Italia - Puglia - annerledes og helt fantastisk!
Puglia - annerledes og helt fantastisk!
21. september 2022 / 8 dager / Pris fra 18.590,-

Puglia er et ukjent Italia for de fleste – men garantert en ny favoritt
Bli med til Puglia og hælen i støvellandet Italia. Opplev et ganske annerledes Italia enn det du kjenner fra før. Sjarmerende, gamle byer er det selvfølgelig også her, men mange av dem minner mer om Hellas enn om Italia – hvite som de er. Her er det nemlig mange erobrere som har satt sine avtrykk både i arkitektur og kultur, og vi skal heller ikke glemme maten. Den smaker minst like utsøkt her som i resten av Italia. Desto lenger sør man kommer i Italia, jo mer åpne og gjestfrie er italienerne – så her er det moro å være på besøk, spesielt om du har lært deg noen italienske gloser før du drar.
Det blir i kjent Carpe Diem-stil mange gode matopplevelser, med både kokkekurs og vinsmaking. En liten vandretur i vakre omgivelser står også på programmet. Vi glemmer ikke Puglias stolthet som er under jorden – grottene i Castellena. Her briljerer naturen og fargeskalaen er rik.
Vi skal bli kjent med en knippe meget sjarmerende byer, som Alberobello – smurfebyen med trulli-husene, vakre Locorotondo, den hvite byen Ostuni – hvor vi skal bo, Polignano a Mare – og klippebyen, Lecce – også kjent som «Florence of the south».
Høydepunkter
- Den hvite byen Ostuni – ganske sikkert en by du vil falle pladask for
- Kokkekurs samt vinsmaking hører med
- Alberobello, den kjente «smurfebyen» med sine karakteristiske trullihus
- Sjarmerende Locorotondo
- Grottene i Castellana – en studie i formasjoner og farger

Avganger
Avganger og priser
-
Avreise: 21.09.2022
Tilgjengelighet: Ledig
Dager: 8
Priser fra: 18.590,-
Avreise fra Oslo Lufthavn
-
Flyreise med Lufthansa og Air Dolomiti
- 21. september 2022 11:35 - 21. september 2022 13:50Oslo Lufthavn - München
- 21. september 2022 15:55 - 21. september 2022 17:30München - Bari
- 28. september 2022 12:50 - 28. september 2022 14:30Bari - München
- 28. september 2022 15:55 - 28. september 2022 18:05München - Oslo Lufthavn
-
Flyreise med Lufthansa og Air Dolomiti
Program
7 frokoster, 5 lunsjer og 2 middager inkludert
Dag 1
Ankomst Bari og Ostuni
Middag
Avreise går fra Oslo Lufthavn om formiddagen og det er fly først til München med Lufthansa. Etter mellomlanding og flybytte der, beregnes det landing på flyplassen i Bari tidlig kveld. Herfra busser vi til La Terra Hotel som skal bli vår base den neste uken. Det ligger i koselige Ostuni som er en perfekt base for våre opplevelser de neste dagene. Hotellet ligger i hjertet av det historiske sentrum og her er det skikkelig koselig å være. I morgen skal vi både se og oppleve mer av den.
Vi møtes til litt sen middag på hotellet etter å ha summet oss litt, for å planlegge uken og hva som venter oss. Puglia er en liten skatt som vi er helt sikre på at du vil falle for!

Utsikt over Ostuni, Italia
Dag 2
Ostuni med byrundtur, så kokkekurs
Frokost og lunsj
Etter frokost tar vi en guidet rundtur i Ostuni. Navnet perlehvit henspeiler såklart på bygningene, men det er også et av de mest fascinerende stedene i regionen. Besøkende trekkes hit for alt fra arkitektur til stemning og farger. Gamlebyen ligger godt beskyttet bak høye murer og de smale, trange gatene gjør det perfekt for små eskapader slik at man går seg bort litt. Det er alltid noe som dukker opp rundt neste hjørne – og ikke glem å se opp. Mange av husene har ytterst flotte balkonger der blomstene bugner over kanten og står i kontrast til det hvite. Sylinderformede tårn strammer opp bybildet – og denne blandingen er det som gjør Ostuni så lekker. Kronen på verket er den gotiske katedralen med det vakre rosevinduet. Katedralens form står i kontrast til resten av byen, med sine snirklete former. Kapellene ved siden av er i barokk stil.
Så over til noe annet: Det er noe med å bruke hendene. Man kommer så mye nærmere det man holder på med, det er lærerikt, sosialt og ikke minst morsomt! Selvgjort er alltid velgjort. En masseria er en gammel farm som tryller frem de lekreste, kortreiste og velsmakende varer. Vi besøker Masseria la Salinola.
Italia er kanskje det landet som nordmenn flest tenker på når det gjelder kvalitetsmat, råvarer og det vi liker aller best. I hvert fall ligger det italienske kjøkken ofte høyt på rankingen. Puglia er en region med egne tradisjoner der også, i likhet med Italias andre regioner. Det som kjennetegner Puglia er ekte smaker, gjerne toppet med noe helt ekstraordinært som en spiss på det hele. Alle har sine egne oppskrifter og mat lages med stor kjærlighet og generøsitet. Finnes det noe viktigere?
På menyen står kanskje focaccia, orecchiette alle cime di rapa. Mer om lokale oppskrifter og retter vil du få i løpet av kurset – og vi spiser etterpå.
Etterpå tilbake til hotellet og kvelden er til egen disposisjon. Reiseleder organiserer middag for den som vil.
Dag 3
Locorotondo, Valle d`Itria og vinsmaking, trulli i Alberobello
Frokost og lunsj
Locorotondo regnes som en av Italias vakreste byer – en ting er sikkert: Italia har mange av dem. Sjarmen er i hvert fall rikelig til stede, med et centro storico som er nærmest kritthvitt. I kontrast til fargerike blomster er det rett og slett et postkort verdig. Selvsagt er byen velsignet med medlemskap i det gode selskap: Borgo più bella d’Italia Her skal vi smake på lokale herligheter, det blir både litt mat og drikke på oss.
Turen går så til Alberobello som har noe som er helt unikt for Puglia – nemlig «trulli». Hørte vi eventyrhus? Disse små, hvite, kalksteinshusene med spisse, kremmerhus-tak tak kan nesten minne om hobbit-boliger, men de er ikke bare dekorative og et supert bildemotiv. En trullo er bygget av lokal kalkstein og ble opprinnelig benyttet som et slags skur innimellom olivenlundene. Historien forteller at trulliene opprinnelig ble satt opp her for å lure myndighetene og unndra skatter. Tidligere var det de eneste «boligene» her i byen – og landeierne sørget for at arbeiderne ble innlosjert her uten å måtte betale skatter. I dag er det ikke lov å oppføre nye trullier, men mange utlendinger har kjøpt seg inn og innreder dette spesielle bostedet som feriebolig. Spirene på de spisse takene var statussymboler en gang i tiden, jo mer fancy, jo flottere var det tegn på at man var. Det er godt over 1000 ulike her rundt og i landsbyen og jammen er det ikke litt av et skue!
Vel tilbake på hotellet organiserer reiseleder middag for den som vil være med.
Dag 4
Mozzarella på masseria, så til grottene i Castellana
Frokost og lunsj
Etter frokost er det bare å glede seg til å dra ut på tur. Nå er det landlige tradisjoner, mat og råvarer som skal læres mer om. Og ingen læring uten smaking – det er viktig. Vi sier bare: mmmm mozzarella. Så fortsetter vi i et litt annet modus.
En av Puglias største kjendiser befinner seg under jorden – grottene i Castellana viser at naturen er best bestandig. Det er mange millioner år siden det begynte her, og resultatet i dag er et fargespekter og noen formasjoner som imponerer. Det er stalagmitter og stalagtitter, fossiler og canyons som har detaljer som må studeres. Naturens egen imax-kino i beste kvalitet. Det er gult, hvitt, gyllent, rødtoner, grønnskjær og fargeskalaer som går inn i hverandre og skaper spenning og dramatikk.
På veien tilbake stopper vi i Monopoli som er en koselig, liten by med havn, strand og en sjarmerende katedral. Hva med en gelato? Vi spiser lunsjen vår her i Monopoli dag, så en is kan passe etterpå…
Vel tilbake i Ostuni, organiserer reiseleder middag for den som vil være med.
Dag 5
Dag til egen disposisjon
Frokost
Gjør det du føler for i dag – gå på oppdagelsesferd i Ostuni eller ta livet med ro. Reiseleder vil gi forslag til aktiviteter og organisere noe som kanskje flere blir med på. Men det er opp til deg i dag.
Dag 6
Lecce
Frokost og lunsj
Ah, i dag skal vi på besøk til Lecce som har det noe forpliktende kallenavnet «Sør-Italias Firenze og Sør-Italias Roma». Et sånt navn øker forventningene, og Lecce leverer varene. Men la det ikke være noen tvil – byen står steinstøtt på egne bein og skal ikke sammenlignes med noe annet. Reiseguruene i Lonely Planet sier det slik: » Hvis Puglia var en film, ville Lecce ha hovedrollen». Byen har definitivt stjernekvalitet.
Med sin staselige, barokke arkitektur er det lett å la seg blende og fortrylle. I byen er det også en helhet og en oversikt som binder alt sammen. De to romerske amfiteatrene minner om svunne tider av det store slaget. En stødig obelisk rager stolt oppover i bybildet og Piazza Duomo innleder det hele. Basilica di Santa Croce er et mesterverk av eleganse og litt ekstravaganse. Ingen minimalisme i denne perioden, nei.
Det majestetiske slottet Charles V eller Castello di Lecce, ligger nær St. Oranzo-torget og er et bygg som i dag ivaretar kultur-eventer og og utstillinger. Det såkalte Bishop`s Palace er et renessansebygg med en flott loggia. Ja, Lecce er en stilig by! Her spiser vi også lunsjen vår i dag.
Etter en dag blant eleganse og storhet, går turen tilbake til hotellet der reiseleder organiserer middag for deg som vil.
Dag 7
Vandring langs kysten
Frokost, lunsj og middag
I dag skal vi ut på vandring for å se og føle mer av vakre Puglia. Turen går fra Monopoli og målet er Polignano a Mare. Stien vi følger går gjennom upåklagelige omgivelser langs kysten – alltid kjekt å være på tur! Vi skal ikke rushe avgårde, men det tar omtrent tre timer å gå. Vi vil også spise lunsj.
Noe som er nesten mer kjent enn den italienske maten, er isen. Gelato – alle er på italiensk fornavn med denne velsmakende saken. Den kommer i alle farger og alle smaker, her er det bare fantasien som setter grenser. Og de som er innovative er forlengst over vanilje, jordbær og pistasj… Vi tar en iskrempause.
Utsikten ivaretas fra Polignano a Mare, en 24 meters høy klippe som byr på panorama over et intens, blått hav og de skinnende, hvite husene i gamlebyen. Picture perfect. Vi tar gjerne et perspektiv av Polignano fra sjøsiden også. På disse kanter er man aldri langt fra historiens sus og da tenker vi spesielt på Traiana- veien som gikk mellom Roma og Brindisi allerede i år 108.
Vel tilbake på hotellet skal vårt eventyr her i Puglia avrundes med en koselig middag ute på restaurant. Grazie og arrivederci:)
Dag 8
Avreise Bari, ankomst Oslo
Frokost
Frokost på hotellet. Avreise med Lufthansa midt på dagen, først til München. Etter mellomlanding og flybytte beregnes landing Oslo Lufthavn tidlig kveld.
Praktisk informasjon
og reisevilkår
HVA ER INKLUDERT
- Fly Oslo – Bari – Oslo med Lufthansa og Air Dolomiti
- 7 netter på mellomklassehotell
- Måltider i henhold til program
- Alle utflukter og entreer iht. programmet
- All transport i følge programmet
- Lokale guider
- Reiseleder fra Carpe Diem
HVA ER IKKE INKLUDERT
- Reise- og avbestillingsforsikring
- Drikkevarer
- Tips
Nedenfor følger generelle reisevilkår for Carpe Diem, en avdeling i Escape Travel AS. (og derfor heretter kalt ET). Disse vilkår gjelder for alle våre reiser med mindre det foreligger særskilte reisevilkår for den aktuelle turen. På reiser med særskilte vilkår vil dette fremkomme av turpresentasjonen eller i egen kontrakt. Der reisevilkårene fraviker Alminnelige vilkår for pakkereiser går ET sine reisevilkår foran da de Alminnelige vilkår er en bransjenorm som kan fravikes i visse tilfeller.
1. Påmelding
Påmelding kan skje elektronisk via vår nettside, på e-post eller pr. telefon. Angreretten som ellers er til stede ved fjernsalg gjelder ikke ved kjøp av reisetjenester. Avtalen mellom partene anses inngått ved bekreftet bestilling og innebærer aksept av turens reisevilkår. Bestillingsbekreftelsen må kontrolleres grundig straks den mottas. Vennligst påse at navn på alle reisende stemmer overens med passet. Eventuelle feil skal rettes før betaling av depositum finner sted. Senere endring vil kunne medføre gebyr.
2. Depositum og sluttbetaling
Etter bestilling av reisen vil den reisende få tilsendt en reisebekreftelse/ faktura. Depositumet må innbetales innen syv dager. Manglende betaling av depositum medfører ikke at avtalen bortfaller. For reiser innen Norge og Europa er depositumsbeløpet kr 2.500 pr. person. For reiser utenfor Europa er depositumsbeløpet kr 4.000 pr. person. Depositumet regnes som delbetaling av reisens pris. Sluttbeløpet forfaller til betaling 65 dager før avreise. Er det under 65 dager til avreise ved bestilling, sendes faktura på hele beløpet med kort betalingsfrist. Ved manglende betaling 2 dager etter forfall, står ET fritt til å annullere bestillingen. Reisedokumentene sendes på e-post cirka 2 uker før avreise. Vilkår i dette punkt avviker fra normalen slik beskrevet i Alminnelige vilkår for pakkereiser. Dette som følge av garantier og forpliktelser til underleverandører.
3. Endret/avvikende flyreise
Ved tilleggsbestilling av flybilletter, det vil si bestilling av flyreiser utenom våre gruppe- og tilslutningsbilletter, skal disse betales innen 7 dager. Beløpet er ikke refunderbart. Ved bestilling av flybilletter utenom våre gruppebilletter og/eller ved kjøp av en reise uten transport til/fra startstedet, er det den reisendes ansvar å møte på avtalt sted og til avtalt tid for videre transport/program med gruppen. Eventuelle forsinkelser eller uteblivelse fra den reisendes side gir ikke rett til prisavslag eller erstatning for tapt arrangement, det være seg for hele eller deler av programmet.
ET har ikke ansvar for tap som følge av at den reisendes egne bestillinger av transport eller andre reisetjenester, ikke kan benyttes på grunn av oppståtte endringer i de programfestede tidspunktene for gruppens reise- eller flytider når endringene skyldes forhold arrangøren ikke kan lastes for. ET gjør oppmerksom på at de fleste flyselskaper kansellerer hjemreisen dersom utreisen ikke benyttes.
4. Avbestilling mot gebyr
Avbestilling skal skje skriftlig. Manglende innbetaling av depositum gjelder ikke som avbestilling. Ved avbestilling eller uteblivelse av betaling gjelder følgende gebyrer:
• Inntil 105 dager før avreise: kr 750 pr. person.
• Fra og med 105 til 65 dager før avreise: Depositumsbeløpet
• Fra og med 65 til 36 dager før avreise: 50% av reisens pris
• Fra og med 36 dager før avreisedato og ved manglende fremmøte avreisedagen: Ingen refusjon
Vilkår i dette punkt avviker fra normalen slik beskrevet i Alminnelige vilkår for pakkereiser. Dette som følge av garantier og forpliktelser til underleverandører.
5. Avbestilling / kansellering ved ekstraordinære omstendigheter
Reisebransjen og ET følger Utenriksdepartementets reiseråd. Den reisende har som hovedregel rett til å avbestille sin reise dersom det på reisemålet eller i umiddelbar nærhet av dette de siste 14 dager eller kortere før reisen tar til, konstateres krigshandlinger, naturkatastrofer, farlige smittsomme sykdommer eller andre begivenheter som kan likestilles, og det er rimelig grunn til å anta at disse forhold også vil være på avreisedagen. Ved avbestilling av foran nevnte årsaker, refunderes tilgodebeløpet. Reisen kan imidlertid ikke avbestilles av foran nevnte årsaker hvis begivenheten som legges til grunn for avbestillingen var eller burde vært kjent ved bestilling.
En reise kan kanselleres/endres uten erstatningsplikt av ET dersom:
1. Det ikke er påmeldt et tilstrekkelig antall deltakere på turen, se punkt 8. ET skal gi den reisende beskjed om eventuell kansellering av turen senest 20 dager før avreise.
2. Det inntreffer uunngåelige og ekstraordinære omstendigheter utenfor ETs kontroll. Eksempler kan være: Fare for krig, naturkatastrofer, farlige smittsomme sykdommer, arbeidskonflikter eller lignende.
3. Forhold på reisemålet/langs reiseruten som gjør det risikabelt eller urimelig å gjennomføre turen, og som ET med rimelighet ikke kunne forutse. For pkt. 2 og 3 vektlegges ved vurdering blant annet Utenriksdepartementets reiseråd og lokale myndigheters uttalelser. Om ET kansellerer en reise og fristen for betaling av sluttbeløpet er forfalt, er manglende sluttbetaling på kanselleringstidspunktet å anse som avbestilling fra kundens side, og gebyrer som ved en ordinær avbestilling vil gjelde.
6. Reise- og avbestillingsforsikring
ET anbefaler alle reisende å ha gyldig reiseforsikring som også bør dekke eventuell hjemtransport, samt Europeisk Helsetrygdekort ved reiser i Europa. ET anbefaler å tegne en avbestillingsforsikring dersom dette ikke er inkludert i reiseforsikringen. Den reisende er selv ansvarlig for å tegne de nødvendige forsikringer. ET har ikke ansvar i situasjoner og forhold den reisende kunne ha forsikret seg mot og som ikke skyldes arrangøren eller noen han har ansvar for.
7. Pass og visum
Selv om det ikke er passtvang innen Schengen, vil mange flyselskap og hoteller likevel kreve gyldig legitimasjon. Utenfor Norge er det kun pass som gjelder som gyldig legitimasjon for nordmenn. Vær oppmerksom på at mange land, rederier og flyselskap krever at passet må være gyldig minst 6 måneder etter hjemreisedato. Dette kan også gjelde for reiser i Europa. Visumkrav til aktuelle reisemål er oppgitt i turens program på vår nettside. ET forholder seg til visumregler for norske statsborgere. Hvis den reisende ikke reiser med norsk pass, må man selv sjekke visumregler for sitt statsborgerskap til det aktuelle reisemålet. Det er den reisendes ansvar å sørge for å ha gyldig pass og eventuelt visum ved avreise for seg selv og den/de man bestiller for.
8. Forbehold
Hvis ikke annet er oppgitt i programmet, er en gruppereise basert på minimum 20 betalende deltakere. Ved færre deltakere kan ET kansellere reisen eller øke prisen. Dette skal meddeles den reisende senest 20 dager før avreise.
Det tas forbehold om endring av pris grunnet forhold utenfor ETs kontroll. Slike forhold er valutaendringer, endringer i transportpriser og økning i offentlige skatter og avgifter. ET forbeholder seg retten til å fakturere et pristillegg som følge av eventuelle endringer. Dette forhold går begge veier, og den reisende har rett til prisreduksjon dersom kostnadene reduseres. Et eventuelt pristillegg vil bli varslet senest 20 dager før avreise. Utgjør tillegget mer enn 8 prosent av reisens pris, har den reisende anledning til å heve avtalen.
Reisende som har bestilt dobbeltrom eller del i twin-rom må betale enkeltromstillegg dersom den andre part frafaller eller det ikke melder seg en ytterligere person av samme kjønn å dele rommet med. Om dette er aktuelt, kontaktes den reisende og tilleggsfaktura sendes i forkant av reisen. Dette er ingen gyldig grunn til å trekke seg fra reisen.
Informasjon om flytider og flyselskap er foreløpige inntil flybilletten er utstedt. Det tas forbehold om mulige trykkfeil i programmet eller på nettsiden. Vesentlige endringer som skjer etter bestilling skal meddeles den reisende skriftlig.
Innholdet i våre turer kan bli påvirket av forhold utenfor vår kontroll som for eksempel vær, fremkommelighet, seilingsforhold, arbeidskonflikter og lignende. Dersom slike forhold skaper hindringer for gjennomføring av det oppsatte programmet, vil ET foreta nødvendige justeringer i eksempelvis reiserute og innhold, bytte av transportmiddel og overnattingssted. ET vil bestrebe seg på å erstatte de deler av reiseinnholdet som blir påvirket av endringen med likeverdige alternativer. ET anser ikke reisen som mangelfull om ikke slike justeringer berører mer enn 25 prosent av det oppsatte reiseinnholdet. Avvik fra det avtalte og som skyldes uforutsette hindringer utenfor arrangørens kontroll anses normalt ikke som en mangel så lenge avviket ikke må betegnes som vesentlig.
9. Den reisendes plikter
Den reisende må kunne håndtere sin egen bagasje og kunne reise uten assistanse. Spesielle behov på flyreisen og underveis på turen må det opplyses om ved påmelding. Vi gjør oppmerksom på at reiseleder ikke kan yte særskilt assistanse til noen av deltakerne under reisen.
Det er deltakers ansvar å være i god nok form, fysisk og psykisk, og ha en god nok helse til å kunne delta på reisen. Det er deltakers ansvar å sjekke med sin lege dersom man er usikker på om man kan delta. Ved fylte 75 år, om ikke annet framkommer av turens program, skal deltaker på reiser utenfor Europa senest ved sluttbetaling 65 dager før avreise fremlegge bekreftelse fra lege om at man er helsemessig skikket til å gjennomføre turen. Dersom deltaker ikke får denne bekreftelsen fra lege og dermed ikke kan delta på turen, gjelder samme gebyrer som ved en ordinær avbestilling.
Den reisende plikter å rette seg etter de regler som er gitt av offentlige myndigheter og ETs representanter, og må ikke opptre til sjenanse for medreisende eller andre. Dersom den reisende grovt tilsidesetter sine plikter, kan han nektes å delta eller utelukkes fra resten av reisen, uten at han kan kreve erstatning eller prisavslag fra arrangøren. Ved utelukkelse etter at reisen er påbegynt, kan den reisende pålegges selv å bære omkostningene ved endret hjemreise.
Den reisende kan gjøres erstatningsansvarlig hvis han med vilje eller uaktsomhet påfører arrangøren tap blant annet ved ikke å overholde de bestemmelser som er nevnt ovenfor.
10. Den reisendes reklamasjonsplikt ved mangler
Den reisende plikter å gi beskjed uten ugrunnet opphold dersom hun/han oppdager en mangel ved reisen. Oppdages mangelen etter at reisen har startet, må den reisende reklamere på stedet til ETs reiseleder eller til ETs kontor i Oslo, slik at disse blir gitt en mulighet til å rette opp mangelen. Hvis et problem ikke kan løses tilfredsstillende på stedet, kan det klages skriftlig til ET senest to uker etter hjemkomst. Hvis klagen ikke løses tilfredsstillende for den reisende eller ET, kan saken henvises til Reklamasjonsnemnda for pakkereiser.
11. Generelle vilkår
Det vises til Pakkereiseloven av 15.06.2018, samt Alminnelige vilkår for pakkereiser av 01.07.2018 og særskilt deres formuleringer om at «Opplysninger som er gitt i kataloger eller brosjyrer eller annet informasjonsmateriell som arrangøren har utarbeidet eller viser til, regnes som en del av avtalen».
12. Medlem av Reisegarantifondet – din trygghet
ET er medlem av det norske Reisegarantifondet og har stilt den til enhver tid nødvendige garanti.
ALMINNELIGE VILKÅR FOR PAKKEREISER - klikk her
Reisevilkår oppdatert 4. februar 2021
Bestilling og betaling
Etter bestilling av reisen vil du motta en reisebekreftelse og depositumsfaktura. Depositumet må være innbetalt innen en uke. Sluttbeløpet forfaller til betaling 65 dager før avreise. Er det under 65 dager til avreise ved bestilling, sendes faktura på hele beløpet med kort betalingsfrist. Reisedokumentene sendes ca to uker før avreise på e-post. Du vil samtidig finne disse på Min Side.
Reiseforsikring / avbestillingsbekreftelse
Ettersom folketrygden ikke dekker alle typer behandling, som for eksempel hjemtransport, er det viktig at reiseforsikring er i orden. Det beste er å kjøpe en heldekkende reiseforsikring fra Europeiske eller et tilsvarende forsikringsselskap. Har du helårs reiseforsikring, forsikring gjennom kreditt/bankkort eller reiseforsikring gjennom jobben, er dette vanligvis tilstrekkelig. Vi anbefaler at du sjekker at den dekker skadet og/eller mistet bagasje samt avbestillinger. For reiser i Europa, husk Europeisk helsetrygdkort.
Tips
På reise kommer du i kontakt med hverdagsliv og kulturer i andre land. Mange av disse har en tipskultur som skiller seg fra Norge. I mange land forventes det at for eksempel lokalguider, sjåfører og besetning på f. eks et elvecruiseskip, får tips i tillegg til det å spise ute på restaurant. Vi inkluderer vanligvis ikke tips i reisens pris, siden det er både individuelt og avhengig av land. Å vite hva som er normen er ikke lett, din reiseleder vil ta opp dette underveis på turen. Tips vil alltid være frivillig, men vi anbefaler å følge og respektere skikken i landet du er i.
Forbehold om endringer i oppsatt dagsprogram
Noen ganger hender det at våre samarbeidspartnere må endre noe i programmet, enten like før avreise eller underveis. Det kan f.eks være at rekkefølgen på dagene blir byttet om, eller at det tilbys en alternativ rute/utflukt enn beskrevet.
Endring av bestilt reise
Ta kontakt med oss, så ser vi an hvert enkelt tilfelle for løsning. Generelt gjelder: Dersom du har bestilt en reise og på et senere tidspunkt ønsker å endre til en annen innen rimelig tid (tre mnd før avreise) - tilkommer et endringsgebyr som i de fleste tilfellene er kr 750. Et lite forbehold om at ikke alle reiser kan endres, samt at endring nærmere enn tre måneder før avreise kommer under ordinære avbestillingsvilkår.
Venteliste på turer
Ikke gi helt opp dersom en tur er full eller om det ikke er flere enkeltrom igjen! Vi har venteliste på samtlige turer og setter deg gjerne opp om du tar kontakt. Får vi ledig plass, hører du fra oss. Det er uforpliktende å stå på liste, men vi ber deg gi et hint dersom det er uaktuelt og planer endres. Slik holder vi listene oppdaterte og aktuelle.
Lurer du på noe mer?
Se om du finner svar på ditt spørsmål her: Ofte stilte spørsmål
Pass og visum
Pass medbringes på reisen. Det anbefales at passet er gyldig minst seks måneder etter hjemkomst uansett på reise. Det er den reisendes ansvar å sørge for at passet er gyldig og Carpe Diem er ikke erstatningsansvarlige om det ikke er i orden.
Er du ikke norsk borger, sjekk med konsulat/ambassade for hvordan du skal forholde deg for denne reisen.
Allergier / intoleranser på reise
Meld fra om evt. allergier og intoleranser snarest etter bestilling slik at vi får gitt beskjed videre. Hvor enkelt dette er få til, avhenger av reisemålet du skal til.
På reise må man i siste instans være påpasselig selv ved ulike allergier eller intoleranser. Vi informerer, men kan ikke gi garantier om at spesielle ønsker etterkommes. Følger du en spesiell diett, må du ta ansvar for dette selv.
Mistet bagasje eller skade på koffert
Dersom kofferten din ikke kommer ved ankomst reisemål, må du melde dette til flyselskapets representant i ankomsthallen der og da. Det samme gjelder dersom kofferten din har blitt skadet under transporten. Flyselskapet etterlyser da bagasjen, evt. registrerer skaden, slik at du har dokumentasjon i forsikringsøyemed og for krav om erstatning. En såkalt PIR-rapport utarbeides av flyselskapet i slike tilfeller.
Gjennomgående tilslutningsbilletter booket gjennom Carpe Diem
Ønsker du avreise fra annen flyplass i Norge, så kan vi ofte hjelpe deg med tilslutningsbillett slik at du har gjennomgående billett fra avreiseby til reisemålet. Ikke alle flyselskap tilbyr dette, men mange gjør. Vi kan da hjelpe til med å "henge" på en billett sammen med gruppebilletten som gjelder til og fra Oslo Lufthavn ved å kontakte flyselskapet vi benytter på turen. Siden vi benytter gruppebilletter er vi under regler og vilkår som reduserer fleksibilitet. Det kommer også an på avreisetidspunkt. En gjennomgående billett har ingen hensikt når det blir en natt mellom.
Det er alltid en fordel å ha alt på ett dokument, da plikter flyselskapene å booke deg om for å få deg helt frem i tilfelle kanselleringer og forsinkelser. Samt at bagasjen sjekkes og merkes hele veien. Man betaler ekstra for den tryggheten. Pris på tilslutning får vi i hvert enkelt tilfelle når det bookes, merk at vi aldri får de billige tilbudsprisene på nett for denne typen. Vær også oppmerksom på det som kan gjelde for slike billetter i reisevilkår under "Endret/avvikende flyreise". Ta kontakt med oss før avreise dersom du ønsker gjennomgående tilslutningsbillett. NB: Med alle endringene som er hos flyselskapene om dagen, søker vi ikke opp før fra 2-3 måneder før avreisen.
Om du selv booker billetter tur/retur Oslo Lufthavn
Da vil reisene komme på to ulike dokument, bagasje må hentes ut og sjekkes på nytt. Dersom du bestiller billetter på egen hånd, og det skulle oppstå forsinkelser slik at du mister flyet fra Oslo, må du selv bekoste ny utreisebillett. Vær oppmerksom på at mange flyselskaper automatisk kansellerer returbilletten dersom utreisebilletten ikke benyttes. Vi anbefaler alltid å sjekke gjeldende regler for dette gjennom din reiseforsikring, slik at du vet hva som gjelder om noe uforutsett skjer. Vi anbefaler også at du beregner ankomst Oslo lufthavn (evt. annen transferflyplass i Europa) minst tre timer før flyavgang.
Vi har et ønske om at alle gjester på våre gruppeturer skal føle seg trygge, både innad i gruppen og ellers på reisen. Derfor må du ha et gyldig koronasertifikat for å kunne kjøpe en utenlandsreise hos oss fra 20. september 2021. Du finner mer informasjon om dette her. Har du bestilt tur med oss, vil du cirka 2 uker før avreise motta avreisebrevet for din tur. Dette brevet inneholder informasjon spesifikt knyttet til din reise.
Vi forholder oss alltid til UD sine reiseråd. Disse finner du her. Skulle UD mot formodning utstede et reiseråd i landet eller regionen du skal reise til, vil vi avlyse turen og ditt tilgodehavende vil bli tilbakebetalt.
De viktigste tingene å tenke på når du skal ut på reise i Europa:
✔️Pass og reiseforsikring: For mange av oss har det blitt en stund siden vi har vært på reisefot. Sjekk at passet ditt er gyldig, og bestill nytt i god tid dersom du trenger det. Vi minner om at mange land krever at pass er gyldig i 6 måneder etter hjemkomst, spesielt utenfor Schengen.
Gyldig reiseforsikring er helt avgjørende hvis du blir syk, utsatt for en ulykke eller noe annet uventet - både i forkant av og under reisen. Ta kontakt med forsikringsselskapet ditt i god tid før avreise for å sjekke at du har gyldig forsikring og hva den dekker.
✔️Reglene dit du skal - bruk appen Reiseklar: Sett deg grundig inn i hvilke regler som gjelder for innreise i landet du skal reise til. Hvis du skal i transitt bør du undersøke om det gjelder egne regler der. Vi anbefaler alle våre gjester å laste ned appen Reiseklar (du finner den på App Store eller Google Play). Her finner du reiseinformasjon til alle land Norge har utenriksstasjoner i. Du kan også ta en kikk på landets egne offisielle informasjonssider eller på EU sine sider.
✔️Koronasertifikat: Finn ditt koronasertifikat på Koronasertifikat - helsenorge.no.. Vi anbefaler å ha med en kopi av sertifikatet med deg på reise, i tillegg til å ha det på mobilen. Du må selv sjekke reglene for koronasertifikatets gyldighet i landet du skal reise inn i. Reglene kan være ulike fra land til land, også i Europa.
✔️Sjekk karantenekrav eller karantenehotell: Sett deg inn i hvilke karanteneregler som gjelder dit du skal. Sjekk også hva som gjelder når du kommer tilbake til Norge fra det landet du har tenkt å reise til. Du kan lese mer på Folkehelseinstituttet (FHI).
✔️Sjekk om du trenger koronatest: Sjekk om landet du reiser til krever attest for negativ koronatest før innreise og tidspunkt for når en slik test eventuelt må være tatt. Undersøk om du ved returen må ha attest for negativ koronatest før ankomst til Norge.
✔️Reiseregistrering: Vi oppfordrer alle på reise til å registrere seg på www.reiseregistrering.no.
Vær obs på at informasjon om koronasituasjonen endrer seg raskt. Sjekk temasiden Koronasituasjonen for siste nytt fra regjeringen, eller Helsenorge.no for oversikt over gjeldende råd og regler om koronaviruset.
Denne siden er oppdatert 17. februar 2022
Grensene er åpne i Europa og vi kan reise igjen. Det føles godt!
Vi har et ønske om at alle gjester på våre gruppeturer skal føle seg trygge, både innad i gruppen og ellers på reisen. Derfor må du ha et gyldig koronasertifikat for å kunne kjøpe en reise hos oss fra 20. september 2021.
Trygghet innad i gruppen
På en gruppereise tilbringer man mye tid sammen, både på transportmidler, restauranter og ellers. Vi ønsker å bidra til at alle føler seg trygge på hverandre, og hindre smittespredning innad i gruppen. Det er vår plikt å ivareta den helsemessige sikkerheten for våre gjester på reisefot. Den beste måten vi kan gjøre dette på i disse koronatider, er å stille et krav om at samtlige medlemmer i gruppen, inkludert vår reiseleder, har et gyldig koronasertifikat.
Våre samarbeidspartnere i utlandet krever ofte koronasertifikat
En av grunnene til at det føles trygt å reise nå, er at det i flere land stilles krav til gyldig koronasertifikat der hvor mange mennesker møtes. I mange tilfeller må du vise gyldig koronasertifikat for å komme inn på restauranter og museer. Flere elvecruiserederier vi samarbeider med krever at gyldig koronasertifikat sendes inn i forkant av reisen. Dette er for å skape trygghet om bord, og for å ivareta gjestenes helsemessige sikkerhet på best mulig måte.
Noen gruppereiser i utlandet er vanskelig å gjennomføre dersom enkeltpersoner i gruppen ikke har gyldig koronasertifikat
De som ikke kan fremvise gyldig koronasertifikat på reise i utlandet, vil i disse dager på grunn av testing ende opp i lange køer for å komme inn og ut av flyplasser. Dette kan skape unødvendige forsinkelser når vi har et reiseprogram som tidsmessig er nøye sammensatt for å få mest mulig ut av ferien.
Det samme kan skje ved adgangspunkt til museer og kirker, eller på restauranter og i butikker. Noen gruppereiser i utlandet er derfor vanskelige, eller umulige, å gjennomføre dersom enkeltpersoner i gruppen ikke har gyldig koronasertifikat.
Lurer du på noe?
Har du spørsmål rundt våre reiser og koronasertifikat, er du hjertelig velkommen til å slå på tråden til oss på telefon 22 46 48 48 (man - fre kl 10-14). Eller e-post: post@carpe-diem.no