokus på historie og kultur. Anbefalt fottøy: gode joggesko.
Høydepunkter
- Sjarmerende Trevi og Umbria med nydelige og kortreiste matopplevelser
- Passe lange vandringer i variert landskap, også langs kysten
- En lett aktiv tur for deg som vil være ute, men som ikke nødvendigvis må ha det så bratt og utfordrende
- Rasiglia – et nytt bekjentskap av en nydelig, liten by. Umbrias lille Venezia.
- Lær å lage pasta som i Umbria på hotellet vårt, kokkekurs

Trevi
Trevi er en liten, idyllisk middelalderby i Umbria, vakkert beliggende med utsikt over den grønnkledte Spoletodalen – og i hjertet av tusenvis av oliventrær. Selve livsnerven i Trevi er mat, vin og olivenolje. All mat lages med en stor porsjon kjærlighet og lidenskap.
Lokal og kortreist mat og drikke av superb kvalitet er ensbetydende med mange regioner og landsbyer i Italia. Trevis gastronomi er viden kjent, lokale tavernaer og spisesteder har kokkekunst og råvarer med skyhøy standard. Slow food og feel good på ekte italiensk carpe diem-vis!
I borghi più belli d’Italia er en eksklusiv organisasjon som består av de vakreste landsbyene i Italia. Organisasjonen ble opprettet for å fremme den fantastiske arven hva gjelder historie, kunst, kultur og tradisjoner som de små italienske byene bærer med seg, og hvor de aller fleste ikke flommer over av turister, men hvor du finner det ekte og genuine Italia – der lokalbefolkningen er i flertall, ikke turistene. Trevi er en av «I borghi più belli d’Italia» og en av 24 slike landsbyer i Umbria. Ja, faktisk er Umbria den regionen i Italia som har flest av disse vakre landsbyene. Det er bare å glede seg!
Hotel Antica dimora alla Rocca
Hotell Antica Dimora alla Rocca er et historisk, nydelig renessansepalass fra byens storhetstid, 1500-tallet, beliggende på på toppen av byen og nabo til den vakre St Emiliano-kirken. Hotellet er stilfullt innredet med moderne supplering til det opprinnelige. Hotellet har også rom i to nabopalass – alle med bøttevis av historie i veggene. Her har det vært pavebesøk, sykehus under svartedauen, og her har noen av de rikeste og noble familiene bodd. Ikke to rom er like. Hotellet er kjent for sitt ypperlige kjøkken og gode, personlige service, så vi har mye godt å se frem til i dagene som kommer.
Program
6 frokoster, 6 lunsjer og 6 middager inkludert
Dag 1
Oslo - Roma - Trevi (Umbria)
Lunsj og middag
Avreise Oslo Lufthavn grytidlig med Swiss til Roma, Fiumcino – mellomlanding og flybytte i Zürich. Ankomst om ettermiddagen. Vi fortsetter med buss mot Trevi. Bussturen tar cirka 2,5 timer. Underveis blir det en liten piknik med prosecco, tiden vil vise om vi stopper eller om det blir om bord i bussen. Vi kommer frem til hotellet der vi blir tatt vel imot. Vi setter tonen for mange dager med mye godt. Vertskapet vårt her i Trevi vet å skjemme bort gjestene sine, noe vi skal få merke i dagene som kommer. Nå tar vi ettermiddagen med ro og lader opp til neste dag der vi skal ut å oppleve Trevi og omegn.
En herlig velkomstmiddag venter om kvelden i hotellets restaurant.
Dag 2
Bli kjent med Trevi og tur til Rasiglia og Pettino
Frokost, lunsj og middag
Cirka 8 - 10 kilometer
Cirka 3 timer
Etter frokost skal vi ut å bli mer kjent med Trevi, for det er en av de vakreste landsbyene i Umbria og Italia. Roberto eller Valentina, vårt vertskap, tar oss med på en knapp times vandretur i Trevis snirklete, smale og sjarmerende gater. Den historiske delen av byen er på omtrent en kvadratkilometer, men her finner vi noe nytt og interessant i nesten hver eneste krik og krok. Og det er mange kriker og kroker. Tiden har nærmest stått stille arkitektonisk, her finnes murer og søyler bygget av romerne og porter og buer vakkert utsmykket med fresker og inskripsjoner. De mange palassene er vitnesbyrd fra mange adelsfamilier der rikdommen kom fra byens «gull», olivenoljen. Vakre Piazza Mazzini, kirker og museer – for ikke å glemme lokalbefolkningen. Det er faktisk slik her at etter noen dager er det stor sjanse for at du blir «gjenkjent» av de lokale. Det hilses, smiles og gestikuleres på italiensk vis – og for en stakket stund føler du deg nesten som en ekte «italiano».
Vi skal videre til det som går under navnet «Umbrias lille Venezia», byen Rasiglia. Sjarm i lange baner her mens vi blir kjent til fots. Underveis benytter vi sjansen til å ta en liten piknik mens vi fortsetter å være i takt med det lokale. Etterpå venter Pettino, med fjellene i bakgrunnen som er et supert sted å ta bilder!
Vel tilbake i Trevi blir det middag på hotellet.
Dag 3
Lokal vandring med besøk hos Roberto
Frokost, lunsj og middag
Etter frokost skal Roberto ta oss med på en liten vandring – vi rusler blant annet langs akvedukten før, vi stopper for å nyte av en lokal spesialitet hjemme i hans hus.
Trevis store stolthet er uten tvil olivenoljen. Det sies at området har Italias beste olje, og det sier ikke rent lite. Den høye kvaliteten skyldes blant annet jordsmonnet som i stor grad består av fjellgrunn. Det eldste oliventreet i Trevi, «Olivo di Sant Emiliano» er imponerende 1200 år gammelt! Vi smaker og følgesvennen er den enkle, men alltid velsmakende bruschettaen. I tillegg befinner vi oss så absolutt på historiske trakter, og rusler innimellom i romerske fotspor.
Etterpå møtes vi til lunsj på hotellet. Pasta står på menyen. Det er sikkert mange som skulle ønske at de kunne lage mat som italienerne og ikke minst ha de ferske råvarene til å kunne briljere med. Det sies jo at så lenge råvarene er ypperlige, skal det ikke så mye til for å kunne presentere et deilig, velsmakende måltid. Uansett, i dag skal vi inspireres av lokal ekspertise. Vi vil få utdelt oppskriftene til rettene vi spiser på hotellet, slik at vi kan prøve oss når vi er vel hjemme igjen.
Ettermiddagen er til egen disposisjon før det er middag på hotellet.
Dag 4
Vandring med vingårdsbesøk og 17. mai-markering
Frokost, lunsj og middag
9 kilometer
cirka 3 timer
I dag skal vi holde oss litt i det vakre Montefalco-området, hvor Sagrantinovinen, den lokale stoltheten, produseres. Med frisk luft i fjeset og med naturen som kulisser, vandrer vi sakte men sikkert av gårde etter et besøk i selve Montefalco by.
Vi besøker en av Montefalcos anerkjente vingårder (en cantina) der vi skal se oss om. Vi får underveis servert en enkel, men velsmakende lunsj og smaker selvfølgelig på gårdenes viner, Sagrantino. Etter manges mening vel på høyde med Brunello og Amarone. Dyrking av vindruer og produksjon av edle dråper har lange tradisjoner i Umbria.
Etter denne innholdsrike dagen, returnerer vi fornøyde tilbake til Trevi. Nok en herlig middag venter om kvelden i hotellets restaurant. Men i kveld blir det forvandlet til en festaften med norske flagg og litt sprudlende i glasset. Og musikk. Gratulerer med dagen!
Dag 5
Assisi
Frokost, lunsj og middag
I dag går turen med buss til Assisi. Byen ligger på toppen av en åskam med utsikt over Appeninene. Her ble Italias store helgen, Frans av Assisi født i 1181 og her oppstod franciskanerordenen. Med paven, som har tatt navnet Frans, har katolikker fra hele verden valfartet i enda større grad enn tidligere til den berømte dobbeltkirke med den hellige Frans’ grav. Vi opplever samtidig Assisis spesielle og sjarmerende atmosfære til fots gjennom de smale, snirklete gatene. Vi ser også det romerske Minervatempelet som i dag benyttes som kirke. Assisi er en ualminnelig vakker by og den oser av historie – rett og slett en by man må besøke når man befinner seg i Umbria.
Lunsjen tar vi på en lokal restaurant og felles middag i hotellets restaurant om kvelden. Skuldrene er forhåpentligvis senket for lenge siden, Trevi har som regel den virkningen på oss besøkende.
Dag 6
Vandring med litt sjøutsikt mot Sirolo
Frokost, lunsj og middag
10 kilometer
cirka 3.5 timer
Dagens vandring tar oss rundt i litt andre omgivelser. Vi skal vende nesen mot Sirolo, som er en koselig, liten landsby i fjellene nær Porto Recanati. Underveis får vi en herlig utsikt fra klippene. Vi kommer også ned til en liten strand der vi kommer til å spise fiskelunsj på en lokal restaurant. Dette er regnet som den «tøffeste» av turene vi går og dersom du ikke vil gå nedover gjennom tett skog, er det helt fint å sitte på med bussen som venter.
Lunsjen spiser vi her nede ved stranden, før turen går «hjem» til Trevi for middag etter hvert.
Dag 7
Hjemreise
Frokost
Etter frokost er det litt tid på egen hånd før det blir transfer til flyplassen i Roma.
Swiss flyr oss tilbake til Norge etter et herlig opphold i bella Italia. Vi beregner landing på Oslo Lufthavn om kvelden etter flybytte i Zürich. En ferie med mange gode opplevelser og rustikk kvalitetsmat er over for denne gangen. ARRIVEDERCI!
Praktisk informasjon
og reisevilkår
HVA ER INKLUDERT
- Fly Oslo–Roma t/r
- Netter på 4* hotell inkl frokost
- Måltider i henhold til program
- Alle utflukter og entreer iht. program
- All transport i følge program
- Lokale guider
- Reiseleder fra Carpe Diem
HVA ER IKKE INKLUDERT
- Reise- og avbestillingsforsikring
- Drikkevarer utover det som er nevnt over
- Tips
Nedenfor følger generelle reisevilkår for Carpe Diem, en avdeling i Escape Travel AS. (og derfor heretter kalt ET). Disse vilkår gjelder for alle våre reiser med mindre det foreligger særskilte reisevilkår for den aktuelle turen. På reiser med særskilte vilkår vil dette fremkomme av turpresentasjonen eller i egen kontrakt. Der reisevilkårene fraviker Alminnelige vilkår for pakkereiser går ET sine reisevilkår foran da de Alminnelige vilkår er en bransjenorm som kan fravikes i visse tilfeller.
1. Påmelding
Påmelding kan skje elektronisk via vår nettside, på e-post eller pr. telefon. Angreretten som ellers er til stede ved fjernsalg gjelder ikke ved kjøp av reisetjenester. Avtalen mellom partene anses inngått ved bekreftet bestilling og innebærer aksept av turens reisevilkår. Bestillingsbekreftelsen må kontrolleres grundig straks den mottas. Vennligst påse at navn på alle reisende stemmer overens med passet. Eventuelle feil skal rettes før betaling av depositum finner sted. Senere endring vil kunne medføre gebyr.
2. Depositum og sluttbetaling
Etter bestilling av reisen vil den reisende få tilsendt en reisebekreftelse/ faktura. Depositumet må innbetales innen syv dager. Manglende betaling av depositum medfører ikke at avtalen bortfaller. For reiser innen Norge og Europa er depositumsbeløpet kr 2.500 pr. person. For reiser utenfor Europa er depositumsbeløpet kr 4.000 pr. person. Depositumet regnes som delbetaling av reisens pris. Sluttbeløpet forfaller til betaling 65 dager før avreise. Er det under 65 dager til avreise ved bestilling, sendes faktura på hele beløpet med kort betalingsfrist. Ved manglende betaling 2 dager etter forfall, står ET fritt til å annullere bestillingen. Reisedokumentene sendes på e-post cirka 2 uker før avreise. Vilkår i dette punkt avviker fra normalen slik beskrevet i Alminnelige vilkår for pakkereiser. Dette som følge av garantier og forpliktelser til underleverandører.
3. Endret/avvikende flyreise
Ved tilleggsbestilling av flybilletter, det vil si bestilling av flyreiser utenom våre gruppe- og tilslutningsbilletter, skal disse betales innen 7 dager. Beløpet er ikke refunderbart. Ved bestilling av flybilletter utenom våre gruppebilletter og/eller ved kjøp av en reise uten transport til/fra startstedet, er det den reisendes ansvar å møte på avtalt sted og til avtalt tid for videre transport/program med gruppen. Eventuelle forsinkelser eller uteblivelse fra den reisendes side gir ikke rett til prisavslag eller erstatning for tapt arrangement, det være seg for hele eller deler av programmet.
ET har ikke ansvar for tap som følge av at den reisendes egne bestillinger av transport eller andre reisetjenester, ikke kan benyttes på grunn av oppståtte endringer i de programfestede tidspunktene for gruppens reise- eller flytider når endringene skyldes forhold arrangøren ikke kan lastes for. ET gjør oppmerksom på at de fleste flyselskaper kansellerer hjemreisen dersom utreisen ikke benyttes.
4. Avbestilling mot gebyr
Avbestilling skal skje skriftlig. Manglende innbetaling av depositum gjelder ikke som avbestilling. Ved avbestilling eller uteblivelse av betaling gjelder følgende gebyrer:
• Inntil 105 dager før avreise: kr 750 pr. person.
• Fra og med 105 til 65 dager før avreise: Depositumsbeløpet
• Fra og med 65 til 36 dager før avreise: 50% av reisens pris
• Fra og med 36 dager før avreisedato og ved manglende fremmøte avreisedagen: Ingen refusjon
Vilkår i dette punkt avviker fra normalen slik beskrevet i Alminnelige vilkår for pakkereiser. Dette som følge av garantier og forpliktelser til underleverandører.
5. Avbestilling / kansellering ved ekstraordinære omstendigheter
Reisebransjen og ET følger Utenriksdepartementets reiseråd. Den reisende har som hovedregel rett til å avbestille sin reise dersom det på reisemålet eller i umiddelbar nærhet av dette de siste 14 dager eller kortere før reisen tar til, konstateres krigshandlinger, naturkatastrofer, farlige smittsomme sykdommer eller andre begivenheter som kan likestilles, og det er rimelig grunn til å anta at disse forhold også vil være på avreisedagen. Ved avbestilling av foran nevnte årsaker, refunderes tilgodebeløpet. Reisen kan imidlertid ikke avbestilles av foran nevnte årsaker hvis begivenheten som legges til grunn for avbestillingen var eller burde vært kjent ved bestilling.
En reise kan kanselleres/endres uten erstatningsplikt av ET dersom:
1. Det ikke er påmeldt et tilstrekkelig antall deltakere på turen, se punkt 8. ET skal gi den reisende beskjed om eventuell kansellering av turen senest 20 dager før avreise.
2. Det inntreffer uunngåelige og ekstraordinære omstendigheter utenfor ETs kontroll. Eksempler kan være: Fare for krig, naturkatastrofer, farlige smittsomme sykdommer, arbeidskonflikter eller lignende.
3. Forhold på reisemålet/langs reiseruten som gjør det risikabelt eller urimelig å gjennomføre turen, og som ET med rimelighet ikke kunne forutse. For pkt. 2 og 3 vektlegges ved vurdering blant annet Utenriksdepartementets reiseråd og lokale myndigheters uttalelser. Om ET kansellerer en reise og fristen for betaling av sluttbeløpet er forfalt, er manglende sluttbetaling på kanselleringstidspunktet å anse som avbestilling fra kundens side, og gebyrer som ved en ordinær avbestilling vil gjelde.
6. Reise- og avbestillingsforsikring
ET anbefaler alle reisende å ha gyldig reiseforsikring som også bør dekke eventuell hjemtransport, samt Europeisk Helsetrygdekort ved reiser i Europa. ET anbefaler å tegne en avbestillingsforsikring dersom dette ikke er inkludert i reiseforsikringen. Den reisende er selv ansvarlig for å tegne de nødvendige forsikringer. ET har ikke ansvar i situasjoner og forhold den reisende kunne ha forsikret seg mot og som ikke skyldes arrangøren eller noen han har ansvar for.
7. Pass og visum
Selv om det ikke er passtvang innen Schengen, vil mange flyselskap og hoteller likevel kreve gyldig legitimasjon. Utenfor Norge er det kun pass som gjelder som gyldig legitimasjon for nordmenn. Vær oppmerksom på at mange land, rederier og flyselskap krever at passet må være gyldig minst 6 måneder etter hjemreisedato. Dette kan også gjelde for reiser i Europa. Visumkrav til aktuelle reisemål er oppgitt i turens program på vår nettside. ET forholder seg til visumregler for norske statsborgere. Hvis den reisende ikke reiser med norsk pass, må man selv sjekke visumregler for sitt statsborgerskap til det aktuelle reisemålet. Det er den reisendes ansvar å sørge for å ha gyldig pass og eventuelt visum ved avreise for seg selv og den/de man bestiller for.
8. Forbehold
Hvis ikke annet er oppgitt i programmet, er en gruppereise basert på minimum 20 betalende deltakere. Ved færre deltakere kan ET kansellere reisen eller øke prisen. Dette skal meddeles den reisende senest 20 dager før avreise.
Det tas forbehold om endring av pris grunnet forhold utenfor ETs kontroll. Slike forhold er valutaendringer, endringer i transportpriser og økning i offentlige skatter og avgifter. ET forbeholder seg retten til å fakturere et pristillegg som følge av eventuelle endringer. Dette forhold går begge veier, og den reisende har rett til prisreduksjon dersom kostnadene reduseres. Et eventuelt pristillegg vil bli varslet senest 20 dager før avreise. Utgjør tillegget mer enn 8 prosent av reisens pris, har den reisende anledning til å heve avtalen.
Reisende som har bestilt dobbeltrom eller del i twin-rom må betale enkeltromstillegg dersom den andre part frafaller eller det ikke melder seg en ytterligere person av samme kjønn å dele rommet med. Om dette er aktuelt, kontaktes den reisende og tilleggsfaktura sendes i forkant av reisen. Dette er ingen gyldig grunn til å trekke seg fra reisen.
Informasjon om flytider og flyselskap er foreløpige inntil flybilletten er utstedt. Det tas forbehold om mulige trykkfeil i programmet eller på nettsiden. Vesentlige endringer som skjer etter bestilling skal meddeles den reisende skriftlig.
Innholdet i våre turer kan bli påvirket av forhold utenfor vår kontroll som for eksempel vær, fremkommelighet, seilingsforhold, arbeidskonflikter og lignende. Dersom slike forhold skaper hindringer for gjennomføring av det oppsatte programmet, vil ET foreta nødvendige justeringer i eksempelvis reiserute og innhold, bytte av transportmiddel og overnattingssted. ET vil bestrebe seg på å erstatte de deler av reiseinnholdet som blir påvirket av endringen med likeverdige alternativer. ET anser ikke reisen som mangelfull om ikke slike justeringer berører mer enn 25 prosent av det oppsatte reiseinnholdet. Avvik fra det avtalte og som skyldes uforutsette hindringer utenfor arrangørens kontroll anses normalt ikke som en mangel så lenge avviket ikke må betegnes som vesentlig.
9. Den reisendes plikter
Den reisende må kunne håndtere sin egen bagasje og kunne reise uten assistanse. Spesielle behov på flyreisen og underveis på turen må det opplyses om ved påmelding. Vi gjør oppmerksom på at reiseleder ikke kan yte særskilt assistanse til noen av deltakerne under reisen.
Det er deltakers ansvar å være i god nok form, fysisk og psykisk, og ha en god nok helse til å kunne delta på reisen. Det er deltakers ansvar å sjekke med sin lege dersom man er usikker på om man kan delta. Ved fylte 75 år, om ikke annet framkommer av turens program, skal deltaker på reiser utenfor Europa senest ved sluttbetaling 65 dager før avreise fremlegge bekreftelse fra lege om at man er helsemessig skikket til å gjennomføre turen. Dersom deltaker ikke får denne bekreftelsen fra lege og dermed ikke kan delta på turen, gjelder samme gebyrer som ved en ordinær avbestilling.
Den reisende plikter å rette seg etter de regler som er gitt av offentlige myndigheter og ETs representanter, og må ikke opptre til sjenanse for medreisende eller andre. Dersom den reisende grovt tilsidesetter sine plikter, kan han nektes å delta eller utelukkes fra resten av reisen, uten at han kan kreve erstatning eller prisavslag fra arrangøren. Ved utelukkelse etter at reisen er påbegynt, kan den reisende pålegges selv å bære omkostningene ved endret hjemreise.
Den reisende kan gjøres erstatningsansvarlig hvis han med vilje eller uaktsomhet påfører arrangøren tap blant annet ved ikke å overholde de bestemmelser som er nevnt ovenfor.
10. Den reisendes reklamasjonsplikt ved mangler
Den reisende plikter å gi beskjed uten ugrunnet opphold dersom hun/han oppdager en mangel ved reisen. Oppdages mangelen etter at reisen har startet, må den reisende reklamere på stedet til ETs reiseleder eller til ETs kontor i Oslo, slik at disse blir gitt en mulighet til å rette opp mangelen. Hvis et problem ikke kan løses tilfredsstillende på stedet, kan det klages skriftlig til ET senest to uker etter hjemkomst. Hvis klagen ikke løses tilfredsstillende for den reisende eller ET, kan saken henvises til Reklamasjonsnemnda for pakkereiser.
11. Generelle vilkår
Det vises til Pakkereiseloven av 15.06.2018, samt Alminnelige vilkår for pakkereiser av 01.07.2018 og særskilt deres formuleringer om at «Opplysninger som er gitt i kataloger eller brosjyrer eller annet informasjonsmateriell som arrangøren har utarbeidet eller viser til, regnes som en del av avtalen».
12. Medlem av Reisegarantifondet – din trygghet
ET er medlem av det norske Reisegarantifondet og har stilt den til enhver tid nødvendige garanti.
ALMINNELIGE VILKÅR FOR PAKKEREISER - klikk her
Reisevilkår oppdatert 4. februar 2021
Bestilling og betaling
Etter bestilling av reisen vil du motta en reisebekreftelse og depositumsfaktura. Depositumet må være innbetalt innen en uke. Sluttbeløpet forfaller til betaling 65 dager før avreise. Er det under 65 dager til avreise ved bestilling, sendes faktura på hele beløpet med kort betalingsfrist. Reisedokumentene sendes ca to uker før avreise på e-post. Du vil samtidig finne disse på Min Side.
Reiseforsikring / avbestillingsbekreftelse
Ettersom folketrygden ikke dekker alle typer behandling, som for eksempel hjemtransport, er det viktig at reiseforsikring er i orden. Det beste er å kjøpe en heldekkende reiseforsikring fra Europeiske eller et tilsvarende forsikringsselskap. Har du helårs reiseforsikring, forsikring gjennom kreditt/bankkort eller reiseforsikring gjennom jobben, er dette vanligvis tilstrekkelig. Vi anbefaler at du sjekker at den dekker skadet og/eller mistet bagasje samt avbestillinger. For reiser i Europa, husk Europeisk helsetrygdkort.
Tips
På reise kommer du i kontakt med hverdagsliv og kulturer i andre land. Mange av disse har en tipskultur som skiller seg fra Norge. I mange land forventes det at for eksempel lokalguider, sjåfører og besetning på f. eks et elvecruiseskip, får tips i tillegg til det å spise ute på restaurant. Vi inkluderer vanligvis ikke tips i reisens pris, siden det er både individuelt og avhengig av land. Å vite hva som er normen er ikke lett, din reiseleder vil ta opp dette underveis på turen. Tips vil alltid være frivillig, men vi anbefaler å følge og respektere skikken i landet du er i.
Forbehold om endringer i oppsatt dagsprogram
Noen ganger hender det at våre samarbeidspartnere må endre noe i programmet, enten like før avreise eller underveis. Det kan f.eks være at rekkefølgen på dagene blir byttet om, eller at det tilbys en alternativ rute/utflukt enn beskrevet.
Endring av bestilt reise
Ta kontakt med oss, så ser vi an hvert enkelt tilfelle for løsning. Generelt gjelder: Dersom du har bestilt en reise og på et senere tidspunkt ønsker å endre til en annen innen rimelig tid (tre mnd før avreise) - tilkommer et endringsgebyr som i de fleste tilfellene er kr 750. Et lite forbehold om at ikke alle reiser kan endres, samt at endring nærmere enn tre måneder før avreise kommer under ordinære avbestillingsvilkår.
Venteliste på turer
Ikke gi helt opp dersom en tur er full eller om det ikke er flere enkeltrom igjen! Vi har venteliste på samtlige turer og setter deg gjerne opp om du tar kontakt. Får vi ledig plass, hører du fra oss. Det er uforpliktende å stå på liste, men vi ber deg gi et hint dersom det er uaktuelt og planer endres. Slik holder vi listene oppdaterte og aktuelle.
Lurer du på noe mer?
Se om du finner svar på ditt spørsmål her: Ofte stilte spørsmål
Pass og visum
Pass medbringes på reisen. Det anbefales at passet er gyldig minst seks måneder etter hjemkomst uansett på reise. Det er den reisendes ansvar å sørge for at passet er gyldig og Carpe Diem er ikke erstatningsansvarlige om det ikke er i orden.
Er du ikke norsk borger, sjekk med konsulat/ambassade for hvordan du skal forholde deg for denne reisen.
Allergier / intoleranser på reise
Meld fra om evt. allergier og intoleranser snarest etter bestilling slik at vi får gitt beskjed videre. Hvor enkelt dette er få til, avhenger av reisemålet du skal til.
På reise må man i siste instans være påpasselig selv ved ulike allergier eller intoleranser. Vi informerer, men kan ikke gi garantier om at spesielle ønsker etterkommes. Følger du en spesiell diett, må du ta ansvar for dette selv.
Mistet bagasje eller skade på koffert
Dersom kofferten din ikke kommer ved ankomst reisemål, må du melde dette til flyselskapets representant i ankomsthallen der og da. Det samme gjelder dersom kofferten din har blitt skadet under transporten. Flyselskapet etterlyser da bagasjen, evt. registrerer skaden, slik at du har dokumentasjon i forsikringsøyemed og for krav om erstatning. En såkalt PIR-rapport utarbeides av flyselskapet i slike tilfeller.
Gjennomgående tilslutningsbilletter booket gjennom Carpe Diem
Ønsker du avreise fra annen flyplass i Norge, så kan vi ofte hjelpe deg med tilslutningsbillett slik at du har gjennomgående billett fra avreiseby til reisemålet. Ikke alle flyselskap tilbyr dette, men mange gjør. Vi kan da hjelpe til med å "henge" på en billett sammen med gruppebilletten som gjelder til og fra Oslo Lufthavn ved å kontakte flyselskapet vi benytter på turen. Siden vi benytter gruppebilletter er vi under regler og vilkår som reduserer fleksibilitet. Det kommer også an på avreisetidspunkt. En gjennomgående billett har ingen hensikt når det blir en natt mellom.
Det er alltid en fordel å ha alt på ett dokument, da plikter flyselskapene å booke deg om for å få deg helt frem i tilfelle kanselleringer og forsinkelser. Samt at bagasjen sjekkes og merkes hele veien. Man betaler ekstra for den tryggheten. Pris på tilslutning får vi i hvert enkelt tilfelle når det bookes, merk at vi aldri får de billige tilbudsprisene på nett for denne typen. Vær også oppmerksom på det som kan gjelde for slike billetter i reisevilkår under "Endret/avvikende flyreise". Ta kontakt med oss før avreise dersom du ønsker gjennomgående tilslutningsbillett. NB: Med alle endringene som er hos flyselskapene om dagen, søker vi ikke opp før fra 2-3 måneder før avreisen.
Om du selv booker billetter tur/retur Oslo Lufthavn
Da vil reisene komme på to ulike dokument, bagasje må hentes ut og sjekkes på nytt. Dersom du bestiller billetter på egen hånd, og det skulle oppstå forsinkelser slik at du mister flyet fra Oslo, må du selv bekoste ny utreisebillett. Vær oppmerksom på at mange flyselskaper automatisk kansellerer returbilletten dersom utreisebilletten ikke benyttes. Vi anbefaler alltid å sjekke gjeldende regler for dette gjennom din reiseforsikring, slik at du vet hva som gjelder om noe uforutsett skjer. Vi anbefaler også at du beregner ankomst Oslo lufthavn (evt. annen transferflyplass i Europa) minst tre timer før flyavgang.
Vi har et ønske om at alle gjester på våre gruppeturer skal føle seg trygge, både innad i gruppen og ellers på reisen. Derfor må du ha et gyldig koronasertifikat for å kunne kjøpe en utenlandsreise hos oss fra 20. september 2021. Du finner mer informasjon om dette her. Har du bestilt tur med oss, vil du cirka 2 uker før avreise motta avreisebrevet for din tur. Dette brevet inneholder informasjon spesifikt knyttet til din reise.
Vi forholder oss alltid til UD sine reiseråd. Disse finner du her. Skulle UD mot formodning utstede et reiseråd i landet eller regionen du skal reise til, vil vi avlyse turen og ditt tilgodehavende vil bli tilbakebetalt.
De viktigste tingene å tenke på når du skal ut på reise i Europa:
✔️Pass og reiseforsikring: For mange av oss har det blitt en stund siden vi har vært på reisefot. Sjekk at passet ditt er gyldig, og bestill nytt i god tid dersom du trenger det. Vi minner om at mange land krever at pass er gyldig i 6 måneder etter hjemkomst, spesielt utenfor Schengen.
Gyldig reiseforsikring er helt avgjørende hvis du blir syk, utsatt for en ulykke eller noe annet uventet - både i forkant av og under reisen. Ta kontakt med forsikringsselskapet ditt i god tid før avreise for å sjekke at du har gyldig forsikring og hva den dekker.
✔️Reglene dit du skal - bruk appen Reiseklar: Sett deg grundig inn i hvilke regler som gjelder for innreise i landet du skal reise til. Hvis du skal i transitt bør du undersøke om det gjelder egne regler der. Vi anbefaler alle våre gjester å laste ned appen Reiseklar (du finner den på App Store eller Google Play). Her finner du reiseinformasjon til alle land Norge har utenriksstasjoner i. Du kan også ta en kikk på landets egne offisielle informasjonssider eller på EU sine sider.
✔️Koronasertifikat: Finn ditt koronasertifikat på Koronasertifikat - helsenorge.no.. Vi anbefaler å ha med en kopi av sertifikatet med deg på reise, i tillegg til å ha det på mobilen. Du må selv sjekke reglene for koronasertifikatets gyldighet i landet du skal reise inn i. Reglene kan være ulike fra land til land, også i Europa.
✔️Sjekk karantenekrav eller karantenehotell: Sett deg inn i hvilke karanteneregler som gjelder dit du skal. Sjekk også hva som gjelder når du kommer tilbake til Norge fra det landet du har tenkt å reise til. Du kan lese mer på Folkehelseinstituttet (FHI).
✔️Sjekk om du trenger koronatest: Sjekk om landet du reiser til krever attest for negativ koronatest før innreise og tidspunkt for når en slik test eventuelt må være tatt. Undersøk om du ved returen må ha attest for negativ koronatest før ankomst til Norge.
✔️Reiseregistrering: Vi oppfordrer alle på reise til å registrere seg på www.reiseregistrering.no.
Vær obs på at informasjon om koronasituasjonen endrer seg raskt. Sjekk temasiden Koronasituasjonen for siste nytt fra regjeringen, eller Helsenorge.no for oversikt over gjeldende råd og regler om koronaviruset.
Denne siden er oppdatert 17. februar 2022
Grensene er åpne i Europa og vi kan reise igjen. Det føles godt!
Vi har et ønske om at alle gjester på våre gruppeturer skal føle seg trygge, både innad i gruppen og ellers på reisen. Derfor må du ha et gyldig koronasertifikat for å kunne kjøpe en reise hos oss fra 20. september 2021.
Trygghet innad i gruppen
På en gruppereise tilbringer man mye tid sammen, både på transportmidler, restauranter og ellers. Vi ønsker å bidra til at alle føler seg trygge på hverandre, og hindre smittespredning innad i gruppen. Det er vår plikt å ivareta den helsemessige sikkerheten for våre gjester på reisefot. Den beste måten vi kan gjøre dette på i disse koronatider, er å stille et krav om at samtlige medlemmer i gruppen, inkludert vår reiseleder, har et gyldig koronasertifikat.
Våre samarbeidspartnere i utlandet krever ofte koronasertifikat
En av grunnene til at det føles trygt å reise nå, er at det i flere land stilles krav til gyldig koronasertifikat der hvor mange mennesker møtes. I mange tilfeller må du vise gyldig koronasertifikat for å komme inn på restauranter og museer. Flere elvecruiserederier vi samarbeider med krever at gyldig koronasertifikat sendes inn i forkant av reisen. Dette er for å skape trygghet om bord, og for å ivareta gjestenes helsemessige sikkerhet på best mulig måte.
Noen gruppereiser i utlandet er vanskelig å gjennomføre dersom enkeltpersoner i gruppen ikke har gyldig koronasertifikat
De som ikke kan fremvise gyldig koronasertifikat på reise i utlandet, vil i disse dager på grunn av testing ende opp i lange køer for å komme inn og ut av flyplasser. Dette kan skape unødvendige forsinkelser når vi har et reiseprogram som tidsmessig er nøye sammensatt for å få mest mulig ut av ferien.
Det samme kan skje ved adgangspunkt til museer og kirker, eller på restauranter og i butikker. Noen gruppereiser i utlandet er derfor vanskelige, eller umulige, å gjennomføre dersom enkeltpersoner i gruppen ikke har gyldig koronasertifikat.
Lurer du på noe?
Har du spørsmål rundt våre reiser og koronasertifikat, er du hjertelig velkommen til å slå på tråden til oss på telefon 22 46 48 48 (man - fre kl 10-14). Eller e-post: post@carpe-diem.no