Drømmereise til Jordan
Drømmereise til Jordan
17. november 2022 / 9 dager / Pris fra 21.680,-

Jordan er et fargesprakende eventyr
Det lille landet med det enorme mangfoldet – Jordan byr på mange herlige naturopplevelser og en gjestfri befolkning som er stolte av det vakre landet sitt. Gled deg til å være vektløs og flyte som en kork i det supersalte Dødehavet. Som motsats til det våte element, oppleves den mektige ørkenen Wadi Rum med et fargespill av en annen verden. Den er nærmest uvirkelig vakker, omringet av høye sandsteinsfjell som glitrer og endrer farge ettersom solen flytter seg.
Hovedrollen i Jordan spilles allikevel av Petra. Den rød-rosa sandsteinsbyen er nabateernes ubestridte mesterverk. Med rike detaljer tryllet de frem denne kulturskatten av en by som plutselig åpenbarer seg etter en vandring gjennom den lange, smale fjellsprekken Al-Siq. Det storslåtte, ruvende, rosa skattekammeret er av de synene du aldri glemmer. At Petra regnes som et av verdens sju nye underverk er en selvfølge. Det er umulig å ikke la seg fascinere av fargene i fjellet og det nabateerne fikk til for rundt 1700 år siden.
Det er utvilsomt mange grunner til å besøke Jordan – fra ørken til Dødehavet til Rødehavet. Jordans eneste, lille kyststripe i form av badebyen Aqaba ligger ved Rødehavet og frister med koraller og fisk som ligner Nemo. De siste dagene slapper vi av her.
Jordan er et kaleidoskop av farger og variasjon som vi gleder oss til å vise deg.
Høydepunkter
- Flyt som en kork i Dødehavet!
- Ubeskrivelige Petra
- Wadi Rums ørkenlandskap – overnatt i beduintelt
- Nydelige jordanske smaker
- Avslappende dager med sol og bad i Aqaba
- Unik gjestfrihet og middag hos en lokal familie
- Jordan er mye mer variert enn du kanskje tror
- Godt selskap er alltid inkludert med Carpe Diem

Avganger
Avganger og priser
-
Avreise fra Oslo Lufthavn
-
Flyreise med Turkish Airlines
- 17. november 2022 11:35 - 17. november 2022 17:30Oslo Lufthavn - Istanbul
- 17. november 2022 21:40 - 17. november 2022 22:55Istanbul - Amman
- 25. november 2022 03:45 - 25. november 2022 07:30Aqaba - Istanbul
- 25. november 2022 08:50 - 25. november 2022 10:40Istanbul - Oslo Lufthavn
-
Flyreise med Turkish Airlines
Program
8 frokoster, 3 lunsjer og 6 middager inkludert
Dag 1
Oslo Lufthavn - Amman, Jordan
Vi flyr med Turkish Airlines fra Oslo Lufthavn med avgang midt på dagen. Etter mellomlanding og flybytte i Istanbul, beregner vi å lande i Amman om kvelden. Vi kjøres til hotellet der vi tar kvelden og skal se mer av Amman neste dag.
Dag 2
Amman, Madaba, Nebo, Dødehavet
Frokost, lunsj og middag
Etter frokost skal vi ut og ta en liten titt på Jordans moderne og historiske hovedstad – Amman. Selve byen er bygget på flere fjell, og som storbyer flest, er den delt. Den vestre siden er moderne, trendy og tilfredsstiller unge, velutdannede og velstående jordanere. Den østre siden viser en mindre vestlig side, med en stor palestinsk befolkning og et annet bybilde. Det har bodd folk i Amman-området i tusenvis av år. I sentrum av byen ser vi det romerske teateret som rommet 6000 personer. Vi ser også citadellet, festningen, herfra har vi en flott utsikt over byen.
Reisen fortsetter til Madaba, som ligger rundt 30 km. fra Ammam. Madaba er en historisk by som er nevnt i Bibelen, men er i dag mest kjent for den unike mosaikken som finnes her. Inne i den gresk-ortodoks basilikaen St. George, åpenbarer det seg et kart på gulvet datert fra 500-tallet e. Kr. Kartet forestiller Palestina med Jerusalem og Nil-deltaet. Det er meget detaljert og stort, opprinnelig var det 21 x 7 meter. Over to millioner fargerike biter ble brukt til kartet, hentet lokalt. Det er også andre flotte mosaikker i Madaba.
Vi fortsetter i historisk modus og kommer frem til Mount Nebo. Det var her Moses skal ha stått og skuet utover det forjettede land, dit han selv aldri kom. Det var det siste stedet Moses ble sett i live og derfor regnes Mount Nebo som det stedet han døde. Utsikten er upåklagelig, på en klar dag kan vi se Jerusalem, Betlehem og Jeriko.
Saltsjøen, eller Dødehavet, er jordens lavest beliggende punkt, 400 meter under havoverflaten. Den kullsvarte leiren ved bredden sies å ha helende og forskjønnende egenskaper – det er bare å smøre på. Og hva er vel en tur hit uten et bad i det salte (over 30 %), mineralrike vannet? Og det er helt sant, du flyter som en kork! Ta gjerne med lesestoff, men pass på så du ikke får vann i munnen. Det er ikke å anbefale… Vi sjekker så inn på hotellet ved Dødehavet og spiser felles middag.
Dag 3
Dødehavet, Dana Village, Petra
Frokost, lunsj og middag
I dag sjekker vi ut fra hotellet ved jordens laveste punkt og setter kursen videre. Vi skal først til Jordans største naturreservat med stor variasjon i landskapet. Fra trekledte høyder til sanddyner, og fra steinete raviner til store sletter. Så ut på tur! Vi begir oss ut på en vandretur. Stien følger dalen og vi passerer grønne terrasser, før vi kommer til fjellet Rummana. En herlig vandring i et vakkert område, vi går en times tid. Her er også diverse håndverksboder som vi sjekker ut. Lokalt håndverk er alltid kjekt å se. Vi får lunsjbokser underveis.
Vi fortsetter deretter reisen og er snart i selveste Petra. Felles middag om kvelden og denne blir «the local way». Vi spiser hos en lokal familie i Wadi Musa. Både godt og hyggelig.
Dag 4
Petra!
Frokost og middag
Etter frokost er det tid for et av de store høydepunktene på turen til Jordan. Petra. Nabateerne bygget Petra på 200-tallet og absolutt alt er hogget ut i det rød-rosa sandsteinsfjellet. Palass, templer, graver og lagringsrom ble til som et resultat av skikkelig håndverk og utsmykning. Petra var et viktig stopp på handelsrutene mellom Damaskus og Arabia og nabateerne var langt fremme når det gjaldt ingeniørkunst, jern- og kobberproduksjon og ikke minst arbeid med stein. Sandsteinen her inneholder mineraler som igjen gir bygningene og omgivelsene en regnbuefarget palett: Rødt, rosa, grønt, gult og grått. Sjatteringene er nydelige og varierende – det er bare moder natur som kan få til et slikt mesterverk – og nabateerne visste å utnytte det.
Vi ankommer Petra gjennom en 1200 meter lang såkalt siq, som er en revne eller sprekk i fjellet. Det føles nesten som å være en oppdagelsesreisende på disse kanter, nesten som Indiana Jones. Visste du at kulissene til åpningsscenen i filmen «Indiana Jones og det siste korstog» ble filmet her? Akkurat når du tror at det ikke er noen ende på siqen, som blir smalere og smalere – åpenbarer det seg noe rent ut spektakulært: skattekammeret. Og dette er bare begynnelsen. Videre fortsetter vi innover i Petra hvor det er hundrevis av bygninger hugget inn i fjellet. Pass på å ha nok minne i kameraet denne dagen! Minner for livet – det blir det i hvert fall, garantert.
Vi reiser tilbake til hotellet og det blir felles middag ute på restaurant om kvelden.
Dag 5
Ørkenlandskap ulikt noe annet -Wadi Rum
Frokost, lunsj og middag
I dag venter Wadi Rum. En wadi er en dal eller et tørt elveleie, og her i Wadi Rum er det nesten like stort fargespekter som i Petra. En ørken er ikke bare gul sand og endeløse dyner så langt øyet ser. Oppdageren T.E. Lawrence, Lawrence of Arabia, gjorde området kjent utenfor landets grenser. Selve filmen, med Peter O`Toole i hovedrollen ble faktisk spilt inn her, det samme ble blant annet en av Star Wars-filmene, The Martian od sist Dune fra 2021. Det er ikke så rart, for Wadi Rum føles litt utenomjordisk. Her er det både fargerikt, levende og øde på en gang. Alt dikteres av sollyset, fargene er utrolig foranderlige.
En ørken må oppdages og ikke bare ses. Vi skal derfor ut på en motorisert safari med pick-ups hvor vi sitter på tilpassede benker på lasteplanet, slik de gjør her. I førersetet er ørkenens voktere, beduinene, som er våre guider. Underveis får tar vi en lunsjrast.
Det blir en spennende natt, hvor vi overnatter i en beduinleir i Wadi Rum. Før det blir søvn skal det spises en ekte beduinmiddag, tilberedt av vårt beduinvertskap. Det å sitte rundt bålet under en stjerneklar himmel, prate med nye reisevenner og kikke utover ørkenen er en oppdagelsesreisende verdig og et spesielt minne å ta med seg.
Dag 6
Wadi Rum til Aqaba
Frokost og middag
Etter frokost setter vi kursen mot Jordans eneste kyststripe som finnes ved badebyen Aqaba. Vi sjekker inn på hotellet. Her skal vi slappe av og fordøye inntrykkene etter reisen. Siden Aqaba ligger ved Rødehavet som er fullt av undervannsliv – koraller og massevis av fargerike fisker, sier det seg selv at snorkling (og dykking) er tingen.
Hotellet har selvsagt superbe basseng og strand, så her er det bare å få av seg turtøyet, hoppe i badebukse eller bikini og slappe av. Det er mulig å bli med på valgfrie utflukter, blant annet en båttur ut til et fargesprakende korallrev med mye liv og røre under vann. Dette bestilles og organiseres på plass og er ikke inkludert i programmet.
Reiseleder vil også hjelpe til med å legge til rette for ønskede aktiviteter for deg. Uansett hva du velger å gjøre disse dagene – kos deg og nyt Aqaba og Rødehavet! Felles middag om kvelden.

Dag 7
Dag til egen disposisjon i Aqaba
Frokost
Gjør det du ønsker! Slapp av på hotellet eller bli med på f.eks en båttur med snorkling.
Dag 8
Morgenen til egen disposisjon i Aqaba - Amman
Frokost og middag
Vi nyter enda en fridag på stranden i dag, rommene har vi frem til vi reiser til flyplassen i natt.
Dag 9
Avreise Amman - til Norge
Frokost
Vi reiser noen minutter til flyplassen i Aqaba. Turkish har avgang på natten og mellomlander i Istanbul, hvor vi bytter fly. Beregnet ankomst Oslo Lufthavn er om morgenen, lokal tid.
Praktisk informasjon
og reisevilkår
HVA ER INKLUDERT
- Fly Oslo-Amman t/r med Turkish Airlines
- 6 netter på mellomklassehoteller med frokost (med forbehold om endringer av hotell/camp til tilsvarende standard)
- 1 natt i beduinleir (telt med gode fasiliteter)
- Måltider i henhold til program
- Gruppevisum til Jordan ved ankomst (vi trenger passkopi fra deg etter bestilling)
- Alle utflukter og entreer iht. program
- All transport ifølge program
- Lokale guider
- Reiseleder fra Carpe Diem
HVA ER IKKE INKLUDERT
- Valgfrie utflukter i Aqaba
- Reise- og avbestillingsforsikring
- Drikkevarer til måltidene
- Tips
Nedenfor følger generelle reisevilkår for Carpe Diem, en avdeling i Escape Travel AS. (og derfor heretter kalt ET). Disse vilkår gjelder for alle våre reiser med mindre det foreligger særskilte reisevilkår for den aktuelle turen. På reiser med særskilte vilkår vil dette fremkomme av turpresentasjonen eller i egen kontrakt. Der reisevilkårene fraviker Alminnelige vilkår for pakkereiser går ET sine reisevilkår foran da de Alminnelige vilkår er en bransjenorm som kan fravikes i visse tilfeller.
1. Påmelding
Påmelding kan skje elektronisk via vår nettside, på e-post eller pr. telefon. Angreretten som ellers er til stede ved fjernsalg gjelder ikke ved kjøp av reisetjenester. Avtalen mellom partene anses inngått ved bekreftet bestilling og innebærer aksept av turens reisevilkår. Bestillingsbekreftelsen må kontrolleres grundig straks den mottas. Vennligst påse at navn på alle reisende stemmer overens med passet. Eventuelle feil skal rettes før betaling av depositum finner sted. Senere endring vil kunne medføre gebyr.
2. Depositum og sluttbetaling
Etter bestilling av reisen vil den reisende få tilsendt en reisebekreftelse/ faktura. Depositumet må innbetales innen syv dager. Manglende betaling av depositum medfører ikke at avtalen bortfaller. For reiser innen Norge og Europa er depositumsbeløpet kr 2.500 pr. person. For reiser utenfor Europa er depositumsbeløpet kr 4.000 pr. person. Depositumet regnes som delbetaling av reisens pris. Sluttbeløpet forfaller til betaling 65 dager før avreise. Er det under 65 dager til avreise ved bestilling, sendes faktura på hele beløpet med kort betalingsfrist. Ved manglende betaling 2 dager etter forfall, står ET fritt til å annullere bestillingen. Reisedokumentene sendes på e-post cirka 2 uker før avreise. Vilkår i dette punkt avviker fra normalen slik beskrevet i Alminnelige vilkår for pakkereiser. Dette som følge av garantier og forpliktelser til underleverandører.
3. Endret/avvikende flyreise
Ved tilleggsbestilling av flybilletter, det vil si bestilling av flyreiser utenom våre gruppe- og tilslutningsbilletter, skal disse betales innen 7 dager. Beløpet er ikke refunderbart. Ved bestilling av flybilletter utenom våre gruppebilletter og/eller ved kjøp av en reise uten transport til/fra startstedet, er det den reisendes ansvar å møte på avtalt sted og til avtalt tid for videre transport/program med gruppen. Eventuelle forsinkelser eller uteblivelse fra den reisendes side gir ikke rett til prisavslag eller erstatning for tapt arrangement, det være seg for hele eller deler av programmet.
ET har ikke ansvar for tap som følge av at den reisendes egne bestillinger av transport eller andre reisetjenester, ikke kan benyttes på grunn av oppståtte endringer i de programfestede tidspunktene for gruppens reise- eller flytider når endringene skyldes forhold arrangøren ikke kan lastes for. ET gjør oppmerksom på at de fleste flyselskaper kansellerer hjemreisen dersom utreisen ikke benyttes.
4. Avbestilling mot gebyr
Avbestilling skal skje skriftlig. Manglende innbetaling av depositum gjelder ikke som avbestilling. Ved avbestilling eller uteblivelse av betaling gjelder følgende gebyrer:
• Inntil 105 dager før avreise: kr 750 pr. person.
• Fra og med 105 til 65 dager før avreise: Depositumsbeløpet
• Fra og med 65 til 36 dager før avreise: 50% av reisens pris
• Fra og med 36 dager før avreisedato og ved manglende fremmøte avreisedagen: Ingen refusjon
Vilkår i dette punkt avviker fra normalen slik beskrevet i Alminnelige vilkår for pakkereiser. Dette som følge av garantier og forpliktelser til underleverandører.
5. Avbestilling / kansellering ved ekstraordinære omstendigheter
Reisebransjen og ET følger Utenriksdepartementets reiseråd. Den reisende har som hovedregel rett til å avbestille sin reise dersom det på reisemålet eller i umiddelbar nærhet av dette de siste 14 dager eller kortere før reisen tar til, konstateres krigshandlinger, naturkatastrofer, farlige smittsomme sykdommer eller andre begivenheter som kan likestilles, og det er rimelig grunn til å anta at disse forhold også vil være på avreisedagen. Ved avbestilling av foran nevnte årsaker, refunderes tilgodebeløpet. Reisen kan imidlertid ikke avbestilles av foran nevnte årsaker hvis begivenheten som legges til grunn for avbestillingen var eller burde vært kjent ved bestilling.
En reise kan kanselleres/endres uten erstatningsplikt av ET dersom:
1. Det ikke er påmeldt et tilstrekkelig antall deltakere på turen, se punkt 8. ET skal gi den reisende beskjed om eventuell kansellering av turen senest 20 dager før avreise.
2. Det inntreffer uunngåelige og ekstraordinære omstendigheter utenfor ETs kontroll. Eksempler kan være: Fare for krig, naturkatastrofer, farlige smittsomme sykdommer, arbeidskonflikter eller lignende.
3. Forhold på reisemålet/langs reiseruten som gjør det risikabelt eller urimelig å gjennomføre turen, og som ET med rimelighet ikke kunne forutse. For pkt. 2 og 3 vektlegges ved vurdering blant annet Utenriksdepartementets reiseråd og lokale myndigheters uttalelser. Om ET kansellerer en reise og fristen for betaling av sluttbeløpet er forfalt, er manglende sluttbetaling på kanselleringstidspunktet å anse som avbestilling fra kundens side, og gebyrer som ved en ordinær avbestilling vil gjelde.
6. Reise- og avbestillingsforsikring
ET anbefaler alle reisende å ha gyldig reiseforsikring som også bør dekke eventuell hjemtransport, samt Europeisk Helsetrygdekort ved reiser i Europa. ET anbefaler å tegne en avbestillingsforsikring dersom dette ikke er inkludert i reiseforsikringen. Den reisende er selv ansvarlig for å tegne de nødvendige forsikringer. ET har ikke ansvar i situasjoner og forhold den reisende kunne ha forsikret seg mot og som ikke skyldes arrangøren eller noen han har ansvar for.
7. Pass og visum
Selv om det ikke er passtvang innen Schengen, vil mange flyselskap og hoteller likevel kreve gyldig legitimasjon. Utenfor Norge er det kun pass som gjelder som gyldig legitimasjon for nordmenn. Vær oppmerksom på at mange land, rederier og flyselskap krever at passet må være gyldig minst 6 måneder etter hjemreisedato. Dette kan også gjelde for reiser i Europa. Visumkrav til aktuelle reisemål er oppgitt i turens program på vår nettside. ET forholder seg til visumregler for norske statsborgere. Hvis den reisende ikke reiser med norsk pass, må man selv sjekke visumregler for sitt statsborgerskap til det aktuelle reisemålet. Det er den reisendes ansvar å sørge for å ha gyldig pass og eventuelt visum ved avreise for seg selv og den/de man bestiller for.
8. Forbehold
Hvis ikke annet er oppgitt i programmet, er en gruppereise basert på minimum 20 betalende deltakere. Ved færre deltakere kan ET kansellere reisen eller øke prisen. Dette skal meddeles den reisende senest 20 dager før avreise.
Det tas forbehold om endring av pris grunnet forhold utenfor ETs kontroll. Slike forhold er valutaendringer, endringer i transportpriser og økning i offentlige skatter og avgifter. ET forbeholder seg retten til å fakturere et pristillegg som følge av eventuelle endringer. Dette forhold går begge veier, og den reisende har rett til prisreduksjon dersom kostnadene reduseres. Et eventuelt pristillegg vil bli varslet senest 20 dager før avreise. Utgjør tillegget mer enn 8 prosent av reisens pris, har den reisende anledning til å heve avtalen.
Reisende som har bestilt dobbeltrom eller del i twin-rom må betale enkeltromstillegg dersom den andre part frafaller eller det ikke melder seg en ytterligere person av samme kjønn å dele rommet med. Om dette er aktuelt, kontaktes den reisende og tilleggsfaktura sendes i forkant av reisen. Dette er ingen gyldig grunn til å trekke seg fra reisen.
Informasjon om flytider og flyselskap er foreløpige inntil flybilletten er utstedt. Det tas forbehold om mulige trykkfeil i programmet eller på nettsiden. Vesentlige endringer som skjer etter bestilling skal meddeles den reisende skriftlig.
Innholdet i våre turer kan bli påvirket av forhold utenfor vår kontroll som for eksempel vær, fremkommelighet, seilingsforhold, arbeidskonflikter og lignende. Dersom slike forhold skaper hindringer for gjennomføring av det oppsatte programmet, vil ET foreta nødvendige justeringer i eksempelvis reiserute og innhold, bytte av transportmiddel og overnattingssted. ET vil bestrebe seg på å erstatte de deler av reiseinnholdet som blir påvirket av endringen med likeverdige alternativer. ET anser ikke reisen som mangelfull om ikke slike justeringer berører mer enn 25 prosent av det oppsatte reiseinnholdet. Avvik fra det avtalte og som skyldes uforutsette hindringer utenfor arrangørens kontroll anses normalt ikke som en mangel så lenge avviket ikke må betegnes som vesentlig.
9. Den reisendes plikter
Den reisende må kunne håndtere sin egen bagasje og kunne reise uten assistanse. Spesielle behov på flyreisen og underveis på turen må det opplyses om ved påmelding. Vi gjør oppmerksom på at reiseleder ikke kan yte særskilt assistanse til noen av deltakerne under reisen.
Det er deltakers ansvar å være i god nok form, fysisk og psykisk, og ha en god nok helse til å kunne delta på reisen. Det er deltakers ansvar å sjekke med sin lege dersom man er usikker på om man kan delta. Ved fylte 75 år, om ikke annet framkommer av turens program, skal deltaker på reiser utenfor Europa senest ved sluttbetaling 65 dager før avreise fremlegge bekreftelse fra lege om at man er helsemessig skikket til å gjennomføre turen. Dersom deltaker ikke får denne bekreftelsen fra lege og dermed ikke kan delta på turen, gjelder samme gebyrer som ved en ordinær avbestilling.
Den reisende plikter å rette seg etter de regler som er gitt av offentlige myndigheter og ETs representanter, og må ikke opptre til sjenanse for medreisende eller andre. Dersom den reisende grovt tilsidesetter sine plikter, kan han nektes å delta eller utelukkes fra resten av reisen, uten at han kan kreve erstatning eller prisavslag fra arrangøren. Ved utelukkelse etter at reisen er påbegynt, kan den reisende pålegges selv å bære omkostningene ved endret hjemreise.
Den reisende kan gjøres erstatningsansvarlig hvis han med vilje eller uaktsomhet påfører arrangøren tap blant annet ved ikke å overholde de bestemmelser som er nevnt ovenfor.
10. Den reisendes reklamasjonsplikt ved mangler
Den reisende plikter å gi beskjed uten ugrunnet opphold dersom hun/han oppdager en mangel ved reisen. Oppdages mangelen etter at reisen har startet, må den reisende reklamere på stedet til ETs reiseleder eller til ETs kontor i Oslo, slik at disse blir gitt en mulighet til å rette opp mangelen. Hvis et problem ikke kan løses tilfredsstillende på stedet, kan det klages skriftlig til ET senest to uker etter hjemkomst. Hvis klagen ikke løses tilfredsstillende for den reisende eller ET, kan saken henvises til Reklamasjonsnemnda for pakkereiser.
11. Generelle vilkår
Det vises til Pakkereiseloven av 15.06.2018, samt Alminnelige vilkår for pakkereiser av 01.07.2018 og særskilt deres formuleringer om at «Opplysninger som er gitt i kataloger eller brosjyrer eller annet informasjonsmateriell som arrangøren har utarbeidet eller viser til, regnes som en del av avtalen».
12. Medlem av Reisegarantifondet – din trygghet
ET er medlem av det norske Reisegarantifondet og har stilt den til enhver tid nødvendige garanti.
ALMINNELIGE VILKÅR FOR PAKKEREISER - klikk her
Reisevilkår oppdatert 4. februar 2021
Bestilling og betaling
Etter bestilling av reisen vil du motta en reisebekreftelse og depositumsfaktura. Depositumet må være innbetalt innen en uke. Sluttbeløpet forfaller til betaling 65 dager før avreise. Er det under 65 dager til avreise ved bestilling, sendes faktura på hele beløpet med kort betalingsfrist. Reisedokumentene sendes ca to uker før avreise på e-post. Du vil samtidig finne disse på Min Side.
Reiseforsikring / avbestillingsbekreftelse
Ettersom folketrygden ikke dekker alle typer behandling, som for eksempel hjemtransport, er det viktig at reiseforsikring er i orden. Det beste er å kjøpe en heldekkende reiseforsikring fra Europeiske eller et tilsvarende forsikringsselskap. Har du helårs reiseforsikring, forsikring gjennom kreditt/bankkort eller reiseforsikring gjennom jobben, er dette vanligvis tilstrekkelig. Vi anbefaler at du sjekker at den dekker skadet og/eller mistet bagasje samt avbestillinger. For reiser i Europa, husk Europeisk helsetrygdkort.
Tips
På reise kommer du i kontakt med hverdagsliv og kulturer i andre land. Mange av disse har en tipskultur som skiller seg fra Norge. I mange land forventes det at for eksempel lokalguider, sjåfører og besetning på f. eks et elvecruiseskip, får tips i tillegg til det å spise ute på restaurant. Vi inkluderer vanligvis ikke tips i reisens pris, siden det er både individuelt og avhengig av land. Å vite hva som er normen er ikke lett, din reiseleder vil ta opp dette underveis på turen. Tips vil alltid være frivillig, men vi anbefaler å følge og respektere skikken i landet du er i.
Forbehold om endringer i oppsatt dagsprogram
Noen ganger hender det at våre samarbeidspartnere må endre noe i programmet, enten like før avreise eller underveis. Det kan f.eks være at rekkefølgen på dagene blir byttet om, eller at det tilbys en alternativ rute/utflukt enn beskrevet.
Endring av bestilt reise
Ta kontakt med oss, så ser vi an hvert enkelt tilfelle for løsning. Generelt gjelder: Dersom du har bestilt en reise og på et senere tidspunkt ønsker å endre til en annen innen rimelig tid (tre mnd før avreise) - tilkommer et endringsgebyr som i de fleste tilfellene er kr 750. Et lite forbehold om at ikke alle reiser kan endres, samt at endring nærmere enn tre måneder før avreise kommer under ordinære avbestillingsvilkår.
Venteliste på turer
Ikke gi helt opp dersom en tur er full eller om det ikke er flere enkeltrom igjen! Vi har venteliste på samtlige turer og setter deg gjerne opp om du tar kontakt. Får vi ledig plass, hører du fra oss. Det er uforpliktende å stå på liste, men vi ber deg gi et hint dersom det er uaktuelt og planer endres. Slik holder vi listene oppdaterte og aktuelle.
Lurer du på noe mer?
Se om du finner svar på ditt spørsmål her: Ofte stilte spørsmål
Pass og visum
I tiden vi er i er det mange endringer for innreise til mange land utenfor Europa. Det som gjelder i dag, gjelder kanskje ikke i morgen. Vi gjør oppmerksom på at oppdaterte innreiseregler vedr visum og evt. krav om testing vil sendes i avreiseinformasjonen som kommer cirka 14 dager før avreisen.
Norske borgere trenger visum til Jordan. Et gruppevisum ved ankomst organiseres av Carpe Diem, gjennom vår samarbeidspartner i Jordan. Merk at passet må være gyldig minst seks måneder etter utreise. Det er den reisendes ansvar å sørge for at passet er gyldig og Carpe Diem er ikke erstatningsansvarlige om det ikke er i orden.Er du ikke norsk borger, sjekk med konsulat/ambassade for hvordan du skal forholde deg for denne reisen. Carpe Diem behøver din passkopi for å ordne visum. Send kopien så fort som mulig etter bestilling til post@carpe-diem.no eller i ordinær post til: Carpe Diem, Postboks 6288 Etterstad, 0603 Oslo
Vaksine på reise
Vi henviser her alltid til autorisert helsepersonell, som vaksineklinikk og henvisning fra fastlege. De er oppdatert på hva som gjelder verden over, det har ikke vi som turoperatør mulighet til å være. Det er også gode nettsider som f.eks folkehelseinstituttet. De anbefaler en grunnvaksinasjon for samtlige reiser. Vaksine på reise kan deles inn i både må ha, bør ha og kan ha. Så det blir ofte en vurdering av deg selv og av helsepersonell. Begynn forberedelser minst seks uker før avreise.
Allergier / intoleranser på reise
Meld fra om evt. allergier og intoleranser snarest etter bestilling slik at vi får gitt beskjed videre. Vi informerer, men kan ikke gi garantier om at spesielle ønsker etterkommes. Følger du en spesiell diett, må du ta ansvar for dette selv.
Mistet bagasje eller skade på koffert
Dersom kofferten din ikke kommer ved ankomst reisemål, må du melde dette til flyselskapets representant i ankomsthallen der og da. Det samme gjelder dersom kofferten din har blitt skadet under transporten. Flyselskapet etterlyser da bagasjen, evt. registrerer skaden, slik at du har dokumentasjon i forsikringsøyemed og for krav om erstatning. En såkalt PIR-rapport utarbeides av flyselskapet i slike tilfeller.
Gjennomgående tilslutningsbilletter booket gjennom Carpe Diem
Ønsker du avreise fra annen flyplass i Norge, så kan vi ofte hjelpe deg med tilslutningsbillett slik at du har gjennomgående billett fra avreiseby til reisemålet. Ikke alle flyselskap tilbyr dette, men mange gjør. Vi kan da hjelpe til med å "henge" på en billett sammen med gruppebilletten som gjelder til og fra Oslo Lufthavn ved å kontakte flyselskapet vi benytter på turen. Siden vi benytter gruppebilletter er vi under regler og vilkår som reduserer fleksibilitet. Det kommer også an på avreisetidspunkt. En gjennomgående billett har ingen hensikt når det blir en natt mellom.
Det er alltid en fordel å ha alt på ett dokument, da plikter flyselskapene å booke deg om for å få deg helt frem i tilfelle kanselleringer og forsinkelser. Samt at bagasjen sjekkes og merkes hele veien. Man betaler ekstra for den tryggheten. Pris på tilslutning får vi i hvert enkelt tilfelle når det bookes, merk at vi aldri får de billige tilbudsprisene på nett for denne typen. Vær også oppmerksom på det som kan gjelde for slike billetter i reisevilkår under "Endret/avvikende flyreise". Ta kontakt med oss før avreise dersom du ønsker gjennomgående tilslutningsbillett. NB: Med alle endringene som er hos flyselskapene om dagen, søker vi ikke opp før fra 2-3 måneder før avreisen.
Om du selv booker billetter tur/retur Oslo Lufthavn
Da vil reisene komme på to ulike dokument, bagasje må hentes ut og sjekkes på nytt. Dersom du bestiller billetter på egen hånd, og det skulle oppstå forsinkelser slik at du mister flyet fra Oslo, må du selv bekoste ny utreisebillett. Vær oppmerksom på at mange flyselskaper automatisk kansellerer returbilletten dersom utreisebilletten ikke benyttes. Vi anbefaler alltid å sjekke gjeldende regler for dette gjennom din reiseforsikring, slik at du vet hva som gjelder om noe uforutsett skjer. Vi anbefaler også at du beregner ankomst Oslo lufthavn (evt. annen transferflyplass i Europa) minst tre timer før flyavgang.
I henhold til reisevilkår:
Ved fylte 75 år, om ikke annet framkommer av turens program, skal deltaker på reiser utenfor Europa senest ved sluttbetaling 65 dager før avreise fremlegge bekreftelse fra lege om at man er helsemessig skikket til å gjennomføre turen. Dersom deltaker ikke får denne bekreftelsen fra lege og dermed ikke kan delta på turen, gjelder samme gebyrer som ved en ordinær avbestilling.
Grensene er åpne i Europa og vi kan reise igjen. Det føles godt!
Vi har et ønske om at alle gjester på våre gruppeturer skal føle seg trygge, både innad i gruppen og ellers på reisen. Derfor må du ha et gyldig koronasertifikat for å kunne kjøpe en reise hos oss fra 20. september 2021.
Trygghet innad i gruppen
På en gruppereise tilbringer man mye tid sammen, både på transportmidler, restauranter og ellers. Vi ønsker å bidra til at alle føler seg trygge på hverandre, og hindre smittespredning innad i gruppen. Det er vår plikt å ivareta den helsemessige sikkerheten for våre gjester på reisefot. Den beste måten vi kan gjøre dette på i disse koronatider, er å stille et krav om at samtlige medlemmer i gruppen, inkludert vår reiseleder, har et gyldig koronasertifikat.
Våre samarbeidspartnere i utlandet krever ofte koronasertifikat
En av grunnene til at det føles trygt å reise nå, er at det i flere land stilles krav til gyldig koronasertifikat der hvor mange mennesker møtes. I mange tilfeller må du vise gyldig koronasertifikat for å komme inn på restauranter og museer. Flere elvecruiserederier vi samarbeider med krever at gyldig koronasertifikat sendes inn i forkant av reisen. Dette er for å skape trygghet om bord, og for å ivareta gjestenes helsemessige sikkerhet på best mulig måte.
Noen gruppereiser i utlandet er vanskelig å gjennomføre dersom enkeltpersoner i gruppen ikke har gyldig koronasertifikat
De som ikke kan fremvise gyldig koronasertifikat på reise i utlandet, vil i disse dager på grunn av testing ende opp i lange køer for å komme inn og ut av flyplasser. Dette kan skape unødvendige forsinkelser når vi har et reiseprogram som tidsmessig er nøye sammensatt for å få mest mulig ut av ferien.
Det samme kan skje ved adgangspunkt til museer og kirker, eller på restauranter og i butikker. Noen gruppereiser i utlandet er derfor vanskelige, eller umulige, å gjennomføre dersom enkeltpersoner i gruppen ikke har gyldig koronasertifikat.
Lurer du på noe?
Har du spørsmål rundt våre reiser og koronasertifikat, er du hjertelig velkommen til å slå på tråden til oss på telefon 22 46 48 48 (man - fre kl 10-14). Eller e-post: post@carpe-diem.no