Langhelg i Kragerø - perlen blant kystbyene
Langhelg i Kragerø - perlen blant kystbyene

Med båttur til Jomfruland, byvandring, matkurs og måltider hos en ekte matentusiast
Kragerø - perlen blant kystbyene, ifølge den godeste Edvard Munch. Det er vi enige i. Kragerø blir dermed det perfekte vertskap for en opplevelsesrik langhelg. Vi bor midt i byen med kort vei til alt. På denne tiden kan det fortsatt være god temperatur i lufta. Uansett bys det på god stemning og variert innhold som holder temperaturene oppe. På lokalt vis skal vi bli kjent med Kragerø - reiseleder Monica Sundbø bor der selv. Bedre kvalitetsstempel får vi ikke. Vi skal gjøre mye på kort tid. Mye handler om mat og drikke, og til det har vi teamet opp med en lokal kjenner: Stig, kokk og eier av Nordraak matverksted. Hans filosofi er så enkel, men så sann: "Ekte matglede handler om kjærlighet, kjærlighet til menneskene og råvarene". Vi lærer av den beste når vi en av dagene er med på både pasta- og kaffekurs.
Natur og frisk luft må til og da tar vi turen til Jomfruland. Med vår egen båt, vel og merke. Rullesteinsøya med det vakre navnet ligger ytterst i Kragerøskjærgården. Jomfruland, som er nasjonalpark, leder an med flest soldager i Norge. Her er rundt 60 fastboende og ingen biltrafikk. Et herlig sted å rusle rundt på tur. Selvskrevent valg av lunsj blir jo medbrakt piknik. Vårturen byr på et teppe av hvitveis og en smak av ramsløk.
Nært, personlig og ekte. Det er beskrivelser som gleder et reisehjerte. Stikkord vi vet passer på noen fine dager i Kragerø.
Høydepunkter
- Båttur til Jomfruland med egen båt og medbrakt piknik. Vårturen byr på masse hvitveis!
- Kvalitetsmat på hele turen = Nordraaks matverksted der Stig Lieberg sørger for at vi spiser godt og lokalt.
- Pasta- og kaffekurs hos samme mann
- Byvandring på lokalt vis i koselige omgivelser
- Reiseleder Monica som bor i Kragerø

Program
3 frokoster, 1 lunsj og 3 middager inkludert
Dag 1
Ankomst Kragerø, velkomstmiddag på Nordraak matverksted
Middag
Du tar deg til Kragerø på egenhånd, enten med buss eller egen bil. Visit Kragerø har listet opp ankomstinformasjon som kan være til hjelp - se mer her.
(Buss fra Oslo går til Tangen, så er det lokalbuss fra Tangen og ned til sentrum. Alle bussene stopper på samme parkeringsplassen, så det er lett å finne buss videre).
Hotell Kragerø har ikke bemannet resepsjon, så vi estimerer en ankomsttid som er cirka kl. 15. Men fra kl. 13 forsøker hotellet å ha noen rom klare. Du kan uansett komme før, sette fra deg bagasjen og rusle rundt. Vi bor midt i byen.
Fra cirka kl. 15 vil reiseleder være på hotellet å møte deg. Siden vi skal ut å spise felles middag (den vil du ikke gå glipp av), bør du være fremme på hotellet til kl. 18. Litt senere rusler vi noen minutter unna til Nordraak matverksted der vi skal spise nydelig mat. Måltidene på turen vår tilberedes av eieren Stig, som selvsagt også er kokk. Derfor er Nordraak det perfekte sted å ønske velkommen til Kragerø!
Stig sier: "Mat og drikke er bare rammen - det viktigste er å gjøre noe sammen". Det stiller vi oss bak! Med sin kunnskap, dyktighet og med de beste råvarer er han en trollmann på kjøkkenet. Stig har tidligere jobbet på Grand Hotel, Bristol og var med på å etablere Tollboden i Kragerø i 1999, før han startet matverkstedet. Les gjerne mer om Nordraak matverksted og filosofien bak på nettsidene deres her.
Hotell Kragerø: De har ulike romtyper og derfor har vi ulike priser. Forklaring følger:
Vi disponerer to twin-rom som deles med en annen reisende i gruppen vår. Disse to er egentlig leiligheter/suiter. De ligger i første etasje, men ikke på bakkeplan og har utsikt mot sjøen (størrelse cirka 35 m2). Når det gjelder enkeltrom har vi tre ulike kategorier og priser: Standard enkeltrom (cirka størrelse er 11 m2), enkeltrom superior (cirka størrelse er fra 13 - 17 m2), enkeltrom med sjøutsikt (cirka størrelse er 14 - 18 m2).
Les mer på Hotell Kragerøs egen nettside her
Parkering: Det er ingen egen parkeringsplass tilhørende hotellet. Men det er to parkeringsplasser med langtidsparkering som ligger 100-200m fra hotellet.
Byfjellet parkering - 200m til hotellet, ligger i bunnen av Løkkebakken. Byfjellet parkering kan søkes opp på Google maps
Kragerø Parkering – 100m til hotellet, ligger på Theilertomta i sentrum. Kragerø Parkering kan også søkes opp på Google maps.
Hotellets adresse er P.A. Heuchsgate 16.
Se gjerne mer vedr parkering her
Om du vil se video fra Nordraak, har vi lagt til en fra TV2 under:)
Dag 2
Båttur til Jomfruland - hvitveisteppe, piknik og ramsløk på Skåtøy
Frokost, lunsj og middag
Ut på tur! Vi får med oss frokost fra Nordraak som vi spiser på båten. Vi får også med oss pikniklunsj, så vi skal ikke gå sultne der ute. Båten over er "vår egen" og den tar cirka en time. Den tøffer saktere av gårde enn rutebåtene og det passer godt med å se på omgivelsene på vei over. Planlagt rute når vi ankommer er fra Øytangen til Tårnbrygga, en finfin måte å se seg om på.
Jomfruland nasjonalpark ble opprettet i 2016 og er et yndet reisemål året rundt der ytterst i Kragerøskjærgården. Terrenget er flatt så det er lett å gå enten i eikeskogen, på rullesteinene eller langs veien. Det er mange stier å velge mellom. Nå i slutten av april skal vi møtes av et teppe av hvitveis. Det er i så fall et uforglemmelig syn når disse vårblomstene bare tar over bakken!
Nevnte rullestein og svaberg finner vi på utsiden, mens det er strender og dyrket mark på innsiden. Det finnes et par gårder på øya som driver med kyr. Kuene går fritt på øya, så de møter vi gjerne både langs veien og ute på rullesteinene. Øya er en av plassene i Norge med flest soldager, og huser ca. 60 fastboende. Som besøkende på øya er det enten til fots eller på to hjul, da bilkjøring ikke er tillatt.
Det er også fuglestasjon her, og det kan være vi ser fugler i nettene. Nytt fugletårn er under oppføring, og vi møter sikkert folk på fuglestasjonen, som gjerne deler sin kunnskap. Ved fyrene finner vi det kjente tårntjernet. Det var her Theodor Kittilsen tegnet "Nøkken". Kanskje dukker nøkken opp? Litt trolsk stemning er aldri å forakte!
Den gamle skolestua, som også i nyere tid har fungert som vinterskole, finner vi ved fyrtårnene. Skolestua blir brukt til utstillinger i disse dager, og man kan kjøpe det som stilles ut. Ellers finnes to kafeer, en kiosk og en gavebutikk på øya. I fyrmesterboligen er det utstilling om sommeren,
Øya har en stor campingplass og på Øytangen kan du overnatte i Turistforeningens boliger om du vil tilbake hit. Dagen i dag har vist oss den fineste ruta på Jomfruland, og når Monica sier det, så vet vi at det er sant:)
Men det er mer som venter: På turen tilbake til byen stopper vi ved Skåtøy. Øya er vakker i seg selv, men skjuler noe er matglad gourmet setter stor pris på. Ramsløk. Av noen påstått å være Nordens hvitløk, selv om den ikke er så sterk på smak. Vi går i land og Stig viser oss sitt "hemmelige" ramsløksted der vi plukker med oss litt av denne populære nytteveksten.
Vel tilbake, kan du velge om du vil bli med Stig opp til Nordraak og foredre ramsløken som er plukket. Eller ta en rusletur i byen med Monica eventuelt slappe av før middag.
Om kvelden venter både treretters middag og vinsmaking. En skikkelig helaften.
Dag 3
Byvandring i Kragerø, matkurs og avskjedsmiddag om kvelden
Frokost og middag
Frokosten tar vi på Nordraak matverksted. Så rusler vi ut på en liten byvandring sammen med Monica, som velger ut det meste av det beste å se før det blir tid til egne sysler.
Kragerø er jo perlen blant kystbyene, ifølge Edvard Munch. Hans kunstnerblikk - og sjel tok ikke feil. Her fant han selv roen etter år i Kristiania og på kontinentet i Paris og Berlin. Med base i Kragerø malte han enorme bilder fylt av lys og liv. Den er lett å like. Lille Kragerø med de trange smauene, små, trivelige trehus, gjestfrie mennesker, flotte utsiktspunkt og skjærgården med sine 490 øyer. Joda, byen vet å imponere sine besøkende. Her finner vi også Munch-solen, monumentet av den lokale kunstneren Per Elsdorf, til ære for Munchs store verk - Solen.
Alle byer med respekt for seg selv har egen sang fylt med vakre ord: "Der du smilende ligger med solen i sjø" synges det i Kragerøsangen, og akkurat sånn er det.
Det er ikke det minste rart at byens cirka 11 000 innbyggere mer enn firedobles om sommeren. Videre sier sangen:" Den er min, den er din både Øya med Veten og brygga er min". Kragerøs befolkning er gjestfrie og stolte av byen sin, så det er nok ikke uten grunn at Sverre Krogsrud skrev følgende i Kragerøavisa:" Jeg har hørt om Chicago, og Risør og Rom. Det er ingenting som kan måle seg med dom. Mussolini han sa se Neapel og dø, han kan umulig ha sett Kragerø".
Byen har også mange små hyggelige butikker, strender, utsiktspunkter, gallerier og ikke minst god matopplevelser, som hos Nordraak matverksted. Det med at mat og drikke er rammen til å gjøre noe sammen, følges opp i dag. Det passer godt at vi i dag skal på kaffe- og pastakurs! Her deler vi oss i to. Den ene gruppa vil lage hjemmelaget pasta og sauser, den andre vil lære om kaffedrikker og kaffebrenning. Vi bytter selvsagt på, slik at begge grupper får med seg begge kurs. Kaffekurset foregår på Kragerø Kaffebrenneri, rett nedi gata for Nordraak.
Om kvelden ordner Stig med middag til oss, omhyggelig tuftet på knallgode og lokale råvarer i vant stil. Denne kvelden møtes vi i et eget lokale i byen, spesielt valgt til oss. Kanskje nynner vi Kragerøsangen (vi kan jo den nå?) og planlegger å komme tilbake snart. Vakre kystperler har den effekten.
Dag 4
Nydelig frokost, så hjemreise og hvert til vårt
Frokost
Stig og hans matverksted serverer oss nok en deilig frokost. Utsjekking fra hotellet senest klokken 12. Monica takker for seg og sier "vel hjem" til alle dit vi skal!
Praktisk informasjon
og reisevilkår
HVA ER INKLUDERT
- 3 netter på Kragerø Hotell
- Måltider i henhold til program
- Alle utflukter i henhold til programmet
- Reiseleder fra Carpe Diem
HVA ER IKKE INKLUDERT
- Transport til og fra Kragerø (Du reiser individuelt med fly, tog, egen bil eller buss. Vi møtes til avtalt tid)
- Reise- og avbestillingsforsikring
- Drikkevarer
- Tips
Nedenfor følger generelle reisevilkår for Carpe Diem, en avdeling i Escape Travel AS. (og derfor heretter kalt ET). Disse vilkår gjelder for alle våre reiser med mindre det foreligger særskilte reisevilkår for den aktuelle turen. På reiser med særskilte vilkår vil dette fremkomme av turpresentasjonen eller i egen kontrakt. Der reisevilkårene fraviker Alminnelige vilkår for pakkereiser går ET sine reisevilkår foran da de Alminnelige vilkår er en bransjenorm som kan fravikes i visse tilfeller.
1. Påmelding
Påmelding kan skje elektronisk via vår nettside, på e-post eller pr. telefon. Angreretten som ellers er til stede ved fjernsalg gjelder ikke ved kjøp av reisetjenester. Avtalen mellom partene anses inngått ved bekreftet bestilling og innebærer aksept av turens reisevilkår. Bestillingsbekreftelsen må kontrolleres grundig straks den mottas. Vennligst påse at navn på alle reisende stemmer overens med passet. Eventuelle feil skal rettes før betaling av depositum finner sted. Senere endring vil kunne medføre gebyr.
2. Depositum og sluttbetaling
Etter bestilling av reisen vil den reisende få tilsendt en reisebekreftelse/ faktura. Depositumet må innbetales innen syv dager. Manglende betaling av depositum medfører ikke at avtalen bortfaller. For reiser innen Norge og Europa er depositumsbeløpet kr 2.500 pr. person. For reiser utenfor Europa er depositumsbeløpet kr 4.000 pr. person. Depositumet regnes som delbetaling av reisens pris. Sluttbeløpet forfaller til betaling 65 dager før avreise. Er det under 65 dager til avreise ved bestilling, sendes faktura på hele beløpet med kort betalingsfrist. Ved manglende betaling 2 dager etter forfall, står ET fritt til å annullere bestillingen. Reisedokumentene sendes på e-post cirka 2 uker før avreise. Vilkår i dette punkt avviker fra normalen slik beskrevet i Alminnelige vilkår for pakkereiser. Dette som følge av garantier og forpliktelser til underleverandører.
3. Endret/avvikende flyreise
Ved tilleggsbestilling av flybilletter, det vil si bestilling av flyreiser utenom våre gruppe- og tilslutningsbilletter, skal disse betales innen 7 dager. Beløpet er ikke refunderbart. Ved bestilling av flybilletter utenom våre gruppebilletter og/eller ved kjøp av en reise uten transport til/fra startstedet, er det den reisendes ansvar å møte på avtalt sted og til avtalt tid for videre transport/program med gruppen. Eventuelle forsinkelser eller uteblivelse fra den reisendes side gir ikke rett til prisavslag eller erstatning for tapt arrangement, det være seg for hele eller deler av programmet.
ET har ikke ansvar for tap som følge av at den reisendes egne bestillinger av transport eller andre reisetjenester, ikke kan benyttes på grunn av oppståtte endringer i de programfestede tidspunktene for gruppens reise- eller flytider når endringene skyldes forhold arrangøren ikke kan lastes for. ET gjør oppmerksom på at de fleste flyselskaper kansellerer hjemreisen dersom utreisen ikke benyttes.
4. Avbestilling mot gebyr
Avbestilling skal skje skriftlig. Manglende innbetaling av depositum gjelder ikke som avbestilling. Ved avbestilling eller uteblivelse av betaling gjelder følgende gebyrer:
• Inntil 105 dager før avreise: kr 750 pr. person.
• Fra og med 105 til 65 dager før avreise: Depositumsbeløpet
• Fra og med 65 til 36 dager før avreise: 50% av reisens pris
• Fra og med 36 dager før avreisedato og ved manglende fremmøte avreisedagen: Ingen refusjon
Vilkår i dette punkt avviker fra normalen slik beskrevet i Alminnelige vilkår for pakkereiser. Dette som følge av garantier og forpliktelser til underleverandører.
5. Avbestilling / kansellering ved ekstraordinære omstendigheter
Reisebransjen og ET følger Utenriksdepartementets reiseråd. Den reisende har som hovedregel rett til å avbestille sin reise dersom det på reisemålet eller i umiddelbar nærhet av dette de siste 14 dager eller kortere før reisen tar til, konstateres krigshandlinger, naturkatastrofer, farlige smittsomme sykdommer eller andre begivenheter som kan likestilles, og det er rimelig grunn til å anta at disse forhold også vil være på avreisedagen. Ved avbestilling av foran nevnte årsaker, refunderes tilgodebeløpet. Reisen kan imidlertid ikke avbestilles av foran nevnte årsaker hvis begivenheten som legges til grunn for avbestillingen var eller burde vært kjent ved bestilling.
En reise kan kanselleres/endres uten erstatningsplikt av ET dersom:
1. Det ikke er påmeldt et tilstrekkelig antall deltakere på turen, se punkt 8. ET skal gi den reisende beskjed om eventuell kansellering av turen senest 20 dager før avreise.
2. Det inntreffer uunngåelige og ekstraordinære omstendigheter utenfor ETs kontroll. Eksempler kan være: Fare for krig, naturkatastrofer, farlige smittsomme sykdommer, arbeidskonflikter eller lignende.
3. Forhold på reisemålet/langs reiseruten som gjør det risikabelt eller urimelig å gjennomføre turen, og som ET med rimelighet ikke kunne forutse. For pkt. 2 og 3 vektlegges ved vurdering blant annet Utenriksdepartementets reiseråd og lokale myndigheters uttalelser. Om ET kansellerer en reise og fristen for betaling av sluttbeløpet er forfalt, er manglende sluttbetaling på kanselleringstidspunktet å anse som avbestilling fra kundens side, og gebyrer som ved en ordinær avbestilling vil gjelde.
6. Reise- og avbestillingsforsikring
ET anbefaler alle reisende å ha gyldig reiseforsikring som også bør dekke eventuell hjemtransport, samt Europeisk Helsetrygdekort ved reiser i Europa. ET anbefaler å tegne en avbestillingsforsikring dersom dette ikke er inkludert i reiseforsikringen. Den reisende er selv ansvarlig for å tegne de nødvendige forsikringer. ET har ikke ansvar i situasjoner og forhold den reisende kunne ha forsikret seg mot og som ikke skyldes arrangøren eller noen han har ansvar for.
7. Pass og visum
Selv om det ikke er passtvang innen Schengen, vil mange flyselskap og hoteller likevel kreve gyldig legitimasjon. Utenfor Norge er det kun pass som gjelder som gyldig legitimasjon for nordmenn. Vær oppmerksom på at mange land, rederier og flyselskap krever at passet må være gyldig minst 6 måneder etter hjemreisedato. Dette kan også gjelde for reiser i Europa. Visumkrav til aktuelle reisemål er oppgitt i turens program på vår nettside. ET forholder seg til visumregler for norske statsborgere. Hvis den reisende ikke reiser med norsk pass, må man selv sjekke visumregler for sitt statsborgerskap til det aktuelle reisemålet. Det er den reisendes ansvar å sørge for å ha gyldig pass og eventuelt visum ved avreise for seg selv og den/de man bestiller for.
8. Forbehold
Hvis ikke annet er oppgitt i programmet, er en gruppereise basert på minimum 20 betalende deltakere. Ved færre deltakere kan ET kansellere reisen eller øke prisen. Dette skal meddeles den reisende senest 20 dager før avreise.
Det tas forbehold om endring av pris grunnet forhold utenfor ETs kontroll. Slike forhold er valutaendringer, endringer i transportpriser og økning i offentlige skatter og avgifter. ET forbeholder seg retten til å fakturere et pristillegg som følge av eventuelle endringer. Dette forhold går begge veier, og den reisende har rett til prisreduksjon dersom kostnadene reduseres. Et eventuelt pristillegg vil bli varslet senest 20 dager før avreise. Utgjør tillegget mer enn 8 prosent av reisens pris, har den reisende anledning til å heve avtalen.
Reisende som har bestilt dobbeltrom eller del i twin-rom må betale enkeltromstillegg dersom den andre part frafaller eller det ikke melder seg en ytterligere person av samme kjønn å dele rommet med. Om dette er aktuelt, kontaktes den reisende og tilleggsfaktura sendes i forkant av reisen. Dette er ingen gyldig grunn til å trekke seg fra reisen.
Informasjon om flytider og flyselskap er foreløpige inntil flybilletten er utstedt. Det tas forbehold om mulige trykkfeil i programmet eller på nettsiden. Vesentlige endringer som skjer etter bestilling skal meddeles den reisende skriftlig.
Innholdet i våre turer kan bli påvirket av forhold utenfor vår kontroll som for eksempel vær, fremkommelighet, seilingsforhold, arbeidskonflikter og lignende. Dersom slike forhold skaper hindringer for gjennomføring av det oppsatte programmet, vil ET foreta nødvendige justeringer i eksempelvis reiserute og innhold, bytte av transportmiddel og overnattingssted. ET vil bestrebe seg på å erstatte de deler av reiseinnholdet som blir påvirket av endringen med likeverdige alternativer. ET anser ikke reisen som mangelfull om ikke slike justeringer berører mer enn 25 prosent av det oppsatte reiseinnholdet. Avvik fra det avtalte og som skyldes uforutsette hindringer utenfor arrangørens kontroll anses normalt ikke som en mangel så lenge avviket ikke må betegnes som vesentlig.
9. Den reisendes plikter
Den reisende må kunne håndtere sin egen bagasje og kunne reise uten assistanse. Spesielle behov på flyreisen og underveis på turen må det opplyses om ved påmelding. Vi gjør oppmerksom på at reiseleder ikke kan yte særskilt assistanse til noen av deltakerne under reisen.
Det er deltakers ansvar å være i god nok form, fysisk og psykisk, og ha en god nok helse til å kunne delta på reisen. Det er deltakers ansvar å sjekke med sin lege dersom man er usikker på om man kan delta. Ved fylte 75 år, om ikke annet framkommer av turens program, skal deltaker på reiser utenfor Europa senest ved sluttbetaling 65 dager før avreise fremlegge bekreftelse fra lege om at man er helsemessig skikket til å gjennomføre turen. Dersom deltaker ikke får denne bekreftelsen fra lege og dermed ikke kan delta på turen, gjelder samme gebyrer som ved en ordinær avbestilling.
Den reisende plikter å rette seg etter de regler som er gitt av offentlige myndigheter og ETs representanter, og må ikke opptre til sjenanse for medreisende eller andre. Dersom den reisende grovt tilsidesetter sine plikter, kan han nektes å delta eller utelukkes fra resten av reisen, uten at han kan kreve erstatning eller prisavslag fra arrangøren. Ved utelukkelse etter at reisen er påbegynt, kan den reisende pålegges selv å bære omkostningene ved endret hjemreise.
Den reisende kan gjøres erstatningsansvarlig hvis han med vilje eller uaktsomhet påfører arrangøren tap blant annet ved ikke å overholde de bestemmelser som er nevnt ovenfor.
10. Den reisendes reklamasjonsplikt ved mangler
Den reisende plikter å gi beskjed uten ugrunnet opphold dersom hun/han oppdager en mangel ved reisen. Oppdages mangelen etter at reisen har startet, må den reisende reklamere på stedet til ETs reiseleder eller til ETs kontor i Oslo, slik at disse blir gitt en mulighet til å rette opp mangelen. Hvis et problem ikke kan løses tilfredsstillende på stedet, kan det klages skriftlig til ET senest to uker etter hjemkomst. Hvis klagen ikke løses tilfredsstillende for den reisende eller ET, kan saken henvises til Reklamasjonsnemnda for pakkereiser.
11. Generelle vilkår
Det vises til Pakkereiseloven av 15.06.2018, samt Alminnelige vilkår for pakkereiser av 01.07.2018 og særskilt deres formuleringer om at «Opplysninger som er gitt i kataloger eller brosjyrer eller annet informasjonsmateriell som arrangøren har utarbeidet eller viser til, regnes som en del av avtalen».
12. Medlem av Reisegarantifondet – din trygghet
ET er medlem av det norske Reisegarantifondet og har stilt den til enhver tid nødvendige garanti.
ALMINNELIGE VILKÅR FOR PAKKEREISER - klikk her
Reisevilkår oppdatert 4. februar 2021
Bestilling og betaling
Etter bestilling av reisen vil du motta en reisebekreftelse og depositumsfaktura. Depositumet må være innbetalt innen en uke. Sluttbeløpet forfaller til betaling 65 dager før avreise. Er det under 65 dager til avreise ved bestilling, sendes faktura på hele beløpet med kort betalingsfrist. Reisedokumentene sendes ca to uker før avreise på e-post. Du vil samtidig finne disse på Min Side.
Reiseforsikring / avbestillingsbekreftelse
Ettersom folketrygden ikke dekker alle typer behandling, som for eksempel hjemtransport, er det viktig at reiseforsikring er i orden. Det beste er å kjøpe en heldekkende reiseforsikring fra Europeiske eller et tilsvarende forsikringsselskap. Har du helårs reiseforsikring, forsikring gjennom kreditt/bankkort eller reiseforsikring gjennom jobben, er dette vanligvis tilstrekkelig. Vi anbefaler at du sjekker at den dekker skadet og/eller mistet bagasje samt avbestillinger. For reiser i Europa, husk Europeisk helsetrygdkort.
Tips
På reise kommer du i kontakt med hverdagsliv og kulturer i andre land. Mange av disse har en tipskultur som skiller seg fra Norge. I mange land forventes det at for eksempel lokalguider, sjåfører og besetning på f. eks et elvecruiseskip, får tips i tillegg til det å spise ute på restaurant. Vi inkluderer vanligvis ikke tips i reisens pris, siden det er både individuelt og avhengig av land. Å vite hva som er normen er ikke lett, din reiseleder vil ta opp dette underveis på turen. Tips vil alltid være frivillig, men vi anbefaler å følge og respektere skikken i landet du er i.
Forbehold om endringer i oppsatt dagsprogram
Noen ganger hender det at våre samarbeidspartnere må endre noe i programmet, enten like før avreise eller underveis. Det kan f.eks være at rekkefølgen på dagene blir byttet om, eller at det tilbys en alternativ rute/utflukt enn beskrevet.
Endring av bestilt reise
Ta kontakt med oss, så ser vi an hvert enkelt tilfelle for løsning. Generelt gjelder: Dersom du har bestilt en reise og på et senere tidspunkt ønsker å endre til en annen innen rimelig tid (tre mnd før avreise) - tilkommer et endringsgebyr som i de fleste tilfellene er kr 750. Et lite forbehold om at ikke alle reiser kan endres, samt at endring nærmere enn tre måneder før avreise kommer under ordinære avbestillingsvilkår.
Venteliste på turer
Ikke gi helt opp dersom en tur er full eller om det ikke er flere enkeltrom igjen! Vi har venteliste på samtlige turer og setter deg gjerne opp om du tar kontakt. Får vi ledig plass, hører du fra oss. Det er uforpliktende å stå på liste, men vi ber deg gi et hint dersom det er uaktuelt og planer endres. Slik holder vi listene oppdaterte og aktuelle.
Lurer du på noe mer?
Se om du finner svar på ditt spørsmål her: Ofte stilte spørsmål