Høstferie på Kreta
Høstferie på Kreta
4. oktober 2022 / 8 dager / Pris fra 15.990,-

Rethymnon - en perfekt eskapade i høstferien
Det er noe eget ved Kreta. Utvilsomt gresk, men med en meget sterk egen identitet. Gresk mytologi og fargerike fortellinger - manges opprinnelse kommer nettopp herfra. Guden over alle guder, Zevs, ble født på Kreta, og det var her den fryktede minotauren voktet labyrinten. Det var her hele den europeiske sivilisasjonen etter hvert begynte. Høsten her byr vanligvis på mildt og behagelig klima, perfekt for små og store oppdagelser underveis.
Som Middelhavets femte største øy, har Kreta flere variasjoner som vi besøkende setter stor pris på. I oktober er det vanligvis fortsatt sommerlige temperaturer. Vi bor komfortabelt og sentralt langs den nesten uendelige strandpromenaden som fører inn til Rethymnons gamleby. Noen minutter til fots får deg inn i mylderet av trange, smale gater. Her inne oser det av sjarm og historie. Restaurantene og kafeene ligger tett, og det venetianske fortet ytterst på tuppen, danner en perfekt ramme rundt byen.
I løpet av en uke skal vi lære deler av Kretas stolte og spennende historie å kjenne. Vi skal i stor grad bli kjent med lokal mat og spesialiteter, der råvarene alltid er ferske og kortreiste. Kreta er en del av den greske herligheten, men med en egen vri på mat og drikke. Båttur blir det også. En riktig feel good-tur!
Høydepunkter
- En uke på Hotel Hotel Minos, som ligger rett på strandpromenaden i trivelige Rethymnon
- Balanse mellom utflukter og egentid
- Rethymnons stemningsfulle gamleby
- Kokkekurs i landsbyen Arolithos med lokal, kortreist mat og drikke
- Lett vandring i fjellet med stopp hos gjeterne for lokal lunsj

Avganger
Avganger og priser
-
Avreise: 04.10.2022
Tilgjengelighet: Ledig
Dager: 8
Priser fra: 15.990,-
Avreise fra Oslo Lufthavn
-
Flyreise med Norwegian
- 4. oktober 2022 06:45 - 4. oktober 2022 11:55Oslo Lufthavn - Chania
- 11. oktober 2022 12:40 - 11. oktober 2022 16:00Chania - Oslo Lufthavn
-
Flyreise med Norwegian
Program
7 frokoster, 4 lunsjer og 7 middager inkludert
Dag 1
Avreise Norge, ankomst Kreta og til Rethymnon
Middag
Vi reiser fra Oslo Lufthavn med Norwegians direktefly til Chania. Avreise grytidlig = fin tid å ankomme reisemålet på. Vi kommer tilbake til Chania i morgen for å se mer av byen. Det er ikke langt - vi busser en times tid langs nordkysten til Rethymnon, der vi skal bo hele uka.
Rethymnon er den tredje største byen på Kreta er en levende og moderne universitetsby. Til tross for størrelsen, har den en herlig småbystemning. Historiens gang følges i de mange små og store vitnesbyrd og minner fra fortiden. Det mest synlige er Fortezza, det venetianske fortet som vokter havnen. Havnen i dag er både sjarmerende og stemningsfull. Fargerike fiskebåter ligger side om side og restaurantene byr på fersk sjømat. Inne i gamlebyen ligger den vakre Rimondifontenen, opprinnelig fra 1500-tallet. Langs strandpromenaden ligger tavernaer og kafeer, men det virkelige livet leves i den labyrintiske og koselige gamlebyen.
På Hotel Minos krysser vi av for god beliggenhet, både til stranden og til gamlebyen er det kort vei. Alle rom har enten balkong eller markterasse. I kveld spiser vi middag, det blir her på hotellet.
Les mer om Hotell Minos på deres egne nettsider her:

Den venetianske havnen Rethymnon i kveldslys
Dag 2
Til trivelige Chania med litt botanisk vri
Frokost, lunsj og middag
Frokost først, så ut på oppdagelsesferd til Chania.
Vi kan begynne med å konstatere at vi er på historisk grunn. Litt bakgrunnsinfo om Kreta:
Det var minoerne på Kreta som begynte det vi kaller for Europas sivilisasjon. Her bodde de i komfortable omgivelser i et organisert samfunn allerede for over 4000 år siden. Med innlagt vann, fungerende kloakksystem og vannklosett, var minoerne arkitektene bak samfunnet som var i sterk kontrast til hvordan resten av Europa levde. Hva skjedde med denne fremstående kulturen i området - ble den knust av en tsunami eller en annen katastrofe?
I mer moderne tid, kom de til Kreta alle sammen: romere, bysantinere, venetianerne og tyrkerne. Summen av dette er et sammensurium av interessante bygninger og ruiner på dagens Kreta. Øya ble heller ikke spart under den andre verdenskrig, motstandskampen og viljen var ekstrem stor. Og for ikke å glemme øya Spinalonga, der de skipet de spedalske og hvor de levde avskåret og dannet sitt eget samfunn.
Kreta er nesten som et eget land. Det er stor variasjon i natur og vegetasjon, og det er flere store fjellkjeder som dominerer landskapet. Landskapet er både karrig, frodig og rikt. Silkemyke strender blandes med mer grov sand - Middelhavet trekker uansett horder av livsnytere samtidig som de lærer mer om en historie de kanskje ikke kjente fra før.
Storbyene er moderne og har alle tilbud en kan tenke seg. Ute på landsbygda leves livet i et sakte tempo som det alltid har blitt gjort. Det er en meget levende og rik matkultur. Uendelige olivenlunder vitner om stor produksjon av olivenolje og det som ikke brukes til olje, brukes til kruttsterkt brennevin, raki. Ost, brød og vin - det meste lages lokalt med bravur. Kreterne er blant de som lever lengst i verden, mange regner dietten som årsaken. De er med rette stolte av sine produkter.
En av Kretas mest berømte menn er kunstneren El Greco. Født ikke så langt fra dagens hovedstad, Heraklion, men reiste over havet for å bli lærling hos de italienske mesterne. Hans verk, signert på gresk selv om han forlot hjemlandet, henger i de fleste store museer og gallerier i Europa. Historien puster alltid rundt oss på Kreta.
Denne formiddagen er vi i Chania som ble bygget på ruinene av det som ble kalt Kydonia. Som Rethymnon, er byen delt inn i den gamle og den nye delen. Den eldre delen har et tydelig tyrkisk preg over seg, med moskeer og minareter. Havnen er et viktig sted for byen og verdt et besøk, det samme er frukt- og fiskemarkedet. Før bylivet, innleder vi med litt grønne omgivelser og litt botanikk når vi besøker den vakre botaniske hagen. På en liten time kan vi glede oss, lukte og nyte synet av planter fra store deler av verden. Her er også flere typer urter, både lokale og mer kjente. Urter kan være så mangt - mange dufter helt herlig og smaksetter maten på fortreffelig vis, andre har medisinsk betydning og kan lindre plager og ubehag.
Vi spiser lunsj på en restaurant som ligger i den eldre delen av havnen. Etter det rusler vi litt rundt for å bli kjent, og det blir også tid på egen hånd før turen går tilbake til Rethymnon.
Middag på hotellet.
Dag 3
Dag til egen disposisjon
Frokost og middag
I dag kan du gjøre hva du føler for. Les en bok ved bassenget, rusle inn til gamlebyen eller la reiseleder foreslå noe du eller flere fra gruppen kan gjøre.
Det er flere utflukter du kan ta underveis de dagene det ikke er fastsatt program, disse organiseres og betales på plass. Noen eksempler er:
* Vandring i Imbrosravinen med lunsj i Fragokastelo (cirka 2,5 timers vandring) eller Samariaravinen som er lengre...
* Vandring i Myloiravinen med lunsj i en tradisjonell landsby (cirka 2 timers vandring)
* Heraklion by med minoenes Knossos og Det arkeologiske museet
* Utflukt til Spinalonga med båttur over til øya
Vi møtes alle om kvelden til middag på hotellet.
Dag 4
Kokkekurs i landsbyen Arolithos og vinsmaking
Frokost, lunsj og middag
Frokost først, så setter vi kursen mot mer landsbyliv.
Lunsjen i dag skal vi lage selv, samtidig som vi også lærer mer om Kretas mange gode matvarer. Selvlaget er som kjent vellaget, noe kyndig veiledning sørger for at blir sant. Ikke mye som slår lokal, velsmakende mat med gode råvarer. Mange er sikkert godt kjent med det greske/kretiske kjøkkenet allerede, på menyen kommer det til å stå blant annet fylte grønnsaker, "gemista". Dette er fylte tomater eller paprika med ris og mye smak. I tillegg blir det ntakos som inkluderer ovnstekt, godt brød med masse tomat og fetaost - en uslåelig kombinasjon, og olivenolje som kronen på verket. Og selvsagt lages smaksetteren nummer en, den friske tzatzikien, den passer til det meste! Nam!
Landsbyen vi besøker er ikke valgt kun for kokkekurset - her er det vakre omgivelser å vandre rundt i, og flere håndverksbutikker som selger lokale varer.
Her spiser vi egen kokkekunst til lunsj, før vi skal videre til det som går hånd i hånd med mat: drikke.
Nå er det straks tid for å lære mer og få smake vin hos vineriet Boutari i landsbyen Skalani. Her fremstilles vin med kunnskap, kjærlighet og omtanke - og vi får teste noen ulike typer. Kreta er sikkert ikke det stedet du forbinder med vin aller først, så dette blir et spennende bekjentskap.
Middag på hotellet.
Dag 5
Olivenolje og lokale tradisjoner hos gjeterne
Frokost, lunsj og middag
Vi kommer også til å prøvesmake olivenolje, Kretas kanskje mest kjente "vidundermiddel". For folk har generelt god helse og er spreke på disse kanter, mange mener det er olivenoljens fortjeneste. Uansett er oljen laget på disse kanter milevis fra det noen av oss kjøper i lavprisbutikker hjemme. Du merker forskjellen - garantert. Vi besøker en lokal produsent i Perama.
Med Kretas mektige natur og høye fjell, har gjeterne gjennom tiden hatt en sentral rolle. Det er fortsatt mange som holder husdyr, produserer egen mat og som lever på "gamlemåten" her på øya. I dag skal vi oppleve litt av hvordan gjeteren har det, hvordan livet arter seg her utenfor byen og selvsagt litt om raki som vi er usikre på om noen virkelig liker? Uansett, dette er også en tradisjon og kultur som er viktig for kreterne. Vi ser, lærer og smaker.
Her vil vi etter hvert få se litt mer av hva en typisk dag bringer for en gjeter. Lunsjen i dag blir garantert kortreist, den forberedes av ferske ingredienser av geitekjøtt på kull med tilbehør. Gjeterne lager også ost og har grønnsakshage, så alt foregår på lokalt vis og hentes "rundt hjørnet".
Vel tilbake i Rethymnon blir det middag på hotellet.
Dag 6
Dag til egen disposisjon
Frokost og middag
Det kan være godt med en dag uten de store planene. Sove lenge, ta en tur langs strandpromenaden eller la reiseleder legge opp en aktivitet.
Middag på hotellet.

Dag 7
Båttur til Bali med lunsj, avskjedsmiddag
Frokost, lunsj og middag
I dag skal vi på båttur med vår egen skute og krysser fingrene for supervær, slik at både badetøy, solkrem og solbriller pakkes i sekken. Santa Maria har unektelig litt piratpreg over seg, men sjørøverne er for lengst forsvunnet fra dette farvannet. Det viktigste og herlige i dag er å være ute på havet i frisk luft og få et annet perspektiv. Kursen settes mot landsbyen Bali der vi har sjansen til å kose oss på små, vakre strender og se grotter. Vi stopper for lunsj i Panormos før vi er fremme i Bali. Båttur er både sosialt og hyggelig, så vi satser på en finfin dag med luft under vingene.
Etter å ha badet og kost oss på tur, busser vi tilbake til hotellet i Rethymnon.
Middag ute på en lokal restaurant i gamlebyen. Denne siste kvelden er det hyggelig å spise sammen og se tilbake på uka som har vært.
Dag 8
Hjemreise fra Chania
Frokost
Frokost på hotellet før avreisen mot flyplassen i Chania.
Flyavgang midt på dagen med Norwegian sitt direktefly – ankomst Oslo Lufthavn om ettermiddagen.
Praktisk informasjon
og reisevilkår
HVA ER INKLUDERT
- Fly Oslo–Chania t/r med Norwegian
- 7 netter på hotell med frokost inkludert hver dag
- Måltider i henhold til program
- Alle utflukter og entreer iht. programmet.
- All transport i følge programmet
- Lokale guider
- Reiseleder fra Carpe Diem
HVA ER IKKE INKLUDERT
- Reise- og avbestillingsforsikring
- Drikkevarer
- Tips
Nedenfor følger generelle reisevilkår for Carpe Diem, en avdeling i Escape Travel AS. (og derfor heretter kalt ET). Disse vilkår gjelder for alle våre reiser med mindre det foreligger særskilte reisevilkår for den aktuelle turen. På reiser med særskilte vilkår vil dette fremkomme av turpresentasjonen eller i egen kontrakt. Der reisevilkårene fraviker Alminnelige vilkår for pakkereiser går ET sine reisevilkår foran da de Alminnelige vilkår er en bransjenorm som kan fravikes i visse tilfeller.
1. Påmelding
Påmelding kan skje elektronisk via vår nettside, på e-post eller pr. telefon. Angreretten som ellers er til stede ved fjernsalg gjelder ikke ved kjøp av reisetjenester. Avtalen mellom partene anses inngått ved bekreftet bestilling og innebærer aksept av turens reisevilkår. Bestillingsbekreftelsen må kontrolleres grundig straks den mottas. Vennligst påse at navn på alle reisende stemmer overens med passet. Eventuelle feil skal rettes før betaling av depositum finner sted. Senere endring vil kunne medføre gebyr.
2. Depositum og sluttbetaling
Etter bestilling av reisen vil den reisende få tilsendt en reisebekreftelse/ faktura. Depositumet må innbetales innen syv dager. Manglende betaling av depositum medfører ikke at avtalen bortfaller. For reiser innen Norge og Europa er depositumsbeløpet kr 2.500 pr. person. For reiser utenfor Europa er depositumsbeløpet kr 4.000 pr. person. Depositumet regnes som delbetaling av reisens pris. Sluttbeløpet forfaller til betaling 65 dager før avreise. Er det under 65 dager til avreise ved bestilling, sendes faktura på hele beløpet med kort betalingsfrist. Ved manglende betaling 2 dager etter forfall, står ET fritt til å annullere bestillingen. Reisedokumentene sendes på e-post cirka 2 uker før avreise. Vilkår i dette punkt avviker fra normalen slik beskrevet i Alminnelige vilkår for pakkereiser. Dette som følge av garantier og forpliktelser til underleverandører.
3. Endret/avvikende flyreise
Ved tilleggsbestilling av flybilletter, det vil si bestilling av flyreiser utenom våre gruppe- og tilslutningsbilletter, skal disse betales innen 7 dager. Beløpet er ikke refunderbart. Ved bestilling av flybilletter utenom våre gruppebilletter og/eller ved kjøp av en reise uten transport til/fra startstedet, er det den reisendes ansvar å møte på avtalt sted og til avtalt tid for videre transport/program med gruppen. Eventuelle forsinkelser eller uteblivelse fra den reisendes side gir ikke rett til prisavslag eller erstatning for tapt arrangement, det være seg for hele eller deler av programmet.
ET har ikke ansvar for tap som følge av at den reisendes egne bestillinger av transport eller andre reisetjenester, ikke kan benyttes på grunn av oppståtte endringer i de programfestede tidspunktene for gruppens reise- eller flytider når endringene skyldes forhold arrangøren ikke kan lastes for. ET gjør oppmerksom på at de fleste flyselskaper kansellerer hjemreisen dersom utreisen ikke benyttes.
4. Avbestilling mot gebyr
Avbestilling skal skje skriftlig. Manglende innbetaling av depositum gjelder ikke som avbestilling. Ved avbestilling eller uteblivelse av betaling gjelder følgende gebyrer:
• Inntil 105 dager før avreise: kr 750 pr. person.
• Fra og med 105 til 65 dager før avreise: Depositumsbeløpet
• Fra og med 65 til 36 dager før avreise: 50% av reisens pris
• Fra og med 36 dager før avreisedato og ved manglende fremmøte avreisedagen: Ingen refusjon
Vilkår i dette punkt avviker fra normalen slik beskrevet i Alminnelige vilkår for pakkereiser. Dette som følge av garantier og forpliktelser til underleverandører.
5. Avbestilling / kansellering ved ekstraordinære omstendigheter
Reisebransjen og ET følger Utenriksdepartementets reiseråd. Den reisende har som hovedregel rett til å avbestille sin reise dersom det på reisemålet eller i umiddelbar nærhet av dette de siste 14 dager eller kortere før reisen tar til, konstateres krigshandlinger, naturkatastrofer, farlige smittsomme sykdommer eller andre begivenheter som kan likestilles, og det er rimelig grunn til å anta at disse forhold også vil være på avreisedagen. Ved avbestilling av foran nevnte årsaker, refunderes tilgodebeløpet. Reisen kan imidlertid ikke avbestilles av foran nevnte årsaker hvis begivenheten som legges til grunn for avbestillingen var eller burde vært kjent ved bestilling.
En reise kan kanselleres/endres uten erstatningsplikt av ET dersom:
1. Det ikke er påmeldt et tilstrekkelig antall deltakere på turen, se punkt 8. ET skal gi den reisende beskjed om eventuell kansellering av turen senest 20 dager før avreise.
2. Det inntreffer uunngåelige og ekstraordinære omstendigheter utenfor ETs kontroll. Eksempler kan være: Fare for krig, naturkatastrofer, farlige smittsomme sykdommer, arbeidskonflikter eller lignende.
3. Forhold på reisemålet/langs reiseruten som gjør det risikabelt eller urimelig å gjennomføre turen, og som ET med rimelighet ikke kunne forutse. For pkt. 2 og 3 vektlegges ved vurdering blant annet Utenriksdepartementets reiseråd og lokale myndigheters uttalelser. Om ET kansellerer en reise og fristen for betaling av sluttbeløpet er forfalt, er manglende sluttbetaling på kanselleringstidspunktet å anse som avbestilling fra kundens side, og gebyrer som ved en ordinær avbestilling vil gjelde.
6. Reise- og avbestillingsforsikring
ET anbefaler alle reisende å ha gyldig reiseforsikring som også bør dekke eventuell hjemtransport, samt Europeisk Helsetrygdekort ved reiser i Europa. ET anbefaler å tegne en avbestillingsforsikring dersom dette ikke er inkludert i reiseforsikringen. Den reisende er selv ansvarlig for å tegne de nødvendige forsikringer. ET har ikke ansvar i situasjoner og forhold den reisende kunne ha forsikret seg mot og som ikke skyldes arrangøren eller noen han har ansvar for.
7. Pass og visum
Selv om det ikke er passtvang innen Schengen, vil mange flyselskap og hoteller likevel kreve gyldig legitimasjon. Utenfor Norge er det kun pass som gjelder som gyldig legitimasjon for nordmenn. Vær oppmerksom på at mange land, rederier og flyselskap krever at passet må være gyldig minst 6 måneder etter hjemreisedato. Dette kan også gjelde for reiser i Europa. Visumkrav til aktuelle reisemål er oppgitt i turens program på vår nettside. ET forholder seg til visumregler for norske statsborgere. Hvis den reisende ikke reiser med norsk pass, må man selv sjekke visumregler for sitt statsborgerskap til det aktuelle reisemålet. Det er den reisendes ansvar å sørge for å ha gyldig pass og eventuelt visum ved avreise for seg selv og den/de man bestiller for.
8. Forbehold
Hvis ikke annet er oppgitt i programmet, er en gruppereise basert på minimum 20 betalende deltakere. Ved færre deltakere kan ET kansellere reisen eller øke prisen. Dette skal meddeles den reisende senest 20 dager før avreise.
Det tas forbehold om endring av pris grunnet forhold utenfor ETs kontroll. Slike forhold er valutaendringer, endringer i transportpriser og økning i offentlige skatter og avgifter. ET forbeholder seg retten til å fakturere et pristillegg som følge av eventuelle endringer. Dette forhold går begge veier, og den reisende har rett til prisreduksjon dersom kostnadene reduseres. Et eventuelt pristillegg vil bli varslet senest 20 dager før avreise. Utgjør tillegget mer enn 8 prosent av reisens pris, har den reisende anledning til å heve avtalen.
Reisende som har bestilt dobbeltrom eller del i twin-rom må betale enkeltromstillegg dersom den andre part frafaller eller det ikke melder seg en ytterligere person av samme kjønn å dele rommet med. Om dette er aktuelt, kontaktes den reisende og tilleggsfaktura sendes i forkant av reisen. Dette er ingen gyldig grunn til å trekke seg fra reisen.
Informasjon om flytider og flyselskap er foreløpige inntil flybilletten er utstedt. Det tas forbehold om mulige trykkfeil i programmet eller på nettsiden. Vesentlige endringer som skjer etter bestilling skal meddeles den reisende skriftlig.
Innholdet i våre turer kan bli påvirket av forhold utenfor vår kontroll som for eksempel vær, fremkommelighet, seilingsforhold, arbeidskonflikter og lignende. Dersom slike forhold skaper hindringer for gjennomføring av det oppsatte programmet, vil ET foreta nødvendige justeringer i eksempelvis reiserute og innhold, bytte av transportmiddel og overnattingssted. ET vil bestrebe seg på å erstatte de deler av reiseinnholdet som blir påvirket av endringen med likeverdige alternativer. ET anser ikke reisen som mangelfull om ikke slike justeringer berører mer enn 25 prosent av det oppsatte reiseinnholdet. Avvik fra det avtalte og som skyldes uforutsette hindringer utenfor arrangørens kontroll anses normalt ikke som en mangel så lenge avviket ikke må betegnes som vesentlig.
9. Den reisendes plikter
Den reisende må kunne håndtere sin egen bagasje og kunne reise uten assistanse. Spesielle behov på flyreisen og underveis på turen må det opplyses om ved påmelding. Vi gjør oppmerksom på at reiseleder ikke kan yte særskilt assistanse til noen av deltakerne under reisen.
Det er deltakers ansvar å være i god nok form, fysisk og psykisk, og ha en god nok helse til å kunne delta på reisen. Det er deltakers ansvar å sjekke med sin lege dersom man er usikker på om man kan delta. Ved fylte 75 år, om ikke annet framkommer av turens program, skal deltaker på reiser utenfor Europa senest ved sluttbetaling 65 dager før avreise fremlegge bekreftelse fra lege om at man er helsemessig skikket til å gjennomføre turen. Dersom deltaker ikke får denne bekreftelsen fra lege og dermed ikke kan delta på turen, gjelder samme gebyrer som ved en ordinær avbestilling.
Den reisende plikter å rette seg etter de regler som er gitt av offentlige myndigheter og ETs representanter, og må ikke opptre til sjenanse for medreisende eller andre. Dersom den reisende grovt tilsidesetter sine plikter, kan han nektes å delta eller utelukkes fra resten av reisen, uten at han kan kreve erstatning eller prisavslag fra arrangøren. Ved utelukkelse etter at reisen er påbegynt, kan den reisende pålegges selv å bære omkostningene ved endret hjemreise.
Den reisende kan gjøres erstatningsansvarlig hvis han med vilje eller uaktsomhet påfører arrangøren tap blant annet ved ikke å overholde de bestemmelser som er nevnt ovenfor.
10. Den reisendes reklamasjonsplikt ved mangler
Den reisende plikter å gi beskjed uten ugrunnet opphold dersom hun/han oppdager en mangel ved reisen. Oppdages mangelen etter at reisen har startet, må den reisende reklamere på stedet til ETs reiseleder eller til ETs kontor i Oslo, slik at disse blir gitt en mulighet til å rette opp mangelen. Hvis et problem ikke kan løses tilfredsstillende på stedet, kan det klages skriftlig til ET senest to uker etter hjemkomst. Hvis klagen ikke løses tilfredsstillende for den reisende eller ET, kan saken henvises til Reklamasjonsnemnda for pakkereiser.
11. Generelle vilkår
Det vises til Pakkereiseloven av 15.06.2018, samt Alminnelige vilkår for pakkereiser av 01.07.2018 og særskilt deres formuleringer om at «Opplysninger som er gitt i kataloger eller brosjyrer eller annet informasjonsmateriell som arrangøren har utarbeidet eller viser til, regnes som en del av avtalen».
12. Medlem av Reisegarantifondet – din trygghet
ET er medlem av det norske Reisegarantifondet og har stilt den til enhver tid nødvendige garanti.
ALMINNELIGE VILKÅR FOR PAKKEREISER - klikk her
Reisevilkår oppdatert 4. februar 2021
Bestilling og betaling
Etter bestilling av reisen vil du motta en reisebekreftelse og depositumsfaktura. Depositumet må være innbetalt innen en uke. Sluttbeløpet forfaller til betaling 65 dager før avreise. Er det under 65 dager til avreise ved bestilling, sendes faktura på hele beløpet med kort betalingsfrist. Reisedokumentene sendes ca to uker før avreise på e-post. Du vil samtidig finne disse på Min Side.
Reiseforsikring / avbestillingsbekreftelse
Ettersom folketrygden ikke dekker alle typer behandling, som for eksempel hjemtransport, er det viktig at reiseforsikring er i orden. Det beste er å kjøpe en heldekkende reiseforsikring fra Europeiske eller et tilsvarende forsikringsselskap. Har du helårs reiseforsikring, forsikring gjennom kreditt/bankkort eller reiseforsikring gjennom jobben, er dette vanligvis tilstrekkelig. Vi anbefaler at du sjekker at den dekker skadet og/eller mistet bagasje samt avbestillinger. For reiser i Europa, husk Europeisk helsetrygdkort.
Tips
På reise kommer du i kontakt med hverdagsliv og kulturer i andre land. Mange av disse har en tipskultur som skiller seg fra Norge. I mange land forventes det at for eksempel lokalguider, sjåfører og besetning på f. eks et elvecruiseskip, får tips i tillegg til det å spise ute på restaurant. Vi inkluderer vanligvis ikke tips i reisens pris, siden det er både individuelt og avhengig av land. Å vite hva som er normen er ikke lett, din reiseleder vil ta opp dette underveis på turen. Tips vil alltid være frivillig, men vi anbefaler å følge og respektere skikken i landet du er i.
Forbehold om endringer i oppsatt dagsprogram
Noen ganger hender det at våre samarbeidspartnere må endre noe i programmet, enten like før avreise eller underveis. Det kan f.eks være at rekkefølgen på dagene blir byttet om, eller at det tilbys en alternativ rute/utflukt enn beskrevet.
Endring av bestilt reise
Ta kontakt med oss, så ser vi an hvert enkelt tilfelle for løsning. Generelt gjelder: Dersom du har bestilt en reise og på et senere tidspunkt ønsker å endre til en annen innen rimelig tid (tre mnd før avreise) - tilkommer et endringsgebyr som i de fleste tilfellene er kr 750. Et lite forbehold om at ikke alle reiser kan endres, samt at endring nærmere enn tre måneder før avreise kommer under ordinære avbestillingsvilkår.
Venteliste på turer
Ikke gi helt opp dersom en tur er full eller om det ikke er flere enkeltrom igjen! Vi har venteliste på samtlige turer og setter deg gjerne opp om du tar kontakt. Får vi ledig plass, hører du fra oss. Det er uforpliktende å stå på liste, men vi ber deg gi et hint dersom det er uaktuelt og planer endres. Slik holder vi listene oppdaterte og aktuelle.
Lurer du på noe mer?
Se om du finner svar på ditt spørsmål her: Ofte stilte spørsmål
Pass og visum
Pass medbringes på reisen. Det anbefales at passet er gyldig minst seks måneder etter hjemkomst uansett på reise. Det er den reisendes ansvar å sørge for at passet er gyldig og Carpe Diem er ikke erstatningsansvarlige om det ikke er i orden.
Er du ikke norsk borger, sjekk med konsulat/ambassade for hvordan du skal forholde deg for denne reisen.
Allergier / intoleranser på reise
Meld fra om evt. allergier og intoleranser snarest etter bestilling slik at vi får gitt beskjed videre. Hvor enkelt dette er få til, avhenger av reisemålet du skal til.
På reise må man i siste instans være påpasselig selv ved ulike allergier eller intoleranser. Vi informerer, men kan ikke gi garantier om at spesielle ønsker etterkommes. Følger du en spesiell diett, må du ta ansvar for dette selv.
Mistet bagasje eller skade på koffert
Dersom kofferten din ikke kommer ved ankomst reisemål, må du melde dette til flyselskapets representant i ankomsthallen der og da. Det samme gjelder dersom kofferten din har blitt skadet under transporten. Flyselskapet etterlyser da bagasjen, evt. registrerer skaden, slik at du har dokumentasjon i forsikringsøyemed og for krav om erstatning. En såkalt PIR-rapport utarbeides av flyselskapet i slike tilfeller.
Gjennomgående tilslutningsbilletter booket gjennom Carpe Diem
Ønsker du avreise fra annen flyplass i Norge, så kan vi ofte hjelpe deg med tilslutningsbillett slik at du har gjennomgående billett fra avreiseby til reisemålet. Ikke alle flyselskap tilbyr dette, men mange gjør. Vi kan da hjelpe til med å "henge" på en billett sammen med gruppebilletten som gjelder til og fra Oslo Lufthavn ved å kontakte flyselskapet vi benytter på turen. Siden vi benytter gruppebilletter er vi under regler og vilkår som reduserer fleksibilitet. Det kommer også an på avreisetidspunkt. En gjennomgående billett har ingen hensikt når det blir en natt mellom.
Det er alltid en fordel å ha alt på ett dokument, da plikter flyselskapene å booke deg om for å få deg helt frem i tilfelle kanselleringer og forsinkelser. Samt at bagasjen sjekkes og merkes hele veien. Man betaler ekstra for den tryggheten. Pris på tilslutning får vi i hvert enkelt tilfelle når det bookes, merk at vi aldri får de billige tilbudsprisene på nett for denne typen. Vær også oppmerksom på det som kan gjelde for slike billetter i reisevilkår under "Endret/avvikende flyreise". Ta kontakt med oss før avreise dersom du ønsker gjennomgående tilslutningsbillett. NB: Med alle endringene som er hos flyselskapene om dagen, søker vi ikke opp før fra 2-3 måneder før avreisen.
Om du selv booker billetter tur/retur Oslo Lufthavn
Da vil reisene komme på to ulike dokument, bagasje må hentes ut og sjekkes på nytt. Dersom du bestiller billetter på egen hånd, og det skulle oppstå forsinkelser slik at du mister flyet fra Oslo, må du selv bekoste ny utreisebillett. Vær oppmerksom på at mange flyselskaper automatisk kansellerer returbilletten dersom utreisebilletten ikke benyttes. Vi anbefaler alltid å sjekke gjeldende regler for dette gjennom din reiseforsikring, slik at du vet hva som gjelder om noe uforutsett skjer. Vi anbefaler også at du beregner ankomst Oslo lufthavn (evt. annen transferflyplass i Europa) minst tre timer før flyavgang.
Vi har et ønske om at alle gjester på våre gruppeturer skal føle seg trygge, både innad i gruppen og ellers på reisen. Derfor må du ha et gyldig koronasertifikat for å kunne kjøpe en utenlandsreise hos oss fra 20. september 2021. Du finner mer informasjon om dette her. Har du bestilt tur med oss, vil du cirka 2 uker før avreise motta avreisebrevet for din tur. Dette brevet inneholder informasjon spesifikt knyttet til din reise.
Vi forholder oss alltid til UD sine reiseråd. Disse finner du her. Skulle UD mot formodning utstede et reiseråd i landet eller regionen du skal reise til, vil vi avlyse turen og ditt tilgodehavende vil bli tilbakebetalt.
De viktigste tingene å tenke på når du skal ut på reise i Europa:
✔️Pass og reiseforsikring: For mange av oss har det blitt en stund siden vi har vært på reisefot. Sjekk at passet ditt er gyldig, og bestill nytt i god tid dersom du trenger det. Vi minner om at mange land krever at pass er gyldig i 6 måneder etter hjemkomst, spesielt utenfor Schengen.
Gyldig reiseforsikring er helt avgjørende hvis du blir syk, utsatt for en ulykke eller noe annet uventet - både i forkant av og under reisen. Ta kontakt med forsikringsselskapet ditt i god tid før avreise for å sjekke at du har gyldig forsikring og hva den dekker.
✔️Reglene dit du skal - bruk appen Reiseklar: Sett deg grundig inn i hvilke regler som gjelder for innreise i landet du skal reise til. Hvis du skal i transitt bør du undersøke om det gjelder egne regler der. Vi anbefaler alle våre gjester å laste ned appen Reiseklar (du finner den på App Store eller Google Play). Her finner du reiseinformasjon til alle land Norge har utenriksstasjoner i. Du kan også ta en kikk på landets egne offisielle informasjonssider eller på EU sine sider.
✔️Koronasertifikat: Finn ditt koronasertifikat på Koronasertifikat - helsenorge.no.. Vi anbefaler å ha med en kopi av sertifikatet med deg på reise, i tillegg til å ha det på mobilen. Du må selv sjekke reglene for koronasertifikatets gyldighet i landet du skal reise inn i. Reglene kan være ulike fra land til land, også i Europa.
✔️Sjekk karantenekrav eller karantenehotell: Sett deg inn i hvilke karanteneregler som gjelder dit du skal. Sjekk også hva som gjelder når du kommer tilbake til Norge fra det landet du har tenkt å reise til. Du kan lese mer på Folkehelseinstituttet (FHI).
✔️Sjekk om du trenger koronatest: Sjekk om landet du reiser til krever attest for negativ koronatest før innreise og tidspunkt for når en slik test eventuelt må være tatt. Undersøk om du ved returen må ha attest for negativ koronatest før ankomst til Norge.
✔️Reiseregistrering: Vi oppfordrer alle på reise til å registrere seg på www.reiseregistrering.no.
Vær obs på at informasjon om koronasituasjonen endrer seg raskt. Sjekk temasiden Koronasituasjonen for siste nytt fra regjeringen, eller Helsenorge.no for oversikt over gjeldende råd og regler om koronaviruset.
Denne siden er oppdatert 17. februar 2022
Grensene er åpne i Europa og vi kan reise igjen. Det føles godt!
Vi har et ønske om at alle gjester på våre gruppeturer skal føle seg trygge, både innad i gruppen og ellers på reisen. Derfor må du ha et gyldig koronasertifikat for å kunne kjøpe en reise hos oss fra 20. september 2021.
Trygghet innad i gruppen
På en gruppereise tilbringer man mye tid sammen, både på transportmidler, restauranter og ellers. Vi ønsker å bidra til at alle føler seg trygge på hverandre, og hindre smittespredning innad i gruppen. Det er vår plikt å ivareta den helsemessige sikkerheten for våre gjester på reisefot. Den beste måten vi kan gjøre dette på i disse koronatider, er å stille et krav om at samtlige medlemmer i gruppen, inkludert vår reiseleder, har et gyldig koronasertifikat.
Våre samarbeidspartnere i utlandet krever ofte koronasertifikat
En av grunnene til at det føles trygt å reise nå, er at det i flere land stilles krav til gyldig koronasertifikat der hvor mange mennesker møtes. I mange tilfeller må du vise gyldig koronasertifikat for å komme inn på restauranter og museer. Flere elvecruiserederier vi samarbeider med krever at gyldig koronasertifikat sendes inn i forkant av reisen. Dette er for å skape trygghet om bord, og for å ivareta gjestenes helsemessige sikkerhet på best mulig måte.
Noen gruppereiser i utlandet er vanskelig å gjennomføre dersom enkeltpersoner i gruppen ikke har gyldig koronasertifikat
De som ikke kan fremvise gyldig koronasertifikat på reise i utlandet, vil i disse dager på grunn av testing ende opp i lange køer for å komme inn og ut av flyplasser. Dette kan skape unødvendige forsinkelser når vi har et reiseprogram som tidsmessig er nøye sammensatt for å få mest mulig ut av ferien.
Det samme kan skje ved adgangspunkt til museer og kirker, eller på restauranter og i butikker. Noen gruppereiser i utlandet er derfor vanskelige, eller umulige, å gjennomføre dersom enkeltpersoner i gruppen ikke har gyldig koronasertifikat.
Lurer du på noe?
Har du spørsmål rundt våre reiser og koronasertifikat, er du hjertelig velkommen til å slå på tråden til oss på telefon 22 46 48 48 (man - fre kl 10-14). Eller e-post: post@carpe-diem.no