Ofte stilte spørsmål

Finner du ikke svar på ditt spørsmål her, er det bare å sende en e-post til post@carpe-diem.no, eventuelt ringe oss på telefon 22 46 48 48. Vi er her for deg!

Før bestilling

Hvem er vi?

Carpe Diem er en turoperatør for deg som reiser alene, men som ønsker å reise sammen med andre reiseglade på ferie.

Enkelt- eller dobbeltrom?
Vår basispris er basert på at man deler et dobbeltrom (to separate senger) med en i reisefølget av samme kjønn. Vi ser at mange setter pris på denne muligheten, og at våre «gjengangere» gang på gang booker delt dobbeltrom. Vær oppmerksom på at hvis du er den siste som booker delt dobbeltrom på turen, og vi ikke finner noen du kan dele rom med, så må du likevel betale enkeltromstillegg. Det gjelder altså å være tidlig ute med bestilling!

Ønsker du å booke et enkeltrom, er du mer enn velkommen til dette. Enkeltromstilleggene er oppgitt både i våre turprogram samt på vår bestillingsside. Vi har jobbet hardt for å redusere enkeltromstilleggene på våre turer – vi håper du setter pris på dette. Vær likevel klar over at hotellene gjerne legger enkeltrom til de mindre lukseriøse delene av hotellet, og at rommene ofte er små. Vi er helt enige i at dette er høyst urettferdig, og vi jobber med å «bearbeide» hotellene vi bruker slik at dette ikke skjer.

Vi gjør oppmerksom på at mange av hotellene vi bruker er små, koselige, familiedrevne hotell og at det på disse typene hotell ofte finnes få enkeltrom. Bestill derfor tidlig om du ønsker å garantere deg et enkeltrom.

Hvem reiser med Carpe Diem?
Dette er ikke sjekketurer for 20-åringer. Våre gjester er voksne, reiseglade mennesker fra 30 til 70+, hvor snittalderen vanligvis er lavere på de mer aktive turene våre. Vi opplever at unge og godt voksne trives utmerket i hverandres selskap, så her er det ikke alderen, men innstillingen som teller. Du må være fylt 18 år for å reise på tur. Erfaringen viser at de fleste melder seg på alene, men ofte blir våre gjester gode venner i løpet av turen, og hva er vel mer hyggelig enn å dra på ny tur med Carpe Diem-venner. Generelt sett har vi litt flere damer enn menn med på tur. Denne tendensen ser vi ikke i like stor grad på våre under 45-turer, hvor vi kan skryte på oss nærmere 50/50, noe vi ser på som veldig positivt. Vi har også hatt turer hvor det er flere menn enn damer.

Må jeg være singel for å reise med Carpe Diem?
Nei – alle kan reise med oss, men du kan ikke reise sammen med partneren din. Hos oss risikerer du ikke å bli femte hjul på vogna, slik det er lett å bli om du drar på «vanlige» gruppeturer hvor 95% av deltagerne er par. De fleste (ca. 80%) av våre gjester er single, men vi har også gjester som reiser uten partner. Forskjellige interesser, jobbsituasjon eller sykdom hos ektefelle/samboer er vanlige årsaker til at noen reiser uten partner på våre turer. Noen ganger mangler man rett og slett reisefølge – mer komplisert er det ikke.

Carpe Diem for deg under 45 år
Alder til tross, noen ønsker å dra på tur med jevnaldrende, og vi har derfor flere turer i året for våre «yngste» gjester. Men merk at dette ikke betyr at våre andre turer er for de over 45…Forskjellen er bare at på akkurat disse avgangene er våre gjester maks 45 år. Det kan være hvilke som helst av våre turer som er satt opp med avganger for de under 45 – rundreise, Det gode liv, kajakk, julefeiring…Det er ikke mer komplisert enn som så. Her finner du samhold, godt humør og mye moro – i tillegg til herlige reiseopplevelser.

Antall deltakere per tur
Våre grupper har vanligvis mellom 18 og 28 deltakere.

Våre hoteller
Vi leter hele tiden etter hotell med det lille ekstra, og da snakker vi ikke butler på døren eller gullkraner på badet. Vi leter etter det hyggelige familiedrevne hotellet med høy sjarmfaktor – der du får knakende god frokost og hvor du føler deg som hjemme. Atmosfære og ekthet, service og sentral beliggenhet er stikkord vi har med oss på vår hotelljakt. Noen ganger finnes ikke de perfekte Carpe Diem-hotellene på de stedene vidrar til, men vi lover at vi gjør alt vi kan – hver gang – for at du skal bo godt. Våre hotell er vanligvis i kategorien 3 og 4-sterners, men noen ganger finner vi også et 2 eller 5-stjerners hotell som er helt perfekt. For ikke å glemme opplevelsene med overnatting hjemme hos lokale familier eller i en beduinleir i ørkenen.

Det meste er inkludert – til og med reisefølge
«Den beste ferien jeg har hatt…» — dette utsagnet har vi etter hvert fått høre ganske ofte. Reisene våre er ikke de billigste, men så er dette heller ikke sydenturer på nederste hylle. Det meste er inkludert i turprisen. I tillegg til frokost er som oftest minst ett måltid inkludert daglig, varierte aktiviteter, inngangsbilletter, transport, hyggelige og kunnskapsrike reiseledere og lokale guider – kort sagt alt som skal til for at du reiser problemfritt. Kvaliteten på turene gjenspeiles gjerne best ved at over halvparten av deltagerne våre er gjengangere. Du får ”mye for pengene – rett og slett”, (VG om Carpe Diem).

Tilslutningsfly
Reiser du fra andre byer enn Oslo, ta kontakt med oss, så ordner vi gjerne dette for deg. Det er viktig at det spesifiseres et ønske om tilslutningsbilletter ved bestillingstidspunktet. For å kunne bekrefte pris på tilslutningen, må vi søke opp denne.

Flytider
Flytidene som fremkommer på din bestillingsbekreftelse er basert på foreløpig bekreftelse fra flyselskapet. Disse tidene kan endres – og avreisetiden er ikke endelig før billetter er utstedt. Vi anbefaler derfor på det sterkeste at du booker tilslutningsbilletter som kan endres. Har du booket billetter som ikke kan endres, må du selv dekke utgiftene i forbindelse med å kjøpe nye billetter, om avreisetiden fra Oslo skulle endre seg.

Reiseleder
Vi har så godt som alltid med en norsk eller skandinavisktalende reiseleder på våre turer – minimum antall deltakere for at norsktalende reiseleder skal være med vil du finne på din bestillingsbekreftelse samt i turens program. Noen ganger vil reiseleder være med gruppen fra Oslo Lufthavn, andre ganger vil reiseleder møte gruppen ved ankomst til destinasjonen. Nærmere informasjon om dette samt reiseleders mobilnummer blir oppgitt i avreisedokumentene som sendes fra oss cirka to uker før avreise.

Visum
På enkelte av turene våre må man ha visum for å komme inn i landet. I turprogrammene på våre nettsider fremkommer det om man trenger visum eller ikke til en spesifikk destinasjon. Her fremkommer det også om visum er inkludert i turprisen, eller om dette må kjøpes separat. I enkelte tilfeller tas dette gjennom Visumservice.

En bønn fra oss på kontoret…
Ved noen få anledninger har vi måttet kansellere turer tre måneder før avreise på grunn av for få påmeldte. Dette er trist og leit både for oss og for de som har meldt seg på – og alle de som ringer og mailer oss en måneds tid etter og lurer på hvor turen de ville være med på har blitt av.

Hvis vi jobber sammen kan vi unngå disse skuffelsene.

Carpe Diem må betale depositum på flysetene vi holder reservert vanligvis tre måneder før turens avreise. Setene holder vi for å kunne gi dere en garantert flypris i våre program. I tillegg må vi ofte betale depositum på hotell og skip 90 til 60 dager før avreise.

Når vi ser at en tur har seks personer påmeldt tre måneder før avreise, og vi trenger atten for å gjennomføre turen – ja, da kan vi rett og slett ikke ta den økonomiske risikoen det medfører å betale en stor sum i depositum som ikke er refunderbart. Vi blir derfor nødt til å kansellere turen.

I etterkant ser vi ofte at det faktisk eksisterte tolv personer til som gjerne ville være med og som hadde tenkt å melde seg på, men av forskjellige grunner var litt sent ute.

Så vær så snill alle dere fantastiske Carpe Diem’ere der ute: hvis du har bestemt deg for å være med på en tur – bestill tidlig! Da blir det tur 🙂

 

Bestilling

Reise- og avbestillingsforsikring
Reise- og avbestillingsforsikring er ikke inkludert i prisen på våre reiser. Vi anbefaler på det sterkeste å gå til anskaffelse av en reise- og avbestillingsforsikring når du bestiller tur. Skulle noe skje med deg eller en av dine nærmeste før eller under reisen får du dermed dekket dine økonomiske tap. Har du en forsikring gjennom jobb eller kredittkort er det viktig å sjekke at denne er gyldig for reisetidspunktet og landet/landene du skal til. Ha alltid med en kopi av forsikringsbeviset ditt samt din polise på turen.

Allergier, matintoleranse oa
Det er veldig viktig at allergier og matintoleranser blir oppgitt ved bestilling. Vi kan ikke garantere at du får nøyaktig den maten du trenger på en tur, men vi gjør vårt beste. Har du for eksempel glutenintoleranse kan det være lurt å ha med noe mat hjemmefra. Vi sier selvsagt ifra til flyselskapene – men være klar over at flyselskapene ikke serverer spesialdietter på kortere strekninger.

Setereservasjon
Det er få flyselskap vi har mulighet til å reservere seter på. Er du i en særegen posisjon hvor du trenger et spesielt sete – ta kontakt så gjør vi det vi kan!

Sen bestilling (under 35 dager før avreise)
Ved sen bestilling kan vi måtte kreve at betaling gjøres innen 48 timer, enten i nettbank (med kopi av betaling til oss), eller med kort. Vær klar over at vi kun holder seter på fly frem til 35 dager før avreise, og at vi ikke kan garantere vår turpris etter dette. Vi gjør så godt vi kan for å få deg med – men kan ikke garantere.
Det lønner seg derfor å være tidlig ute med bestilling!

Utsendelse fra oss
På bestillingstidspunktet vil du få en kombinert innbetaling- og bestillingsbekreftelse fra oss. På denne fremkommer hvilken tur du har bestilt, samt avreise- og ankomsttider. I tillegg får du litt generell informasjon om turen, og ting som er viktige å huske på i forberedelse til reisen. To uker før avreise får du din flybillett samt vår komplette avreiseinformasjon som blant annet innholder reiseleders navn og telefonnummer. Vi sender ikke  ut deltakerlister på grunn av strenge personvernregler.

Passnummer, fødselsdato og øvrig personinfo
Ved bestilling vil du bli bedt om å oppgi din fødselsdato. Enkelte ganger vil vi i tillegg trenge mer informasjon fra deg, det kan være passnummer, utstedels- og utløpsdato på pass, høyde (ifm sykkelturer) eller annet.

Før avreise

Visum
Les informasjonen du har fått av oss ved bestilling veldig nøye. Trenger du visum? Hva slags visum? Du bør tenke på å søke så tidlig som mulig – ikke alle lands ambassader er like effektive. Vi samarbeider med Visumservice og det er de som vil hjelpe deg med søknadsprosessen for de land hvor det ikke er elektronisk søknad. Visum til Kina og Iran vil gå gjennom oss. Nettsidene til Visumservice finner du her: www.visumservice.no.

Flybilletter
Flybilletter sendes ut sammen med den siste informasjonen om turen cirka to uker før avreise. Sjekk billettene nøye hva gjelder avreisested og tidspunkt.
Billetter for flyreiser internt i landet/landene du skal til blir delt ut lokalt.

Flytoget
Carpe Diem anbefaler Flytoget til og fra Oslo Lufthavn. Her finner du mer informasjon: www.flytoget.no

Deltakerliste
Av personvernårsaker kan vi ikke lenger sende ut deltagerlister i forkant av turen.

Klima
Ønsker du mer informasjon om klimaet på reisemålet, ta gjerne en titt på www.yr.no. BBC har også et ypperlig nettsted for vær: http://news.bbc.co.uk/weather/.

Endring av flytider
Flytidene oppgitt på din reisebekreftelse er basert på midlertidig bekreftelse fra flyselskapene. De endelige tidene fremkommer først ved billettutstedelse.
Får vi beskjed om vesentlige tidendringer fra flyselskapene før billettutstedelse, opplyser vi selvsagt om dette. Det samme gjelder endring av flyselskap.

Bagasje
Hvor mye bagasje man kan ha med seg på hver tur avhenger av flyselskapenes policy. Du vil få oppgitt hvor mange kilo bagasje du kan ha med deg både i innsjekket bagasje og håndbagasje i dokumentene du får fra oss to uker før avreise.
Vi anbefaler å pakke i en vanlig koffert med hjul og alltid ha med en liten ryggsekk til ting du trenger om dagen eller på utflukt.

Avreiseskatt
Enkelte land har avreiseskatt på sine flyplasser. Denne er personlig og dekkes av hver og en separat. Hvis det finnes en slik skatt på turen du skal på, vil du bli informert om dette i ditt turprogram.

Flyskatter
På alle våre turer som inkluderer fly, inkluderer turprisen også flyskatt.
Flyskatten kan stige avhengig av valutakurser, drivstoffpriser o.l. En eventuel differanse vil bli viderefakturert.

Reiseleder
Alle våre turer har norsk- eller skandinavisktalende reiseleder.
Reiseleder er ofte med helt fra Oslo Lufthavn og tilbake igjen etter endt reise, men på noen turer har vi reiseledere som bor eller jobber i landet du skal til og som møter deg ved ankomst.
Informasjon om hvor reiseleder møter får du i avreiseinformasjonen som blir sendt ut cirka to uker før avreise. Ønsker du mer informasjon om reiseleder er du velkommen til å kontakte oss!

På turen

Oppmøte på flyplassen
Som en generell tommelfingerregel bør du møte opp på flyplassen to timer før avgang. Du er selv ansvarlig for å møte opp til rett tid i forhold til avreisetidspunktet som står på din billett samt å gå til din gate til riktig tidspunkt.

Innsjekk
Vanligvis kan man ikke sjekke inn på nettet med gruppebookinger. Det enkleste er derfor å sjekke inn på flyselskapenes innsjekkingsautomater og deretter levere bagasjen ved baggage drop-skranken. Dersom reiseleder er med fra Oslo, vil han/hun være tilgjengelig for å hjelpe deg i denne prosessen, forutsatt at du er ute i god tid før avreise.

Forsinkelser
Forsinkelser kan forekomme – det være seg på grunn av vær, streik, mekaniske årsaker eller andre. Carpe Diem står ikke ansvarlig for slike hendelser – ta vare på kvittering for utgifter du måtte ha på grunn av forsinkelser og ta dette opp med ditt forsikringsselskap. Carpe Diem vil selvfølgelig gjøre så godt vi kan for å hjelpe til skulle forsinkelser oppstå.

Endring i program
Det kan forekomme endringer i programmet. Noen land har mindre utviklet infrastruktur for turisme enn andre – vi drar likevel på tur og opplever ofte at disse landene er mer givende enn land der turismen går på skinner. Pakk med godt humør, åpenhet og nysgjerrighet – og du vil snart se at det er dagene som ikke går helt etter programmet som er de aller, aller beste!

Evalueringsskjema
På slutten av hver tur vil du få utdelt et evalueringsskjema. Vi setter stor pris på om du fyller dette ut og returnerer det enten til reiseleder eller oss på kontoret. Dine kommentarer hjelper oss til å bli bedre!

Aktiviteter på tur
På nesten alle våre turer finnes det en dag eller to som er mer aktive enn andre. Kanskje drar vi ut med kajakk, eller kanskje på raftingtur. Kanskje vi ser naturen fra sykkelsetet – eller kanskje fra elefantryggen. Denne form for aktivitet er ALLTID frivillig. Disse aktivitetene er vanligvis også høydepunktene på turen – så prøv da vel! Du skal snart se at du liker det!
Merk at alle slike dager med aktiviteter er laget for personer i normalt god fysisk form – ikke for sportsfantaster.
Enkelte turer fokuserer på en aktivitet, det være seg fjellvandring, sykling, ski, seiling eller kajakk. På disse turene bør du være i god fysisk form, da vi enkelte ganger beveger oss fra hotell til hotell til fots, på sykkel, i kajakk el.l.

Deltakerliste
På grunn av personvernårsaker sender vi ikke ut deltakerlister før avreise. På turen vil reiseleder gi ut en deltakerliste med de gjester som måtte ønske å stå på denne listen.

Skade under reisens gang
Skade kan skje i løpet av reisen. Det er derfor veldig viktig at du har med deg kopi av ditt reiseforsikringsbevis samt din polise. Ikke glem ditt helsetrygdkort hvis du reiser innen Europa. Carpe Diems reiseleder, lokale representanter samt vi på kontoret vil selvsagt alltid bistå skulle en skade skje under reisens gang – men det er likevel viktig at forsikringsselskapet blir kontaktet så snart en skade har skjedd. Disse vil ta ansvar for sykehusopphold, hjemtransport oa.

På turen

Oppmøte på flyplassen
Som en generell tommelfingerregel bør du møte opp på flyplassen to timer før avgang. Du er selv ansvarlig for å møte opp til rett tid i forhold til avreisetidspunktet som står på din billett samt å gå til din gate til riktig tidspunkt.

Innsjekk
Vanligvis kan man ikke sjekke inn på nettet med gruppebookinger. Det enkleste er derfor å sjekke inn på flyselskapenes innsjekkingsautomater og deretter levere bagasjen ved baggage drop-skranken. Dersom reiseleder er med fra Oslo, vil han/hun være tilgjengelig for å hjelpe deg i denne prosessen, forutsatt at du er ute i god tid før avreise.

Forsinkelser
Forsinkelser kan forekomme – det være seg på grunn av vær, streik, mekaniske årsaker eller andre. Carpe Diem står ikke ansvarlig for slike hendelser – ta vare på kvittering for utgifter du måtte ha på grunn av forsinkelser og ta dette opp med ditt forsikringsselskap. Carpe Diem vil selvfølgelig gjøre så godt vi kan for å hjelpe til skulle forsinkelser oppstå.

Endring i program
Det kan forekomme endringer i programmet. Noen land har mindre utviklet infrastruktur for turisme enn andre – vi drar likevel på tur og opplever ofte at disse landene er mer givende enn land der turismen går på skinner. Pakk med godt humør, åpenhet og nysgjerrighet – og du vil snart se at det er dagene som ikke går helt etter programmet som er de aller, aller beste!

Evalueringsskjema
På slutten av hver tur vil du få utdelt et evalueringsskjema. Vi setter stor pris på om du fyller dette ut og returnerer det enten til reiseleder eller oss på kontoret. Dine kommentarer hjelper oss til å bli bedre!

Aktiviteter på tur
På nesten alle våre turer finnes det en dag eller to som er mer aktive enn andre. Kanskje drar vi ut med kajakk, eller kanskje på raftingtur. Kanskje vi ser naturen fra sykkelsetet – eller kanskje fra elefantryggen. Denne form for aktivitet er ALLTID frivillig. Disse aktivitetene er vanligvis også høydepunktene på turen – så prøv da vel! Du skal snart se at du liker det!
Merk at alle slike dager med aktiviteter er laget for personer i normalt god fysisk form – ikke for sportsfantaster.
Enkelte turer fokuserer på en aktivitet, det være seg fjellvandring, sykling, ski, seiling eller kajakk. På disse turene bør du være i god fysisk form, da vi enkelte ganger beveger oss fra hotell til hotell til fots, på sykkel, i kajakk el.l.

Deltakerliste
På grunn av personvernårsaker sender vi ikke ut deltakerlister før avreise. På turen vil reiseleder gi ut en deltakerliste med de gjester som måtte ønske å stå på denne listen.

Skade under reisens gang
Skade kan skje i løpet av reisen. Det er derfor veldig viktig at du har med deg kopi av ditt reiseforsikringsbevis samt din polise. Ikke glem ditt helsetrygdkort hvis du reiser innen Europa. Carpe Diems reiseleder, lokale representanter samt vi på kontoret vil selvsagt alltid bistå skulle en skade skje under reisens gang – men det er likevel viktig at forsikringsselskapet blir kontaktet så snart en skade har skjedd. Disse vil ta ansvar for sykehusopphold, hjemtransport oa.