Kypros
Kypros - Carpe Diems mest populære reisemål
22. oktober 2022 / 15 dager / Pris fra 24.390,-

Herlig ferie på Kypros
Kypros skilter også med godt over 300 soldager i året – det er med andre ord store sjanser for godvær. Kypros og koselige Pafos er noe helt annet utenom de travle og noe stressende sommermånedene – ennå et pluss. Vi vandrer litt, spiser mye lokal og velsmakende mat, får med oss områdets rike kulturarv, samtidig som det også er tid for å slappe av ved bassenget eller på stranden og ta livet med ro. Her venter bra hotell, god mat, stort og flott bassengområde. Mye er inkludert.
Vi holder til ved Pafos, øyas hovedstad i gresk-romersk tid. Historien er med andre ord ivaretatt. Greske guder og gudinner også, var det ikke akkurat her den skjønneste av de skjønne, Afrodite, steg i land. Klart det!
Kypros viser gjerne frem alt vi besøkende setter stor pris på. På Carpe Diem-tur venter mange, gode opplevelser i form av utflukter. I godt samspill med egne sysler. Lokalt og sosialt skal det være på tur - det verdsettes av alle.
Høydepunkter
- Flott hotell med stort bassengområde
- Enkeltrom uten tillegg i pris
- Sol, bad og avslapping blandet med aktiviteter i hotellets regi
- Vandring, med fokus på naturen og flora - vi har et par nye utflukter på oktoberturen
- God tid til egne sysler og kanskje en bok eller to?
- Utvalgte utflukter tilpasset tiden vi er der
- Alltid godt reisefølge på Carpe Diems turer
Avganger
Avganger og priser
-
Avreise: 22.10.2022
Tilgjengelighet: Ledig
Dager: 15
Priser fra: 24.390,-
Avreise fra Oslo Lufthavn
-
Flyreise med Norwegian
- 22. oktober 2022 14:25 - 22. oktober 2022 20:00Oslo Lufthavn - Larnaca
- 5. november 2022 20:00 - 5. november 2022 23:45Larnaca - Oslo Lufthavn
-
Flyreise med Norwegian
Program
12 frokoster, 3 lunsjer og 12 middager inkludert
Dag 1
Avreise Norge og ankomst Kypros
Middag
Vi flyr med Norwegians direktefly fra Oslo Lufthavn med avgang om ettermiddagen. Vi beregner å lande i Larnaca på Kypros om kvelden, her møter vi vår reiseleder Marios. Vi får transfer til vårt hotell i Pafos. Vel fremme tar vi en liten skål (yamas!) med en typisk kypriotisk brandy sour. Middag serveres på hotellet.
(Rekkefølgen på utfluktene kan endres underveis).
Frokost og middag er inkludert hver dag på hotellet. Det er også tre lunsjer (på utfluktene). To kvelder spiser vi middag ute på restaurant.
Ekstra tillegg
-
Hotellet vårt, Athena Beach Hotel, 4* har god standard og super beliggenhet ved sjøen. Det har en velstelt hage, et stort og flott bassengområde og oppvarmet innendørsbasseng i tillegg til egen spa-avdeling. Hotellet byr også på et godt utvalg av aktiviteter som vanngymnastikk, bordtennis, minigolf, boule, stretching, kokkedemonstrasjon, cocktaildemonstrasjon, danseundervisning, quiz og bingo. Aktivitetene er gratis for hotellets gjester. Her finnes noe for enhver. Rett utenfor hotellet går en lang strandpromenade som innbyr til vandretur eller for de som foretrekker – en joggetur. Om du ønsker å spasere langs strandpromenaden inn til byen, tar dette ca 30 min.
Rommene er lyse og romslige med TV, kjøleskap, badekåpe, tøfler, hårføner, strykejern og brett, vannkoker, pulverkaffe og te. Det er sentraloppvarming i vintermånedene og aircondition i sommermånedene. Du kan velge om man ønsker sjøutsikt eller landutsikt ved bestilling.
-
Kypros
Med sin beliggenhet øst i Middelhavet er Kypros den tredje største øya i etter Sicilia og Sardinia med et areal på 9.251 kvadratkilometer. Her finnes flotte strender, sjarmerende landsbyer, et godt utvalg av hoteller, utallige gode lokale restauranter, hyggelige kafeer og varierende natur. Øya domineres av to fjellkjeder, Troodos-fjellene og Kyrenia-fjellene. Øya er delt i en gresk-kypriotisk del (Kypros) og en tyrkisk-kypriotisk del (Nord-Kypros). Sistnevnte er bare anerkjent i Tyrkia.
Infrastrukturen på øya holder god standard, en firefelts motorvei går langs hele sørkysten og binder alle de store byene på Sør-Kypros sammen. Gresk er morsmålet, men engelsk er godt utbredt og snakkes av de fleste.
Pafos
Fram til begynnelsen på 80-tallet var Pafos en liten og rolig fiskelandsby med et par tavernaer og hoteller. I dag er Pafos betydelig utbygget men byen har klart å bevare den genuine kypriotiske sjarmen. Her kan man gå turer, nyte god mat og drikke på hyggelige lokale restauranter, shoppe eller bare rusle rundt blant kulturskatter fra antikken.
Klima
Kypros kan skryte av over 300 soldager i løpet av året og behagelige temperaturer vår, høst og vinter. Det kan komme noen regnskurer så det er alltid lurt å pakke med en vann- og vindtett jakke og en god fleece i bagasjen.
Mat og drikke
Et sunt og smakfullt middelhavskosthold finner vi på Kypros. Nasjonalretten meze er Kypros svar på spanske tapas, et stort antall småretter bestående av grønnsaker, ost, kjøtt og fisk. Det blir ofte servert opp til en 12 -15 forskjellige småretter, så det her gjelder det å ikke spise for mye ved første servering! Kypros produserer også deilig oster, og både kypriotisk yoghurt og poteter kjenner vi jo fra før. Andre kypriotiske godbiter er kleftiko- ovnstekt eller grillet lammekjøtt, tavas- gryterett med kalvekjøtt, souflakia- grillede stykker lammekjøtt eller svinekjøtt servert i pitabrød, og moussaka som er hakket lamme- eller storfekjøtt dekket av poteter og auberginer eller squash smakstilsatt med deilige krydderurter. God solmoden frukt og grønnsaker er selvfølgelig med i det kypriotiske kostholdet. Du vil fine gode lokale viner på Kypros, både røde som hvite. Keo og Leon er lokale ølmerker, Carlsberg har også et stort bryggeri på øya. Prøv også den kypriotiske kaffen som er en liten kruttsterk sinnatagg, ofte tilsatt sukker.
Dag 2
Bli kjent med Pafos med noen smaksprøver
Frokost og middag
Pafos var europeisk kulturhovedstad 2017 og vi skal ta en nærmere titt på hvorfor. Historie er det mye av her på Kypros og for å forstå mer av det vi skal se på øya, er det alltid en fordel å få bakgrunnen. Vi må hele 10 000 år tilbake. Vi begynner da med det nyåpnede arkeologiske museet som har vært stengt lenge for oppgraderinger og restaureringer. Funnene som vi kan beundre her inne er fra Pafos og omegn. Ellers finnes noen av de best bevarte og flotteste mosaikker i det østre Middelhavet i Pafos, nærmere bestemt House of Dionysos og House of Aeon. Det førstnevnte kalles så grunnet alle mosaikker av vinguden Dionysos og dateres helt tilbake til det andre århundre.
Pafos er en koselig by med en flott gammel bydel, som vi ser når vi rusler rundt med guide. Som en liten motvekt til historie og kultur, besøker vi «The Place» i Pafos. Dette er stedet for lokale produkter og håndverk i forhold til både tradisjoner og fine produkter – et perfekt sted å se, lukte, smake og lære. Underveis på turen i dag vil vi også få oversikten over byen, utsikten, kafeene og noen av spisestedene. Kanskje lære litt om de ulike kypriotiske spesialitetene?
Vi avslutter turen i gamle Pafos havn der vi setter oss ned og nyter utsikten. På veien tilbake er det mulig å ta beina fatt til hotellet, en tur på ca 30-40 minutter eller hvorfor ikke hoppe på lokalbussen?
Tilleggsinformasjon: Et par kilometer utenfor Pafos ligger også Kongenes grav, en nekropolis eller gravplass fra oldtiden. Stedet er UNESCO-vernet og er gravd ut i solid stein. UNESCO har også sin beskyttende hånd over St. Pauls Pillar like ved. Her skal Paulus ha blitt bundet og pisket av romerne for å ha forkynnet kristendommen. I nærheten er også et bysantinsk kloster fra det 13. århundre. Vi tar ikke turen i dag, men det er nok av tid til å gjøre det senere- om du vil.
Dag 3
Dag til egen disposisjon
Frokost og middag
Om du har lyst på en aktiv start på dagen, er det perfekt å gå eller jogge på promenaden foran hotellet. De fleste velger nok å begynne med frokosten først? Reiseleder vil gi deg masse informasjon om hva du kan gjøre de dagene det ikke er oppsatt program – om det så er vandringer, shopping, turer med lokalbuss og alt du måtte ønske å oppleve her på Kypros. Dagene blir således en fin miks med utflukter og egne sysler. Hotellet arrangerer også en rekke aktiviteter, så her er det mye å drive med!
Reiseleder gir også forslag til hva du kan gjøre om du ikke bare vil ta livet helt med ro i solen/skyggen med en bok i dag. Strand, basseng eller hva som måtte passe – alt er der like i nærheten.
Middag på hotellet på kvelden.
Dag 4
Dag til egen disposisjon, middag ute om kvelden
Frokost og middag
Bading, avslapning eller en tur inn til gamlebyen i Pafos? Reiseleder organiserer! Vi møtes til middag ute i kveld.
Dag 5 og 6
Dager til egen disposisjon
Frokost og middag
Ta livet med ro eller gjør det som faller deg inn. Reiseleder organiserer gjerne noe.
Dag 7
Tradisjonelle Kypros med vinsmaking og landsbyliv
Frokost, lunsj og middag
Denne turen tar oss til en liten landsby ikke så langt fra Pafos. Vi passerer en av mest kjente golfbanene, veldig populært også her. Landsbyen heter Letymvou (skrives på ulike måter) og har fokus på de nære, lokale ting i tillegg til historien. Navnet sies å stamme fra det greske ordet for grav, siden det ble funnet graver i nærheten som stammet helt tilbake til 800-tallet. En av kirkene i landsbyen skal være en av de aller eldste på Kypros og da snakker vi 1100-tallet. Antall innbyggere er omtrent 500.
Det er ingen tvil om at agroturisme og gode råvarer er i tiden. Her er det også kjent for utsøkte kvalititetsviner i tillegg til oliven og sitrus. Vinene blir vi nærmere kjent med på Makarounas, et lite såkalt boutique-vineri som høster mye ros. Vi besøker også et eldre, lite hus som er omgjort til museum. Her prøvesmaker vi stedets oliven og deilig halloumiost. Vi må også teste den kypriotiske kaffen mens vi er her. Det skal ikke mer til for et lite, men velsmakende måltid.
En kort kjøretur over Pafos Hills og så er vi i den koselige landsbyen Kathikas. Mye sjarm her blant steinhusene! I gamle dager var det skysstasjon og stedet der de omreisende med sine husdyr tok en hvil. Her spiser vi lunsj og på menyen står det noe lokalt og godt.
Dag 8
Dag til egen disposisjon
Frokost og middag
Mer egentid eller fyll dagen med tips fra reiseleder.
Dag 9
En dag på landet med fokus på bærekraft og lokalt
Frokost, lunsj og middag
Kypros er en fruktbar og frodig øy der vi kan glede oss over både flora og frukt. I dag tar vi turen til en økologisk hage og et privathus som ligger i den koselige landsbyen Episkopi. Eieren ønsker oss velkommen og viser oss gjerne rundt. Her er både velduftende urter som oregano, timian og sitrongress. Her leves det i pakt og takt med naturen og det den gir. Kompost, strø, dekke og meitemark sørger for at alt er så naturlig som mulig. Insekter er også en viktig del av kretsløpet.
Vi smaker på urter, fruktte og marmelade laget på naturlig vis. Og når eieren også er kokk og kjøkkensjef, satser vi på å vite mer om hvordan han lager marmeladen sin. Vi spiser også lunsj sammen.
Vi fortsetter i landlig ånd og skal besøke en gård i Skarinou der de holder esler. Eselet er en viktig hjelper innen landbruket, men jammen kan man ha nytte av melken den gir også. Her tester vi ut noen eksempler på produkter laget av eselmelk. Fra det gamle Egypt husker vi kanskje at selveste Kleopatra badet i eselmelk for å beholde huden lys og myk.
Vel tilbake i Pafos blir det middag på hotellet om kvelden.
Dag 10 - 11
Dager til egen disposisjon
Frokost og middag
To dager følger der du kan styre selv hva du ønsker å gjøre. Reiseleder organiserer gjerne noe.
Dag 12
Lett vandring Artemis-trail med lunsj i Omodhos
Frokost, lunsj og middag
Ut på tur i frisk luft og i naturen - det er alltid bra. De naturskjønne fjellene danner en flott ramme rundt turen vår oppover i dag. Troodosfjellene er Kypros`flotte turområde – og massevis av trivelige landsbyer viser seg. Ruten går rundt Chionistra som ligger på 1700-1750 meters høyde. Gjennom barskog med trær som er opptil 800 år gamle. Utsikten herfra utover øya blir også bra. Troodos Square passerer vi også, noen kilometer herfra er det en kilde der vi kan fylle vannflaska. Vi fortsetter til trivelige Omodhos for lunsj. Landsbyen ligger på en høyde, og har masse atmosfære.
I utgangspunktet vandrer vi cirka 7 kilometer og det er ikke en utfordrende rute.
Dag 13
Dag til egen disposisjon
Frokost og middag
Dag til egen disposisjon der reiseleder hjelper til med program ved behov.
Dag 14
Dag til egen disposisjon
Frokost og middag
Siste hele dagen og den er også til egen disposisjon - middag utenfor hotellet:)
Dag 15
Avreise Kypros og ankomst Norge
Frokost
Siste dagen har kommet ubønnhørlig… Det er fortsatt tid før vi skal ut til flyplassen i Larnaca. Norwegian har avgang om kvelden og lander like før midnatt.
Praktisk informasjon
og reisevilkår
HVA ER INKLUDERT
- Fly Oslo - Larnaca t/r
- Netter på hotell inkl. frokost daglig
- Måltider iht. turens program
- Alle utflukter og entreer iht. program
- All transport iht. program
- Tips (til sjåfør, lokalguide når aktuelt, hotellpersonalet samt serveringspersonalet på inkluderte middager).
- Lokale guider
- Reiseleder fra Carpe Diem (på oktoberturen møter reiseleder på Larnaca flyplass og er ikke med på flyreisen)
HVA ER IKKE INKLUDERT
- Reise- og avbestillingsforsikring
- Drikkevarer
Nedenfor følger generelle reisevilkår for Carpe Diem, en avdeling i Escape Travel AS. (og derfor heretter kalt ET). Disse vilkår gjelder for alle våre reiser med mindre det foreligger særskilte reisevilkår for den aktuelle turen. På reiser med særskilte vilkår vil dette fremkomme av turpresentasjonen eller i egen kontrakt. Der reisevilkårene fraviker Alminnelige vilkår for pakkereiser går ET sine reisevilkår foran da de Alminnelige vilkår er en bransjenorm som kan fravikes i visse tilfeller.
1. Påmelding
Påmelding kan skje elektronisk via vår nettside, på e-post eller pr. telefon. Angreretten som ellers er til stede ved fjernsalg gjelder ikke ved kjøp av reisetjenester. Avtalen mellom partene anses inngått ved bekreftet bestilling og innebærer aksept av turens reisevilkår. Bestillingsbekreftelsen må kontrolleres grundig straks den mottas. Vennligst påse at navn på alle reisende stemmer overens med passet. Eventuelle feil skal rettes før betaling av depositum finner sted. Senere endring vil kunne medføre gebyr.
2. Depositum og sluttbetaling
Etter bestilling av reisen vil den reisende få tilsendt en reisebekreftelse/ faktura. Depositumet må innbetales innen syv dager. Manglende betaling av depositum medfører ikke at avtalen bortfaller. For reiser innen Norge og Europa er depositumsbeløpet kr 2.500 pr. person. For reiser utenfor Europa er depositumsbeløpet kr 4.000 pr. person. Depositumet regnes som delbetaling av reisens pris. Sluttbeløpet forfaller til betaling 65 dager før avreise. Er det under 65 dager til avreise ved bestilling, sendes faktura på hele beløpet med kort betalingsfrist. Ved manglende betaling 2 dager etter forfall, står ET fritt til å annullere bestillingen. Reisedokumentene sendes på e-post cirka 2 uker før avreise. Vilkår i dette punkt avviker fra normalen slik beskrevet i Alminnelige vilkår for pakkereiser. Dette som følge av garantier og forpliktelser til underleverandører.
3. Endret/avvikende flyreise
Ved tilleggsbestilling av flybilletter, det vil si bestilling av flyreiser utenom våre gruppe- og tilslutningsbilletter, skal disse betales innen 7 dager. Beløpet er ikke refunderbart. Ved bestilling av flybilletter utenom våre gruppebilletter og/eller ved kjøp av en reise uten transport til/fra startstedet, er det den reisendes ansvar å møte på avtalt sted og til avtalt tid for videre transport/program med gruppen. Eventuelle forsinkelser eller uteblivelse fra den reisendes side gir ikke rett til prisavslag eller erstatning for tapt arrangement, det være seg for hele eller deler av programmet.
ET har ikke ansvar for tap som følge av at den reisendes egne bestillinger av transport eller andre reisetjenester, ikke kan benyttes på grunn av oppståtte endringer i de programfestede tidspunktene for gruppens reise- eller flytider når endringene skyldes forhold arrangøren ikke kan lastes for. ET gjør oppmerksom på at de fleste flyselskaper kansellerer hjemreisen dersom utreisen ikke benyttes.
4. Avbestilling mot gebyr
Avbestilling skal skje skriftlig. Manglende innbetaling av depositum gjelder ikke som avbestilling. Ved avbestilling eller uteblivelse av betaling gjelder følgende gebyrer:
• Inntil 105 dager før avreise: kr 750 pr. person.
• Fra og med 105 til 65 dager før avreise: Depositumsbeløpet
• Fra og med 65 til 36 dager før avreise: 50% av reisens pris
• Fra og med 36 dager før avreisedato og ved manglende fremmøte avreisedagen: Ingen refusjon
Vilkår i dette punkt avviker fra normalen slik beskrevet i Alminnelige vilkår for pakkereiser. Dette som følge av garantier og forpliktelser til underleverandører.
5. Avbestilling / kansellering ved ekstraordinære omstendigheter
Reisebransjen og ET følger Utenriksdepartementets reiseråd. Den reisende har som hovedregel rett til å avbestille sin reise dersom det på reisemålet eller i umiddelbar nærhet av dette de siste 14 dager eller kortere før reisen tar til, konstateres krigshandlinger, naturkatastrofer, farlige smittsomme sykdommer eller andre begivenheter som kan likestilles, og det er rimelig grunn til å anta at disse forhold også vil være på avreisedagen. Ved avbestilling av foran nevnte årsaker, refunderes tilgodebeløpet. Reisen kan imidlertid ikke avbestilles av foran nevnte årsaker hvis begivenheten som legges til grunn for avbestillingen var eller burde vært kjent ved bestilling.
En reise kan kanselleres/endres uten erstatningsplikt av ET dersom:
1. Det ikke er påmeldt et tilstrekkelig antall deltakere på turen, se punkt 8. ET skal gi den reisende beskjed om eventuell kansellering av turen senest 20 dager før avreise.
2. Det inntreffer uunngåelige og ekstraordinære omstendigheter utenfor ETs kontroll. Eksempler kan være: Fare for krig, naturkatastrofer, farlige smittsomme sykdommer, arbeidskonflikter eller lignende.
3. Forhold på reisemålet/langs reiseruten som gjør det risikabelt eller urimelig å gjennomføre turen, og som ET med rimelighet ikke kunne forutse. For pkt. 2 og 3 vektlegges ved vurdering blant annet Utenriksdepartementets reiseråd og lokale myndigheters uttalelser. Om ET kansellerer en reise og fristen for betaling av sluttbeløpet er forfalt, er manglende sluttbetaling på kanselleringstidspunktet å anse som avbestilling fra kundens side, og gebyrer som ved en ordinær avbestilling vil gjelde.
6. Reise- og avbestillingsforsikring
ET anbefaler alle reisende å ha gyldig reiseforsikring som også bør dekke eventuell hjemtransport, samt Europeisk Helsetrygdekort ved reiser i Europa. ET anbefaler å tegne en avbestillingsforsikring dersom dette ikke er inkludert i reiseforsikringen. Den reisende er selv ansvarlig for å tegne de nødvendige forsikringer. ET har ikke ansvar i situasjoner og forhold den reisende kunne ha forsikret seg mot og som ikke skyldes arrangøren eller noen han har ansvar for.
7. Pass og visum
Selv om det ikke er passtvang innen Schengen, vil mange flyselskap og hoteller likevel kreve gyldig legitimasjon. Utenfor Norge er det kun pass som gjelder som gyldig legitimasjon for nordmenn. Vær oppmerksom på at mange land, rederier og flyselskap krever at passet må være gyldig minst 6 måneder etter hjemreisedato. Dette kan også gjelde for reiser i Europa. Visumkrav til aktuelle reisemål er oppgitt i turens program på vår nettside. ET forholder seg til visumregler for norske statsborgere. Hvis den reisende ikke reiser med norsk pass, må man selv sjekke visumregler for sitt statsborgerskap til det aktuelle reisemålet. Det er den reisendes ansvar å sørge for å ha gyldig pass og eventuelt visum ved avreise for seg selv og den/de man bestiller for.
8. Forbehold
Hvis ikke annet er oppgitt i programmet, er en gruppereise basert på minimum 20 betalende deltakere. Ved færre deltakere kan ET kansellere reisen eller øke prisen. Dette skal meddeles den reisende senest 20 dager før avreise.
Det tas forbehold om endring av pris grunnet forhold utenfor ETs kontroll. Slike forhold er valutaendringer, endringer i transportpriser og økning i offentlige skatter og avgifter. ET forbeholder seg retten til å fakturere et pristillegg som følge av eventuelle endringer. Dette forhold går begge veier, og den reisende har rett til prisreduksjon dersom kostnadene reduseres. Et eventuelt pristillegg vil bli varslet senest 20 dager før avreise. Utgjør tillegget mer enn 8 prosent av reisens pris, har den reisende anledning til å heve avtalen.
Reisende som har bestilt dobbeltrom eller del i twin-rom må betale enkeltromstillegg dersom den andre part frafaller eller det ikke melder seg en ytterligere person av samme kjønn å dele rommet med. Om dette er aktuelt, kontaktes den reisende og tilleggsfaktura sendes i forkant av reisen. Dette er ingen gyldig grunn til å trekke seg fra reisen.
Informasjon om flytider og flyselskap er foreløpige inntil flybilletten er utstedt. Det tas forbehold om mulige trykkfeil i programmet eller på nettsiden. Vesentlige endringer som skjer etter bestilling skal meddeles den reisende skriftlig.
Innholdet i våre turer kan bli påvirket av forhold utenfor vår kontroll som for eksempel vær, fremkommelighet, seilingsforhold, arbeidskonflikter og lignende. Dersom slike forhold skaper hindringer for gjennomføring av det oppsatte programmet, vil ET foreta nødvendige justeringer i eksempelvis reiserute og innhold, bytte av transportmiddel og overnattingssted. ET vil bestrebe seg på å erstatte de deler av reiseinnholdet som blir påvirket av endringen med likeverdige alternativer. ET anser ikke reisen som mangelfull om ikke slike justeringer berører mer enn 25 prosent av det oppsatte reiseinnholdet. Avvik fra det avtalte og som skyldes uforutsette hindringer utenfor arrangørens kontroll anses normalt ikke som en mangel så lenge avviket ikke må betegnes som vesentlig.
9. Den reisendes plikter
Den reisende må kunne håndtere sin egen bagasje og kunne reise uten assistanse. Spesielle behov på flyreisen og underveis på turen må det opplyses om ved påmelding. Vi gjør oppmerksom på at reiseleder ikke kan yte særskilt assistanse til noen av deltakerne under reisen.
Det er deltakers ansvar å være i god nok form, fysisk og psykisk, og ha en god nok helse til å kunne delta på reisen. Det er deltakers ansvar å sjekke med sin lege dersom man er usikker på om man kan delta. Ved fylte 75 år, om ikke annet framkommer av turens program, skal deltaker på reiser utenfor Europa senest ved sluttbetaling 65 dager før avreise fremlegge bekreftelse fra lege om at man er helsemessig skikket til å gjennomføre turen. Dersom deltaker ikke får denne bekreftelsen fra lege og dermed ikke kan delta på turen, gjelder samme gebyrer som ved en ordinær avbestilling.
Den reisende plikter å rette seg etter de regler som er gitt av offentlige myndigheter og ETs representanter, og må ikke opptre til sjenanse for medreisende eller andre. Dersom den reisende grovt tilsidesetter sine plikter, kan han nektes å delta eller utelukkes fra resten av reisen, uten at han kan kreve erstatning eller prisavslag fra arrangøren. Ved utelukkelse etter at reisen er påbegynt, kan den reisende pålegges selv å bære omkostningene ved endret hjemreise.
Den reisende kan gjøres erstatningsansvarlig hvis han med vilje eller uaktsomhet påfører arrangøren tap blant annet ved ikke å overholde de bestemmelser som er nevnt ovenfor.
10. Den reisendes reklamasjonsplikt ved mangler
Den reisende plikter å gi beskjed uten ugrunnet opphold dersom hun/han oppdager en mangel ved reisen. Oppdages mangelen etter at reisen har startet, må den reisende reklamere på stedet til ETs reiseleder eller til ETs kontor i Oslo, slik at disse blir gitt en mulighet til å rette opp mangelen. Hvis et problem ikke kan løses tilfredsstillende på stedet, kan det klages skriftlig til ET senest to uker etter hjemkomst. Hvis klagen ikke løses tilfredsstillende for den reisende eller ET, kan saken henvises til Reklamasjonsnemnda for pakkereiser.
11. Generelle vilkår
Det vises til Pakkereiseloven av 15.06.2018, samt Alminnelige vilkår for pakkereiser av 01.07.2018 og særskilt deres formuleringer om at «Opplysninger som er gitt i kataloger eller brosjyrer eller annet informasjonsmateriell som arrangøren har utarbeidet eller viser til, regnes som en del av avtalen».
12. Medlem av Reisegarantifondet – din trygghet
ET er medlem av det norske Reisegarantifondet og har stilt den til enhver tid nødvendige garanti.
ALMINNELIGE VILKÅR FOR PAKKEREISER - klikk her
Reisevilkår oppdatert 4. februar 2021
Bestilling og betaling
Etter bestilling av reisen vil du motta en reisebekreftelse og depositumsfaktura. Depositumet må være innbetalt innen en uke. Sluttbeløpet forfaller til betaling 65 dager før avreise. Er det under 65 dager til avreise ved bestilling, sendes faktura på hele beløpet med kort betalingsfrist. Reisedokumentene sendes ca to uker før avreise på e-post. Du vil samtidig finne disse på Min Side.
Reiseforsikring / avbestillingsbekreftelse
Ettersom folketrygden ikke dekker alle typer behandling, som for eksempel hjemtransport, er det viktig at reiseforsikring er i orden. Det beste er å kjøpe en heldekkende reiseforsikring fra Europeiske eller et tilsvarende forsikringsselskap. Har du helårs reiseforsikring, forsikring gjennom kreditt/bankkort eller reiseforsikring gjennom jobben, er dette vanligvis tilstrekkelig. Vi anbefaler at du sjekker at den dekker skadet og/eller mistet bagasje samt avbestillinger. For reiser i Europa, husk Europeisk helsetrygdkort.
Tips
På reise kommer du i kontakt med hverdagsliv og kulturer i andre land. Mange av disse har en tipskultur som skiller seg fra Norge. I mange land forventes det at for eksempel lokalguider, sjåfører og besetning på f. eks et elvecruiseskip, får tips i tillegg til det å spise ute på restaurant. Vi inkluderer vanligvis ikke tips i reisens pris, siden det er både individuelt og avhengig av land. Å vite hva som er normen er ikke lett, din reiseleder vil ta opp dette underveis på turen. Tips vil alltid være frivillig, men vi anbefaler å følge og respektere skikken i landet du er i.
Forbehold om endringer i oppsatt dagsprogram
Noen ganger hender det at våre samarbeidspartnere må endre noe i programmet, enten like før avreise eller underveis. Det kan f.eks være at rekkefølgen på dagene blir byttet om, eller at det tilbys en alternativ rute/utflukt enn beskrevet.
Endring av bestilt reise
Ta kontakt med oss, så ser vi an hvert enkelt tilfelle for løsning. Generelt gjelder: Dersom du har bestilt en reise og på et senere tidspunkt ønsker å endre til en annen innen rimelig tid (tre mnd før avreise) - tilkommer et endringsgebyr som i de fleste tilfellene er kr 750. Et lite forbehold om at ikke alle reiser kan endres, samt at endring nærmere enn tre måneder før avreise kommer under ordinære avbestillingsvilkår.
Venteliste på turer
Ikke gi helt opp dersom en tur er full eller om det ikke er flere enkeltrom igjen! Vi har venteliste på samtlige turer og setter deg gjerne opp om du tar kontakt. Får vi ledig plass, hører du fra oss. Det er uforpliktende å stå på liste, men vi ber deg gi et hint dersom det er uaktuelt og planer endres. Slik holder vi listene oppdaterte og aktuelle.
Lurer du på noe mer?
Se om du finner svar på ditt spørsmål her: Ofte stilte spørsmål
Pass og visum
Pass medbringes på reisen. Det anbefales at passet er gyldig minst seks måneder etter hjemkomst uansett på reise. Det er den reisendes ansvar å sørge for at passet er gyldig og Carpe Diem er ikke erstatningsansvarlige om det ikke er i orden.
Er du ikke norsk borger, sjekk med konsulat/ambassade for hvordan du skal forholde deg for denne reisen.
Allergier / intoleranser på reise
Meld fra om evt. allergier og intoleranser snarest etter bestilling slik at vi får gitt beskjed videre. Hvor enkelt dette er få til, avhenger av reisemålet du skal til.
På reise må man i siste instans være påpasselig selv ved ulike allergier eller intoleranser. Vi informerer, men kan ikke gi garantier om at spesielle ønsker etterkommes. Følger du en spesiell diett, må du ta ansvar for dette selv.
Mistet bagasje eller skade på koffert
Dersom kofferten din ikke kommer ved ankomst reisemål, må du melde dette til flyselskapets representant i ankomsthallen der og da. Det samme gjelder dersom kofferten din har blitt skadet under transporten. Flyselskapet etterlyser da bagasjen, evt. registrerer skaden, slik at du har dokumentasjon i forsikringsøyemed og for krav om erstatning. En såkalt PIR-rapport utarbeides av flyselskapet i slike tilfeller.
Gjennomgående tilslutningsbilletter booket gjennom Carpe Diem
Ønsker du avreise fra annen flyplass i Norge, så kan vi ofte hjelpe deg med tilslutningsbillett slik at du har gjennomgående billett fra avreiseby til reisemålet. Ikke alle flyselskap tilbyr dette, men mange gjør. Vi kan da hjelpe til med å "henge" på en billett sammen med gruppebilletten som gjelder til og fra Oslo Lufthavn ved å kontakte flyselskapet vi benytter på turen. Siden vi benytter gruppebilletter er vi under regler og vilkår som reduserer fleksibilitet. Det kommer også an på avreisetidspunkt. En gjennomgående billett har ingen hensikt når det blir en natt mellom.
Det er alltid en fordel å ha alt på ett dokument, da plikter flyselskapene å booke deg om for å få deg helt frem i tilfelle kanselleringer og forsinkelser. Samt at bagasjen sjekkes og merkes hele veien. Man betaler ekstra for den tryggheten. Pris på tilslutning får vi i hvert enkelt tilfelle når det bookes, merk at vi aldri får de billige tilbudsprisene på nett for denne typen. Vær også oppmerksom på det som kan gjelde for slike billetter i reisevilkår under "Endret/avvikende flyreise". Ta kontakt med oss før avreise dersom du ønsker gjennomgående tilslutningsbillett. NB: Med alle endringene som er hos flyselskapene om dagen, søker vi ikke opp før fra 2-3 måneder før avreisen.
Om du selv booker billetter tur/retur Oslo Lufthavn
Da vil reisene komme på to ulike dokument, bagasje må hentes ut og sjekkes på nytt. Dersom du bestiller billetter på egen hånd, og det skulle oppstå forsinkelser slik at du mister flyet fra Oslo, må du selv bekoste ny utreisebillett. Vær oppmerksom på at mange flyselskaper automatisk kansellerer returbilletten dersom utreisebilletten ikke benyttes. Vi anbefaler alltid å sjekke gjeldende regler for dette gjennom din reiseforsikring, slik at du vet hva som gjelder om noe uforutsett skjer. Vi anbefaler også at du beregner ankomst Oslo lufthavn (evt. annen transferflyplass i Europa) minst tre timer før flyavgang.
Vi har et ønske om at alle gjester på våre gruppeturer skal føle seg trygge, både innad i gruppen og ellers på reisen. Derfor må du ha et gyldig koronasertifikat for å kunne kjøpe en utenlandsreise hos oss fra 20. september 2021. Du finner mer informasjon om dette her. Har du bestilt tur med oss, vil du cirka 2 uker før avreise motta avreisebrevet for din tur. Dette brevet inneholder informasjon spesifikt knyttet til din reise.
Vi forholder oss alltid til UD sine reiseråd. Disse finner du her. Skulle UD mot formodning utstede et reiseråd i landet eller regionen du skal reise til, vil vi avlyse turen og ditt tilgodehavende vil bli tilbakebetalt.
De viktigste tingene å tenke på når du skal ut på reise i Europa:
✔️Pass og reiseforsikring: For mange av oss har det blitt en stund siden vi har vært på reisefot. Sjekk at passet ditt er gyldig, og bestill nytt i god tid dersom du trenger det. Vi minner om at mange land krever at pass er gyldig i 6 måneder etter hjemkomst, spesielt utenfor Schengen.
Gyldig reiseforsikring er helt avgjørende hvis du blir syk, utsatt for en ulykke eller noe annet uventet - både i forkant av og under reisen. Ta kontakt med forsikringsselskapet ditt i god tid før avreise for å sjekke at du har gyldig forsikring og hva den dekker.
✔️Reglene dit du skal - bruk appen Reiseklar: Sett deg grundig inn i hvilke regler som gjelder for innreise i landet du skal reise til. Hvis du skal i transitt bør du undersøke om det gjelder egne regler der. Vi anbefaler alle våre gjester å laste ned appen Reiseklar (du finner den på App Store eller Google Play). Her finner du reiseinformasjon til alle land Norge har utenriksstasjoner i. Du kan også ta en kikk på landets egne offisielle informasjonssider eller på EU sine sider.
✔️Koronasertifikat: Finn ditt koronasertifikat på Koronasertifikat - helsenorge.no.. Vi anbefaler å ha med en kopi av sertifikatet med deg på reise, i tillegg til å ha det på mobilen. Du må selv sjekke reglene for koronasertifikatets gyldighet i landet du skal reise inn i. Reglene kan være ulike fra land til land, også i Europa.
✔️Sjekk karantenekrav eller karantenehotell: Sett deg inn i hvilke karanteneregler som gjelder dit du skal. Sjekk også hva som gjelder når du kommer tilbake til Norge fra det landet du har tenkt å reise til. Du kan lese mer på Folkehelseinstituttet (FHI).
✔️Sjekk om du trenger koronatest: Sjekk om landet du reiser til krever attest for negativ koronatest før innreise og tidspunkt for når en slik test eventuelt må være tatt. Undersøk om du ved returen må ha attest for negativ koronatest før ankomst til Norge.
✔️Reiseregistrering: Vi oppfordrer alle på reise til å registrere seg på www.reiseregistrering.no.
Vær obs på at informasjon om koronasituasjonen endrer seg raskt. Sjekk temasiden Koronasituasjonen for siste nytt fra regjeringen, eller Helsenorge.no for oversikt over gjeldende råd og regler om koronaviruset.
Denne siden er oppdatert 17. februar 2022
Grensene er åpne i Europa og vi kan reise igjen. Det føles godt!
Vi har et ønske om at alle gjester på våre gruppeturer skal føle seg trygge, både innad i gruppen og ellers på reisen. Derfor må du ha et gyldig koronasertifikat for å kunne kjøpe en reise hos oss fra 20. september 2021.
Trygghet innad i gruppen
På en gruppereise tilbringer man mye tid sammen, både på transportmidler, restauranter og ellers. Vi ønsker å bidra til at alle føler seg trygge på hverandre, og hindre smittespredning innad i gruppen. Det er vår plikt å ivareta den helsemessige sikkerheten for våre gjester på reisefot. Den beste måten vi kan gjøre dette på i disse koronatider, er å stille et krav om at samtlige medlemmer i gruppen, inkludert vår reiseleder, har et gyldig koronasertifikat.
Våre samarbeidspartnere i utlandet krever ofte koronasertifikat
En av grunnene til at det føles trygt å reise nå, er at det i flere land stilles krav til gyldig koronasertifikat der hvor mange mennesker møtes. I mange tilfeller må du vise gyldig koronasertifikat for å komme inn på restauranter og museer. Flere elvecruiserederier vi samarbeider med krever at gyldig koronasertifikat sendes inn i forkant av reisen. Dette er for å skape trygghet om bord, og for å ivareta gjestenes helsemessige sikkerhet på best mulig måte.
Noen gruppereiser i utlandet er vanskelig å gjennomføre dersom enkeltpersoner i gruppen ikke har gyldig koronasertifikat
De som ikke kan fremvise gyldig koronasertifikat på reise i utlandet, vil i disse dager på grunn av testing ende opp i lange køer for å komme inn og ut av flyplasser. Dette kan skape unødvendige forsinkelser når vi har et reiseprogram som tidsmessig er nøye sammensatt for å få mest mulig ut av ferien.
Det samme kan skje ved adgangspunkt til museer og kirker, eller på restauranter og i butikker. Noen gruppereiser i utlandet er derfor vanskelige, eller umulige, å gjennomføre dersom enkeltpersoner i gruppen ikke har gyldig koronasertifikat.
Lurer du på noe?
Har du spørsmål rundt våre reiser og koronasertifikat, er du hjertelig velkommen til å slå på tråden til oss på telefon 22 46 48 48 (man - fre kl 10-14). Eller e-post: post@carpe-diem.no