Spania på lokalt vis - Trujillo
Spania på lokalt vis - Trujillo

Spania har et vell av vakre småbyer – Trujillo, Cáceres og Mérida byr alle på atmosfære til tusen!
Viva España! Dette har vi gledet oss til lenge. Det å finne et herlig, historisk hotell i en vakker, genuin og stemningsfull spansk by. Vi fant vi fant! Herved inviteres du til Trujillo og Hotel Palacio Santa Marta i regionen Extremadura. Litt i hjertet av Spania. Et område som er fullt av historie, flere verdensarvbyer og helt nydelig kortreist mat. Er du av dem som tenker at Spania er for turistifisert, da har du ikke vært på disse kanter. Vi gleder oss til å gi deg den ekte småbyfølelsen, der du straks føler deg som en vaskeekte lokal. Der det ikke er langt mellom superbe matopplevelser og der du ikke trenger reise langt for å oppleve enda mer! Som Cáceres, en av de vakreste byene på selveste Sølvruten – som krysser hele Spania på tvers. Mérida stiller i samme kategori, men er også hovedstad i regionen. I Mérida har romerne etterlatt seg flotte og meget godt bevarte rester av sin storhetstid.
Historie og kultur all ære, men mange av oss er mest opptatt av å spise og drikke godt. Det gjør vi med sikkerhet i denne delen av Spania. Vår reise er også tuftet på matopplevelser og råvarer fra området. Noe lager vi selv, det meste er det andre som varter oss opp med. Matlaging og hvilke råvarer som benyttes er ikke tilfeldig på disse kanter. I Trujillo har du også tid til å rusle rundt i eget tempo – kanskje ta en fottur eller dykke mer ned i historien? Sitte på en koselig plaza med en cortado er slett ikke dumt det heller. Vi spår at Trujillo fort kommer til å seile opp som en Carpe Diem-favoritt.
PS! Om du har vært med oss til Trevi i Italia og trivdes der, så vil du også trives her!
Høydepunkter
- Trivelige Trujillo omgitt av historie og rikdom
- Landsbyene på disse kanter er lokale og med lite turister
- Palacio Santa Marta, at tidligere palasser blir hotell er slett ikke dumt
- Besøk i to flotte nærliggende byer: Cáceres og Mérida
- Lær å lage mat med lokal chef og dine medreisende

Program
5 frokoster, 4 lunsjer og 2 middager inkludert
Trujillo & Palacio Santa Marta
Trujillo selv er ikke stor, her er omtrent 9000 innbyggere, inne i gamlebyen virker det som det er enda færre. Sjarm og atmosfære er det ingen mangel på, det er tross alt en av de best bevarte middelalderbyene i Spania. Plaza Mayor er hjertet av byen, men historien er evig til stede på veien gjennom de labyrintiske og smale gatene. Gater og smug som leder oppover mot vakre herskapshus og renessansepalass, med hager og gårdsplasser fulle av skyggefulle trær. Her er mange trivelige, små torg eller plazaer. Her er vakre, gamle kirker og klostere og alt innenfor de omtrent 900 meterne med bymur som holder sin hånd over den øvre delen av byen. Det aller meste her stammer fra 1500-tallet da byens store sønner kom tilbake fra «Amerika» med rikdom som de skjenket til sin fødeby.
Trujillo er historisk sett erobrernes by og bærer mange spor av det. Et stort antall av de spanske conquistadorene kom herfra. Wikipedia sier at det var hele 56 stykker av betydning, som satt spor i historien, vel og merke. Den mest kjente har fått sin statue på Plaza Mayor og sitter der høyt til hest. Det er Francisco Pizarro, en av dem som ledet ekspedisjonen som inntok Inkariket og «grunnla» det nye Peru. Pizarro, byens store sønn, nevnes alltid i samme åndedrag som Trujillo. Det er også et Trujillo i Peru, byen er landets tredje største. Selvfølgelig grunnlagt av Pizarro.
Palacio Santa Marta er et tidligere palass fra 1500-tallet omgjort til et komfortabelt hotell stappfullt av historie og atmosfære. Beliggenhet er der det skal være: midt i det historiske sentrum og ved hovedtorget, Plaza Mayor. Her ser eierne det som aller viktigst å beholde deler av det ekte og originale. Milevis unna det vanlige kjedehotellet. Hotellet symboliserer Trujillos historie og karakter.
Merk at bussen ikke kan kjøre helt frem til hotellet, den stopper ved Plaza Mayor cirka 200 meter unna.
Dag 1
Avreise Oslo ankomst Madrid, til Trujillo
Lunsj og middag
Vi flyr fra Oslo om morgenen med flybytte og mellomlanding. Ankomst Madrid midt på dagen. Herfra busser vi til Trujillo, det tar omtrent tre timer.
Men før vi kommer frem, er det ting å se og oppdage på veien. Underveis stopper vi også for lunsj. I lille Oropesa blir det også et stopp. Her har mange vært innom – både romerne, vestgoterne, araberne og kristne. Slikt blir det en spennende blanding av. Oropesa har to borger i en, det er denne byen er kjent for. Den gamle delen er opprinnelige fra arabernes tid, den nyere fra 1500-tallet. I dag er bygget en nasjonal parador (hotell). Akkurat trappen på borgen er helt unik i Spania. En spennende kombinasjon av historiske dimensjoner, slikt snubler man over rett som det er i Spania.
Turen fortsetter så mot målet vårt, Trujillo. Vi sjekker inn på hotellet (tidligere palass) og finner oss vel til rette. Middagen er på hotellet i kveld.
Informasjon om hotellet Palacio Santa Marta
(På turen i mai lander vi slik at vi ikke rekker lunsj. Det blir i stedet middag dag 2, slik at antall måltider inkludert er det samme som avtalt)

Trivelig torg og vakre bygninger
Dag 2
Bli kjent med Trujillo
Frokost og lunsj
Etter frokost er det på tide å komme seg ut å bli kjent med byen. Nå får med med oss vår lokalguide som vet det meste om området og som vil gjøre oss 100 % kjent i byen vår. Noen sier til og med at den er den aller vakreste i hele Spania. I hvert fall er arkitekturen i seg selv både historisk og lekker, noe alle palassene sørger for.
Lunsj spiser vi på restaurant.
Det er nå engang sånn at det alltid er mest spennende og rusle rundt på egen hånd etter at man har fått litt oversikt. Plutselig dukker det opp noe flott og annerledes. Noe uventet og trivelig som du ikke visste fantes akkurat her. Ettermiddagen er til egen disposisjon – se hva som skjer.
Reiseleder vil organisere måltider der de ikke er inkludert, så også i kveld.
Dag 3
Trujillo - Mérida - vinsmaking - Trujillo
Frokost og lunsj
I dag går turen til hovedstaden i Extremadura, Mérida. En gang i tiden var byen også hovedstaden i den romerske provinsen, Lusitania. Dermed byr også dagens Mérida på et betydelig sus fra denne storhetstiden. Romernes ry som utrolige ingeniører og byggmestere kom helt til sin rett. Vi ser det godt her i Spanias mest imponerende levninger fra den gang da.
Vi besøker det romerske teatret og det arkeologiske museet. Teateret ble bygget omkring år 15 f. Kr og tok 6 000 tilskuere. Amfiteateret ble åpnet noen år senere og var vertskap for de voldsomme gladiator-kampene. Tilskuere: 14 000.
Det arkeologiske museet har en meget imponerende utstilling og samling fra tidsepoken. Selve museumsbygningen er også meget severdig, designet av den prisbelønte arkitekten Rafael Moneo fra Navarra.
Lunsjen spiser vi i Mérida, før vi skal videre på vinsmaking. Spanske viner er alle kjent med i større eller mindre grad. Vi tar turen til en lokal vingård der vi skal både smake og lære mer om deres viner. Og siden Extremadura er det nest største område i landet som dyrker vin, er det mye godt som kommer herfra.
Vel hjemme igjen, er kvelden til egen disposisjon.
Dag 4
Trujillo - Cáceres - Trujillo og matlagingskurs
Frokost og lunsj
Etter frokosten skal vi igjen ut på tur å se mer av området. Nå venter Cáceres, enda en av Spanias verdensarvbyer. Og igjen, en av byene som stadig figurerer på vakrest-listene. En drøy halvtime unna Trujillo.
Det historiske sentrum er det som får frem superlativene. Det aller meste er godt bevart og ligger trygt innenfor de solide bymurene. Det er samme oppskrift her, rikdommer og midler fra erobrerne sørget for staselige herskapshus og palass. Sørget for pynt og utsmykning og dekorasjoner som vi nyter av så mange år etter. Byens Plaza Mayor er etter manges mening, en av landets aller flotteste. Vi skal ut å bli bedre kjent med byen etter vi har laget litt mat og spist lunsj.
Vår misjon i dag er å først gå på det lokale markedet for å handle inn. For å lære et land å kjenne, er maten noe av det viktigste. I dag benytter vi sjansen til å lage mat, bli bedre kjent med hverandre og ikke minst den rike, spanske kulturarven. Vi har en chef som veileder oss, tanken er at alle deltar og bidrar. Råvarene vi bruker er det høy kvalitet på, på selvsagt spansk vis. Tiden vil vise om resultatet matcher forventningene, uansett er det sosialt og lærerikt å være med på slike workshoper. Husk at det er så sant som det er sagt – øvelse gjør mester.
Etter mat og kultur, går turen tilbake til Trujillo. Og reiseleder organiserer mer mat for den som ønsker.
Dag 5
Trujillo- dag til egen disposisjon
Frokost og middag
I dag har du dagen til egen disposisjon. Reiseleder vil hjelpe til med å organisere noe, ellers står du fritt. Kanskje vil du ut på fottur? Ikke langt fra Trujillo er det fine vandrestier og en av disse er på rundt 13 kilometer.
Om ettermiddagen møtes vi til felles middag på en lokal restaurant. Dette er siste kvelden på tur og vi håper at denne regionen har overrasket og gitt deg mange flotte reiseminner.

Trujillo
Dag 6
Trujillo - Madrid - Oslo
Frokost
Frokost før avreisen mot flyplassen i Madrid. Flyet har avgang om ettermiddagen. Etter mellomlanding og flybytte i lander vi på Oslo Lufthavn om kvelden.

Praktisk informasjon
og reisevilkår
HVA ER INKLUDERT
- Fly Oslo – Madrid t/r
- 5 netter på Palacio Santa Marta med frokost daglig
- Måltider i henhold til program
- Alle utflukter og entreer iht. programmet
- All transport i følge programmet
- Bagasjeservice til og fra buss og hotell (buss stopper 200 meter unna)
- Lokale guider
- Reiseleder fra Carpe Diem
HVA ER IKKE INKLUDERT
- Reise- og avbestillingsforsikring
- Drikkevarer
- Tips
Nedenfor følger generelle reisevilkår for Carpe Diem, en avdeling i Escape Travel AS. (og derfor heretter kalt ET). Disse vilkår gjelder for alle våre reiser med mindre det foreligger særskilte reisevilkår for den aktuelle turen. På reiser med særskilte vilkår vil dette fremkomme av turpresentasjonen eller i egen kontrakt. Der reisevilkårene fraviker Alminnelige vilkår for pakkereiser går ET sine reisevilkår foran da de Alminnelige vilkår er en bransjenorm som kan fravikes i visse tilfeller.
1. Påmelding
Påmelding kan skje elektronisk via vår nettside, på e-post eller pr. telefon. Angreretten som ellers er til stede ved fjernsalg gjelder ikke ved kjøp av reisetjenester. Avtalen mellom partene anses inngått ved bekreftet bestilling og innebærer aksept av turens reisevilkår. Bestillingsbekreftelsen må kontrolleres grundig straks den mottas. Vennligst påse at navn på alle reisende stemmer overens med passet. Eventuelle feil skal rettes før betaling av depositum finner sted. Senere endring vil kunne medføre gebyr.
2. Depositum og sluttbetaling
Etter bestilling av reisen vil den reisende få tilsendt en reisebekreftelse/ faktura. Depositumet må innbetales innen syv dager. Manglende betaling av depositum medfører ikke at avtalen bortfaller. For reiser innen Norge og Europa er depositumsbeløpet kr 2.500 pr. person. For reiser utenfor Europa er depositumsbeløpet kr 4.000 pr. person. Depositumet regnes som delbetaling av reisens pris. Sluttbeløpet forfaller til betaling 65 dager før avreise. Er det under 65 dager til avreise ved bestilling, sendes faktura på hele beløpet med kort betalingsfrist. Ved manglende betaling 2 dager etter forfall, står ET fritt til å annullere bestillingen. Reisedokumentene sendes på e-post cirka 2 uker før avreise. Vilkår i dette punkt avviker fra normalen slik beskrevet i Alminnelige vilkår for pakkereiser. Dette som følge av garantier og forpliktelser til underleverandører.
3. Endret/avvikende flyreise
Ved tilleggsbestilling av flybilletter, det vil si bestilling av flyreiser utenom våre gruppe- og tilslutningsbilletter, skal disse betales innen 7 dager. Beløpet er ikke refunderbart. Ved bestilling av flybilletter utenom våre gruppebilletter og/eller ved kjøp av en reise uten transport til/fra startstedet, er det den reisendes ansvar å møte på avtalt sted og til avtalt tid for videre transport/program med gruppen. Eventuelle forsinkelser eller uteblivelse fra den reisendes side gir ikke rett til prisavslag eller erstatning for tapt arrangement, det være seg for hele eller deler av programmet.
ET har ikke ansvar for tap som følge av at den reisendes egne bestillinger av transport eller andre reisetjenester, ikke kan benyttes på grunn av oppståtte endringer i de programfestede tidspunktene for gruppens reise- eller flytider når endringene skyldes forhold arrangøren ikke kan lastes for. ET gjør oppmerksom på at de fleste flyselskaper kansellerer hjemreisen dersom utreisen ikke benyttes.
4. Avbestilling mot gebyr
Avbestilling skal skje skriftlig. Manglende innbetaling av depositum gjelder ikke som avbestilling. Ved avbestilling eller uteblivelse av betaling gjelder følgende gebyrer:
• Inntil 105 dager før avreise: kr 750 pr. person.
• Fra og med 105 til 65 dager før avreise: Depositumsbeløpet
• Fra og med 65 til 36 dager før avreise: 50% av reisens pris
• Fra og med 36 dager før avreisedato og ved manglende fremmøte avreisedagen: Ingen refusjon
Vilkår i dette punkt avviker fra normalen slik beskrevet i Alminnelige vilkår for pakkereiser. Dette som følge av garantier og forpliktelser til underleverandører.
5. Avbestilling / kansellering ved ekstraordinære omstendigheter
Reisebransjen og ET følger Utenriksdepartementets reiseråd. Den reisende har som hovedregel rett til å avbestille sin reise dersom det på reisemålet eller i umiddelbar nærhet av dette de siste 14 dager eller kortere før reisen tar til, konstateres krigshandlinger, naturkatastrofer, farlige smittsomme sykdommer eller andre begivenheter som kan likestilles, og det er rimelig grunn til å anta at disse forhold også vil være på avreisedagen. Ved avbestilling av foran nevnte årsaker, refunderes tilgodebeløpet. Reisen kan imidlertid ikke avbestilles av foran nevnte årsaker hvis begivenheten som legges til grunn for avbestillingen var eller burde vært kjent ved bestilling.
En reise kan kanselleres/endres uten erstatningsplikt av ET dersom:
1. Det ikke er påmeldt et tilstrekkelig antall deltakere på turen, se punkt 8. ET skal gi den reisende beskjed om eventuell kansellering av turen senest 20 dager før avreise.
2. Det inntreffer uunngåelige og ekstraordinære omstendigheter utenfor ETs kontroll. Eksempler kan være: Fare for krig, naturkatastrofer, farlige smittsomme sykdommer, arbeidskonflikter eller lignende.
3. Forhold på reisemålet/langs reiseruten som gjør det risikabelt eller urimelig å gjennomføre turen, og som ET med rimelighet ikke kunne forutse. For pkt. 2 og 3 vektlegges ved vurdering blant annet Utenriksdepartementets reiseråd og lokale myndigheters uttalelser. Om ET kansellerer en reise og fristen for betaling av sluttbeløpet er forfalt, er manglende sluttbetaling på kanselleringstidspunktet å anse som avbestilling fra kundens side, og gebyrer som ved en ordinær avbestilling vil gjelde.
6. Reise- og avbestillingsforsikring
ET anbefaler alle reisende å ha gyldig reiseforsikring som også bør dekke eventuell hjemtransport, samt Europeisk Helsetrygdekort ved reiser i Europa. ET anbefaler å tegne en avbestillingsforsikring dersom dette ikke er inkludert i reiseforsikringen. Den reisende er selv ansvarlig for å tegne de nødvendige forsikringer. ET har ikke ansvar i situasjoner og forhold den reisende kunne ha forsikret seg mot og som ikke skyldes arrangøren eller noen han har ansvar for.
7. Pass og visum
Selv om det ikke er passtvang innen Schengen, vil mange flyselskap og hoteller likevel kreve gyldig legitimasjon. Utenfor Norge er det kun pass som gjelder som gyldig legitimasjon for nordmenn. Vær oppmerksom på at mange land, rederier og flyselskap krever at passet må være gyldig minst 6 måneder etter hjemreisedato. Dette kan også gjelde for reiser i Europa. Visumkrav til aktuelle reisemål er oppgitt i turens program på vår nettside. ET forholder seg til visumregler for norske statsborgere. Hvis den reisende ikke reiser med norsk pass, må man selv sjekke visumregler for sitt statsborgerskap til det aktuelle reisemålet. Det er den reisendes ansvar å sørge for å ha gyldig pass og eventuelt visum ved avreise for seg selv og den/de man bestiller for.
8. Forbehold
Hvis ikke annet er oppgitt i programmet, er en gruppereise basert på minimum 20 betalende deltakere. Ved færre deltakere kan ET kansellere reisen eller øke prisen. Dette skal meddeles den reisende senest 20 dager før avreise.
Det tas forbehold om endring av pris grunnet forhold utenfor ETs kontroll. Slike forhold er valutaendringer, endringer i transportpriser og økning i offentlige skatter og avgifter. ET forbeholder seg retten til å fakturere et pristillegg som følge av eventuelle endringer. Dette forhold går begge veier, og den reisende har rett til prisreduksjon dersom kostnadene reduseres. Et eventuelt pristillegg vil bli varslet senest 20 dager før avreise. Utgjør tillegget mer enn 8 prosent av reisens pris, har den reisende anledning til å heve avtalen.
Reisende som har bestilt dobbeltrom eller del i twin-rom må betale enkeltromstillegg dersom den andre part frafaller eller det ikke melder seg en ytterligere person av samme kjønn å dele rommet med. Om dette er aktuelt, kontaktes den reisende og tilleggsfaktura sendes i forkant av reisen. Dette er ingen gyldig grunn til å trekke seg fra reisen.
Informasjon om flytider og flyselskap er foreløpige inntil flybilletten er utstedt. Det tas forbehold om mulige trykkfeil i programmet eller på nettsiden. Vesentlige endringer som skjer etter bestilling skal meddeles den reisende skriftlig.
Innholdet i våre turer kan bli påvirket av forhold utenfor vår kontroll som for eksempel vær, fremkommelighet, seilingsforhold, arbeidskonflikter og lignende. Dersom slike forhold skaper hindringer for gjennomføring av det oppsatte programmet, vil ET foreta nødvendige justeringer i eksempelvis reiserute og innhold, bytte av transportmiddel og overnattingssted. ET vil bestrebe seg på å erstatte de deler av reiseinnholdet som blir påvirket av endringen med likeverdige alternativer. ET anser ikke reisen som mangelfull om ikke slike justeringer berører mer enn 25 prosent av det oppsatte reiseinnholdet. Avvik fra det avtalte og som skyldes uforutsette hindringer utenfor arrangørens kontroll anses normalt ikke som en mangel så lenge avviket ikke må betegnes som vesentlig.
9. Den reisendes plikter
Den reisende må kunne håndtere sin egen bagasje og kunne reise uten assistanse. Spesielle behov på flyreisen og underveis på turen må det opplyses om ved påmelding. Vi gjør oppmerksom på at reiseleder ikke kan yte særskilt assistanse til noen av deltakerne under reisen.
Det er deltakers ansvar å være i god nok form, fysisk og psykisk, og ha en god nok helse til å kunne delta på reisen. Det er deltakers ansvar å sjekke med sin lege dersom man er usikker på om man kan delta. Ved fylte 75 år, om ikke annet framkommer av turens program, skal deltaker på reiser utenfor Europa senest ved sluttbetaling 65 dager før avreise fremlegge bekreftelse fra lege om at man er helsemessig skikket til å gjennomføre turen. Dersom deltaker ikke får denne bekreftelsen fra lege og dermed ikke kan delta på turen, gjelder samme gebyrer som ved en ordinær avbestilling.
Den reisende plikter å rette seg etter de regler som er gitt av offentlige myndigheter og ETs representanter, og må ikke opptre til sjenanse for medreisende eller andre. Dersom den reisende grovt tilsidesetter sine plikter, kan han nektes å delta eller utelukkes fra resten av reisen, uten at han kan kreve erstatning eller prisavslag fra arrangøren. Ved utelukkelse etter at reisen er påbegynt, kan den reisende pålegges selv å bære omkostningene ved endret hjemreise.
Den reisende kan gjøres erstatningsansvarlig hvis han med vilje eller uaktsomhet påfører arrangøren tap blant annet ved ikke å overholde de bestemmelser som er nevnt ovenfor.
10. Den reisendes reklamasjonsplikt ved mangler
Den reisende plikter å gi beskjed uten ugrunnet opphold dersom hun/han oppdager en mangel ved reisen. Oppdages mangelen etter at reisen har startet, må den reisende reklamere på stedet til ETs reiseleder eller til ETs kontor i Oslo, slik at disse blir gitt en mulighet til å rette opp mangelen. Hvis et problem ikke kan løses tilfredsstillende på stedet, kan det klages skriftlig til ET senest to uker etter hjemkomst. Hvis klagen ikke løses tilfredsstillende for den reisende eller ET, kan saken henvises til Reklamasjonsnemnda for pakkereiser.
11. Generelle vilkår
Det vises til Pakkereiseloven av 15.06.2018, samt Alminnelige vilkår for pakkereiser av 01.07.2018 og særskilt deres formuleringer om at «Opplysninger som er gitt i kataloger eller brosjyrer eller annet informasjonsmateriell som arrangøren har utarbeidet eller viser til, regnes som en del av avtalen».
12. Medlem av Reisegarantifondet – din trygghet
ET er medlem av det norske Reisegarantifondet og har stilt den til enhver tid nødvendige garanti.
ALMINNELIGE VILKÅR FOR PAKKEREISER - klikk her
Reisevilkår oppdatert 4. februar 2021
Bestilling og betaling
Etter bestilling av reisen vil du motta en reisebekreftelse og depositumsfaktura. Depositumet må være innbetalt innen en uke. Sluttbeløpet forfaller til betaling 65 dager før avreise. Er det under 65 dager til avreise ved bestilling, sendes faktura på hele beløpet med kort betalingsfrist. Reisedokumentene sendes ca to uker før avreise på e-post. Du vil samtidig finne disse på Min Side.
Reiseforsikring / avbestillingsbekreftelse
Ettersom folketrygden ikke dekker alle typer behandling, som for eksempel hjemtransport, er det viktig at reiseforsikring er i orden. Det beste er å kjøpe en heldekkende reiseforsikring fra Europeiske eller et tilsvarende forsikringsselskap. Har du helårs reiseforsikring, forsikring gjennom kreditt/bankkort eller reiseforsikring gjennom jobben, er dette vanligvis tilstrekkelig. Vi anbefaler at du sjekker at den dekker skadet og/eller mistet bagasje samt avbestillinger. For reiser i Europa, husk Europeisk helsetrygdkort.
Tips
På reise kommer du i kontakt med hverdagsliv og kulturer i andre land. Mange av disse har en tipskultur som skiller seg fra Norge. I mange land forventes det at for eksempel lokalguider, sjåfører og besetning på f. eks et elvecruiseskip, får tips i tillegg til det å spise ute på restaurant. Vi inkluderer vanligvis ikke tips i reisens pris, siden det er både individuelt og avhengig av land. Å vite hva som er normen er ikke lett, din reiseleder vil ta opp dette underveis på turen. Tips vil alltid være frivillig, men vi anbefaler å følge og respektere skikken i landet du er i.
Forbehold om endringer i oppsatt dagsprogram
Noen ganger hender det at våre samarbeidspartnere må endre noe i programmet, enten like før avreise eller underveis. Det kan f.eks være at rekkefølgen på dagene blir byttet om, eller at det tilbys en alternativ rute/utflukt enn beskrevet.
Endring av bestilt reise
Ta kontakt med oss, så ser vi an hvert enkelt tilfelle for løsning. Generelt gjelder: Dersom du har bestilt en reise og på et senere tidspunkt ønsker å endre til en annen innen rimelig tid (tre mnd før avreise) - tilkommer et endringsgebyr som i de fleste tilfellene er kr 750. Et lite forbehold om at ikke alle reiser kan endres, samt at endring nærmere enn tre måneder før avreise kommer under ordinære avbestillingsvilkår.
Venteliste på turer
Ikke gi helt opp dersom en tur er full eller om det ikke er flere enkeltrom igjen! Vi har venteliste på samtlige turer og setter deg gjerne opp om du tar kontakt. Får vi ledig plass, hører du fra oss. Det er uforpliktende å stå på liste, men vi ber deg gi et hint dersom det er uaktuelt og planer endres. Slik holder vi listene oppdaterte og aktuelle.
Lurer du på noe mer?
Se om du finner svar på ditt spørsmål her: Ofte stilte spørsmål
Pass og visum
Pass medbringes på reisen. Det anbefales at passet er gyldig minst seks måneder etter hjemkomst uansett på reise. Det er den reisendes ansvar å sørge for at passet er gyldig og Carpe Diem er ikke erstatningsansvarlige om det ikke er i orden.
Er du ikke norsk borger, sjekk med konsulat/ambassade for hvordan du skal forholde deg for denne reisen.
Allergier / intoleranser på reise
Meld fra om evt. allergier og intoleranser snarest etter bestilling slik at vi får gitt beskjed videre. Hvor enkelt dette er få til, avhenger av reisemålet du skal til.
På reise må man i siste instans være påpasselig selv ved ulike allergier eller intoleranser. Vi informerer, men kan ikke gi garantier om at spesielle ønsker etterkommes. Følger du en spesiell diett, må du ta ansvar for dette selv.
Mistet bagasje eller skade på koffert
Dersom kofferten din ikke kommer ved ankomst reisemål, må du melde dette til flyselskapets representant i ankomsthallen der og da. Det samme gjelder dersom kofferten din har blitt skadet under transporten. Flyselskapet etterlyser da bagasjen, evt. registrerer skaden, slik at du har dokumentasjon i forsikringsøyemed og for krav om erstatning. En såkalt PIR-rapport utarbeides av flyselskapet i slike tilfeller.
Gjennomgående tilslutningsbilletter booket gjennom Carpe Diem
Ønsker du avreise fra annen flyplass i Norge, så kan vi ofte hjelpe deg med tilslutningsbillett slik at du har gjennomgående billett fra avreiseby til reisemålet. Ikke alle flyselskap tilbyr dette, men mange gjør. Vi kan da hjelpe til med å "henge" på en billett sammen med gruppebilletten som gjelder til og fra Oslo Lufthavn ved å kontakte flyselskapet vi benytter på turen. Siden vi benytter gruppebilletter er vi under regler og vilkår som reduserer fleksibilitet. Det kommer også an på avreisetidspunkt. En gjennomgående billett har ingen hensikt når det blir en natt mellom.
Det er alltid en fordel å ha alt på ett dokument, da plikter flyselskapene å booke deg om for å få deg helt frem i tilfelle kanselleringer og forsinkelser. Samt at bagasjen sjekkes og merkes hele veien. Man betaler ekstra for den tryggheten. Pris på tilslutning får vi i hvert enkelt tilfelle når det bookes, merk at vi aldri får de billige tilbudsprisene på nett for denne typen. Vær også oppmerksom på det som kan gjelde for slike billetter i reisevilkår under "Endret/avvikende flyreise". Ta kontakt med oss før avreise dersom du ønsker gjennomgående tilslutningsbillett. NB: Med alle endringene som er hos flyselskapene om dagen, søker vi ikke opp før fra 2-3 måneder før avreisen.
Om du selv booker billetter tur/retur Oslo Lufthavn
Da vil reisene komme på to ulike dokument, bagasje må hentes ut og sjekkes på nytt. Dersom du bestiller billetter på egen hånd, og det skulle oppstå forsinkelser slik at du mister flyet fra Oslo, må du selv bekoste ny utreisebillett. Vær oppmerksom på at mange flyselskaper automatisk kansellerer returbilletten dersom utreisebilletten ikke benyttes. Vi anbefaler alltid å sjekke gjeldende regler for dette gjennom din reiseforsikring, slik at du vet hva som gjelder om noe uforutsett skjer. Vi anbefaler også at du beregner ankomst Oslo lufthavn (evt. annen transferflyplass i Europa) minst tre timer før flyavgang.
Vi har et ønske om at alle gjester på våre gruppeturer skal føle seg trygge, både innad i gruppen og ellers på reisen. Derfor må du ha et gyldig koronasertifikat for å kunne kjøpe en utenlandsreise hos oss fra 20. september 2021. Du finner mer informasjon om dette her. Har du bestilt tur med oss, vil du cirka 2 uker før avreise motta avreisebrevet for din tur. Dette brevet inneholder informasjon spesifikt knyttet til din reise.
Vi forholder oss alltid til UD sine reiseråd. Disse finner du her. Skulle UD mot formodning utstede et reiseråd i landet eller regionen du skal reise til, vil vi avlyse turen og ditt tilgodehavende vil bli tilbakebetalt.
De viktigste tingene å tenke på når du skal ut på reise i Europa:
✔️Pass og reiseforsikring: For mange av oss har det blitt en stund siden vi har vært på reisefot. Sjekk at passet ditt er gyldig, og bestill nytt i god tid dersom du trenger det. Vi minner om at mange land krever at pass er gyldig i 6 måneder etter hjemkomst, spesielt utenfor Schengen.
Gyldig reiseforsikring er helt avgjørende hvis du blir syk, utsatt for en ulykke eller noe annet uventet - både i forkant av og under reisen. Ta kontakt med forsikringsselskapet ditt i god tid før avreise for å sjekke at du har gyldig forsikring og hva den dekker.
✔️Reglene dit du skal - bruk appen Reiseklar: Sett deg grundig inn i hvilke regler som gjelder for innreise i landet du skal reise til. Hvis du skal i transitt bør du undersøke om det gjelder egne regler der. Vi anbefaler alle våre gjester å laste ned appen Reiseklar (du finner den på App Store eller Google Play). Her finner du reiseinformasjon til alle land Norge har utenriksstasjoner i. Du kan også ta en kikk på landets egne offisielle informasjonssider eller på EU sine sider.
✔️Koronasertifikat: Finn ditt koronasertifikat på Koronasertifikat - helsenorge.no.. Vi anbefaler å ha med en kopi av sertifikatet med deg på reise, i tillegg til å ha det på mobilen. Du må selv sjekke reglene for koronasertifikatets gyldighet i landet du skal reise inn i. Reglene kan være ulike fra land til land, også i Europa.
✔️Sjekk karantenekrav eller karantenehotell: Sett deg inn i hvilke karanteneregler som gjelder dit du skal. Sjekk også hva som gjelder når du kommer tilbake til Norge fra det landet du har tenkt å reise til. Du kan lese mer på Folkehelseinstituttet (FHI).
✔️Sjekk om du trenger koronatest: Sjekk om landet du reiser til krever attest for negativ koronatest før innreise og tidspunkt for når en slik test eventuelt må være tatt. Undersøk om du ved returen må ha attest for negativ koronatest før ankomst til Norge.
✔️Reiseregistrering: Vi oppfordrer alle på reise til å registrere seg på www.reiseregistrering.no.
Vær obs på at informasjon om koronasituasjonen endrer seg raskt. Sjekk temasiden Koronasituasjonen for siste nytt fra regjeringen, eller Helsenorge.no for oversikt over gjeldende råd og regler om koronaviruset.
Denne siden er oppdatert 17. februar 2022
Grensene er åpne i Europa og vi kan reise igjen. Det føles godt!
Vi har et ønske om at alle gjester på våre gruppeturer skal føle seg trygge, både innad i gruppen og ellers på reisen. Derfor må du ha et gyldig koronasertifikat for å kunne kjøpe en reise hos oss fra 20. september 2021.
Trygghet innad i gruppen
På en gruppereise tilbringer man mye tid sammen, både på transportmidler, restauranter og ellers. Vi ønsker å bidra til at alle føler seg trygge på hverandre, og hindre smittespredning innad i gruppen. Det er vår plikt å ivareta den helsemessige sikkerheten for våre gjester på reisefot. Den beste måten vi kan gjøre dette på i disse koronatider, er å stille et krav om at samtlige medlemmer i gruppen, inkludert vår reiseleder, har et gyldig koronasertifikat.
Våre samarbeidspartnere i utlandet krever ofte koronasertifikat
En av grunnene til at det føles trygt å reise nå, er at det i flere land stilles krav til gyldig koronasertifikat der hvor mange mennesker møtes. I mange tilfeller må du vise gyldig koronasertifikat for å komme inn på restauranter og museer. Flere elvecruiserederier vi samarbeider med krever at gyldig koronasertifikat sendes inn i forkant av reisen. Dette er for å skape trygghet om bord, og for å ivareta gjestenes helsemessige sikkerhet på best mulig måte.
Noen gruppereiser i utlandet er vanskelig å gjennomføre dersom enkeltpersoner i gruppen ikke har gyldig koronasertifikat
De som ikke kan fremvise gyldig koronasertifikat på reise i utlandet, vil i disse dager på grunn av testing ende opp i lange køer for å komme inn og ut av flyplasser. Dette kan skape unødvendige forsinkelser når vi har et reiseprogram som tidsmessig er nøye sammensatt for å få mest mulig ut av ferien.
Det samme kan skje ved adgangspunkt til museer og kirker, eller på restauranter og i butikker. Noen gruppereiser i utlandet er derfor vanskelige, eller umulige, å gjennomføre dersom enkeltpersoner i gruppen ikke har gyldig koronasertifikat.
Lurer du på noe?
Har du spørsmål rundt våre reiser og koronasertifikat, er du hjertelig velkommen til å slå på tråden til oss på telefon 22 46 48 48 (man - fre kl 10-14). Eller e-post: post@carpe-diem.no